Správa železnic hledá firmu na vrty pro Krušnohorský tunel
Vrty mají ukázat, jaká technologie ražby bude vhodná.
Správa železnic vypsala další zakázku, která souvisí s budoucím Krušnohorským tunelem. Ten by měl vyvést dopravu z údolí Labe mezi Ústím nad Labem a Drážďany. Na německé straně už průzkum běží přes rok. V soutěži bez uvedené odhadované ceny hledá firmu, která provede vrty v trase budoucího tunelu.
Vrty se budou týkat území od budoucího portálu tunelu na české straně až ke státní hranici. Vrty mají přispět k rozhodnutí o způsobu ražby Krušnohorského tunelu (mechanizované nebo konvenční metody) a pro návrh dalšího průzkumu včetně případné průzkumné štoly. Správa železnic už dříve uvedla, že v soutěži na geologický průzkum očekává SŽ mezinárodní účast, a to „vzhledem k mimořádnému rozsahu a povaze poptávaných prací“.
Výstavba VRT Praha – Drážďany má zkrátit jízdní dobu mezi oběma městy z dnešních 2,5 hodiny na necelou hodinu. Krušnohorský tunel se podle aktuálního plánu má začít stavět v roce 2028. Měřit má 27 kilometrů, přičemž 11,7 km se nachází na českém území.
O finální trase tunelu ještě není rozhodnuto. Loni na podzim společnost DB Netze představila novou možnou variantu. Ta původní počítala s budováním dvou tunelů ve směru od Drážďan: 2,5 km dlouhým u Heidenau a 27 km dlouhým pod Krušnými horami. Tunely měl propojit most přes údolí Seidewitztal. Nově je ve hře verze, že bude tunel jediný, který začne již v Heidenau a bude měřit 30,4 kilometru.
Až 30 kilometrů dlouhý tunel. Němci přišli s novou variantou spojení Drážďany – Praha
Podle dřívějších dohod se na financování tunelu mají podílet obě země podle toho, o jak dlouhou část půjde na jejich území, většinu by tak mělo zaplatit Německo. Krušnohorský tunel měl být na maximální rychlost 230 km/h i z důvodu, že v něm budou jezdit i nákladní vlaky. Ty mají kvůli hluku zcela vymizet z údolí Labe. Nově se ale u obou počítá s maximální rychlostí 200 km/h.