Jedna z největších zakázek SŽ v historii. Chystají se úpravy koridoru Praha – Břeclav kvůli ETCS

V Adamově byly osazeny dva nové mosty. Pramen: Správa železnicV Adamově byly osazeny dva nové mosty. Pramen: Správa železnic

Plány počítají s velkou proměnou řady stanic, dokumentace nijak neřeší možné zavedení rychlosti 200 km/h.

Správa železnic (SŽ) chystá v příštích letech velké investice na I. tranzitním železničním koridoru mezi Prahou, Českou Třebovou a Břeclaví. Kvůli tomu již vypsala soutěž na zpracovatele záměru projektu pro úpravu infrastruktury pro výhradní provoz pod ETCS.

„Svým rozsahem a složitostí jde o jednu z největších zakázek v této oblasti ve Správě železnic,“ řekl mluvčí Správy železnic Jan Nevola. K vypsání zakázky na záměr projektu s odhadovanou cenou 34 milionů korun došlo čtrnáct měsíců před spuštěním výhradního provozu na této trati pod zabezpečovačem ETCS.

Nevola uvedl, že není reálné, aby se úpravy trati stihly do 1. ledna 2025. „Vzhledem k rozsahu stavby, kdy budou vedle vlastního ETCS řešeny i související stavby, jako je například úprava nástupišť vybraných železničních stanic, je bohužel časově nereálné dokončit celou stavbu do 1. 1. 2025,“ dodal Nevola.

S benefity a bez benefitů

Správa železnic proto používá pojem jako výhradní provoz bez benefitů a s benefity. „Pro zavedení výhradního provozu ETCS se zajištěním benefitů dojde ke zrušení zábrzdné vzdálenosti 1 000 m a k úpravě technologického zařízení,“ vysvětluje Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Zatím není jasné, jak velké náklady si úpravy infrastruktury vyžádají. Odhadovaná cena za zpracování záměru projektu ale naznačuje, že půjde o investice v řádu miliard či desítek miliard korun. Stavba řeší úpravu infrastruktury s výhradním provozem (staničních a traťových částí zabezpečovacího zařízení).

Záměr projektu bude řešit celý úsek koridoru v úseku Břeclav – Praha-Běchovice jako celek, rozdělený na pět záměrů. „Nutné bude také zpracování společné dopravní technologie (stanoví rozsah úprav) a ekonomického hodnocení na celém rameni,“ dodal Nevola. Součástí bude také úprava vybraných dopraven, které nyní nesplňují normy TSI. Podle Nevoly se rozsah zakázky intenzivně diskutoval s ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury.

Rušení přejezdů, nová nástupiště

Dokumentace řeší i zrušení řady přejezdů. Úpravy se mají týkat stanice Zaječí, Vranovice, Blansko, Skalice nad Svitavou, Svitavy, Dlouhá Třebová, Přelouč, Řečany nad Labem, Záboří nad Labem, Český Brod a Úvaly. Ve stanicích Rájec-Jestřebí, Letovice a Březová nad Svitavou má dojít k rekonstrukci nástupišť. I když je na trati několik úseků, kde se několik let mluví o zavedení rychlosti 200 km/h, dokumentace to nijak neřeší.

Proč se úpravy pro ETCS neřešily na této trati dříve? „Modernizace předmětného úseku probíhala v drtivé většině v devadesátých letech minulého století s přesahem do počátku 21. století. Kolejové řešení a úpravy pro budoucí ETCS tedy nemohly být ani v náznacích zahrnuty do modernizačních staveb. Pilotní projekt v České republice byl realizován až v letech 2007–2011. Výstavba ETCS v úseku Kolín – Břeclav pak proběhla v letech 2014–2018 a jejím předmětem bylo zavedení ETCS ve smíšeném provozu, tedy bez požadavků na úpravy infrastruktury pro budoucí provoz ETCS ve výhradním provozu s benefity,“ vysvětlil Nevola.

Tagy ETCS I. koridor Správa železnic
131 komentářů