Správa železnic elektrizuje dalších 600 metrů trati v Kadani. Požadavek kraje a města zprvu odmítala
Elektrizace trati do Kadaně je téměř hotová, Správa železnic teprve nyní řeší prodloužení trolejí blíže k centru.
Jen pár týdnů před dokončením elektrizace trati z Prunéřova do Kadaně se rozhodla Správa železnic prodloužit úsek pod trolejemi o dalších zhruba 600 metrů do zastávky Kadaň předměstí. Ústecký kraj i město přitom požadovalo elektrizaci dávno před tím, než začala modernizace trati z Prunéřova.
Plány na prodloužení elektrizace vyplývají z dodatku smlouvy s projekční společností Sudop Praha, která připravovala modernizaci z Prunéřova. Sudop má za 3,78 milionu korun připravit projekt elektrizace až do zastávky Kadaň předměstí. Ta je podstatně blíže centru. „V tomto úseku proběhne elektrizace tratě s úpravou geometrické polohy koleje, mostních objektů a výstavbou nových nástupištních hran a nového technologického zařízení v příslušném rozsahu,“ uvedla Správa železnic v dodatku.
Ten je podepsán jen několik týdnů před tím, než má být oficiálně dokončena stavba elektrizace jen do stanice Kadaň. Nabízí se tak otázka, proč se bude tento úsek upravovat až poté, co bude dokončena trať z Prunéřova.
Správa železnic už v textu dodatku uvádí, že jde o požadavek Ústeckého kraje a Kadaně. Ten je logický: zastávka předměstí je blíže centru. Nabízí se otázka, proč se tak děje až nyní.
Kraj o elektrizaci mluví přes deset let
Mluvčí Správy železnic Nela Friebová nejprve uvedla, že jde o požadavek, který město a kraj vznesly v průběhu stavby. Město i kraj požadovaly elektrizaci až na zastávku Kadaň předměstí dříve. Dokládá to například text z roku 2010 z Chomutovského deníku nebo rozpočet SFDI na rok 2014. Zde se stále počítalo s penězi na elektrizaci tratě až na předměstí.
Správa železnic poté přišla s jinou verzí, proč se neudělala elektrizace najednou. Důvodem má být to, že se trať nakonec postavila na střídavé napětí. „V původní variantě se stejnosměrnou trakcí ekonomické hodnocení rozšíření úseku neumožňovalo, přestože se v původním záměru o prodloužení až na zastávku Kadaň předměstí uvažovalo. Po změně systému trakčního vedení a díky úspoře v rezervní položce při realizaci stavby vychází ekonomické hodnocení kladně a prodloužení je tedy možno provést,“ uvedla Friebová.
Modernizace trati do Kadaně by měla být hotová v lednu, kompletně je popsána v informačním letáku Správy železnic. Jízdní řád aktuálně počítá s tím, že většina vlaků končí ve stanici Kadaň. Náklady na prodloužení budou zřejmé až po dokončení projektu stavby, stavět se má začít na jaře 2021.