Správa železnic elektrifikuje druhý nejdelší tunel, uhlí bude možné vozit přes Chomutov

Nevyužívaná zastávka Droužkovice vznikla po přeložení trati kvůli těžbě uhlí. Autor: Petr Kinšt – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52141491Nevyužívaná zastávka Droužkovice vznikla po přeložení trati kvůli těžbě uhlí. Autor: Petr Kinšt – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52141491

Správa železnic chystá projekt elektrifikace zhruba sedmikilometrového úseku Buštěhradské dráhy mezi Březnem u Chomutova a Chomutovem. Jeho součástí je i

Správa železnic chystá projekt elektrifikace zhruba sedmikilometrového úseku Buštěhradské dráhy mezi Březnem u Chomutova a Chomutovem. Jeho součástí je i druhý nejdelší železniční tunel v tuzemsku: Březenský tunel (1,8 km).

Jde o poslední neelektrifikovaný úsek na trati mezi Žatcem a Chomutovem. Dopravní nelogičnost vznikla v minulosti kvůli dlouhodobě plánovanému stěhování trati v tomto úseku z důvodu rozšíření povrchových dolů. Přeložení trati včetně zbudování Březenského tunelu se završilo v roce 2007, akci platily Severočeské doly. Na elektrifikaci ale nedošlo.

Nádraží Březno u Chomutova. Pramen: Wikipedia, Petr Kinšt

Nádraží Březno u Chomutova. Pramen: Wikipedia, Petr Kinšt

Správa železnic nyní vypsala soutěž na zpracování projektu, předpokládané náklady činí 36 milionů korun. Samotné vylepšení tratě pak má proběhnout od října 2023 do října 2024, počítá se s investicí jedné miliardy korun. Vedle elektrifikace stejnosměrnou soustavou (s přípravou na přepnutí na střídavou 25 kV 50 Hz) dojde k vylepšení traťové třídy z C3 na D4, hmotnost na nápravu se tím zvýší z 20 na 22,5 tuny. Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše se celá stavba plánuje „za účelem přepravy energetického uhlí“.

Nákladní dopravci už nebudou muset krátký neelektrifikovaný úsek objíždět přes Žatec a Postoloprty. V Březně ústí vlečka Severočeských dolů. Dopravci proto stavební akci podporují. „Je to v souladu s výsledky jednání, která železniční nákladní dopravci vedli se Správou železnic. Dojde mimo jiné k lepšímu využití vozů a vlakové dopravy vůbec,“ uvedl zástupce sdružení nákladních dopravců ŽESNAD CZ Jaroslav Tyle.

Tagy elektrifikace Správa železnic Top trať Žatec - Chomutov Žesnad.cz
80 komentářů