Infrastruktura Železnice

Místo nástupišť koleje. Nádraží v Česku čeká velké přečíslování

RegioShark na plzeňském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
RegioShark na plzeňském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá v příštích letech na všech nádražích revoluci v označování míst, kam přijíždí vlaky. Namísto stávajícího uvádění nástupiště přečísluje stanice na koleje.

Některé stanice už touto změnou prošly, například Beroun nebo Veselí nad Moravou,  od 1. července pak dojde ke změně označení na jednom z největších nádraží v zemi: v Plzni. Jde o stejný model, který se používá například v Německu. „Jedná se o převzetí evropské metodiky organizace stanic,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

V Plzni dojde ke změně jen pár měsíců poté, co byla dokončena rozsáhlá modernizace stanice. „Přechod na nový systém bude trvat zhruba tři týdny, bude nutné vyměnit informační tabule a staniční hlášení. Po tuto dobu budou ve stanici k dispozici koordinátoři dopravy jak ze strany dopravce, tak z naší,“ dodal Iliaš.

SŽDC o změně rozhodla už dříve, vyplývá ze směrnice 118  vydané v červenci roku 2017. „Ve veřejně přístupném prostoru železničních stanic a zastávek se pro lepší orientaci cestujících číslují hrany nástupiště. Pro tento účel se hrana nástupiště označuje na  orientačních tabulích a informačním systému jako kolej. Pozice vlaku u hrany nástupiště je upřesněna sektorem,“ uvádí se ve směrnici.

Číslování kolejí probíhá od hlavní přístupové cesty do železniční stanice, například od výpravní budovy či od hlavního vstupu do podchodu.  Číslování kolejí je odchylné od předpisu SŽDC D1 a je určeno pouze pro cestující veřejnost za účelem informování.

Podle Illiaše bude podle této metodiky SŽDC postupovat při každé modernizaci železničních uzlů. V Praze na hlavním nádraží se přečíslování chystá při budování podchodu na Žižkov a rekonstrukci posledních nástupišť.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Viktor
Host
Viktor

Pak bych ještě zrušil sever jich jak na hlavaku(lidi se v tom nevyznaj, hlavně turisti z ceska a zahraničí) a dál bych to jako v Rakousku nebo v Německu do sekcí…(např. A-F) Pro lidi to bude jednoduší. Např rj 512 směr Brno hl. N přijede na 6 nástupiště A až C. Bussines třída I first class třída se bude nacházet v sektoru A. Každý to pochopí a nic na tom nebude těžkého. Další by bylo možné to rozdělit na více sektoru např to mají v Salzburgu že jeden wagon nebo dva jeden sektor. Cesta se ulehči pro starší lidi.

K.L.
Host
K.L.

Jestli bude zavedeno nové číslování kolejí pro cestující odlišné od stávajícího pro služební účely a obě budou platit současně tak cestujícím to nijak nepomůže a provozním pracovníkům z toho vznikne pěkný guláš. Hlášení rozhlasu bude asi takhle: Vlak ve směru Horní Dolní přijede na první, služebně devátou kolej. Někdo se v kanceláři hrozně nudil, tak vymyslel tuhle hovadinu.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Gleis, Bahnsteig, Voie, Binario, Spoor, Vía, Linha. Některá z těchto slov najdete na informační tabuli úplně každého nádraží v celé západní Evropě. A vždy to znamená číslo koleje, na které zastaví vlak pro daný směr. I ten v Rakousku používaný Bahnsteig znamená číslo nástupní hrany a nikoli celého nástupiště. Je to bezesporu jedna z nejdůležitějších informací, jakou je bezpodmínečně nutno cestujícím sdělit. Jednoduchý, přehledný, logický a snadno pochopitelný systém minimalizující možnost omylu cestujících, z nichž mnozí jsou vystresovaní třeba spěcháním při přestupu nebo přemisťováním zavazadel a potomstva je naprostým základem a český tradicionalistický ajznbordel jím měl být nahrazen už dávno.… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Ze hlaseni koleje funguje jinde je fajn, ale u nas fungovalo (i pres vase rypani) hlaseni nastupist velmi dobre. A rozhodne je tu spousta jinych veci na zlepsovani, ktere by mely mit prednost pred takovouhle nedulezitou zmenou.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Pokud se nemýlím, tak jsem naprosto jasně napsal, že ten ajznbordel fungoval mnohem hůř, než systém číslování kolejí. Já projezdil desítky Interrailů, vlaky po západní Evropě jsem najezdil miliony kilometrů a musím znovu zopakovat, že v Česku se mě ptá několikanásobně více lidí, zda jsou u správného vlaku, než ve kterékoli jiné západní zemi. Takže z hlediska kvality služeb cestujícím je systém číslování kolejí a písmeny označených sektorů ohromným skokem kupředu. Mělo to být uděláno už dávno. Ale chápu, že největším problémem české železnice jsou zpátečníci, kteří se zuby nehty drží starého, zavedeného a tradic. Ti by opravdu měli být… Číst vice »

LKB
Host
LKB

Konecne přebíráme systém většiny ostatních evropských států včetně AT, DE, HU, CH, PL. Akorát Slovensko nevím.

Michal
Host
Michal

Pokud je jedinou vyhodou prevzeti systemu jinych statu, tak to mohlo zustat tak, jak to bylo. Ja tedy jinou vyhodu nevidim.

JPanther
Host
JPanther

Výhodu to žádnou nemá. Odlišné číslování kolejí pro cestující substrát bylo všude kromě peronizovaných uzlů. Vždy se číslovalo od baráku a to včetně manipulační koleje bez peronu. V malé stanici se to personál naučil a chyby nedělal. Ovšem ve zmíněné Plzni to je takový chaos, že bez plechové huby to je nereálné. Co se týče sektorů, existují v Československu už 35 let, tak o žádnou novinku nejde. Jen se nepoužívají. V dnešní době bych očekával, že se na webu, místence dozvím sektor, jinak je to pořád k ničemu. Pokud mám koleje ve stanici dělené, pak rozlišení sever/jih, nebo východ/západ je… Číst vice »

Alfons Habrky
Host
Alfons Habrky

A jak to bude v Plzni, když jsou koleje po obou stranách budovy a ještě další 4 zakončené mezi 😀

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Já tipuju, že v tomto případě bude zohledněna poloha centra města a koleje budou číslovány od něj. Čili stejným směrem, jakým jsou číslována nástupiště v současném ajznbordelu.

Štěk zapesal
Host
Štěk zapesal

1. kolej na dnešním prvním nástupišti, atd…
6. – 9. kusé koleje, dnešní čtvrté nástupiště.
Poslední 12. kolej bude dnešní 103 na šestém nást.

KubiikSvK
Host
KubiikSvK

Tak jak to přikazuje předpis SŽDC D1 – 1. Kolej průběžná a poté od začátku tratě ke konci vpravo sudá čísla a vlevo lichá čísla kolejí

Helena
Host
Helena

Katastrofa 🙁

Mirek
Host
Mirek

Je vidět že sždc vymýšlí furt nějaké blbosti. Třeba na malém nádraží by to šlo ale neumím si to představit na velkém nádraží.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak se zajeďte podívat do třeba do Vídně.

Ivo
Host
Ivo

Přínosná diskuse. Naučil jsem se dvě nová slova: šotouš a kaštan. 🤣🤣

Jiří 2
Host
Jiří 2

Já se takhle před lety naučil slovo substrát. Do té doby jsem si myslel, že je to jenom zemina pro kytky. A ejhle, slovy dnešní terminologie je to velké množství kaštanů 😂

navratp
Host
navratp

Já už to taky znám. Když jedu s ČD, tak vím, že jsem pro ně jenom kaštan. My všichni ve vagoně jsme substrát. Hodně se tím osvětlilo.

Vladimir
Host
Vladimir

V Poříčanech to takhle po rekonstrukci funguje od podzimu loňského roku. Ze 4 nástupišť jsou jen hlášené koleje. Je to přehledně značené a bez problémů se dá na to zvyknout. Pokud teda nezačnou čachrovat se změnami , což jim jde docela dobře a každou chvíli se to mění 😀 stejně pro ty co byli zvyklí na nástupiště tak pořád říkáme na jaké nástupiště to přijede bez ohledu na koleje 😀

Petr
Host
Petr

V Příbrami jsme spokojení, nic se přečíslovávat nebude, protože za 144 let, ještě nemáme nástupiště.Takže to zůstane při starém. 😀

Amater
Host
Amater

Co mi vadí je rozdíl číslování ve vztahu k D1. Vám ne?
Směrnice SŽDC č. 118
§4.1 Číslování … kolejí probíhá od hlavní přístupové cesty do železniční stanice např. od výpravní budovy … Číslování kolejí je odchylné od předpisu SŽDC D1 a je určeno pouze pro cestující veřejnost za účelem informování.

Dopravní a návěstní předpis SŽDC D1
§401 Hlavní kolej ve stanici na jednokolejné trati se označí číslem 1. … Ostatní staniční koleje se očíslují
zpravidla postupně od hlavních kolejí a to vlevo čísly lichými a vpravo čísly sudými …

Alibaba
Host
Alibaba

A proč by vám mělo vadit jiné číslování pro civil (snaha o jednotný systém na všech nádražích) a jiné pro služební účely, kde se to hemží všemožnýma číslama (třeba v Kolíně jsou 100 koleje u nástupišť)?

Huk
Host
Huk

Pokud výsledkem bude, že v Karlových Varech konečně SŽDC zvládne vlak na hlavní trati poslat na stejný NÁSTUPIŠTĚ kde čeká lokálka a přestane nutit lidi hnát se po schodech dolů, podchodem a zase po schodech aby jim ta lokálka nejuela – tak to jim snad i poděkuju

Alibaba
Host
Alibaba

Tak o tomhle to jednotný číslování vůbec není.

Svojsin
Host
Svojsin

Bych nečekal, že zrovna tady bude nejvíc příspěvků.
Zdá se , že jde o jednu z nejdůležitějších událostí v dopravě….

Jiřík
Host
Jiřík

Přečíslování nástupišť, spolu s novými uniformami výpravčích a změnou loga SŽDC, posune naši železnici o notný kus vpřed. Jásejme.

Georg
Host
Georg

gratuluju, ze jste sam zformuloval pitomost, nad kterou jste slavne zvitezil. muzete jasat.

zeleznici ma sanci posunout predevsim generacni obmena, ktera mj. prinesla noveho sefa szdc – s jeho prichodem je konecne organizace citelna a maka na nekolika oblastech, ktere jeste nedavno zoufale hnily.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To takhle vystoupíte z MHD a jdete k vlaku. Projdete okolo 6. nástupiště, okolo 5. nástupiště a místo ke 4. nástupišti dojdete na 1. nástupiště. Otočíte se a jdete si stěžovat do kiosku na pátém – bývalá lampárna: „Ukradli 4., 3. a 2. nástupiště! Mezi pátým a prvním nic není, jenom koleje do nikam!“ Lampárna byla nezbytná v dobách, kdy se nesvítilo elektřinou, ale svítiplynem. Lampař na lampárně byl velice důležitou osobou, bez něj by byla v noci tma – večer rozžíhal lampy a ráno je zhasínal. Pak přišel Křižík se svou zatracenou elektřinou a vynutil si změnu. Celá desetiletí… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Tož fíro, sorry, ale Ty fčíl piješ lepší, než já, co? 🙁

MJS
Host
MJS

Nikoliv, jen mluví o Brně. A kiosek na pátém je teď mimo provoz a k prvnímu se musí zábradlovým koridorem, kde když potkáte vozítko, tak jeden z vás musí couvat, nebo přeskočit zábradlí. Školní výlet je ještě horší překážka.

Štěk zapesal
Host
Štěk zapesal

Co je Brno? 🤣

Michal
Host
Michal

Touhle neznalosti byses nemel chlubit … 😀

Georg
Host
Georg

lamparna se starala o drazni lampy a ty byly na petrolej nebo na karbid.
svitiplyn byl jen ve vetsich mestech, pokud byl na nadrazi zaveden, lamparnu nepotreboval.

Martin V.
Host
Martin V.

Podle toho množství odpůrců číslování kolejí si říkám: Co budou dělat, pokud se náhodou octnou na Masaryčce? Žádná číslovaná nástupiště, jen koleje… 🙂

Pavel
Host
Pavel

Ale na Masně je to normální, odjakživa…

Martin V.
Host
Martin V.

A proto si myslím, že až si na to lidi zvyknou, tak to bude normální i jinde. Třeba v Brně, co já pamatuju, se vždycky hlásilo jak nástupiště tak kolej. Pokud budou označené jen koleje, tak se to celé zjednoduší, zpřehlední a zrychlí.

MJS
Host
MJS

V případě 5. a 6. nástupiště určitě. 😀 Až člověk dojde na konec podchodu a bude se marně dožadovat 13. koleje. :DD

David
Host
David

Ano. Jedna ze základních pouček: vždycky se to tak dělalo nebo nikdy se to tak nedělalo.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nástupiště má sloužit k nastupování, a ne že se na něm bude vystupovat. Když to není nástupiště, tak to bude nejspíš výstupiště. Na Masaryčce budou tím pádem asi nastupovat nemělo. 😀

Pavel
Host
Pavel

Pošli ten ročník, fakt

Ivo
Host
Ivo

Ale vždyť už to bylo. V Blansku ještě v 70. letech, než vybudovali ta slavná nástupiště s odporným podchodem, se říkalo jen kolej 1., 2. atd. Myslím, že v Kojetíně je to stále tak, páč v takovém uzlu ještě nástupiště nepostavili.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Postavili. Jsou tam poloperony jako ve Vyškově.
Ale stále se tam hlásí: „na třetí kolej od staniční budovy“. Což je docela sranda, protože to je kolej první (interně). První od budovy je (interně) kolej pátá, jestli se nepletu.

pavel
Host
pavel

absolutní absurdistán, nebudeme stavět, budeme malovat, přemalovávat, přečíslovávat, přejmenovávat, barvit a stavět zábradlí

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Sranda je, že pojem „kolej“ tak ve stanici bude mít dva významy – jeden pro kaštany a jeden pro ajznboňáky – a každý z nich bude mít jiné číslování.

To bude sranda až se cestující zeptá ve větší stanici náhodného pracovníka „A pané, z který koleje to jede na Beroun?“
Anebo naopak – cestující začne řvát „Pomóc, člověk spadl do třetí koleje! Zastavte vlaky!“

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Ne. Pro „kaštany“ bude nástupiště a ajznboňáci budou pracovat s číslem koleje.

Pavel
Host
Pavel

Nemáte pravdu, oba budou používat číslo koleje, akorát pro kaštany německé číslování od staniční budovy, pro ajzbóny sudá – lichá. Když už Němcům lízt do řiti, tak alespoň v pořádným českým bordelu.

Pavel
Host
Pavel

Ale musím se omluvit, buďme rádi, že tady už nemáme Ing. Jiřího Koláře, ten by uvedl ruský, německý, italský i rakouský systém, podle toho, jak by diktovala EU (viz Ferdinadtka), hlavně se udržet! Čest jeho památce! 😀

Libor
Host
Libor

Vždyť už to takhle je na všech lokálkách se štěrkovými nástupišti a světe div se, my nádražáci nejsme idioti a zvládáme to. Naprosto v pohodě dávám do vysílačky pokyny (služební číslování) a hned na to vysvětluju cestujícím křižování a dvou vlaků na hlavní trati a přestup na třetí vlak, na lokálku.
Problém to byl možná tři směny po zácviku, teď už nad tím ani nepřemýšlím a automaticky se přepínám. Navíc tabule venku taky ukazují civilní číslování kolejí (a do INNISu zadávám služební čísla).

MJS
Host
MJS

Jo, to už známe od Vraňan…

Martin V.
Host
Martin V.

Je to logické a lepší než dnešní systém, kdy se udává nástupiště a mnohdy ještě kolej pro upřesnění. V některých případech bych ale nechal číslování mírně odchylné od návodu: „Jestliže jsou v dané železniční stanici bokem „předsazené“ kusé koleje, začínáme číslovaní od nich a ze směru, kde je jich více.“ – třeba v Brně hl.n. jsou průběžné 1-6 (v souladu s návodem od výpravní budovy), ale odsazené kusé jsou až po nich. A všichni už si na to číslování za ta léta zvykli. Z návodu mi není jasné, jak chtějí řešit Prahu hl.n., kde mají nástupiště *S a *J. Každé… Číst vice »

Michal
Host
Michal

no hlavne 5S je lehce matouci pro cizince. S je South nebo Sever?

Jiří 2
Host
Jiří 2

S je tam, kde je písmeno S. Nebo snad běhají po nádraží s buzolou?

Martin V.
Host
Martin V.

To jsem taky napsal. 🙂 Ale je to vidět až po rozkliknutí „Číst více“. Já sice s buzolou neběhám, ale ke je sever, to obvykle vím nebo aspoň tuším. A ta navigace u půlených kolejí musí být jasná už v podchodu. Současný stav není šťastný.

Jack Brody
Host
Jack Brody

To vidím jako rozumný návrh. Na současný stav jsme pouze zvyklí, ale když si vybavím třeba takový Hulín: na 1. nástupišti jsou kolej 1 a 2. Na 2. nástupišti (pozor, to je z druhé strany budovy) opět kolej 1 a 2 (a 3 v podstatě taky, ale z té jsem nikdy nic neviděl odjíždět). Pak nástupiště 3 (opět na druhé straně budovy, tedy za nástupištěm 1) a u něj koleje 3 a 4. Tam jsou cizinci zmatení jak lesní včely. 🙂 A přitom si umím představit to očíslovat jednoduše jako koleje 1 až 4 (na hlavní trati) a pak 5… Číst vice »

Jack Brody
Host
Jack Brody

Korekce: „…pak 5 až 7 na druhé straně budovy….“

Pavel
Host
Pavel

Všechno sa upraví a směrovníky vyrobí nové, když už tu má naše česká firma Asociace Železničních Diletantů skoro na všechno monopol. A když ne na cedulky, tak máme kamarády, že?

Roman
Host
Roman

Pokaždý, když na něco nadávaj šotouši nebo modrý gumy, je nad slunce jasný, že je to změna k lepšímu.
Kdyby někdo snad byl na vážkách, na koho narážím, ona se potrefená husa určitě ozve. 🙂
SŽDC za zjednodušení velkej dík a hezkej den všem!

BoH
Host
BoH

Je zvláštní, že je moderní na této diskusi každého s opačným názorem označovat za „šotouše a modrou gumu“. V politických diskusí se jim říká komunisti, estébáci a podobně, tady máme speciální označení pro oponenty 🙂 Jsme skutečně tolerantní společnost. … A ještě doplním. Pokud se to bude přeoznačovat skutečně průběžně v rámci jiných modernizací, nemám s tím problém. Ale přeznačení „nástupiště 5“ na „kolej 9 a 10“ mi skutečně jako zásadní zjednodušení nepřipadá a nemyslím si, že kvůli tomu by se měly vyhazovat peníze jako na samostatný projekt…

Lech Malý
Host
Lech Malý

Ale tady přece nejde o zjednodušení, ale o zpřehlednění. Typické nástupiště má dvě hrany a to je opravu pro velkou část cestujících matoucí. Za mě jednoznačně krok správným směrem.

Partneři



CSCARGO