Více než polovina tratí do deseti let pod dráty. V projektové přípravě je 564 kilometrů

Elektrizace trati Šakvice - Hustopeče u Brna. Pramen: Správa železnicElektrizace trati Šakvice - Hustopeče u Brna. Pramen: Správa železnic

Dnes je pod dráty zhruba 3000 kilometrů tratí, což představuje necelou třetinu rozsahu železniční sítě.

Správa železnic plánuje do deseti let překlopit českou železniční síť většinově do závislé trakce, tedy více než polovina by měla být pod trolejemi. Na Technické konferenci CZ LOKO to uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Rok 2040 pak má sloužit jako orientační termín, kdy by měla být elektrická napájecí soustava na železnici výhradně střídavá s napětím 25 kV.

Svoboda odpovídal i na dotaz diváka, zda má smysl elektrifikovat celou síť. „Podle mě to má obrovský smysl, protože jakmile se sjednotí trakce, tak je to jasný impuls pro uživatele a potažmo výrobce, co je budoucnost,“ uvedl Svoboda. K zatrolejování celé sítě, která dnes čítá zhruba 9 000 kilometrů, je ale ještě daleko. Dnes je pod dráty zhruba 3 000 kilometrů.

K dosažení poloviny elektrifikované železniční sítě tak chybí 1 500 kilometrů. „Z čehož je v tuto chvíli v projektové přípravě 564 kilometrů tratí. Další část pak prochází studijním prověřováním, kdy ve většině případů bude muset dojít v rámci elektrifikace i k úpravám infrastruktury. Zároveň musíme vzít v potaz, že u velké části tratí bude nutno nakoupit nová vozidla,“ doplnila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Podle šéfa ČD Cargo Tomáše Tótha je otázka elektrifikace i otázkou ekonomiky vozby. „Elektrická závislá trakce je mnohem účinnější než nezávislá,“ uvedl Tóth na konferenci.

Příklady chystaných elektrifikací ve fázi projektové přípravy (realizace cca do pěti let):

Modernizace trati Praha – Kladno s připojením letiště Václava Havla (soubor staveb)
Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN (soubor staveb)
Revitalizace a elektrizace trati Nýřany – Heřmanova Huť
Modernizace a elektrizace trati Nymburk – Nepřevázka
Bezděčínská spojka a ŽST Mladá Boleslav východ
Optimalizace a elektrizace trati České Velenice (mimo) – Veselí nad Lužnicí (mimo)
Modernizace trati Blažovice – Veselí nad Moravou (soubor staveb)
Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2. etapa
Revitalizace a elektrizace traťových úseků Frýdek Místek (mimo) – Frenštát pod Radhoštěm město/Ostravice
Modernizace a elektrizace trati Kojetín (mimo) – Hulín

Tagy elektrifikace Správa železnic Top
192 komentářů