Správa železnic končí s modernizací stanice Holešov. Budova zůstala, přibyla nástupiště
Stanice Holešov. Foto: Správa železnic
Součástí akce byla kompletní modernizace stanice i úseku do Bystřice pod Hostýnem
Součástí akce byla kompletní modernizace stanice i úseku do Bystřice pod Hostýnem
Vcelku by mě zajímala smysluplnost této nádražácké investice za 0,9 miliardy (Holešov + Bystřice). Když se neinvestovalo do výměny kolejí na trati.
Sousední autobusové nádraží (dopravní terminál Holešov včetně parkoviště) stál 0,03 miliardy
https://irop.mmr.cz/cs/projekty/06-1-konkurenceschopne,-dostupne-a-bezpecne-region/dopravni-terminal-holesov
To už rovnou můžeme peníze vyhazovat z okna.
Holešov byl na celkově na hranici životnosti. Bystřice je na tom mnohem hůř.
Budova nádraží v Holešově byla opravena před 12 lety.
Je silně předdimenzovaná pro potřeby dopravce a SŽDC.
A je energeticky hodně náročná.
https://zdopravy.cz/bourani-casti-nadrazi-v-holesove-neni-jiste-plany-podrizenych-proveri-sef-spravy-zeleznic-80632/
Nechápu tu částku 380 milionů. V době, kdy prefabrikovaný dům (z Rýmařova) 180 m2 stoí 8,5 milionu Kč. Cena včetně TZB (fotovoltaika+tepelné čerpadlo)
https://zdopravy.cz/bez-demolice-sprava-zeleznic-soutezi-napodruhe-opravu-nadrazi-v-holesove-91430/
A?
Prorože trať se bude dělat, až přijde její čas. Mosty a přejezdy se tam už opravovaly, před asi 15 (?) lety. Sem tam i zastávka.
Zopakuji, že mě udivuje ta částka cca 900 milionů. Protože když jedu 2x, 3x ročně do Rajnochovic přes Hulín, tak z vlaku od Kroměříže vysednou desítky lidí. Směr Holešov, Rajnochovice pokračuje tak 15, 20, možná 30 cestujících. Když vysedám v Rajnochovicích, tak ve vlaku zbyde možná tak půlka z těch 30.
Doufám, že se shodneme, že podobné částky ve stamilionech Kč nelze utrácet za další z oněch cca 2000 železničních stanic v ČR. Zvláště jsou-li předdimenzované a energeticky náročné (levnější je zbourat a postavit znovu zateplené)
Bourejte si vlastní nezatepleny barak a pak zvante, jak se to vyplatí.
Prostě se to nevyplatí. Nevyplatí. A ještě jednou nevyplatí.
Že starých baráku utíká teplo starými okny, dveřmi, střechou především a až pak stenami/fasádou. Okna, dveře i zateplení střechy stojí stejně na reko i novostavbě (pomijim pamatkare).
Ano, stavby z let 60.jsou na tom mnohdy jinak. Ale to určitě není případ Holešova. Kde se navíc užití pro stavbu našlo.
K přepravním proudum – děkujeme za potvrzení za vlak zde má smysl
A říkám, že se určitě mělo bourat? Ne, akorát si budovu nádraží mělo koupit Město Holešov, pokud pro ni má využití a opravit dle svého gusta, má-li na to peníze.
Neboť místní si mnohem líp pohlídají smysluplnost městské investice, než když o cca 400 milionech rozhoduje někdo z Prahy.
Potřebuje zastávka Holešov čekárnu? Ne.
Potřebuje pokladnu? Buňku.
Potřebuje veřejné záchody? Úkol pro Město Holešov
Potřebuje parkoviště pro cestující vlakem? No jasně. Spoustu. Zejména na ranní vlak do Hulína pro přestup do Prahy o půl páté , kdy ještě nejezdí regionální busy.
Zastávka ještě není hotová (zatím navržená jen hubou), a čekárnu opravdu nepotřebuje. 🙂
Stanice v takovýmto městě čekárnu potřebuje, není zájem dostat železnici na roveň autobusu. A vzhledem k blízkosti autobusového nádraží tu čekárnu můžou využít i cestující v autobuse, cestují pod jednou IDS.
Vždyť já nejsem proti městské čekárně na bus/vlak/MHD.
Akorát tvrdím, že SŽDC žádnou čekárnu nepotřebuje. Zvláště na průjezdné zastávce jako je Holešov.Copak nějakou čekárnu má zastávka Spytihněv, kde nastupuje/vystupuje zhruba stejně pasažérů jako v Holešově (= pozorování z několika mých cest)
Co je potřeba u vlakové zastávky, tak parkoviště.
A ve stanici Spytihněv se očekávají nějaké přestupy mezi vlakem a autobusem?
a co velikost města Holešov a obce Spytihněv, Ta roli nehraje?
A dopravní model? Ve Spytihněvy budou velmi pravděpodobně furt zastavovat jen osobáky, v Holešově bych někdy očekával i nějakou rychlou vrstvu v podobě alespoň spěšňáků.
SŽ možná žádnou čekárnu nepotřebuje, ale z hlediska norem (vyhlášek a pod.) má mít stanice od určité velikosti obce mít nějaké vybavení, a čekárna patří k jedním z nich, a normou se musí při investicích SŽ řídit.
Troufnu si tvrdit, že „cestující z Kojetína do Valašského Meziříčí“ zrovna Holešovská nástupiště nijak zvlášť neocení 😉
A cestující z Holešova do okresního města (Kroměříž) spíš pojede busem, neboť vlakové nádraží v Kroměříži je mimo centrum. Podobně z Bystřice p.H.
Nová zastávka v Holešově, kterou diskutují níže, by určitě byla k věci. Akorát ne, aby stála desítky milionů.
V KM je nádraží od centra pěšky 10 min….“mimo centrum“ je poměrně zavádějící
Tak si to spočítejte sám. Když potřebuju busem, tak buď mi vyhovuje trasa přímého busu nebo přesednu na autobusovém nebo na Milíčově náměstí.
Ve srovnání s Brnem, kde vlakové je v centru (a na Zvonařku potřebuji dalších 10 minut).
Z Holešova směr Kroměříž se mi vyplatí, když potřebuji na dálkový vlak, tak vysednu v Hulíně.
Tak nevím, ale třeba moje mamka (důchodkyně) jezdí ze Zlína do Kroměříže zásadně jen vlakem a to tam jezdí i přímý autobus.
Ze Zlína cestovat směr Otrokovice chápu, že dává přednost vlaku. Proto si myslím, že železniční trať Otrokovice-Zlín-Vizovice má perspektivu.
Ale to je dost výjimečná situace. Z Holešova vlakem do Kroměříže? Leda když mám nádraží za rohem a leda když z vlakového nádraží v Kroměříži to má kousek k cíli. Protože navazující autobusy v Kroměříži nepočkají pokud osobní vlak z Hulína bude mít zpoždění (neboť čekal na zpožděný rychlík)
Ony jsou hlavně autobusové a vlakové vedle sebe. Tudíž pokud nejede člověk přímým busem až na Milíčovo náměstí, nijak moc si busem nepomůže.
Ale houby. Když se zdrží vlak v Hulíně čekáním na zpožděný dálkový vlak, tak autobus v Kroměříži nestihnu.
Na silnici z Holešova do Kroměříže se to neštosuje, neboť tranzit jezdí po dálnici. A intenzita provozu nic moc.
https://www.rsd.cz/documents/38144/55309/V2_CSD2020.xlsx/cf184d20-7d4a-214c-787d-208e753081e5?t=1654085467526
To je naopak správně. Od nádraží pak jede autobus do nemocnice, kam je to lehce přes 2 km. A zdraví lidé tam většinou nemusí.
vtvt – No já nevím. Já tedy do KM jezdívám z Kojetína, asi na té lince taky jezdí i nějaké BUSy, ale v životě mne nenapadlo je použít. Vlak a BUS je nebe a dudy. Ve vlaku člověk (tedy obvykle) není na nikom nasádlený, ale má dost prostoru i vzduchu na dýchání + není mu zle jako je mnoha lidem (mně nevyjímaje) v BUSe. A že by bylo kroměřížské nádraží nějak mimo centrum (a i kdyby – nejezdí se jen do centra), to si nevybavuju. Skoro 30 let jsem tam jezdil, mj. i do nemcnice, která ano – je trochu… Číst vice »
Pokud z nádraží KM nedojdete bez problémů do centra, tak asi nemáte nožičky ale plazite se jako slepys.
A kde, že je v Kremsier autobusak?
Ano, přímo před nádražím. A busy z Holešova přes centrum fakt nejezdi, jejich nejbližší zastávka k centru je ta před nádražím.
Aneb jak být za blbce hodně rychle
Vlak v Hulíně čekává na dálkové vlaky mají-li zpoždění. Tj. navazující busy v Kroměříži můžou ujet.
U autobusů od Holešova tohle není problém, neboť není kde by busy stály v koloně.
Cestoval jste vůbec někdy do Kroměříže od Hulína?
Tak tam jeďte autem a dejte s tím Hulínem už pokoj!
Šotopohled dle mapy se holt liší od reality. Budete-li někdy v Hulíně předsedat, tak se sám přesvědčíte kolik lidí od Valmezu pokračuje do Kroměříže.
Nebudu, to si pište!
Zrovna 303 by si zasloužila i elektrizaci v celé trase.
Přesně..bude 2222
V rámci stavby se na to dělala příprava – bylo navrženo rozmístění trakčních podpěr a bylo na ně necháno volné místo. Ale jestli by si to trať zasloužila? V úseku Hulín – Val. Mez. o tom nejsem přesvědčen. Dělala se na to TESka a ekonomicky nevyšla. Ten provoz není kdovíjak silný, v osobce to Holešov s Bystřicí nevytrhnou a dálkovka do V. M. bude vždycky lepší přes Hranice. Nákladka jen Mn a občas cisterny do skladu SSHR. Pokud by to měla být alternativa ke koridoru, chtělo by to přetrasovat na vyšší rychlost, prodloužit stanice a částečně zdvoukolejnit a stejně by… Číst vice »
No a kudy se budou tahat náklady na Hranice při změně systému mezi Přerovem a Hranicemi? Dolů samospádem a nahoru nějakým prakem?
Kudy byste doporučoval? Po Ferdinandce do 5‰, přes Bystřici až 17‰… nezávislou trakci ještě nikdo nezakázal
„a dálkovka do V. M. bude vždycky lepší přes Hranice“
Do doby, než budou 2 koleje Brno-Přerov. Přímé vlaky Zlín-Hulín-Kroměříž-Brno by mohly ledacos změnit. Ale v té době už asi BEMU, z Holešova 32 km vzdušnou čarou.
A v prámci zdvojkolejnění se to zase překope?
Tahle trať se má zdvoukolejnit? Kdy? Až po Zlínu? Takže se tou dobou bude muset stejně rekonstruovat.
Tahle trať se má zdvoukolejňovat? Přehánějte…
To je hodně vzdálená hudba budoucnosti. To tak leda až bude hotové zdvojkolejnění a elektrifikování z Ostravy do Valmezu. Pak by to dávalo smysl.
Zdvojkolejnění čeho a kdy? Do 30 let to nebude a dalších 10 let by to stejně nevydrželo. Ta stanice je mimo Brno-Přerov.
O těch centrálních přechodech nejsem z hlediska bezpečnosti úplně přesvědčen, leč bezbariérovost a pohodlí přístupu jsou nesporné.
Podle mě jde o rozumný kompromis pro vedlejší tratě. Při hustším provozu už je to na pováženou – třeba v Nesovicích se má v rámci elektrizace nahradit centrální přechod podchodem. Jinak v níže uvedeném videu uživatele zesp je od času 8:20 (https://youtu.be/zzqBk8Z-iOU?t=499) vidět činnost výstražného zařízení a běžný odjezd vlaku. Mám k tomu dva poznatky: 1. Zvolená signalizace (světelná i zvuková) podle mě není zvolena úplně nejlépe, ve mě evokuje pokyn „rozhlédni se, jestli nejede vlak“. Lepší službu by možná udělal klasický semafor pro chodce s červeným a zeleným panáčkem a zažitou zvukovou signalizací. A stačil by jeden na každé… Číst vice »
Ohledně signalizace zcela souhlasím, blikající červený panáček je atypická slátanina. Chodci jsou desítky let zvyklí na to, co znamená nepřerušovaně svítící červený panáček (jednoznačné „stůj“) a případná signalizace na bázi červeného a zeleného panáčka by byla standardní a všem jednoznačně srozumitelná. Blikání opravdu podvědomě evokuje spíše „rozhlédni se a při přecházení dávej pozor na vlak“, než „zastav“ (nehledě k tomu, že žádný předpis takový signál nezná). Další psychologická potíž zde je, že červený panáček bliká, i když jsou všechny vlaky dlouho v klidu (zatímco v silničním provozu je vždy minimálně jeden proud v pohybu a význam signálu je tak jasný… Číst vice »
Jen přidám dva postřehy:
– nikdo u toho nebude studovat manuál
– což platí i pro slepeckého psa
Dalo by se insirovat přechodem přes tramvajovou trať? S přepisem, že na tu kolej nákladní vlak nesmí, jen osobáky. Brzdí líp…
Řekl bych, že předpis se nazývá „Zákon o drahách“ §4a odstavec 3b), k tomu by měla být asi vyhláška nebo norma, jak takové výstražné zařízení může/má vypadat a fungovat. Že to lidi zatím neznaj, o tom se nepřu. Ale že by to mohlo vypadat jako obyčejný semafor na přechodu, který mají lidi zažitý, s tím souhlasím.
Přechod je třeba v zastávce Světice.
Normálně dvě blikající červené nebo bíla pozitivka, že tam navíc mají auta zákaz je detail (a stejně tam v sezóně jezdí cyklisti, koloběžky).
To je právě přejezd (P5669) (vyhl. 177/1995 §3) s tím že je zakázán přejezd motorových vozidel.
Přechod ve stanici na nástupiště je něco jiného, a o tom, že tam bude blikat panáček se píše ve vyhl. 177/1995 §4b odstavec 1a.
Prý se modernizace celkem povedla
Ten přístřešek na ostrovním nástupišti vůbec není hezký❗😝
Záleží, odkud fouká vítr s deštěm 😁😉
Nezáleží, zmoknete důkladně i pod přístřeškem 😅
Zatímco dřív tam takové vymoženosti nebyly. Ani ten peron tam nebyl.
Je hezké vidět, jak se Holešovu podařilo za 10 let změnit dopravní terminál k nepoznání. Začalo to budovou, pak autobusák a teď tohle. Štěstí, nebo větší snaha místních politiků?
Však chce-li někdo zhlédnout původní stav, ať se podívá:
https://youtu.be/vjEp-ZxxYLQ
U Holešova se mi to tak nějak podařilo odchytit, než do toho začali vrtat…
Kdyby se tam pásly kozy… Albánie. Bylo to tam hrozné, jak kdyby to byla vlečka a ne nádraží ve 12tisícovém městě.
Na tomhle je vidět, že když lidi dostatečně řvou, že to nechtějí mít hnusné, tak to i Správa železnic nějak dokáže udělat.
Stačí telefon na Andreje a Jirku Svobodu 😅
Kdyby někdo náhodou chtěl zhlédnout, jak to tam po té přestavbě vypadá, zde je odkaz, byl jsem to tam zhlédnout:
https://youtu.be/zzqBk8Z-iOU
Ale s tou tratí do Bystřice se dle mojeho nedělalo nic, jel jsem tam tudy Regiokřápem dnes, a hrká to tam pořád stejně…
Dělalo se traťové ZZ, úsek byl rozdělen automatickým hradlem do dvou.
Tak to jo. Protože kolej je ve stejném stavu. Ale že by chtěla pořádně „opravit“. Přímo po tom volá…
Holešovu by notně prospěla zastávka. Tak jak byla plánována kousíček od policejní školy, u křižovatky ulic Masarykova s tou na Přílepy. Část mých známých odrazuje od denního použití vlaku právě vzdálenost od domu/bytu k nádraží. Podotýkám, že Holešov nemá od roku tuším 1990 MHD (léta ji zajišťoval městský autobus ŠM11 patřící ČSAD a jezdící i do okolních obcí) a pěšky se to dnes lidem chodit nechce. Tudíž zbytečně volí autobus nebo rovnou auto.
Ono by stačilo ty autobusy navázat na vlak jako přípoje. Nicméně do Hulína to lidi asi pojedou napřímo tak jako tak.
Opravil bych vaší poslední větu takto:
Tudíž LOGICKY volí autobus nebo rovnou auto.
A logicky popojíždí v koloně….
Kterým směrem z Holešova jsou kolony? Na Bystřici/P., nebo na Kroměříž?
Ani jedním. Vlak z Holešova má smysl směr Valmez (v zimě) a do Hulína pro přestup na dálkové vlaky.
Do Kroměříže je to pohodlnější busem. Tranzitní automobilovou dopravu stáhla dálnice.
Pokud jedete jakoby od Policejní školy, nebo z ulic Masarykova, Pivovarská, případně řad rodinných domů na Kroměříž, tak už jen samotný Holešov Vás přibrzdí. Obce po trase totéž. Moci tam sednout tam na vlak, tak Žralok člověka doveze do Kroměříže za lepší čas než bus stojící u každého přechodu. Jezdím tudy občas nerad busem.
Tak to je docela katastrofa, jestli těch X měsíců výluk a trápení v nespolehlivé NAD není na té trati ani poznat 🙁 Chápu, že je potřeba udělat i věci, které cestující přímo nepocítí, jak píše Projektant. Ale pokud už se kvůli tomu dělá takhle dlouhá výluka, snad by to šlo spojit i s vylepšením samotné trati, aby za pár let nemusela být další výluka?!
On ten přístřešek jde udělat i jinak? Kam zmizel odporný betonový prefabrikát?
Doplněno o nekřiklavě nemodré zábradlí. A žádný labyrint ze zábradlí před přechodem pro cestující. Tady je něco v nepořádku.
Okamžitě natřít!
To zrovna měli na SŽ asi slabou chvíli… Nezvykejme si.
Tohle je takový typický český přístup. Vždycky je to špatně. A když už to je teda dobře, tak je to jenom výjimka a příště to už bude v pořádku. Tedy bude to špatně.
Tak ještě tam mohl být ostrov jako v Kroměříži, prakticky bez zábradlí.
A ty lavičky bez bodáků a separátorů! Wow.