Správa železnic hledá projektanty na zdvoukolejnění posledního úseku mezi Pardubicemi a Hradcem Králové
RegioPanter na trati Pardubice - Hradec Králové. Foto: České dráhy
Modernizace úseku z Opatovic do Hradce Králové má vyjít na 4,4 miliardy korun.
Je tu hromada tratí, kde je absence druhé koleje obrovský problém. Nejen zpoždění kvůli křížování, ale taky samozřejmě při jakékoliv výluce musí lidi obtěžovat s autobusy. Bohužel, dnes jsou všude silnice, baráky, zahrádky atd, takže postavit druhou kolej by byla katastrofa, takže se pochopitelně do toho nikomu nechce, což jenom lidi více na*ere.
Chces odsabotovat celospolocensky prospesnu investiciu neni problem. Zavolaj iracionalnych fanatikov a ekoteroristov…par don vola sa to obcianske zdruzenia a obcania zijuci v lokalitach.
Zrovna v tomto případě to chápu. 20 metrů od baráku jim místo krásných kaštanů vyroste 5m vysoká hnusná betonová zeď.
Na to měli myslet, když si tam koupili dům. O záměru druhé koleje se ví dávno a dávno. Byla to jen otázka času.
Proč se staví hluková stěna?
1) Pro místní (i když ji nechtějí)
2) Aby SprŽel nalila peníze betonové loby?
Kdyby to byl první případ, tak samozřejmě i stromořadí, parčík dokáže dělat zvukovou překážku.
Jenomže želený pás, aby nahradil protihlukovou stěnu, musí být široký a hustě zarostlý. Husté porosty keřů občané ve městech většinou nechtějí, protože se bojí, že si tam budou budovat doupata pochybná individua, která je budou ohrožovat.
Protože máme hloupé zákony z 90.let, které chrání obyvatele primárně před hlukem z železniční dopravy. To, že daleko větší hluk je ze silniční dopravy, poblíž velkého letiště nebo od tramvají ve městě, kde nejde postavit hluková stěna, to nikoho z poslanců netrápí.
S tím „nejde“ opatrně, vzpomeňme na Plotní v Brně.
Místní nechtějí nic, chtějí zachovat současný stav, což je pro rozvoj měst (respektive celé aglomerace včetně Jaroměře) vyoučené.
Jednou ze stížností v procesu EIA bylo, že bude moc velký hluk od projíždějících vlaků. A další stížnost bylo, že se bude stavět protihluková stěna a nebude to hezký.
Jenže ona álej byla vysázena právě proto, že se počítalo z druhou kolejí, tak aby se tam nic nepostavilo.
Tento způsob stavební uzávěry, zdá se mi poněkud nešťastný.
A bylo to před 120 lety
Tak si je ze Slovenska vyžeňte.
Dotaz na znalejší: Počítám, že největší problém bude s Kaštankou a výkupy pozemků v HK. Odpor je v této lokalitě extrémní a celkem pochopitelný. Tuším tedy velké problémy s různými odvoláními atd.
Jak velká by byla z provozního hlediska trable nechat úsek v HK jednokolejný s odbočkou před problémovým místem? Zejména ta Kaštanka. Je to 500m od nádraží a stavbu to dle mého může dost zdržet a prodražit.
Nebude se vykupovat nic od soukromých vlastníků, alej (kde bude pokácena jedna řada + asi 6 stromů z druhé řady) se vykupovat nebude.
Veškerý odpor co spolek proti rozvoji města HK kladl byl smeten ze stolu, zcela po právu.
Odvolání u EIA byla všechna zamítnuta.
Jsou to prostě lidi, co si koupili dům u tratě, kde druhá kolej byla plánovaná už od 19. století, a teď se diví.
Přesně tak a doufám, že těm pár narychlo objeveným ochráncům kaštanů nepujdou na ruku na úkor většiny cestujících. Taky jsem tam chtěl kdysi koupit dům, ale stávající „hluk“ železnice plus pohled do strateg.planu rozvoje města mě odradil. Což se nedá říct o těch co tam docela levné koupili ruiny a opravili je. Alej je sice krásná, ale to neznamená, že jinde nemůže vyrůst nová. Navíc je víceméně prázdná.
Až teď mi došlo, že v tomto v této bitvě stojí kaštany proti kaštanům!
😀
omlouvám se za překlep
Ty cesty podél trati budou zrušeny bez náhrady?
Ne, proběhne náhradní výsadba, což je už dnes standard.
Pozemky pod alejí by měly patřit městu, ale přiznám se, že jsem kontroloval v katastru jenom jeden: https://sgi-nahlizenidokn.cuzk.cz/marushka/default.aspx?themeid=3
A jak to tak odhaduju, jedna řada stromů by mohla klidně zůstat, je dost daleko od koleje. Pokud ty stromy nejsou přestárlé, ani kaštan neroste věčně a ve stáří usychá.
Jedna rada zůstane, ale půjde dolů i z ní pár stromů.
Prestarly nejsou, asi 90 let mají. Nicméně se musí stavět, EIA prošla celkem v pohodě, takže dobrý, tam se přesně tyhle věci řešily.
4,4 mld. je fakt pálka. Žádné velké stavební objekty, víc jak půlka parcel (odhad bo stanice) nutných pro stavbu je již SŽ. Stanice Pohřebačka má kolik kolejí, 6? Jak moc zasáhne stavba do žst Hradec Kr. hl.n.? Skončí stavba před jižním zhlavím?
Výkupy pozemků tvoří většinou méně než 5 % ceny.
Jednou z toho bude hradubická městská linka.
Méně, pardecká rychlodráha
Konurbaci zastaví první starosta první mezilehlé obce.
V to doufám, ale než to dojde kompetentním tak budu důchodce bez potřeby cestování za prácí apod.
Bývala doba kdy Státní Dráha měla své projektanty,svůj stavební odbor a stát svoji specializovanou stavební firmu pro výstavbu silniční a železniční infrastruktury…
Bývala doba, kdy dráha měla svoje opravny, depa, udrzbate, uklízečky….
Potom přišlo rozkradení a „volný trh“, který prý je lepší.
A dělají se „výběrová řízení“ i na nákup hajzlpapíru…
líp to napsat ani nešlo
Obecně platí, že stát není dobrý hospodář. Takže je jepší když se zakázka dá transparentně soukromé firmě.
To platí pokud je na trhu dostatečná konkurence a dohled na kvalitu práce. Já doufám, že obojí platí
Neoliberální mantra dookola opakovaná snaživými východoevropskými žáčky chicagské školy. Jsou obory a oblasti hospodářství, kde pseudotržní mechanismy nefungují a někdy dokonce znamenají úpadek (bezbřehá korupce) či ohrožení bezpečnosti státu (vodárenství a energetika v cizích rukou). Ale nemusíte se trápit, dle zkušeností bude tato investice novou vládou pozastavena v rámci úsporných balíčků č. 45, 46, 47…
Takže podle Vás by si měla „dráha“ vyrábět i ten hajzpapír ve vlastních papírnách?
Ze dřeva z vlastního lesa!
A přes to všecko tu druhou kolej z Pardubic do Hradce postavit nedokázala.
Když už jsme u toho vzpomínání na ty starý krásný časy, tak zrovna hajzpapír tehdá dráha zřejmě nekupovala vůbec.
No nebylo kde. Přijeli s vlakem do Harmance pro papír a fabrika shořelá, všude jenom hasiči, žádný Harmassan. Použít Rudé právo či nepoužít? Snad zakoupit jiný tisk? Nebudou z toho ve straně problémy?
Máte asi na mysli rakouskou společnost Státní dráhy – StEG ….
To nejde udělat najednou..
Nejde. Je tam několid firem, co mají vlečku. A zkuste říct v elektrárně, že prostě rok nebudou vozit uhlí.
Jen doplním: Tohle jsou trubky do Hradce pro zásobování teplem, pod nimi vlečka: https://mapy.cz/s/dotovoteba
Když jim v elektrárně praskl kotel a museli ji na týden odstavit, tak z toho byl poprask až v televizi. Představa, že v elektrárně dochází zásoba uhlí, bude se topit jen na 10 ˚C aby se to nějak vydrželo se sníženou spotřebou a výkonem…
Wiki: „roční spotřeba je asi 1,9 milionu tun“
tak by si alespoň zvyklí na dobu poopatovickou (blbý ftip)
Až se Křetínský rozhodne, že přestane topit, tak přestane. A nikdo mu v tom nemůže zabránit.
Nepřestane, bude z toho plynová spalovna, kterou pomohou protlačit Pardubice i Hradec. Oba magistráty si snadno spočítaly, co by je stála výstavba vlastního tepelného zdroje a kolik by je stálo převážení odpadu někam přes půl republiky do jiné spalovny.
Jestli tak, tak si to nechá Křetínský dobře zaplatit. On ze svýho na to peníze dávat nebude.
Prasknul kotel? co to jako je?… Topit na 10 stupňů moc dobře nejde. Je vidět že o elektrárně toho moc nevíte
Tak ono se připojilo na několika místech jiné kotle a do teplovodu se nějaké teplo cpalo. Má pocit, že i Zelená louka něco přispěla.
Zelená louka a teplárna v Karlovině, obojí v Pardubicích.
Na tu Karlovinu jsem myslel, tam byla dřív i oficiální teplárna.
Tak si o tom přečtěte, jak to celé bylo: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/lide-na-vychode-cech-zustanou-bez-tepla-nejmene-do-patku_200211112213_mhromadka
Teprve projekt pro územní rozhodnutí? Na čem tam posledních 7 let (zahájení první stavby) pracovali?
pár žen odešlo na mateřskou „vtip“
Mimochodem, nějak nezaznělo že výstavba až v roce 2025, je především z nedostatku peněz….
Tím se SŽ nikde nechlubí. Ale pochopitelně je důležitější za dvě miliardy opravit budovu v Pardubicích:-)
Je mi jasné že se tím nikdo nechlubí, zvláště když bylo před volbami.
Důležité to je – protože je to budova dožilá a její oprava do současných standardů je dlouhodobá investice od ketré si vlastník slibuje vysoké měsíční příjmy.
Navíc se v Pardubicích překopává i celé kolejiště a staví nová nástupiště, bude se stavět nadchod přes celé nádraží, nový dvojkolejný most právě směrem na Hradec a celkově seto tam civilizuje.. A to stojí peníze…
Ale překopávání kolejiště je jiná stavba…
Takže vy byste nechal vybydlený hotel s opadanými kachlíky, ano ?
Určitě existuje levnější varianta rekonstrukce, nikoliv verze dražší než oprava Národního muzea.
Tak ono zase na druhou stranu je potřeba přiznat, že oprava chráněných budov z minulého století je mnohem nákladnější než budov z 19. století. Ty budovy jsou totiž stavěny mnohem úsporněji a promyšleněji. To je také důvod proč šli k zemi různé Transgasy apod. Ty důvody jsou čistě ekonomické a technické.
Jasně. Ale fakt vám přijde náročnější a nákladnější opravit pardubické nádraží než Národní muzeum?
Tam stačili vevnitř akolrát vymalovat a zvenku otryskat fasádu a vyspravit…
„Určitě existuje“ není v tomto případě nic jiného, než tvrzení bez argumentu. Jsem poslední, kdo by hájil smysluplnost hospodaření Správy, ale opravovat památkově chráněnou budovu je něco diametrálně odlišného od „normální“ rekonstrukce. Tam nemůžete všechno omlátit na kostru a pak všude nasekat nejacinější dlažbu a plastový okna, naopak potřebujete leccos nechat vyrobit na míru, potřebujete zaplatit restaurátory a další kvalifikovaný profese a tak vůbec.
Vy jste stavař/architekt ?
Jak je možný, že přidání druhé koleje v sedmikilometrovém rovinatém úseku, neprocházejícím přírodně cennou lokalitou trvá tak dlouho?
V HK se kvůli dvojkoleji měla vykácet vzrostlá a cenná alej v ulici Opatovická. Obecně ten prostor, na kterém je stávající trať je hodně úzký a pro dvojkolejnou trať bude vyžadovat zásah do vlastnických práv, takže nutně odpor stávajících vlastníků, případně nájemců ( v závislosti na délce nájmu, případně výpovědní lhůty).
Ten odpor tam už existuje, především kvůli aleji ….
Alej vysázená právě proto, že se v daném prostoru počítalo s budoucím přidáním druhé koleje, a proto se tam daly tak maximálně nasázet stromy, ale nikoli stavět.
Místním podle mě nejde ani tak o stromy jako takové, jako spíš o to, že teď vyjdou před plot a koukají na vzrostlé stromy a za nimi vidí násep, zatímco v budoucnu budou koukat jen na jednu řadu stromů a za nimi bude betonová protihlukovka.
Kdyz jsem ted videl ty protihlukovy steny na naspu v celakovicich, tak se snad ani nedivim. S tim, co tam postavili, dostava souslovi „pest na oko“ zcela novy vyznam.
Taky místní v tomhle směru chápu, ono je v té ulici opravdu moc hezky a pokud si člověk zvykne na hluk vlaků, tak to musí být krásné místo k životu. S protihlukovou stěnou sice většina hluku zmizí, ale pěšina mezi stromy už nebude pod pešuňkem s výhledem na domy za tratí, ale kolem nekonečné betonové zdí. Počítám, že těm lidem musí být úplně jasné, jak beznadějný je jejich boj , ale dobře vědí, že každé odvolání a následný odklad prodlouží existenci toho krásného prostředí, na které jsou zvyklí.
A nemůžou ty stromy fungovat jako protihlukovka samy o sobě? Bylo by to takové pěkné a přírodní.
Nefungují ptz bydlíme o řadu domků dál a trať je slyšet. Hlavně ať už tu trať dostaví ptz dostat se z HK někam vlakem v rozumném čase je katastrofa neodpovídající 21stol.
Na té jednokolejné trati není vytíženost ani poctu vlaku a ani cestujících . Je to o objednání a to červíček pohřbil za pár slibu . Ale rezijky tu platit budou , takže cajk . Navíc z nejvíce obydlených sídlišť se do práce jezdí autem nebo autobusem za polovicni cenu i čas . Třeba Moravské Předměstí do černé za Bory a vyplatí se i z Lipek , tzn od nádraží , podobné studenti přes Hradiště .
Aby stromy fungovaly jako protihlukovka, tak by těch řad muselo být řádově víc a musely by to být jehličnany, protože listnáčům opadává na podzim listí.
Ať si zvykají, kdo tam bydlí ví o čem mluvím a kvůli cca 20ti domům brzdit rozvoj regionu je neskutečný luxus. Navíc v aleji málokdy někoho potkáte.
Alej je pernentne obsažena lidmi se psi a deti na hraní . Kaštan na zemi nenajdeš , než dopadne jsou tam tři zlobři
Ta alej tam byla kdysi za císaře pána vysázena právě proto aby pozemek nebyl zastavěn, protože se druhou kolejí v budoucnu počítali už otcové budovatelé.
Hmm je to 103 roků, mohlo by být už za Císaře nebo už za Masaryka. Ale to je drobnost.
Asi je celkem jedno, zda to bylo za c.k. nebo později, směrodatné je, komu patří pozemek. Za c.k. nebo později se neřešilo, jaké budou podmínky pro kácení vzrostlých stromů na vlastním pozemku …. stromy na pozemku vlastníka jsou stromy vlastníka a ten si s nimi může „svobodně“ dělat co chce … Když byl tak velkorysý a pozemek neoplotil a mohl tam každý, děti mohly sbírat kaštany do školního sběru, tak to byla jeho dobrá vůle.
Na kácení vlastních stromů nepotřeboval povolení ….tím spíše, když ty stromy tam byly „na přechodnou dobu“ ….
To je dobrá zpráva. Již dnes se železniční úsek Jaroměř-HK-Pardubice postupně zlepšuje a cestování tak bude kvalitnější.
„Postupně zlepšuje“, to je pravda, ale nevím, jestli máme být spokojeni s tím, že tímhle tempem si klidnou jízdu a výrazné zkrácení jízdní doby užije nejspíš až další generace. Zbývá totiž ještě rekonstruovat mezistaniční úseky Jaroměř – Smiřice (zde celé jedno zhlaví a staniční koleje, totéž v Předměřicích nad Labem), pak ještě 4 km trati z Předměřic do Hradec Králové, tam kompletní rekonstrukce stanice. Instalovat ETCS, přepnout na DOZ. Jestli to budou dělat postupně, bude to dle dosavadních zkušeností znamenat v součtu minimálně rok výluk s NAD mezi Jaroměří a Hradcem.
No tak budeš jezdit busem po starý silnici , anebo autem po nový dálnici – je to přijatelná dočasná změna za to, že to bude potom výrazně lepší!!!! Navíc z Hradce do matičky Prahy se trať rozšiřuje na dvojkolejku…
Ale stejně to trvá dlouho. V tomhle trochu závidím Pcim kt jsou na koridoru a Prahu dávají za hoďku.
Taky budeš v Praze za hoďku až se ta dvojkolejka dostaví v celé délce Praha-Hradec stejně tak za cca 10 minut v Pardubicích až se dostaví celá dvojkolejka Pardubice-Hradec.
To budu, ale tempo výstavby dopravní infrastruktury v naší tranzitní zemi je neskutečně pomalé a budu dřív v důchodu než naši zem pořádně zasituji VRT, dálnice S-J, D35, 3okruh HK, dokončení okruhu Phy atd. Do té doby bude denní cestování po ČR utrpením.
A přesmyk v Hradci pro bezkolizní jízdy Pardubice – Jaroměř a Chlumec – Týniště předpokládám nebude.
A kam by se to tam vešlo? Vzhledem k tomu, jak rychle se od sebe obě tratě vzdalují a to na obou zhlavích.
Všechno jde, když se chce. Třeba by se dal postavit podjezd na severním zhlaví (pak by alespoň náklady nemusely jezdit kolem nástupišť).
A k čemu by to bylo dobré …? Jaká je hodinová frekvence vlaků na témže zhlaví ?
Až bude koridor Osek – Choceň, tak bude zatraceně velká (nákladních vlaků). A bude v krásné kolizi s osobkou Pardubice – Jaroměř.
Sníte o 300 milionech hrtkm jako za socíku ?
A proč byste měl jezdit do kříže na pardubickém zhlaví kolem peronů ?
A vůbec proč byste s těmi náklady jezdil přes Týniště, když se na „Oseckou“ trať dostanete z Pardubic přes Plačice, stejně to bude déle než přes Přelouč do Kolína …
Na severu určitě mimoúrovňové křižování nejde udělat, na to tam není místo, to leda na jihu „nějak“.
Pokud tam není nějaká zakletá kanalizace tak podjezd cca takhle: https://mapy.cz/s/papahoteka
Vzor třeba tady Linec: https://mapy.cz/turisticka?x=14.2846524&y=48.2831179&z=18&base=ophoto&source=osm&id=127593672
nebo viz
Jiří Kocurek níže.
Vešlo, do úrovně -1 jedna jako v Bernu: https://goo.gl/maps/xqNUJCD2tjRw3V2B6
Ale bude to ranec peněz.
Mnohem levnější je vést osobní vlaky Pardubice – Týniště a Chlumec – Jaroměř, stejně v HK naprostá většina vystupuje a i kapacitně by to odpovídalo. Směr Týniště je druhý nejvyužívanější po Pardubicích.
A doufejme, že i Hradec – Týniště se podaří zdvojkolejnit.
Když už se bavíme o této návaznosti, nevíte někdo, jestli se plánuje mezi Třebechovicemi a Týništěm triangl, který by umožnil jezdit z Hradce do Náchoda bez úvrati?
Neplánuje, namísto toho se stále řeší Vysokovská spojka, která ale bude ekonomicky náročná a pravděpodobně ekonomicky neproveditelná.
Do Náchoda je to přes Třebechovice celkem zajížďka. Pochybuji, že by se takto dalo časově konkurovat busu. Jen názor, propočty nemám.
Proti busu (zvlášť po dálnici) to zajížďka je, proti vlaku přes Starkoč to už teď bez trianglu vychází dost podobně. Já si spíš nejsem jistý jestli by se po vybudování Vysokovské spojky ty vlaky na Náchod vůbec s tím vším dalším vešly na trať z HK do Jaroměře, kterou si konzervujeme v jednokolejné podobě.
Petrovická spojka, ovšem předpokládám, že jen hubou.