Správa železnic chystá soutěž na dodavatele předpovědi počasí pro koridory

II. koridor a následky tornáda z 24. 6. 2021. Pramen: Správa železnicII. koridor a následky tornáda z 24. 6. 2021. Pramen: Správa železnic

Nový systém má varovat Správu železnic i dopravce před nebezpečnými meteorologickými jevy.

Správa železnic chce mít přesnější informace o tom, jaké bude počasí na hlavních železničních koridorech a zda nehrozí například vichřice či ledovka.

Vypsala takzvané předběžné tržní konzultace, které jsou posledním krokem před vypsáním veřejné soutěže na dodavatele „liniové předpovědi počasí pro železnici“. Půjde o pilotní projekt, detailnější informace zveřejnila Správa železnic na profilu zadavatele.

Dodavatel předpovědi má poskytnout systém, který bude specializovaný pro potřeby železnice a zohlední charakter tuzemské železnice. Má současně poskytnout systém včasného varování před nebezpečnými meteorologickými jevy. Pilotní projekt se bude týkat I. koridoru v trase Dolní Žleb – Břeclav včetně objízdného ramene přes Havlíčkův Brod.

Častější výskyt srážek, bouří nebo silného větru způsobuje na železnici v posledních letech velké škody. Zatím letos naštěstí nedošlo k žádné mimořádné události způsobenou nepřízní počasí, při které by došlo ke zranění či usmrcení osob.

Systém předpovědí bude založen na zpracování dat od národních meteorologických služeb, případně v nutných případech doplněných o data z vlastních senzorů instalovaných přímo na trati. Má jít například o měření výšky sněhové pokrývky mezi tunel. Meteorologický model bude pracovat s rozlišením (přesností) minimálně 250 m.

Správa železnic bude požadovat sledovat teplotu, vítr a nárazy větru, srážky a jejich intenzitu, námrazové jevy, bouřkové jevy, povodňové jevy a detekci blesků. Zkušební provoz by měl začít příští rok.

Tagy I. koridor předpověď počasí Správa železnic
102 komentářů