Správa železnic ocenila své nejlepší stavby. Kategorii oprav vyhrála sanace náspu, po kterém se dosud nejezdí

Sanace svahu u Dalovic. Foto: Správa železnicSanace svahu u Dalovic. Foto: Správa železnic

Tři posuny termínu nelze podle Správy železnic označit za zpoždění, ale zohlednění stavu, který nemohl průzkum odhalit.

Třikrát musela Správa železnic posunout termín zprovoznění úseku mezi Dalovicemi a Hájkem kvůli problémům se sanací sesutého náspu na Podkrušnohorské magistrále. I když zde vlaky stále nejezdí, stavební společnost Chládek & Tintěra se již může pyšnit cenou za vítězství v kategorii Rekonstrukce a opravy železničních tratí nové soutěže Železniční stavba roku. Tu vypsala a vítězem poprvé vyhlásila Správa železnic. Jde výhradně o akce, kde je Správa železnic investorem.

Správa železnic oznámila vítězství této akce jen pár dní poté, co dopravcům rozeslala informaci o dalším měsíčním prodloužení prací v tomto úseku, které znamená posun obnovení provozu nejdříve do 13. března. Jde přitom od loňského května už o třetí prodloužení výluky. Důvod? Stavbu se stále nedaří dokončit včas.

Přesto ji ještě před dokončením Správa železnic vyhlásila za vítěze kategorie oprava. „Prodloužení realizace způsobila nepředvídatelná změna rozsahu prací, šlo o nutnost odtěžení většího množství zeminy po zahájení prací. Proto není možné hovořit o zpoždění, ale zohlednění stavu, který nemohl průzkum odhalit. Nelze tedy touto skutečností limitovat význam stavby. Sanace obdobného rozsahu se v ČR doposud nerealizovala,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Nominace staveb vzešly od odborné komise z jednotlivých úseků Správy železnic.

První ročník soutěže Železniční stavba rok má podle tiskové zprávy Správy železnic ocenit nejkvalitněji realizované investiční počiny za uplynulé období. To může vzhledem k náročnosti a termínu realizace nominovaných akcí zahrnovat více stavebních sezón.

Most přes Hracholuskou přehradu nebo přestavba Čelákovic

Nejprestižnější ocenění – Cenu generálního ředitele – získala rekonstrukce mostu přes Hracholuskou přehradu u Pňovan, která se dočkala v loňském roce i řady dalších významných cen, a to včetně mezinárodních,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě. V kategorii Železniční tunely a mosty zabodovala nejvíce rekonstrukce mostu v Desné na trati Tanvald – Kořenov, vítězem kategorie Rekonstrukce a opravy budov byla renovace objektů pro Hasičský záchranný sbor Správy železnic v Českých Budějovicích.

V kategorii Modernizace železničních stanic a uzlů zaujala porotu nejvíce přestavba stanice Čelákovice na trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany. Technologickou stavbou roku je pak modernizace zabezpečovacího zařízení na hlavním brněnském nádraží. V kategorii Projektová příprava porota ocenila projekt modernizace a dostavby pražského Masarykova nádraží, cenu za Technickou inovaci roku pak získalo nové designové provedení přejezdového zabezpečovacího zařízení.

Projekt instalace systému GSM-R na trati mezi Berounem, Plzní a Chebem uspěl nejvíce v kategorii Bezpečná železnice. Celková renovace Negrelliho viaduktu loni opanovala kategorii Rekonstrukce historických železničních staveb.

Přehled vítězů jednotlivých kategorií a jejich krátké videoprezentace najdete na webu Správy železnic.

Tagy sesuv Dalovice - Hájek Správa železnic Železniční stavba roku
29 komentářů