Správa železnic chystá soutěž na dodavatele předpovědi počasí pro koridory

II. koridor a následky tornáda z 24. 6. 2021. Pramen: Správa železnicII. koridor a následky tornáda z 24. 6. 2021. Pramen: Správa železnic

Nový systém má varovat Správu železnic i dopravce před nebezpečnými meteorologickými jevy.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vjkm

Prší, sněží, kroupy, vítr – nejedeme.
Slunce, žádné mraky – byli jsme tak překvapeni bezproblémovým počasím, že jsme ani nevyjeli.

Gwann

ať jdou uz do háje…

dokud se nenauci koordinovat výluky tak, aby vlak na trase Praha-Ostrava nejel místo 3:22 skoro 5hodin, respektive EC z Brna do Prahy 3:30, tak šlus, žádná další nesmyslná zakázka.

neumí dělat, to co mají dělat, a chcou to dále zeslozitovat.

Miroslav Zikmund

I při nekoordinované výluce lze dojet z Prahy do Ostravy s 10 minutami nebo v opačném směru dokonce s náskokem 20 minut … záleží na okamžité „konstelaci“ hvězd …

vjkm

Pro začátek by možná stačilo, aby fungoval ohřev výměn.

Amper77

Funguje, co dál?

Leinad

Občas ho zapnout a nemít zasněžené výhybky.

none

Vypravci se obcas podiva z okna a posle hlaseni na vedeni.

medical examiner

Nebo si přiváže před okno provaz…

Vašek

Aha, když se třeba bude očekávat prudký vítr, preventivně se smotá trakční vedení. Žasnu, za co všechno se dají utrácet peníze.

Atlas

Žasnu, jaké bludy někdo píše. Předpokládám, že se bude např. zvažovat zastavení provozu z důvodu rizika pádu stromů.

Gwann

no, kolik lidí ve vlacích zemřelo za posledních 10 let kvůli pádu stromu do kolejiště? nula? nebo jeden? a auta taky budou muset zůstat povinně doma? přerušíme autobusovou dopravu? nebo zakážeme rovnou vycházení? při porovnání četnosti silného větru vs. následky na životech…to osobně nepovažuju za něco k řešení. mimo jiné proto, že pokud už tak různými průšvihy stíhaná železnice nebude jezdit za větru, tak brzo nemusí jezdit vůbec. lidi se naštvou a šlus. jsem obecně nemilovník aut, ale pokud by se mi 5krát do roka stalo, že železnice zastaví z důvodu hrozícího větru provoz na celé trati, tak pá pá,… Číst vice »

Jaaaa

Dej blbci funkci, vymyslí úřad.

Pezos

Očekávám ohromný zájem, v zemi s 10 miliony meteorologů

Jaaaa

Dnes klimatologové, zítra meteorologové.

Miroslav Zikmund

Mám pocit, že někdo na SŽ je velkým fanouškem F1 a MOTO GP. Tam se také věnují meteorologické předpovědi nad závodním okruhem o ploše několika kilometrů čtverečních … aby se týmy mohli připravit na gumy do mokra nebo intermedia ….

medical examiner

A to jsou pak hodně nasr**í že, když jim věštili vedro a přijde průtrž mračen?…

Miroslav Zikmund

A včera ani meteorologové „nespasili“ Velkou cenu ve SPA …

Jaaa

Haha, předpovědní model s buňkou o hraně 250 m?

To si chtějí nahrabat 8x výkonnější servery, než má ČHMÚ, a zaměstnat ten samý rozsah specialistů?

Vytvořit druhou národní meteorologickou službu a platit ji?

Papaláši na SŽ se evidentně zbláznili.

Pezos

Vždyť bude stačit, když bude modelovat počasí podél trati 😉

Jaaaa

Bezpochyby. Bude stačit obvod dráhy, nebo je nutné ochranné pásmo? 😉

Pezos

Záleží na tom, jestli rostou v ochranném pásmu stromy 😉

medical examiner

Takže spíš to druhé. Jen zlomek tratí vede vzorně vykáceným ochranným pásmem…

medical examiner

Asi jim příliš zkvasila slivovice…

Michal Štěpán

Kdyby SŽ používala http://www.wetteronline.de + http://www.ventusky.com, tak by udělala lépe. Takto je to jen další tunel na státní rozpočet. Obě dvě služby jsou mnohem spolehlivější, než celé ČHMÚ.

Jaaa

To je dost nesmysl.

Modely které tyhle mezinárodní služby využívají, využívá ČHMÚ taky. A kromě toho provozují vlastní podrobnější model pro celé územi ČR (velikost výpočetní buňky 1×1 km, rozsah výškových hladin už si nepamatuju, ale bude jich víc jak 8).

Každých 6 hodin se dělá srovnání a kdybyste se o to zajímal, tak občas ukazují i rozpory těchto modelů ve své předpovědi.

Pezos

Kdo bydlí v horách, moc dobře ví, že všechny tyto „zázračné“ aplikace do týdne shoří jako list papíru (no dobře, pokud je babí léto, tak možná ne).

Jaaaa

Konvektivní jevy se holt předpovídají strašně blbě. A nucená konvekce na horách je v současné době stále za fyzikálními možnostmi soudobé výpočetní techniky, úplně stejně jako letní bouřka v nížině.

Naděje se vkládají do kvantových počítačů, ale nic použitelného a komerčně dostupného zatím neexistuje.

medical examiner

Před 7 lety to dokonce byla i pravda…(wetteronline.de).
Ale na wetteronline.de nám věštili v pátek bouřku a přišel malý deštík…

BND 30

Mě to přijde jako pěkná myšlenka.
SŽDC bude předpovídat hrozící srážky 🙂

Kebab

Biopředpověď na dvojce, postup zvlněné fronty polských kamionů dál přes přejezd aktuálně zastavila tlaková výše v oblasti mobilní váhy, srážkové úhrny tu tedy budou vysoké, jinde spíše ojediněle.

K.S.

A to je takový problém aby se to řešilo přes ČHMÚ, ten je myslím státní, ne? Když už se to živý, tak bych čekal že všechny státní složky mají přístup k datům zdarma.

Tomasheklukasenko

Kdyby to slo pres CHMU tak by to nesplnilo ucel. Nakrmit kamarady …

medical examiner

Když už musí z nějakého důvodu existovat jakýsi ČHMÚ…

Jiří Šrámek

Dcera chová žáby. Pár rosniček můžeme nabídnout.

medical examiner

Do televizních zpráv nebo za okno?

vjkm

Řadu 710 pro případ předpokládaného výpadku závislé trakce.

Tomasheklukasenko

Dalsi trafika? Uplny nesmysl!!!!

medical examiner

Celá předpověď počasí je nesmysl…
Věští se déšť – je vedro, věští se vedro – průtrž mračen…

Jan

Taky bych takového dodavatele potřeboval, jenom se mi všichni zdají nějak nespolehliví 🙂 Asi si taky vypíšu výběrko, nevím co penězi…

medical examiner

Ve dvou se to lépe táhne…ale ten druhý musí mít prachy…

Martin

Jsou zeme, jako Japonsko, kde musi na zeleznici resit vysoke nadilky snehu, namrazu, tajfuny… zeptal bych se tam…

Jiří Kocurek

A zemětřesení. Pro anglicky rozumějící je to tady vysvětleno možná až moc polopaticky. Ale lepší jak nic:
https://www.youtube.com/watch?v=xA4aaSzqT9s&t=2100s

Martin

Jenom upozornuji, ze i tam se stava, ze na nejake regionalni trati uviznete kvuli snehu… nebo jsou i zpozdeni…

Mirvald

Ideální počin vhodný k datovému propojení s ETCS! V sekci „Nová mobilita“ se tu nedávno objevil článek o samočinné tramvajové vozovně v Postupimi. To znamená, že součinnost autonomních vozidel a samočinných servisních provozů je možná. ETCS se sice autonomně projevuje pouze za potenciálně krizových okolností, ale silné bouře, vítr a pod. jsou právě takovými okolnostmi. I když nelze vyloučit, že provoz bude za bouře či větru jaksi samoregulován zastavením napájecích větrných elektráren a přerušením dodávky trakční energie, předpověď počasí by právě takové situace mohla správně prognózovat. Pak by se vlaky daly před bouří zastavit na vhodných místech, ideálně v lokalitách… Číst vice »

Amper77

Meteovliv na jízdu vlaku je jedině vliv na způsob vedení vlaku strojvedoucím podle počasí nebo i rozkazu. Ten výpočet by tedy měl mít výstup ve formě „nezpravovat, zpravovat či dokonce zastavit“. Další je plané teoretizování.

Jiří Kocurek

Takže by vlastně stačilo vzít tuhle mapu a vybrat z ní varování „Bouřka“ a „Vítr“. Když je v červeném, tak zpravovat, zbytek ať si rozhodne výpravčí a strojvedoucí, zda jízda podle rozhledu či žádná, nebo bez omezení. Také stanovit, že nelze postihovat fíru, že v oblasti s varováním nabral zpoždění, protože nejel „naplno“.

Nelze předem určit, kde (ne)spadne strom nebo kde voda ucpe propustek, kde podemele trat, kde na trať naplaví větve a kde TOI TOI budku, když to mírně přeženu. U silnice platí totéž, tam je ale provoz podle rozhledu základním režimem.

Výkolejka

Jen technická: jízda podle rozhledu (rozhledových poměrů) se neuplatňuje při zhoršeném počasí, protože smyslem JPRP je aby nedošlo primárně ke srážce s jinými vozidly.

Krutor

Nebo překážkou na trati. 😉

Amper77

Mnooo, k tomu automatickému zpravování při červené – dnes chmi straší (varuje) často zbytečně tím, že červenou označí velkou oblast a skutečný jev se pak vyskytne jen místně. Automatické zpravování při ní tedy správně předpisem dané není. V podstatě varování nemá na rozhodnutí zpravit žádný vliv. Rozhoduje skutečné počasí v místě. Smysl by mělo (a tak chápu zadání) varování jen 20-30 minut dopředu přesně lokalizované a s vysokou pravděpodobností. Jinak nejsem zastáncem zpravování, je to jen alibismus, přinášející zpoždění a rozvrat dopravy nebo na to fíra kašle (a pokud dojde k najetí do stromu, tak ten padl těsně před vlakem… Číst vice »

IGCT

Vyhazovat peníze oknem, to na SŽ umí skvěle.

Zuza

Ani si nedokážete představit, jak obrovský peníze se tam dávají do naprostých zbytečností. Samá trafika 🙂 apod.

medical examiner

Tak se pak vyhází oknem SŽ…
To pak bude taky skvělý 😀

Rejpal

Takže, když bude špatná předpověď, tak se zataví provoz. Nebylo by lepší a možná i levnější vykácet stromy podél tratě co mohou ohrozit provoz.

Emkon

Přesně tak. Vyčistit ochranné pásmo dráhy a bude klid. Pak ještě ty úrovňové přejezdy zredukovat. Co se týká záplav, tak na to snad máme od povodní 1997 mapy záplavových území, a námraza na troleji se dá zmírnit prevencí a speciální technikou…

Y.K.

Akorát že porosty a stromy co můžou zasáhnout do průjezdného profilu dráhy nejsou v žádném vztahu k ochrannému pásmu dráhy. To řeší jen majetkové vztahy a dává právo přístupu, ale rozhodně si nemůžou vykácet les co není Správy železnic. Pokud to uznají jako nutné, bude vyžadovat náhradu škody, pokud se nejedná o nálet. Což je dost citlivé. Do toho by třeba spadla značná část pražské Stromovky (která tam byla dříve než obě tratě).

Nadšený železničář

S náhradou škody máte pravdu, ale nesmí se zapomenout na paragraf 10 odst. 3 zákona o drahách, odstranění i potencionální překážky (strom blízko trati v dopadové vzdálenosti).

Jaaaa

Hlavně ti chytráci kácí všechno a pak se diví, že uvolněná zemina bez krytu a kořenové vazby eroduje a za rok dva se při nějakém větším dešti sesouvá (ať už na trať, nebo ujíždí náspy).

Ti lidi na SŽ, co tohle mají na starosti, jsou evidentně naprosto neschopní idioti. Tohle jsou věci, které se učí i na stavebních školách, nemusím být zrovna geomorfolog.

M19

Pak už jen ty ujíždějící svahy, protože je nic nedrží. Levnější by bylo vytrhat ty koleje. Bude pak taky klid…

Gwann

jasně, vykácet okolí tratě…laskavě se podívejte do skoro jakéhokoliv údolí, kde vede trať. a chvilku přemýšlejte. po poli to je ještě možná představitelné. ale jinde ne

Jiří Kocurek

Nepomůže zdaleka všude. Někdy voda zaplaví koleje, jinde podemele propustek, támhle se zase sesune zemina na trať. Na Mšence a před nedávnem v Dolním Žlebu by kácení nepomohlo.

Amper77

Nebylo.

Jiří Kocurek

Co by lepší a levnější bylo, tak umožnit dobrovolným hasičům odstraňovat padlé stromy po dohodě s výpravčím/dispečerem alespoň na neelekrizovaných tratích.
Ať se musí čekat na drážní hasiče, aby odtahali „pár větví“. Tímhle si dráha sama sobě svazuje nohy.

Stráťa

Svazovat sám sobě nohy je drážní sport kterej je vidět snad ve všem co na dráze dělaj.

Amper77

Pokud do stromu najedou, tak se vyšetřuje MU, takže se čeká na jiné, než hasiče. Odstranit může samozřejmě traťovka

Milda

Jo zkuste soukromníkům sáhnout na stromy a jak ječí a vyhrožují právníky. Nedávno jsem ustrihnul větev na keři u přejezdu a bylo zle, nikdo se vás na podniku nezastane, jenom vás seřvou že to máte zarostlý když to vystříháte a je stížnost tak všichni mlčí. Taky vynikající akce sázet stromy z dotací a jejda vysadí vám je klidně před vystraznik a zkuste to skácet.

medical examiner

Na podniku si asi myslí, že ta větev vždycky klesne když pojede okolo auto…
Nebo že upadne sama…

CDP

Bylo ale terpve druhý rok by to mělo jít snáze,ale i tak jsou neustále velké problémy s odbory životního prostředí a různými eko spolky a nedej bože soukromím vlastníkem. Navíc ze dvě krátké období opravdu nelze vykácet všechno co 30 let nešlo.

medical examiner

Pak budou ve Vršovicích hlášení typu:
„Mezistátní vlak číslo 50012 Notre Dame nejede z důvodu nepříznivého počasí na trati.“
A zmoklí cestující se vrátí domů…

kkarel

Celkem přesná předpověď je na yr.no.

Halamus

Bejvávalo.

Mirek Zv.

Asi nevědí, že stromy rády padají za bezvětří.

Amper77

Tak to nevím ani já. Semtam při podmáčení ale většinou je na vině vítr, samozřejmě v souběhu se zdravím stromu nebo jinými vlivy, jako je i to podmáčení.

Jaaa

Padají i po vichřici.

Amper77

Současný systém varování SIVS je na železnici špatný. Praktickou činnost výpravčích vlastně nijak neovlivňují. Používají se všeobecné výstrahy bez adresace. To by podle zadání mělo být odstraněno ale to je tak všechno. Nevidím tam nějaké urgentní bodové (místní) varování. Zpráva mailem nebo SMS nemůže být považovaná za urgentní s reakční dobou řekněme do 30 minut. Taková zpráva musí být předána prostřednictvím dopravních aplikací GTN nebo EDD.

Jaaaa

Hlavně rozlišení 250 m je naprostá hovadina.

Jsme schopni z radarových dat srážek a oblačnosti určit aktuální stav počasí na podobném rozlišení, ale to fakt nejde o předpověď (forecast), ale o odhad aktuálního stavu počasí (nowcast). Pokud chcete předpovědět, kam se v rovině bouřka za cca 15 minut posune, tak velmi hrubě řečeno: 100 m ² = 1000 m. Nemáte tak přesná aktuální data konvekce, osvitu a ohřevu, vlhkosti apod…

beda

Napad dobry, ale chtelo by to vytvorit a schvalit zakon o umozneni vetsi prorezavky podel trati, nebylo by tolik mimoradnosti, zpozdeni a skod a zvysila by se take bezpecnost, bez toho zakona to moc nepomuze.

Amper77

Jak lépe byste si to představoval?
Zákon o dráhách, § 10, (3) Provozovatel dráhy má právo odstraňovat a oklešťovat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy anebo provozuschopnost dráhy v případě, kdy tak po předchozím upozornění provozovatele dráhy neučinil jejich vlastník v přiměřené lhůtě a v rozsahu, které jsou stanoveny v tomto upozornění. Stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy, jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy.

David

Kdyby tam místo „Provozovatel dráhy má právo“ bylo napsáno „Provozovatel dráhy má povinnost“. A na konci by měla být věta, že žádný orgn stání správy nebo samosprávy nemá právo mu v tom jakkoliv bránit.

Jiří Kocurek

Jasně, energetici se nesmí vjádřit k tomu, že jim dráha bude kácet v ochranném pásmu.
To proto, aby se sociopati od dráhy nemuseli snižovat(!) k jednání se substrátem mimo dráhu.

CDP

A opačně energetici se ptají když pracují v ochranném pásmu dráhy? Neptají, nedávno si vesele tahali dráty VVN přes elektrifikovanou trať bez jakýchkoliv opatření. Kabel by jim spadl jen jednou přes obě koleje.

M19

Energetici to oznamují, ptát se vás na to nemusí. Dodržují zákon, to se nebojte. Kdyby ne, mohla je SŽ hnát k odpovědnosti. Pokud to neudělala nabízí se otázka proč. Nedostatek důkazů? Nebo ve skutečnosti to bylo jinak?

Cdp

Jakože oznámí vypněte trakční vedení co kdyby nám to spadlo? Tak by to mělo fungovat? No řeší se to, důkazů je dost.

M19

Ne, to jste asi moc nepochytili na SŽ. Oznámí jen, že budou provádět práce na dotčených pozemcích, v dotčených obcích. To, že to na SŽ nikdo nesleduje je problém SŽ ne energetiků. Jak si SŽ vyhodnotí rizika a jak to bude řešit zavčasu opět není problém energetiků, ale SŽ. Když energetici něco dělají plánovaně na vedení, které se kvůli tomu musí vypnout, také oznámí jen dotčeným, že to tak bude a ty firmy a lidi se musí podle toho zařídit sami. To jen někteří železničáři mají dojem, že se kolem nich točí svět. Netočí.

Kzl

Byl jsem u tahání nového potahu jen jednou, ale u auta SŽDC postával nějakej pán se stejně polepenou vestou. Byl tam s člověkem s vysílačkou z montážní firmy. Jen to tam bylo trošku kopcovité a proto asi nepostávali 5 metrů od koleje ale až nahoře na kopci u nejbližšího podpěrného bodů od dráhy.

Amper77

Právo nebo povinnost je zbytečné rozlišovat, rozhodují kapacity a přístup. Kapacity ve smyslu, že každá věc má své benefity ale taky své náklady a tady je otázka, jestli by zvýšené náklady přinesly až takové zvýšení bezpečnosti a pravidelnosti. No a přístup je vyvožování přínosů a nákladů.
Ergo, i při současné legislativě by byl možný ráznější přístup, omezujicí jsou náklady, ne zákon.

Jiří Kocurek

A ten současný zákon jste četl, nebo se spokojíte s tím, že v depu/hosopdě říkali?

CDP

Zákon už existuje, ale problémy úplně neodstranil, odbory životního prostředí si občas postaví hlavu zákon nezákon a eko spolky už několikrát veřejně deklarovali že zákon je špatný nesouhlasí s ním a chtějí ho změnit a tleskají těm co ho ignorují.

M19

Zákon ignorují spíše železničáři. Jeden paragraf v zákoně o dráze automaticky neruší ustanovení jiných právních předpisů. Možná by na dráze neměli mít velké oči a vidění světa, že bez nich by se zeměkoule přestala točit, to by pomohlo nejvíc.

Jaaa

Zákon o lesích a ochraně životního prostředí platí zrovna tak. Navic je to lex specialis.

medical examiner

Jinak – je potřeba to vymáhat.
Taková 310 vede skoro pořád mezi stromy…

Jenda-71

Budou tam i penále za špatnou předpověď? Podle mne vyhozené peníze. Když vyjde nepřiznivá předpověď, tak to stejně jen předhodí výpravčím jako dosud. Nic jiného se nestane.

Hodně štěstí

Za ty peníze co to bude by snad stačilo koupit televizi a sledovat předpověď počasí a nebo se kouknout na web ČHMU. Stejně nikdy škody za špatnou předpověď žádná firma garantovat nebude. To by byla padlá na hlavu!

Jirka

Tak to záleží jak si to výpravčí pořeší sám. Každý má možnost se dívat na radar ČHMU. Já ho třeba mám nonstop zapnutý, ale dívám se na něj jen tak orientačně a když je něco poblíž tak vyjdu ven a kouknu, jak to vypadá od oka (i ten radar má zpoždění 10 minut a bouře může být už jinde než na radaru). To moc dispečeři na koridoru už nemají. Hlavní je teď to, že obvykle příjde varování třeba bouřku s platností pro celý kraj od 6:00 do 16:00 takže k ničemu, protože z toho vůbec nic nevyčtu. Já bych třeba… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jenže kde bude přesně bude bouřka, to vám 2 hodiny předem nidko neřekne. Už jsem zažil, že byl slejvák a 300 metrů vedle bylo sucho.

M19

Když víte, kde hledat, tak to zjistíte. Jen to prostě nesmíte odvozovat z obecných předpovědí pro celou ČR.

Jaaa

2 hodiny dopředu konvektivni bouřku? To určitě ne.

M19

Ale je, je to otázka míry pravděpodobnosti. Jestli čekáte 100% úspěšnost, tak to nezvládají na železnici ani s odjezdy vlaků, to není nikde. Také vám nikdo neřekne zda bouře začne přesně v 14:59 či 15:01, ale to snad nikdo rozumný neočekává. Nebo máte pocit, že by meteorologové nepředvídali bouřky?

Jaaaa

Meteorologové vám hodinu dopředu opravdu bouřku nepředpoví. Předpoví vám PRAVDĚPODOBNOST VZNIKU bouřek na základě předpovědi obecných vlastností atmosféry. Tedy pokud má atmosféra v různých vrstvách vlastnosti, které vznik bouřek umožňují nebo mu napomáhají, spočítá se pravděpodobnost vzniku. Výskyt a průběh některých adiabatických jevů v atmosféře má lognormální pravděpodobnostní rozdělení, jiné mají gaussovo (je to „jen“ fyzika), takže prostě k bouřce dojít nemusí, i když je pravděpodobnost 99 %. Nebo vám vznikne i při 20 % pravděpodobnosti. Stejně tak dnes nikdo není schopen předpovědět, jestli již existující bouřka bude za dalších 15 minut sílit, nebo se rozpadne, a jestli se za… Číst vice »

M19

Tak hodinu, dvě? Nebo kolik? Samozřejmě, je to pravděpodobnost výskytu to co předvídají, četl jste vůbec co jsem psal? Ušetřil byste si spoustu času.

Zdenek

Správa železnic by měla především vypsat soutěž na zrušení sebe sama…..

Jaaaa

Kapři si rybník nevypustí. 😉

Miroslav Zikmund

Hm a kdo by „jako“ dělal ?