Infrastruktura Železnice

Pět let po modernizaci „Hrbaté“ zvažuje Správa železnic elektrizaci i vlaky na baterie

Křižování vlaků v Řeporyjích. Foto: PID
Křižování vlaků v Řeporyjích. Foto: PID
Studie proveditelnosti má najít odpověď, zda se vyplatí vytíženou trať mezi Prahou a Berounem přes Rudnou elektrizovat a dál modernizovat.

Správa železnic vypsala výběrové řízení na studii proveditelnosti na modernizaci trati 173 mezi Prahou a Berounem přes Rudnou u Prahy. Na stejné trati přitom v roce 2015 správce kolejí dokončil rozsáhlou opravu i modernizaci. Ta už tehdy byla terčem kritiky jako nedostatečná.

Vytížená jednokolejná trať je dnes využívaná hlavně pro příměstskou dopravu do Prahy, současně ale také jako alternativa pro případ kolapsu provozu na koridoru podél Berounky. Ten je v posledních letech pravidelný. Trať, pro své značné převýšení a výškové rozdíly označovaná také jako „Hrbatá“, ale ani při modernizaci před pěti lety neprošla elektrizací a mohou zde tak jezdit jen motorové vozy či soupravy s dieselovou lokomotivou.

Správa železnic chce ve studii proveditelnosti zjistit, zda by se trať vyplatilo znovu modernizovat i elektrizovat. „Cílem projektu je především ekonomická obhajitelnost železnice,“ uvádí Správa železnic v zadávací dokumentaci. Jako další cíle uvádí zvýšení atraktivity železnice díky kratším jízdním dobám nebo vyšší kapacitě. Ve studii nevylučuje Správa železnic ani prověření zásahu do trati 122 z Rudné u Prahy do Hostivic k odbočce Jeneček, kterou se zásobuje pražské letiště leteckým palivem. To je jeden z dlouhodobých požadavků sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.

Správa železnic požaduje zpracování několika variant, jednou z nich je i verze pro provoz „akutrolejových vozidel“, tedy elektrických jednotek, které umí jet část mimo troleje na baterie. „Bude tedy prověřována elektrizace maximálně v nezbytně nutném úseku předmětné tratě,“ uvádí dokumentace. V této verzi počítá SŽ s kolejovými úpravami v dopravnách a rekonstrukcí traťových úseků ve stávající stopě pouze s případnými lokálními přeložkami a posuny os v obloucích s cílem dosáhnout potřebného zvýšení rychlosti. Trať by byla připravena na zavedení ETCS, má dojít k odstranění části přejezdů.

Mapa trati 173. Foto: Správa železnic
Mapa trati 173. Foto: Správa železnic

Druhá varianta počítá s kompletní elektrizací celého úseku včetně prověření elektrizace úseku z Rudné do Hostivic. Třetí varianta počítá i s částečným zdvojkolejněním trati za účelem dosažení co největšího zkrácení cestovních dob, stejně tak i vybudováním přeložek. Správa železnic počítá s elektrizací na systém AC 25 kV, 50 Hz.

Na modernizaci trati tlačí některé organizace už od roku 2017. Na jaře tehdy poslal dopis s požadavkem na zlepšení parametrů trati Ropid.

Trať prošla opravou v roce 2015, kdy došlo současně k rekonfiguraci stanic, rekonstrukci zastávek, traťových úseků a výstavby zabezpečovacího zařízení. „Hlavním důvodem k opravě a rekonstrukci bylo zajištění požadavků ROPIDu v návaznosti na další připravované investiční akce v tomto a přilehlých úsecích,“ řekla v roce 2017 mluvčí Správy železnic Kateřina Šubová.

Stavba se ale platila z evropských peněz a jakýkoliv větší zásah do ní se považuje za porušení smlouvy na dotaci kvůli spočítané době udržitelnosti projektu. V praxi to znamená, že deset let se na trati nesmí dělat zásadní změna. Současně by Správa železnic musela nechat projít celou stavbu procesem povolování včetně vlivu na životní prostředí, což je záležitost 4-5 let. „Do roku 2026 nebude možné infrastrukturu trati Praha – Rudná u Prahy – Beroun významným způsobem dále měnit či rozvíjet. To ovšem nevylučuje možnost postupné přípravy nastíněných infrastrukturních úprav,“ dodala Šubová.

197 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Maršálek

Taková starost najednou? Skoro to vypadá, že někdo ze SprŽelu o prázdninách vyměnil auto za vlak, vyrazil s děckem do Berouna na medvědy a nakonec po 2h dojeli sotva na Karlštejn. 😀

Pkuba

Najděte si někde termín elektrizovat 🙄. Autor je asi odborník.

Jouda

Tato trať by byla možná i rychlejší, pokud se postaví mosty, které budou nad úrovní současných přejezdů a terénní výšky…

Václav

Nejvíc mě fascinuje, že rychlíky do Příbrami, které tudy jezdí, nezastavují ani v Rudné. Vtipné též je, že zastávka uprostřed města je dosud na znamení – nejspíše z toho důvodu, aby SŽDC nemusela přiznat, že měla být zřízena mnohem dříve. Nemusí všichni jezdit jen do Prahy. Přímé vlaky Kladno-Beroun přes Chýni by byly mnohem rychlejší než autobus (teď jsou nutné dva přestupy, ale součty jízdních dob už jsou celkem příznivé – i se zajížděním do stanic Rudná a Hostivice, které po obnovení přímých kolejí nebude nutné). Jednou jsem se takto dostal z Kladna do Příbrami o hodinu rychleji, než bylo… Číst vice »

Václav

… a samozřejmě i přímé spoje z Berouna na letiště. Ani tuto dopravu není třeba zatahovat do Prahy.

M19

Jestli je zastávka pro daný vlak na znamení, je věc doprace, ne Správy železnic.

Petr

Jenže tady pro něj nemá volné nástupiště.

M19

Jenže reaguji na to tvrzení v diskuzním příspěvku, cituji – „Vtipné též je, že zastávka uprostřed města je dosud na znamení – nejspíše z toho důvodu, aby SŽDC nemusela přiznat, že měla být zřízena mnohem dříve.“ Takže to s volným nástupištěm nemá nic společného….

Petr

Omlouvám se mělo to být o patro výš.

Vašek

Jako na baterky to jezdí už teď. A nejen na ,, Hrbaté“.

Jedine autem

A co silnicni doprava? Neustale tu ctu o jedne investici do vlaku za druhou, ale kolik lidi jezdi denne vlakem a kolik autem? Kolik stamilard by se muselo narvat do zeleznice, aby do ni presla aspon desetina lidi z aut? Proc radeji nedokoncime dalnice a obchvaty? Rada zeleznic stejne jen vozi vzduch a bylo by rozumnejsi je vyuzit spise jako cyklostezku. Z toho by mistni lide meli vetsi uzitek, nez z chozeni na okraj mesta a pan splhani do schodu a potom zase od vlaku do mesta a cele jim to trva o hodinu dele nez autem. Pochybuji, ze ty… Číst vice »

Adam Stahl

Vy jste asi nikdy vlakem v Praze nejel, když říkáte, že vozí vzduch…

Vašek

Dnes, kolem 15.30 (TEDY ODPOLEDNÍ ŠPIČKA, KDY JEZDÍ LIDÉ Z PRÁCE) odjížděly dvě Regíny z Berouna Závodí směr Rudná a vlak byl obsazen strojvůdcem, průvodčím a třemi cestujícími. Možná dva z nich měli režijku. Ale to jen hádám.

Radek Janata

15:30 v Praze jezdí z práce pár exotů. Většina lidí chodí do práce na 8-9h a tedy končí později.

Radek Janata

Navíc by mluvít o protišpičkovém směru a o méně vytížené části tratě, kde je i ten interval proto delší.

Vašek

No, možná byl ještě někdo na záchodě. To jsem nemohl vidět.

Vašek

Lidi, já za to fakt nemůžu, že se ve čtyřech vagónech vezli 3 lidi. Den před tím jsem čekal u přejezdu cca v 17 hod a jeli asi 4 cestující. Na to mi můžete odepsat, že už byli všichni z práce doma. Nebojte si prostě přiznat, že těmito vlaky skoro nikdo nejezdí!

Radim

Podobná zkušenost: narvaný autobus 380 stojí před přejezdem v Rudné a čeká až projede vlak s 5-ti lidmi , to pozoruji už několik let.

Marian Kechlibar

V 15.30 není o prázdninách špička, běžný zaměstnanec má „padla“ až o hodinu až dvě později.

ušatá

Jenže to je směr, který není obsazený v tomto období! Z Prahy ano:

XXXD

Wow tak to je překvápko. Uvažoval jste někdy o tom, odkud ty lidé z práce jezdí? Z Berouna směrem na Prahu jich moc jezdit nebude. Takže řešit obsazenost v protišpičkovém směru skoro ve výchozí stanici fakt nemá smysl, ledaže byste vymyslel, jak vlaky z Berouna teleportovat zpět do Prahy.

Leinad

„Teleportace“ je taky věc k zamyšlení, konkrétně jestli Mokropsy potřebují protišpičkový interval 15 minut 😀 v proti špičkovém směru by mohl zastavit každý druhý Os (kdyby byla stejná jízdní doba Dobřichovice – Radotín, stejně by to přineslo vatu)

Vašek

Souhlasím s vámi. Jen, nepotřebuji nízkopodlaží, na wifinu kašlu, k vlaku bych si dojel autem, kdyby bylo kde zdarma zaparkovat. Vlak by ale musel jet včas, musel by jet a nebýt zrušen kvůli výluce a musel by dojet do cílové stanice. Na nic z toho, co jsem napsal se nedá spolehnout, proto to auto! A červenopalčáci, vlezte mi na záda.

Odpadlik

Nic není zdarma, když si toto vstipite, hodně věcí pochopíte. Chcete parkovat zdarma? Kupte si parkovací stání nebo garáž.

Vašek

Jenomže když chcete lidi dostat do vlaku, nebo MHD, musíte je k tomu nějak motivovat. Jestli trochu čtete, díváte se na televizi atd, tak víte, že v některých městech zavádějí bezplatnou MHD, parkování zdarma před nádražím také není sci-fi. Dokud bude auto rychlejší, spolehlivější, pohodlnější, tak asi vlakem nepojedeme. A přečtěte si to po sobě, když si koupím stání, tak asi neparkuji zdarma, totéž platí o garáži. Tak neplácejte nesmysly.

Odpadlík

Motivace? Všude bude parkování placené – a na parkovištích P+R to bude možná drobet levnější. Další motivací pak bude, že nebudete stát v kolonách.

Vašek

I při tom stání v koloně jsem rychleji, než vlakem. Bohužel , ale je to tak.

p.ondrash

Hlavně nám nikde neparkujte, sedte si doma na vesnici doma… A když k nám na návštěvu, Vaskj6, tak vlakem nebo jiným PID způsobem.. Budeme vděční, díky..

Vašek

Přečtěte si to po sobě. Váš projev ledasco napovídá.

Marian

Jejda, není to strejda, ale Matiášek obešel BAN své IP a místo dřívějších nicků Souprava nebo Odborník DPP, tady zas trolí. Jestli pak jsi si experte na zbytečnost železnice vůbec přečetl článek, že tak mouře diskutuješ? Nevšiml sis, že se také jedná jedná o objízdnou trasu pro nákladní dopravu? Kromě toho, čím ty jezdíš, je každému fuk. Tady jde o celkový dopravní systém ČR a není to o tom, že by nějaký Matiášek nebo Souprava, Spravedlnost nebo Odborník DPP chtěli místo tratě cyklostezku. Když někdo tu cyklostezku mocí mermo chce, tak ať si na ní sežene peníze a postaví klidně… Číst vice »

K.S.

Mohl byste osvětlit trochu jak je to s tou odklonovou trasou pro náklady? Myslel jsem že se jim tratě se stoupáním někde kolem 20 promile nelíbí a ze Závodí je to do Vráže nějakých 23 promile.

P.S. obejít IP ban nemusí být tak složité pokud nemáte přidělenu pevnou IP, což člověk asi většinou nemá.

Jedine vlaky

Zkuste jet autem z Blanska do Brna a pak vlakem. Uvidíme, kdo pojede o 2 hodiny déle:)

ušatá

Vy jste provokatér? Dělá vám to radost?

Radim

Diskutující „Jedině autem“ jenom vyjádřil svůj názor, nechápu Vaší nemístnou reakci.

Radim

Ale pane, s tímto názorem zde neuspějete, tohle je totiž šoutošovsko-letecký web, přístup většiny diskutujících je zde tendenční. Většina požaduje koleje všude i kdyby na důchody nebylo a sní sen, že železnice se vrátí do dob své zlaté éry. To, že tomu už nikdy nebude si vůbec nedokážou připustit. Co se týče investic, tak se jednoznačně podporuje železniční na úkor té silniční. I když se investice do obou módů (sil.-žel.) dělí zhruba v poměru 1:1, dopravní výkony obou módů jsou zcela v jiném poměru. Jde pravděpodobně o výsledek železničářské lobby, která je v ČR velmi silná. Někteří z diskutujících nedokáží… Číst vice »

Richard Fiala

Typický automagor. Zajímalo by mne odkud a kam dojíždí a v kolika lidech. Jestli do Prahy pak kde parkuje. Začít se musí průzkumem zajišťujícím aktuální prehled o kapacitě vybavení a využití silnični a železniční sítě v oblasti zejména z hlediska dojíždění do Prahy. Včetně dlouhodobějšího trendu, nezkreslený dílčími zájmy a dostupný širší veřejnosti. Teprve k němu se vyjadřovat a vyhnout se tak krátkozrakým individuálním výkřikům a hádanicím.

Urban Transport Lover

Je to přibližně v trase toho budoucího 24-Km-dlouhýho tunelu…
Tak to ve mně probouzí takový divný mrazení…

Petr

Není to také v části trasa VRT navržená Hospodářskou komorou?

kakov

co je na tom k mrazení? hrbatá slouží pro místní obsluhu „Rudenska“, tunel má sloužit pro dálkovou a nákladní dopravu, nebo z faktu, že podél D5 vede původní silnice Vám taky mrazí???

Urban Transport Lover

kakov: ani nedovedete představit jak moc…

Tonda Sehnal

Potřebuje někdo další důkazy neexistence konceptu rozvoje u SŽ?
Chce to radikální změnu vedení.

Panda

Ne že bych se chtěl vedení nějak zastávat, ale není ta nekoncepce dána mj. i změnami vedení?

Jiří Kocurek

Změny vedení by ani nevadily. Jen je problém v tom, že ten nový má potřebu zahodit všechno a prosadit si svoje, jediné správné. Uznat správnost předchozího pro něj by byla osobnostní prohra. Když ho nahradil, je nutné jeho práci zadupat do země. A lidi s takovým myšlením tyhle pozice přitahují jak magnet.

Lektor

Tako to není prolém jenom železnice.

Luděk S.

Co je to koncepce?

Ketchup1970

Opak od antikoncepce

Luděk S.

Ahaaaaa! Jako že se tím dělají děti?

medical_examiner

V přeneseném smyslu taky. Jenže někdy to dítě mohlo už 5 let bumbat místo nafty střídavý elektrický proud a místo věčného batolení taky občas popoběhnout…

Zlámalík

Co je to vedení?

K.S.

Něco na co se nesahá, když na to sáhnete, tak Vás to pěkně kopne.

a8n

Koncepci ale nemá stanovovat SŽ, nýbrž MD.

Luděk S.

To sou tady furt samí odborníci. Si to pojďte zkusit. Rok pod náma pracovat.

Vašek

Já bych chtěl poradit, aby se při ,,Rekonfiguraci“ stanic používal mozek. Příklad: V Berouně Závodí jsou nově dvě nástupiště. Jedno dlouhé a jedno krátké. K dlouhému se dostanou (díky uspořádání kolejí) jen vlaky od Rakovníka a vlaky od Rudné jen ke krátkému nástupišti. Takže jedou -li dvě Regionovy do a z Rudné, jsou vždy jedny dveře mimo perón. Přitom delší nástupiště je vedle, ale jaksi nedosažitelné. SprŽel asi neuvažovala, že tam budou jezdit vlaky a už vůbec ne tak dlouhé. Je to přeci věc dopravce. A zcela pomíjím, že v této stanici pamatuji výpravčího, prodejnu jízdenek, čekárnu, tekoucí vodu, záchodky………..… Číst vice »

qwerty

Souhlasím, Závodí je symbolem, jak kvalitně proběhla minulá rekonstrukce, proto se hned po jejím skončení mluví o další rekonstrukci.

Pavel

To by pomazané hlavy na SŽ musely používat mozek. Ale ten tam už dávno chybí. A penízky tečou, tečou a tečou…A o to jde, neníliž pravda?

Jiří 3

Viděl jsem osud podobně zamřížovaných staničních budov po přepnutí na dálkové řízení. Mohu říct, že všechny jsou v totálně zbídačeném stavu, kdy na nich ani není poznat, že rekonstrukcí už prošly.

libor

říkám si, na to kolik tato státní společnost dělá studií na vše možné i nemožné… že pak postaví často takovou nekoncepční hrůzu…to neumí koukat dopředu? tunel na 160, IV.koridor na 160kmh s tím, že teď někde přeprojektují úpravy na 200kmh, drátujou Velenice a jinde pak jezdí pod dráty Reginohy…. co to jo? jde to nějak zastavit to mrhání veřejnými financemi?

Luděk S.

Já bych to viděl takto:
– zadrátovat na stejnosměrný (pár rozvoden a tak)
– přepnout na střídavý
– prodloužit peróny a staniční koleje
– sem tam zdvoukolejnění
Samozřejmě ne najednou, ale postupně, aby ty výluky byly pěkně rozložené na následujících 20 let.
To by mohlo na pár miliard vyjít, ne?

Pedro

Super přístup. 20 let výluky a jakej přínos? Linka S6 stejně častěji jezdit nebude a akorát se tam začne cpát dálková doprava, která na tu trať nepatří a ani se nehodí.
A stejně tam pořád budou jezdit Regionovy.
Co to přinese cestujícím na lince S6? Nic, jen problémy.

Luděk S.

O dopravních přínosech my na Správě vůbec neuvažujeme. Jste se zbláznil ne?
Jinak s provozem Regionov se počítá do roku 2070. Minimálně.

Vašek

V další etapě budou Regíny rekonstruovány na dvoupodlažní, aby měl každý ze dvou cestujících své patro.

Jiří Kocurek

Asi jste neodhalil sarkasmus. Nebo sakrasmus?

Jmfjv

Luděk S. prostě nastavil zrcadlo. Nedá se totiž ošálit a navíc je neobyčejně vtipný. Ještě takových ferinů je mezi námi víc.

sterndestodes

Je to v souladu s paragrafem 1) Vždy se to tak dělalo a 2) Na to je předpis. Takže to tak bude.

Koro

Vsechny vjezdy do stanic do odbocky, zadne primym smerem, kratke perony, no hnus

Olda

No…, Jak jen to říci. Můj dědeček s otcem, a díky za ně a vše co se snažili do mě nahustit, by řekli asi toto: „Máš málo práce, že vymýšlíš pi..oviny“. Toto je de facto stavební cvičení. Vždyť z takových rádoby „drobností“ není SŽDC schopna udělat triangl v Poříčanech na Nymburk a v Nymburku na Lysou, s tím, že tady by to chtělo fakt mít ještě navíc další záložku, či přeložit pár metrů kolejí v Chodově směrem na Novou Roli zpoza baráku přes překladiště a kus zarostlé louky s remízkem. To pobíhání mašinfíry po šukafónu sem a tam je jako… Číst vice »

Vít Jůza

Ne až v Řeporyjích – na starém nádraží Hlubočepy je problém jen zrušení a neustálé přeorávání kolejiště, na aktuálním snímku z mapy.cz to vypadá na 2 nebo 3 koleje téměř 400 m, pro maximální kapacitu to ovšem chce kolejí spíše ještě více.

Rýpal

Když už se mluví o zvýšení kapacity, přidám pár náčrtků. Podotýkám, že tu první malůvku napdlo více lidí:

https://mapy.cz/s/lufulocofa
Pro Sp, R a případné náklady – vyhnout se dvěma frekventovaným přejezdům

https://mapy.cz/s/detotavazu
Plné zdoukolejnění nikdy v Prokopáku přes zelené neprojde. Tady ta drobná přeložka je v tunýlku (v tom podzemním, né finančním), což by projít mohlo. Délka je mimo jiné dostatečná i pro křižování s 600-650 m dlouhým nákladem. Podotýkám, že výhybna Hlubočepy má 370 metrů, to je dobré leda tak na návoz uhlí do Řeporyj a pro osobku.

Panda

Za mě super, jen škoda, že to není už teď před opravou tratě podél Berounky… Po ní už bude potenciál slabší…

Rýpal

Njn, chybička se vloudila i do Matrixu 🙂

Vít Jůza

To se může prověřit, zda se mohou všechna stávající případně nově doplněná nádraží případně výhybny protáhnout třeba na 650 m, a nakolik je tam vůbec nutný a vhodný provoz tak dlouhých vlaků i vzhledem ke stoupáním, ale reálnější se mi skoro zdá v případě potřeby na tuto trať takto dlouhé vlaky půlit.

Honza

V tunýlku je tak polovina přeložky. Zbytek by byl zářez (z důvodu nedostatečné mocnosti nadloží), ale v lokalitě NPP U Nového mlýna. Obávám se, že je to zcela neprůchozí návrh.

Jan Kavan

A co to rovnou zakopat pod zem úplně a obsloužit Velkou Ohradu?

M19

Tak to bych pochyboval, že by tohle prošlo. Tunel přes NPR vyhlášenou pro ochranu geologického a paleontologického významu lokality? To spíš projde to plné zdvojkolejnění, železnice vede na hranici NPR, ne skrz ni. Uhlí do Řeporyjí? Proč? Jsme v Číně? Mají tam plyn.

Jiří Kocurek

Vždycky se topilo uhlím. Jen Klaus, ve snaze zlikvidovat železnici, zavedl plyn. (ironie)

Jirka Z

Ta spojka kolem Rudné by skutečně mohla pomoct. Ten druhý návrh s tunelem v Prokopáku asi nemá šanci projít stejně jako cokoliv jiného tam.
Ale dalo by se ještě přemýšlet o napojení z Rudné na Zličín a pražský Semmering, asi nějak takto:
https://mapy.cz/s/patolupasa
Bylo by pak možné v případě potřeby jedním směrem jezdit po jedné trati, opačným po druhé. Trochu komplikací by bylo křížení se dvěma dálnicemi a metrem, ale snad by se to dalo nějak výškově zvládnout.

Alibaba

K tomu prvnímu: Mohla udělat druhá kolej už z Řeporyj.
K tomu druhému: Takových to napřímení je možno vymyslet vícero, tady hlavně půjde o to, co ochranáři vůbec povolí. Já bych třeba takhle prodloužil výhybnu Prokopské údolí: https://mapy.cz/s/musekofoku

Pedro

Zase by chtěli utrácet a omezovat cestující výlukami.
Současný stav vyhovuje na dlouhou dobu. Naštěstí se stejně nic modernizovat nebude ještě hodně dlouho, protože tenhle stát není schopný nic připravit, natož udělat modernizaci najednou.

Pedro

Úplně vidím, jak to dají pod dráty a budou tam jezdit Regionovy. 😀
To je taky česká specialitka.

kakov

ty dráty tam majím význam hlavně pro možnost odklonu vlaků z trati 171

Pedro

No právě. Ještě se tu začnou mačkat další vlaky. Dost už tu brzdí provoz rychlík Arrivy. Jenom překáží a oblast vůbec neobsluhuje (až na tuším jednu stanici). Když se něco stane na 171, tak by se provoz nacpal sem a linka S6 by měla smůlu.
Kdepak. Případnou modernizaci budeme brzdit, odvolávat se a napadat všemi dostupnými zákonnými prostředky.

Kamil Maršálek

Protože ta oranžová organizace, co každou chvíli neví jak se jmenuje, má moc práce se sebepropagací a ve finále největší problém je, když se mají vykřižovat 2 vlaky. Kolem Mnichova jezdí příměstské linky ve špičce i po méně než 15 minutách po jednokolejné trati oběma směry a žádný problém to není. Tady i po dvaceti rekonstrukcích 1 vlak za 2h pomalu vyčerpá kapacitu tratě a nikdo neví, jestli dojede.

Vít Jůza

Třetí varianta i s částečným zdvojkolejněním se bude samozřejmě posuzovat jen tak z plezíru, nebo uvažují, že se tak lépe prosadí varianta druhá, nebo kompetentním o té trati chybí představa nebo soudnost …. na zjištění, že stavět druhou kolej přes Hlubočepy a Prokopské údolí by byl pořádný masakr, na to skutečně není třeba dávat miliony za studii proveditelnosti. Kdyby se raději věnovali opravdu s plnou vážností maximalizaci kapacity trati jako jednokolejné, aby nepáchali nadále stále jen problematické optimalizace vždy na deset let. Snažit se z této trati vymáčknout více nebo méně než jednou za deset minut zastávkový vlak občas v… Číst vice »

Kuba

Rozumíte významu slova „částečné“? Ona by dost pomohla druhá kolej i jenom mezi Řeporyjemi a Rudnou.

XXXD

No ideální by byla varianta 3. Hlavně elektrifikovat a alespoň častečně zdvoukolejnit. Větší přeložky trati bych asi moc neřešil, protože trať slouží hlavně pro příměsto. Sice už to mělo být dávno a než se to udělá, tak bude trať kolem Berounky už zmodernizovaná (což je nejkritičtější období), ale lepší pozdě než nikdy, jelikož i když půjde všechno dobře, tak na tunel do Berouna si ještě pekně dlouho počkáme.

Já, kdo jiný

Počkejte, aż to zase nějaká Vechtrovna zařízne….

Jiří Kocurek

Zmáne ŘSD a jeho obléhání Brna. Takže ideální stav je rozkopat obě železniční trati naráz.

Luděk S.

Však ano. Hezky při jednom.

Miloslav

Výmluvy na EU, proč něco nejde (zde začít dřív), jsou obrazem SŽ. Pokud to nezkusí vyargumentovat, proč je změna nutná dřív (podložené nárůstem prepravenych osob a požadavků objednatelů kapacity), tak to dřív nebude. Ale to je moc práce pro modrogumní mozky, tak radši budou psát oběžníky jak vítat soudruhy StB na pracovišti apod.

Kirak

Modrofumní mozky ? Tím chcete naznačit co ?

Kirak

Sorry Modrofumní

Kirak

Modrogumní

pave69

Já to chápu 🙂

Vít Jůza

Ono přiznat: „Udělali jsme naprostou hovadinu, a to za peníze EU a státní!“, není jen tak. Lepší tak nějak to těch deset let víceméně zatloukat a neprovokovat, zvlášť když se stejně prakticky nedá stihnout se do toho naostro pustit dříve. Už to, jak teď cosi přiznávají a začínají chystat, je možná na hraně, aby někdo nezačal vrtat do toho, co a jak se za ty prachy vlastně udělalo.

Rypal

Ano, máte pravdu. Ale vezměte si rozsah provozu a přepravní výkony před rokem 2015. Mizérie. Můžete si do studií o budoucím využití napsat co chcete, ale myslíte, že by se obhájily tak velké výdaje?

Rýpal

Elektrické bimodály s baterkou mají velkou budoucnost. Ale zde jsou naprosto k ničemu – díky hustému provozu. Když to chtějí napájet střídavinou (naprosto správně), můžou to napájet ze Zdic, kde už trafačka je. Beroun se protáhne kabelem, pokud do té doby budou chtít zachovat 3 kV v této stanici.

Mj. Regina má do Rudné (do kopce) jízdní dobu o 5 minut delčí, než opačným směrem do Prahy. To by se pod dráty nestalo.

RomanP

To by se nestalo ani s moderním dieslem.
(Mj. Regina má do Rudné (do kopce) jízdní dobu o 5 minut delší, než opačným směrem do Prahy. To by se pod dráty nestalo.)

Jiří Kocurek

V kopci je potřeba výkon, ale také adheze. Chybí-li jedno, pak je to v kýblu. Regíně chybí obojí.

HonzaEM

Střídavinou správně xD

simeon

Střídavinou, dvousystémové pantery zvládnou přechod napájecích soustav bez problémů. Divím se, že při reko tratě nebyla elektrifikace ve fázi přípravných prací.

MartinSr

Zadratovani bude tak za 50 let. Je krasa tam sledovat stokra s osmidveraky, buravejici zamracenou, nebo zluty sukafon s orezlou strechou, ktery kouri vic nez ta para – to je realita

Hanzi

Na hrbatou se může dát trolej a jezdit tam obyčejná městská tramvaj. Tam už to s vlakem stejně moc společnýho nemá. Staví to u každýho psího patniku.

-TR-

A využití v podobě odklonové trasy vás nenapadlo?

Hanzi

Tak se podívejte na jízdní řád tam a jsem zvedavej kam tam ty krámy další nacpete. Jednu trať dole u Berounky už ROPID totálně zasekal.

kakov

jezdí tam dnes švejci a občas tam nějakej odklon jezdí i teď

Jiří Kocurek

Když nebude cestujícím vadit, že z jízdního řádu bude v tu chvíli Harmassan. Když nebude odklonovým nákladním vlakům vadit, že si půl dne počkají a pak pojednou hore kopcem nadvakrát.

Ten tunel do Berouna fakt chybí. Než drátovat Hrbatou, měli by zatnout zuby a snažit se o něj.

-TR-

Tunel Praha – Beroun nikdo nepostaví.

Luděk S.

Nepostaví, ale těch studií co bude. SUDOPi mají na 20 let o práci postaráno.

Petr

Tak cení se, že když udělali chybu, snaží se jí napravit. Bohužel než se upraví Hrbatá, aby mohla sloužit jako odklonová trať pro 171. Zažijeme mnoho horkých měsíců při rekonstrukci 171. Nepředpokládám, že by někdo povolil najednou rozkopat obě tratě.

Vašek

Jezdím autem a jsem tomu čím dál více rád!

Petr

To já také jezdím víc sockou, ale také to není nic moc. 🙁

kakov

myslíte sockou=autem? vyznělo to tak 😀

Petr

Ano, sociální dopravní prostředek je automobil. Jen co nezaměstnaných by bez nich bylo. Jen si to musíte odřídit sám.

Maršál

Je sice škoda, že pořádnější rekonstrukce nevyšla už předtím, ale něco mi říká, že když když teď i SŽ vidí, jak se jim trať podél Berounky sype, bude celkem motivace Hrbatou alespoň připravovat. A to, co u nás nejdéle trvá, není samotná stavba, ale všechno to papírování předtím, takže jestli můžou od 2026 stavět, byl by nejvyšší čas s těmi přípravami začít, ať to vůbec stihnou 🙂 Ten termín tím pádem vlastně zas tak omezující není.

Dalibor

2026? počítejte s odvoláváním různých „zelených“ aktivistů, majitelů hospod podél trati (to je u nás na jižní moravě teď in, že hospodský kecají do staveb na železnici) Takže 2056 možná.

Erik Ziak

Koľko ton trakčných akumulátorov unesie šukafon?

Dalibor

žádný, naštěstí. Nemám rád ten baterkovej mor, co se teď šíří… Představte si nehodu pošťák/elefant, kdyby byly oba vlaky plný baterek a v nich pár MWh energie…Neuhasitelný, jedovatý plyny, hořící kov v oblouku… samý váhody!

Jiří Kocurek

Pravdou je, že hořící naftový autobus se uhasí pěnou. Hoořící elektrobus se dá leda tak chladit, odebrání kyslíku nepomůže. A voda + lithium = výbuch vodíku.

J.K.

Nejvíc mrtvých má na svědomí nafta (ne náraz) při nehodě u Stéblové.
A v tunelu bych taky raději boural s pomale (i když vytrvale) hořící baterií než s benzínem/naftou. Viz silniční nehody v alpských tunelech.

J.K.

Já bych řekl, že železniční vozidla nepotřebuji velké baterie, pouze výkonné. A při výkonových špičkách může pomoci superkondenzator.
Všude se říká, že železnice má malé jízdní odpory, a řekl bych, že většina energie se spotřebuje při brzdění, tam kde není možná rekuperace. Bateriové vozidla by tuto vyplýtvanou energii ušetřili a nemusely by být tak kapacitní.

Laik

Nejdříve z Hrbaté vyhoďte Reginy a podobné mutace 810 a dejte tam vozidla odpovídající 21. století s dostatečnou dynamikou jízdy a kapacitou. Pak opravte trať Praha – Beroun podél Berounky a pak postavte pořádnou trať Praha – Bavorsko.
Sny o elektrifikaci a dvoukolejce na Hrbaté se budou snít ještě za dvacet let.

Odpadlik

Nesmysl, i kdyby začali tunel na Beroun kopat už teď, tak bude tato rekonstrukce už dávno hotova

Vašek

S dostatečnou kopacitou? Když čekám u přejezdu před Berounem Závodí a jede podbíječka,( Regína), vidím za jejími okny tak 3-4 hlavičky a jedna z nich určo patří průvodčímu.

qwerty

Dříve to tak bylo, že do/ z Berouna už moc lidí nejelo. Ale situace na D5 a 171 z hrbaté udělala zajímavou alternativu i pro lidi z Berouna a okolí, jak se dostat do Prahy.

Jiří Kocurek

Což je ale zoufalství. Neboli ta trať je dobrá krajní nouzi. Jinak homen pryč.

kakov

udělejte si někdy v odpolední špičce výlet z Prahy do Rudné

Odpadlik

Zdvojkolejnit tam kde to ještě jde. Příměstská doprava jde nahoru a uz ted tam jezdí 3 regíny za sebou…

Vít Jůza

Ono zdvojkolejnit tu tam (pokud nemyslíme dobře naplánované výhybny) kapacitu nezvýší, ta zůstane limitovaná jednokolejnými úseky.

Jiri

Takže nakonec budou mezi Prahou a Berounem tři modernizované tratě? (Kolem řeky, přes Rudnou a tunel) Není to málo?

-TR-

Kdo ví, kdy se ten tunel bude realizovat. Možná nikdy. Rozhodně je lepší zadrátovat trať přes Rudnou než čekat desítky let na tunel.

Jiří

Zatím se SŽ kasá, že tunel začne stavět 2028 a trať přes Rudnou 2026, tedy prakticky ve stejnou chvíli. Nějaké zkapacitňování Rudné pro příměsto možná (i když byla modernizována nedávno), ale jako alternativa dálkové dopravy vedle tunelu nemá smysl. Pokud budou stát dvě kapacitnější tratě do Berouna, nebude už možná tunel ekonomicky vycházet.
Na naší síti je spousta míst, která by si zasloužila modernizaci víc než nedávno opravená Rudná.

Odpadlík

2028? Nesmysl, odkud to mate, zdroj? AFAIK mluvili spise o roku 2040

Jiří

Stavbu tunelu schválila loni centrální komise, plán je začít v roce 2028.

https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-vypsala-soutez-na-geologicky-pruzkum-pro-tunel-z-prahy-do-berouna-55128/

MildaIV

Pokud budou žádat o dotace na hrbatou a v její ekonomické rozvaze nebude tunel započítán, tak se tunel nebude moct stavět, dokud nedoběhne spočítaná doba udržitelnosti projektu. Ale třeba jim to vyjde i s tunelem.

Inspektor státních drah

Takových plánů se po kancelářích Drah a ministerstvech válí….

Inspektor státních drah

To spíš přistanou Indové na Venuši…

Inspektor státních drah

To je tisková chyba, správně má být 2128.🤣 Hradubická dvoukolejka se staví už 50 let, kdyžto půjde dobře tak možná v roce 2028 máme hotovo. A to se jedná o blbych 20 km koleje na rovině v Polabí. Tunel Brandýs n.O. měl být touhle dobou již hotový, dvoukolejka Choceň Hradec plán 2025, reálně možná v roce 28, spíše pozdeji nebo nejspíše nikdy ( což kvituji, bo by mi zbourali bydlení) Medlešická spojka u ledu, Vysokovská spojka plán 2030 reálně nejspíše nikdy. A vy pohádky o (zcela zbytném) 30 kilometrovém tunelu za 60 miliard … To je stejně scifi jako že… Číst vice »

Kalina

Tunel je pro obyvatele v obcích mezi Prahou a Berounem bezpředmětný.

libcha

To tedy není, protože vymístění dálkové dopravy do tunelu umožní zvýšit frekvenci a hlavně spolehlivost S-Bahnu.

Kalina

Dálková doprava po „hrbaté“ není.

Petr

Bohužel je. Jako první byla vymístěna z údolí Berounky linka R26.

Kalina

Aha, tak jestli považovat dvouvozový motoráček Arriva za „dálkovou dopravu“, tak ano:)

Martin

To přeci není o počtu vozů🤦, počtu náprav nebo stanic, ale o km mezi výchozí a cílovou stanicí.☝️

Petr

Kupodivu je, aspoň to objednatel tvrdí. A kdyby to nejelo motorovou jednotkou, tak díky „schopnostem“ vytvořit odklonovou trasu pro 171. je to úplně v … 😀

Georg

zaprve, tunel je v nedohlednu a zadruhe hrbata sice vede „mezi prahou a berounem“, ale slouzi primarne k obsluze mezilehleho uzemi…
neni potreba byt chytry za kazdou cenu…

Twix

Z Prahy na východ vede dneska 5 kolejí (pak se to zužuje na 4) a všichni vidíme že je to málo, takže už se tam celkem rýsují další 2. Z Prahy na jih se teď ke 2 kolejím přidávájí další 2 aspoň na krátkém úseku v Praze a nechává se prostor na ještě další 2. A z Prahy na západ budeme mít v dohledné době pouze ty 2 koleje a k tomu nic. Nebo aspoň rekonstruovanou hrbatou… Jestli bude tunel, okamžitě přitáhne komerční vlaky a třeba další spoje do Příbrami, Hořovic nebo Rakovníka, navíc už asi bude lepší trať přes… Číst vice »

Koleš

Přes Odbočku Jeneček se zásobuje letiště leteckým benzinem jen při výluce na trati KnV/Podlešín/Středokluky… Takže tato odbočka nemůže nikterak hrát roli při modernizaci Rudná – Odbočka Jeneček…

Jaroslav Tyle

V tom článku asi omylem nebyla uvedena pravidelná přeprava vápence z Nučic přes Jeneč (nové napojení v rámci PraKu) a dál elektricky přes Kladno a Kralupy (nový požadavek ŽESNAD.CZ na elektrizaci) na levobřežku. V nákladce je potřeba vše vozit elektricky – snižování energetické náročnosti a emisí.

jan

Na baterky:-) na takové trati, myslím dobrý vtip. Než to pořádně připraví. Myslím nejvyšší čas.

-TR-

Je třeba zadrátovat celou trať přes Rudnou, aby v případě problémů na trati přes Karlštejn bylo možné jezdit odklonem.

Úsek Beroun – Praha by mohl být dimenzován podobně jako úsek Holubice – Brno (ve směru od Vyškova). Je možné jet přes Šlapanice nebo Sokolnice-Telnice, rychlíky se posílají trasou, kde je zrovna volno.

HonzaEM

Jestli jí zadrátujou střídavinou, tak stejně nepojedou.

Haha

R/Ex pojedou.

-TR-

Dálkové vlaky ano, protože do Plzně už dnes jezdí dvousystémové lokomotivy (styk trakčních soustav je za Berounem). Problém by byl u příměstských vlaků, ale ty stejně musí jet spodem, protože mezi Berounem a Smíchovem mají zastávky.

HonzaEM

Ano, to je vlastně pravda.

asdfg

Ale pojede aspoň něco. Ne že se 3 hodiny nehne ani kolo.

Kalina

Pro odklony má trať minimální význam. V případě mimořádností je spíš zaváděna NAD.

Haha

Ano. Protože přepřahat nikdo nebude.

-TR-

No a právě proto, aby bylo možné trať využít pro odklony, je třeba elektrizace.

Kalina

Jednokolejka s provozem osobních vlaků nemůže fungovat navíc jako odklon pro koridorovou trať, i kdyby byla elektrifikovaná, je to nesmysl. A zdvojkolejnění ve většině délky je nereálné. Je a zůstane to trať pro místní obsluhu, což ale nevylučuje její elektrifikaci.

-TR-

Ale samozřejmě, že může fungovat, nepište nesmysly. Viz ten úsek před Brnem, který dávám za příklad.

asdfg

A Velký Osek – HK – Týniště – Choceň je co? Jednkolejka, zadrátovaná a odklony tam jezdí zcela běžně při mimořádnostech i výlukách.

Jiří Šrámek

A jak, v případě mimořádné události, narvete do autobusu třeba cement, automobily, písek nebo kmeny?

Kalina

Nijak, protože ty pojedou jinou koridorovou tratí, určitě ale ne odklonem přes hrbatou.

Jirka

Jako že stojí vlak v Berounu a pojede zpět na Plzeň, České Budějovice a potom na Prahu? I kdyby to bral na dvakrát tak to po hrbaté stihne rychleji než hledat jiný koridor.

Jiří Kocurek

Jenže on nebude jeden. Od Plzně jich tam bude naštosovaných desítky.

Twix

Ano je závaděna NAD (která se v konvoji šplhá na barrandovský kopec), proč asi. To je jako když přijedete autem k zavřenému tunelu v horách, můžete to objet přes kopec, ale musíte si nejdřív sehnat offroad aby vás přetáhl na laně (hrbatá bez troleje). A nebo můžete pomalu vyrazit rovnou (hrbatá pod trolejí). I po jednokolejce se pár odklonů ve špičce protáhnout dá, děje se to i dnes v dieselu. Úsek z Řeporyj do Rudné se dá zdvoukolejnit dost jednoduše a z Nučic zast. do Loděnic snad také. I bez odklonů by to pomohlo vylepšit dnešní stav, kdy se křižováním… Číst vice »

Jiří Kocurek

Holubice – Brno tak dimenzovány nebyly. Jsou to dvě různé tratě, které stavěly dvě různé společnosti. A přodat dovjitou kolejovou spojku v Komárově je léta neřešitelný problém, který podvazuje kapacitu. Ale Odsun to vyřeší, bylo by to již 60 let zbytečné a ještě 20 let to zbytečné bude. Takže se nechce.

Peeetr

Ať naplánují pořádnou modernizaci se vším všudy, ale hold nejdřív na rok 2030 když to v roce 2015 nesmyslně náročně přeleštili.

simbič

Hold?

Lukáš2

Měli to udělat pořádně už tenkrát. Jenže to zase dělal někdo kdo neví a šetřili. Stanice udělané kolejově na nic takže je třeba vždy jezdit 50km/h, v některých zastávkách nedostatečná délka nástupiště, v úseku Řeporyje Rudná je příprava na dvě koleje a nic. Dále pak absence oddílových návěstidel. To vše teď snižuje propustnost a rychlost na této trati.

noerf

Bohužel mám stále pocit, že se při rekonstrikcích nepočítá s nákladní dopravou. A zvýšení počtu traťových kolejí je velmi velká vyjímka.

Kamui

Protože nákladní doprava se blbě prodává voličům.

Lektor

A ještě hůře obyvatelům bydlících u trati.

Radim

Nevím, proč by se zde mělo počítat s nákladní dopravou, když rozsáhlý skladový areál v Rudné při D5 ani není připojen vlečkou, krom toho dnešní železniční nákladní doprava nesplňuje požadavky obchodu a výroby.

Pavel P.

Máte pravdu, že železniční nákladní doprava má problém obstát v konkurenci se silniční dopravu. Dovolím si však tvrdit, že jednou z příčin je právě stav infrastruktury. Například přetíženost koridorů vede k tomu, že zajistit dodávky typu just-in-time není reálné a dlouhé jízdní doby (například způsobené čekáním na předjetí) přepravu zboží jen zpomalují a prodražují.

Radim

Těch příčin je více: – železnice je velmi svázaná byrokratickými předpisy, – železniční nákladní doprava je vhodná především pro přepravu většího množství téže komodity nepodléhající zkáze, – na krátké vzdálenosti je naprosto nevhodná, – většina nových průmyslových zón nemá na ní připojení, – železniční společnosti si navzájem tolik nekonkurují jako autodopravci atd.

Frantisek

Jistě, a proto se už i dřevo či uhlí vozí po silnici. Přitom nejde o nic, co by nešlo řešit. Pohybujeme s v kruhu, jestliže odmítáme odstranit nedostatky železnice právě proto, že je má, a trváme na dalším zahlcování silnic kamiony, které v rámci konkurence bohužel často porušují, co mohou, a znamenají již v současném množství bezpečnostní riziko i nepřiměřenou zátěž pro své okolí.

Kalina

Uhlí a dřevo, je jedna z mála komodit, které jsou pro železnici vhodné. Bohužel z středně až dlouhodobějšího horizontu neperspektivní. Jinak např. do skladového areálu v Ruzyni vlečka vede, ale její využití je minimální. To je příklad, jak by asi dopadly vlečky, pokud by se ke skladovým areálům měly budovat. Holt pro různorodý sortiment v menších objemech není přeprava po železnici efektivní.

Radim

Pokud vím tak z Ruzyňských vleček je využívána pouze jedna (Lagermax-dříve PRIOR neboli RUVE ) a to pouze na dopravu palet a obalového materiálu. Z dlouhodobého horizontu se sklady na Ruzyni již nepočítá (dle mého špatné rozhodnutí, jelikož byly postaveny jako distribuční pro zásobování Prahy). Původně to byly vlečky PRIOR, KOTVA, PRAMEN Červený Dvůr a TISKÁRNA NAŠE VOJSKO).

Jiří Kocurek

A jste si jist, že to dřevo po silnici jede dál než 20 km, tudíž přeložení je nesmysl?
Uhlím se víceméně přestalo topit. Když si uhelné sklady objednají 10 tun 2x do měsíce, tak to fakt neudělá vagon.

asdfg

Jsem , z Krkonoš jezdí do Hněvic nebo Ždírce dříví v kamionech. Ne všechno, ale část ano.

Greta

Just in time pohřbil koronavirus, odteď bude just in case. Pokud do nových skladů povedou vlečky, bude mít dráha šanci na renesanci.

Kalina

A proč se tedy adekvátně nevyužívají vlečky do stávajících areálů (př. Ruzyně)?

Filemon44

Radime,ale tady nejde jen o nákladní dopravu,která by měla začínat nebo končit v Rudné,ale o to,že by v případě zdvoukolejnění a elektrifikace „hrbaté“ by se trať mohla používat pro odklony i v dálkové nákladní dopravě.Jak píše Kamui,voliče nákladní doprava maximálně v tom směru,že jim dělá rámus za barákem a proto pryč s ní.Přitom ty koleje tam v drtivé většině případů byly mnohem dřív než nějaké satelity a taky se nějak úplně zapomíná,proč byla železnice původně vynalezena.Kvůli osobní dopravě to nebylo…..

Radim

Před 100 lety však byla struktura komodit zcela jiná: – uhlí (černé dochází dnes a hnědé dojde do 30-ti let), dřevo bylo většinou nahrazeno plasty a nebýt kůrovce tak to s tou jeho těžbou není tak žhavé, železná ruda došla na Berounsku už dávno, nové pískové lomy se neotvírají, těžba pískovce byla nahrazena umělým kamenem – tj. betonem takže zbývá nějaký ten vápenec a chemické produkty. Spotřební zboží stejného druhu nechodí v takových objemech a potraviny se vozí už jen po silnici. Výše zmíněný areál na Ruzyni je dnes z 99 % obsluhován silniční dopravou, např. sklady masa a ovoce… Číst vice »

Filemon44

bavíme se stále každý o něčem jiném..já píšu o tranzitní nákladní dopravě.Uhlí a železná ruda sice dochází,ale nákladní vlaky čekají na pár „oken“ mezi rychlíky a osobáky.Kapacita stávajícíh tratí je vyčerpána a nezlob se,tvoje vize že se odklony jednou vyřeší vybudováním tunelu do Berouna je sice fajn,ale myslíš,že se ho ještě dožijeme??Já jsem ročník 1965 a mám obavu,že ten tunel jednou uvidím tak maximálně z nebeského balkonu.Takže zkapacitnění „hrbaté“ v každém případě potřebné je.

Radim

To zkapacitnění „hrbaté“ bude trvat ještě déle než tunel. Dvoukolejná trať bude mít velký problém získat DÚR. Tak trochu tam znám poměry v zastupitelstvu a náladu obyvatelů.

Peeetr

Ono zas není tolik třeba zvyšovat počet normálních traťových kolejí, pokud se opravdu začnou stavět plánované rychlotratě jako EU vnitřní náhrada letecké dopravy, kam se by se podstatná část osobní dopravy přesunula.

Anonym

VRT Beroun – Rudná – Praha 😆

Peeetr

A není náhodou třeba Beroun na cestě do Plzně?

Kalina

Rychlotratě pro příměstskou dopravu, o kterou se zde primárně jedná, jsou naprosto ireleventní.

Jackub

Nejsou – stáhnou na sebe rychlou vrstvu a na stávajících tratích se uvolní místo právě pro to příměsto.

Kalina

„Rychlá vrstva“ po hrbaté nejezdí, je to trať čistě pro obslužnost okolních obcí + vlečky do Mořiny. Uvažovaný tunel s touto tratí nemá souvislost.

Kalina

Pro nákladní dopravu je vhodnější trať podél řeky.

Petr

To platí pro kombinovanou dopravu, nikoliv pro samostatnou nákladní dopravu. Ostatně ve světě běžně jezdí nákladní doprava po horských tratích. Kdyby náklad nezdržoval osobní dopravu, tak se klidně může ploužit do kopce. Druhou věcí jsou náklady na energie. Ale vzhledem k tomu, že z údolí Berounky bude nákladní doprava vymístěna, na základě memoranda. Tak jedinou možností je zatím Hrbatá, nebo to pak hnát přes Nemanice, nebo Most, případně mimo republiku v prostoru EU.

Jiří Kocurek

Ploužit se může. Jenže pokud to Vectron neutáhne v 80 km/h (hrabe), tak zpomalení na 20 km/h nepomůže, bude mu to klouzat stejně tak. Fyzika neodpouští.

Petr

Však se také připravuje služba „státních“ postrků .