Správa železnic elektrifikuje druhý nejdelší tunel, uhlí bude možné vozit přes Chomutov
Nevyužívaná zastávka Droužkovice vznikla po přeložení trati kvůli těžbě uhlí. Autor: Petr Kinšt – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52141491
Správa železnic chystá projekt elektrifikace zhruba sedmikilometrového úseku Buštěhradské dráhy mezi Březnem u Chomutova a Chomutovem. Jeho součástí je i
Z Března do Chomutova je stoupání cca 8 promile, takže nic hrozného, záleží kam vlak pojede, ale skoro všude bude mít po cestě více omezující úsek. Myslím, že pokud se tím zkrátí cesta a navíc odstraní úvrať, bude to přínosné dost.
Spíš se mi nezdá ta cena – svršek je na trati zánovní a D4/100 zvládne bez problému, nové mosty na přeložce snad taky, takže jen TV+přestavba několika menších mostů v Chomutově (pokud nevyjde přepočet) a to je za 1 mld. docela drahé.
Vlaky s uhlím s Března úvratí nikde jezdit nemusí. Při dobré konstelaci hvězd to fíra může dotáhnout až do Řečan bez zastavení.
ehm „z“ Března
To máte mylné informace.Nádraží ve Březně je v nadmořské výšce 273 metrů,Chomutov v 355 metrech.To je stoupání 80 metrů a na 8 kilometrech to překračuje 10 promile.To je problém,protože ten uhelný vlak z Března do Chomutova nevytáhne jedna lokomotiva,ale musí jet dvě.Přes Žatec je to z kopce(210 m/nad mořem) a po rovině.
Ale možná nákladní dopravci počítají se státním postrkrem.Pak to bude pro ně výhodné.
Cena bude takto vysoká nejspíš díky přestavbě stanice Březno u Chomutova.Jinak elektrifikace tohoto úseku je naprosto zbytečná.
Nevím jak teď, ale v minulosti navíc platilo, že když vlak zastavil v Postoloprtech, tak se automaticky dávala přípřež. Byla tam na to trvale Bobina s přezdívkou „Žofka“. A když jela do dílen na generálku, tak jako náhrada přijel Čmelák, který dostal okamžitě přezdívku „Žofák“….:-)
Ale tomu bylo dávno, předávno. Tráva byla zelenější, na osobácích jezdili soupravy a existovala takový exotický spoj, jako Os Plzeň – Louny. První vůz byl Bh a tam jsem dokázal stáhnout okýnko. Další byly Bt a to jsem tehdy otevřít ještě nedokázal 🙂 Tyhle časy prostě nevrátíš…..
Jak bude reálně probíhat tohle: „dojde k vylepšení traťové třídy z C3 na D4“ Předpokládám, že pouhým zavěšením drátů nad koleje se povolené nápravové zatížení nezvýší. To je taky daň za přeložku placenou doly? Tedy že původní trať byla C3, tak mohli vybudovat jen C3, i když fakticky to v roce 2007 postavili rovnou na D4. A nebo se čekalo, až si trať sedne?
Trať si sedá furt.
A hlavně ten tunel si párkrát sednul:-)
Tohle je fakt podivná akce
– neudělalo se to při přeložení
– uhlí se (snad) brzy přestane těžit
– má to využití jen pro náklady a to ještě jen jako objízdná trasa (Chomutov na kopci)
PrIority jsou jednoznačně jinde.
Žesnad dlouhodobě usiluje i o elektrizaci tratě Plzeň – Žatec, právě pro nákladní dopravu, aby existovala alternativa k Podkrušnohorské magistrále, kde jsou časté výluky kvůli problémům s podložím. Elektrizace úseku Březno – Chomutov nabídne možnost jet ze Žatce do Mostu dvěma trasami – přes Chomutov nebo Postoloprty.
V případě dokončení elektrizace Plzeň – Žatec bude možné převést také rychlíky Plzeň – Most do elektrické trakce a zkrátit tak jízdní doby. Tato elektrizace se nejspíš podaří až poté, co doběhne smlouva s GWTR.
Nejenom. Hlavně jako alternativu obchvatu Prahy.
Reaguji na Váš příspěvek a příspěvek TR .Co je to za blbost obchvatu Prahy? Jako ,že z Děčína pojedu obchvatem do Plzně přes Chomutov v úseku Chomutov-Plzen po jednokolejce ,kde je od Žatce 70 ka a od Žihle to s nákladem pojedu půl dne pro křižování s osobní dopravou?A v čem zrychlím rychlík na 70 ce v motoru ,nebo v elektrice?A když jsme u toho ,počítá se i s elektrifikací úseku Droužkovice-odb Dubina ?No aby se elekricky mohlo jezdit i na Cheb bez úvratě ,nebo zase vše jen polovičatě?A jinak problém na Podkrušnohorské magistrále je jen v úseku Hájek -Dalovice… Číst vice »
Když o rozsahu uvažované plánované modernizace tratí nic nevíte, tak se, prosím, bez této znalosti reality aspoň nerozčilujte. ŽESNAD.CZ se skutečně snaží šetřit peníze, to mi věřte. Elektrizaci do Slavonic bychom fakt nepodpořili, například 😉
Náklady z Plzně ale pojedou spíš přes ty Postoloprty, ne? Jinak beru, jen podle mě najdete v síti mnoho důležitějších investic…
Koukám, že elektrizační dogmata zase jedou, tentokrát tu máme „Elektrizace zvýší cestovní rychlost“.
A je hezké, že jako alternativa ke dvoukolejce, na které jsou totalšperuňky spíše výjimečné (byť to tak nyní nevypadá) se uvažuje jednokolejka, kde je výluka snad 3 měsíce každý rok.
A ještě dotaz na pana Sládka: O jaké nákladní relace by se mělo jednat? Já jen že trať 190/191 je pro nákladní dopravce nezajímavá (ŽESNAD nepřipomínkoval její vcelku zmršenou studii proveditelnosti), od Německa je logičtější jet přes Marktredwitz a Cheb (dvoukolejka téměř v celé trase), takže by zdrojem/cílem těch přeprav snad měla být samotná Plzeň, případně Nýřany?
A jak jste na to přišel? Právě tato SP byla jedna byla z prvních, co jsme připomínkovali.
Dobře, dnes jsem to neověřoval a vycházel jsem z dřívějších vyjádření pana Šimrala, který označoval opakově tuto trať za pro nákladku naprosto nezajímavou.
Takže se má jednat o nějaké relace typu Budějovice – Chomutov? Které dnes nejezdí kvůli ucpané Praze?
Trať 160 Plzeň – Žatec se bude modernizovat, nikoli jen elektrifikovat. Existuje několik variant modernizace od pouhého elektrifikování až po kompletní zdvojkolejnění. Dále má Metrans stále zájem na tom aby se mohlo jezdit po Žatecké a nemuselo tak z Nýřan do Německa přes Prahu.
Z Nýřan do Německa se snad v dohledné době (každopádně dohlednější než přes Blatno) bude moct přes Kubici i přes Pomezí.
To brzy pro Severočeské doly znamená asi ještě třicet let.
Jen věcně (souhlasím, že na SŽ jsou lepší místa, kam nasypat 1 giga) – při přeložení se dráty nedělaly, protože to platily Severočeské doly, a.s., a tudíž zaplatily jen přeložení, nikoliv elektrifikaci.
A na původní trati se dráty nedělaly, protože se počítalo, že se to bude překládat. Takže se to trochu zacyklilo.
uhlí se nepřestane těžit. jen se přestane pálit. je to jinak cenná výchozí surovina pro chemický i farmaceutický průmysl. ono už pan Mendělejev se nechával slyšet, že topit uhlím, je stejné jako topit penězi…
Kez by uz konecne zacali elektrifikaci krajskeho mesta Zlin, kde je jedna sto let stara zapachajici spinava zastavka Zlin-stred, plna bezdomovcu, pachnouci po moci, kde se za poslednich 100 let zmenila jen cedule z Gottwaldov zpet na Zlin, jinak opravdu nic.
Je to naprosta katastrofa a ostuda, ze do krajskeho mesta zajizdi maly propoceny motoracek.
Můžete si podat ruku s Libercem, který je o to zarážející že je na dohled z Prahy..
No Zlín má pořád Otrokovice s rychlými vlaky na Prahu/Vídeň/Olomouc/Ostravu, Liberec má v „dálkové“ dopravě velmi pomalé spojení na Pardubice/Drážďany/Ústí…
To mate pravdu. Nicmene, nez se clovek ze Zlina dostane do Otrokovic, ubehne dost caso klidne jedna cela hodina.
S termínem rychlý vlak na Prahu bych byl i opatrný. Jedná se totiž jen o kategorii rychlík, kterou předjíždí každý expres, výjimkou je úsek Olomouc – Česká Třebová, kde jsou tyto vlaky považovány za Expresy.
Pořád se ale v rámci sítě jedná o nadprumerně rychlé dálkové vlaky a v porovnání např. s tím Libercem…
Ti bezdomovci tam mohou být, i když budou dráty a naopak.
Dokonce i v případě, ze by se nádraží přesunulo jinam.
A kam to uhlí mají přes Chomutov vozit? Myslel jsem, že dráty do Března jenom přes Žatec byly z toho důvodu, že tam je to z kopce a jak už níže někdo psal, bylo zbytečné tahat to nejdřív nahoru do Chomutova a pak zase dolů.
Bylo to tak pro vozbu do Počerad. Jenže Počerady už patří uhlobaronu Tykačovi, rovněž důl Šverma (Vršany). Takže uhlí z Tušimic už brát nebude.
Z Března jezdí uhlí do Opatovic a do Mělníka (tedy elektrárny, ne města).
Přes Prunéřov. Vlaky „Severočeské doly doprava“ vidím denně.
Přes Prunéřov jezdí vlaky SD s vápencem, uhlí se vozí vlaky ČD přes Březno.
Je tato akce nějak koordinována s rekonstrukcí uzlu Chomutov? Předpokládám tedy že nějaká brzy proběhne…
V Chomutově se zvažuje přesun nádraží. Jestli proběhne, zatím není jasné.
Je to jasné.
Je, protože šéf strategie a rozvoje Správy železnic pochází z Chomutova. A v CV se uvolní velký, dnes téměř nevyužívaný pozemek.
A co by na tom pozemku asi tak vzniklo? Je na to vůbec v Chomutově potenciál?
Obec Spořice a město by mohly prodávat stavební pozemky
Já měl za to, že druhým nejdelším tunelem (Po Ejpovickém) je ten pod Špičákem.
Špičácký tunel je 3. nejdelší https://mapy.cz/s/juvopafabu
Alespoň%n jsme se dneska dozvěděl něco nového.
ale ani to za pár let nebude platit chystají se stavby nekolik tunelu které budou delší jak pod špičákem : )
Vím o jednom co má být u Českých Budějovic. Možná mezi ně mají patřit i ty plánované v úseku Ústí nad Orlicí – Choceň, ale u nich si nepamatuju jejich dělku.
U Budějovic dokonce dva.
Tunel pod Špičákem je o 11 m kratší než ten Březenský.
A to ešte by sa mali ejpovické tunely považovať za 2 tunely, kedže každá koľaj má svoju tunelovú rúru.
„Za účelem přepravy energetického uhlí“? A všimli si pánové z Žesnadu a SprŽele, že těžba uhlí pro energetické účely může reálně skončit už v letech 2030-35?
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/uhelna-komise-do-zari-pripravi-tri-cesty-utlumu-vyuziti-uhli/1841755
Takže když to dobře půjde, tak 5 let? To se vyplatí!
To je sice hezké, ale u sousedů to dopadlo tak, že v 90. letech plánovali zavření všech uhelek do roku 2020 a místo toho v roce 2015 rozšířili limity, přeložili železnici i dálnici A4 a otevřeli nové bloky v uhelné elektrárně.
Přemýšlím jaký zdroj bude postaven do roku 2030, aby pokrýval výpadky OZE, když je měsíc v kuse inverze a bezvětří. To přečerpávačka neutáhne a elektrické akumulátory už tuplem ne.
na televizi se dá koukat i při svíčkách!
Existuje i docela zajímavý námět na využití vytěžených prostor v Podkrušnohoří právě jako výhodné možnosti pro výstavbu nových přečerpávacích elektráren – ti, kdo s tím nápadem přišli, se inspirovali v rovinatém Lotyšsku, kde přečerpávací elektrárny s malým převýšením už existují, a překvapivě jim prý stačí i relativně docela malý rozdíl výšek hladin nádrží (snad asi 40 metrů) k „deponování“ velkého množství energie. Ale u našich současných politiků takové řešení prý zatím nemá velkou naději na úspěch, protože mocná „uhelně energetická“ lobby nechce připustit ohrožení svých zisků a mocenského postavení v české energetice – takže místo nabízejícího se ekologicky i energeticky… Číst vice »
Uvědomujete si, že ta přečerpávačka jen vyrovnává výkony v síti a nikdy nevyrobí víc energie, než kolik se použilo pro načerpání vody do horní nádrže?
No a zbytek je jenom omáčka, takové UHO z nesmyslů.
Tak tak, přečerpávací elektrárna pomůže vyrovnáním odběrů (a tedy odlehčením tepelných a jaderných elektráren), ale samotný problém s výrobou elektrické energie nevyřeší…
Jaký problém s výrobou elektrické energie máte na mysli? Pokud vím, tak v ČR je elektřiny stále takový nadbytek, že ji soustavně prodáváme, a ještě si naši politici troufli předat jeden ze zásadních zdrojů do soukromých rukou, aby měli další argument pro potřebu rozšíření JEDU, která je přitom zdůvodňována nutností pokrýt právě ŠPIČKOVOU potřebu elektřiny.
Já nejsem energetik a nápad s využitím vyuhlených prostorů není můj, takže se o jeho podrobnostech nebudu zmiňovat, ale mně se líbí, protože mi připadá určitě rozumnější než budování nových primárních zdrojů jen kvůli špičkové spotřebě.
no ale i tak může vydělávat – kupovat levnou noční a prodávat drahou špičkovou elektřinu.
To ano, ale musí jí být přes noc přebytek. Což za inverze a bezvětří jaksi FV ani VE nezařídí.
Nu, ale může snad pomoct s vyrovnáváním výkyvů produkce těch ďábelských obnovitelných zdrojů, ne?
Dá se to nahnat velkým průtokem. Naše dvě velké přečerpávačky jsou toho příkladem. Dlouhé stráně mají spád 510 metrů a hltnost jen 130 m3/s, kdežto Dalešice při spádu 60-90 m mají celkovou hltnost všech čtyř turbín 500 m3/s. Když jsem u zámku Jezeří koukal do té jámy, tak bych spíš měl strach o stabilitu, pokud by jedna zatopená jáma byla trochu na kopci. Lesy kolem zámku jedou z Krušných hor dolů, takže ani lákavý nápad vybudovat horní nádrž na hřebeni Krušných hor nevypadá moc reálně…
Pokud vím, ten námět rozhodně nepočítal s budováním horní nádrže někde na hřebeni – a snad nešlo ani o prostor přímo pod Jezeřím, který ale má být, pokud vím, výhledově snad také zaplaven (ale ne s využitím pro energetiku): těch „vyuhlených“ prostorů ne přímo těsně pod příkrým svahem masivu Krušných hor je tam víc.
Po stabilitní stránce jsou rychlé periodické změny pórového tlaku v jílovcích kvůli vypouštění a napouštění X0m vody poměrně špatný nápad, který může vést k sesouvání břehů nádrží. Proto bych se do přečerpávačky v uhelných jamách moc nehrnul a raději děkoval, že to drží…
Vzhledem ke složení uhelené komise to bude v ČR spíš směřovat k totálnímu vyuhlení. Samozřejmě tahle komise a tahle vláda tu (snad) nebudou na věky, ale obecně mám dojem, že v ČR zelená témata a přístupy moc mezi voliči nerezonují (i když generační obnova to postupně mění). každopádně by bylo fajn, kdyby tu elektrifikaci využily i jiné vlaky, než ty uhelné, které už 40 let jezdí elektricky přes Žatec (a před elektrifikací tak jezdily taky, protože Chomutov je na kopci)…
Jaká je ta vaše zelená alternativa k našim uhelným elektrárnám ?
Generační obměna – už se těším na vás, na NOVÉ odborníky a vaše nová řešení.
Střílite zcela mimo cíl. Pouze konstatuju fakta, nevyjadřuju svůj názor.
Ok. Snad jsem tě netrefil.
Ale i tak by mne zajímala ta Greendealová alternativa k uhelkám.
Můj konzervativní mozek nic rozumného (dle mého) nevymyslel.
Tedy až na jednu variantu: 4. říše nám to zkrátka zakáže a Greendeal ve verzi ČR bude znamenat omezení spotřeby, zvýšení cen. Samozřejmostí bude nákup ze „zahraničí“ – tím míním DDR a jejich zelenou elektřinu vyrobenou z ruského plynu.
Jasně. Jsme úplně blbí. Další borec, co se domnívá, že lze fyzikální zákony měnit vyhláškou a peníze vznikají zřízením řádky v rozpočtu. 😉
Co na tom bude stát miliardu – nový svršek a spodek v celé trase?
To taky.
A můžou trolej přes Žatec rozebrat, protože se tam pak elektricky nehne ani kolo.
Mezi Žatcem a Mostem v tu chvíli budou elektricky jezdit Os vlaky Regiojetu – po dodání nových jednotek.
O. K., mezi Březnem a Žatcem možná ne (i když – údajně jsou tam lepší sklonové poměry pro vozbu nákladních vlaků než by byly přes Březno – ?).
V úseku Chomutov – Žatec bude v elektrické trakci prozatím jen nákladní doprava. Důvod je ten, že vlaky osobní dopravy pokračují dál za Žatec, buď do Plzně, nebo do Lužné u Rakovníka.
Situace se může změnit, pokud dojde k elektrizaci úseku Žatec – Plzeň, kterou prosazuje mj. i Žesnad. V takovém případě by dávalo smysl převést do elektrické trakce i rychlíky Most – Plzeň, jako vozidlo by mohl být nasazen dvouvozový RegioPanter nebo jeho kapacitní ekvivalent.
V ČR máme během několika let přepínat soustavu na AC 25 kV a přitom stále stavíme úseky na DC 3 kV. Bude se v tomto úseku stavět nová trafostanice, nebo to bude napojéné ze stávající?
ŽESNAD.CZ se k volbě napájecí soustavy vyjadřoval. Samozřejmě podporujeme přechod na AC 25 kV. Avšak u tohoto případu, kde se nebude stavět žádná napájecí stanice a jedná se jen o zatrolejování, kdy by byly nutné styky soustav z obou stran, (jelikož Chomutov má být přepínán asi až v roce 2028 a byl by to tedy velmi krátký ostrovní úsek) a nasazování es na vlaky kvůli tomuto krátkému ostrovnímu úseku by také nebylo ekonomické, je rozumné to zatrolejovat a propojit s nynější DC soustavou na obou koncích a pak to přepnout na AC jako celek.
OOT dotaz: já myslel, že zástupce ŽESNAD je pan Sládek…?
Myslíte správně. Ale pan kolega Jaroslav Tyle také. Fakt nejsem odborník na všechno a nemůžu stíhat vše 😉
Přijde mi, že u stávajících měníren 3 kVDC Chomutov a Tvršice se už dávno, dávno, počítalo s elektrifikací této trati
„Elektrifikace stejnosměrnou soustavou (s přípravou na přepnutí na střídavou 25 kV 50 Hz) „