Pět let po modernizaci „Hrbaté“ zvažuje Správa železnic elektrizaci i vlaky na baterie
Křižování vlaků v Řeporyjích. Foto: PID
Studie proveditelnosti má najít odpověď, zda se vyplatí vytíženou trať mezi Prahou a Berounem přes Rudnou elektrizovat a dál modernizovat.
Taková starost najednou? Skoro to vypadá, že někdo ze SprŽelu o prázdninách vyměnil auto za vlak, vyrazil s děckem do Berouna na medvědy a nakonec po 2h dojeli sotva na Karlštejn. 😀
Najděte si někde termín elektrizovat 🙄. Autor je asi odborník.
Tato trať by byla možná i rychlejší, pokud se postaví mosty, které budou nad úrovní současných přejezdů a terénní výšky…
Nejvíc mě fascinuje, že rychlíky do Příbrami, které tudy jezdí, nezastavují ani v Rudné. Vtipné též je, že zastávka uprostřed města je dosud na znamení – nejspíše z toho důvodu, aby SŽDC nemusela přiznat, že měla být zřízena mnohem dříve. Nemusí všichni jezdit jen do Prahy. Přímé vlaky Kladno-Beroun přes Chýni by byly mnohem rychlejší než autobus (teď jsou nutné dva přestupy, ale součty jízdních dob už jsou celkem příznivé – i se zajížděním do stanic Rudná a Hostivice, které po obnovení přímých kolejí nebude nutné). Jednou jsem se takto dostal z Kladna do Příbrami o hodinu rychleji, než bylo… Číst vice »
… a samozřejmě i přímé spoje z Berouna na letiště. Ani tuto dopravu není třeba zatahovat do Prahy.
Jestli je zastávka pro daný vlak na znamení, je věc doprace, ne Správy železnic.
Jenže tady pro něj nemá volné nástupiště.
Jenže reaguji na to tvrzení v diskuzním příspěvku, cituji – „Vtipné též je, že zastávka uprostřed města je dosud na znamení – nejspíše z toho důvodu, aby SŽDC nemusela přiznat, že měla být zřízena mnohem dříve.“ Takže to s volným nástupištěm nemá nic společného….
Omlouvám se mělo to být o patro výš.
Jako na baterky to jezdí už teď. A nejen na ,, Hrbaté“.
A co silnicni doprava? Neustale tu ctu o jedne investici do vlaku za druhou, ale kolik lidi jezdi denne vlakem a kolik autem? Kolik stamilard by se muselo narvat do zeleznice, aby do ni presla aspon desetina lidi z aut? Proc radeji nedokoncime dalnice a obchvaty? Rada zeleznic stejne jen vozi vzduch a bylo by rozumnejsi je vyuzit spise jako cyklostezku. Z toho by mistni lide meli vetsi uzitek, nez z chozeni na okraj mesta a pan splhani do schodu a potom zase od vlaku do mesta a cele jim to trva o hodinu dele nez autem. Pochybuji, ze ty… Číst vice »
Vy jste asi nikdy vlakem v Praze nejel, když říkáte, že vozí vzduch…
Dnes, kolem 15.30 (TEDY ODPOLEDNÍ ŠPIČKA, KDY JEZDÍ LIDÉ Z PRÁCE) odjížděly dvě Regíny z Berouna Závodí směr Rudná a vlak byl obsazen strojvůdcem, průvodčím a třemi cestujícími. Možná dva z nich měli režijku. Ale to jen hádám.
15:30 v Praze jezdí z práce pár exotů. Většina lidí chodí do práce na 8-9h a tedy končí později.
Navíc by mluvít o protišpičkovém směru a o méně vytížené části tratě, kde je i ten interval proto delší.
No, možná byl ještě někdo na záchodě. To jsem nemohl vidět.
Lidi, já za to fakt nemůžu, že se ve čtyřech vagónech vezli 3 lidi. Den před tím jsem čekal u přejezdu cca v 17 hod a jeli asi 4 cestující. Na to mi můžete odepsat, že už byli všichni z práce doma. Nebojte si prostě přiznat, že těmito vlaky skoro nikdo nejezdí!
Podobná zkušenost: narvaný autobus 380 stojí před přejezdem v Rudné a čeká až projede vlak s 5-ti lidmi , to pozoruji už několik let.
V 15.30 není o prázdninách špička, běžný zaměstnanec má „padla“ až o hodinu až dvě později.
Jenže to je směr, který není obsazený v tomto období! Z Prahy ano:
Wow tak to je překvápko. Uvažoval jste někdy o tom, odkud ty lidé z práce jezdí? Z Berouna směrem na Prahu jich moc jezdit nebude. Takže řešit obsazenost v protišpičkovém směru skoro ve výchozí stanici fakt nemá smysl, ledaže byste vymyslel, jak vlaky z Berouna teleportovat zpět do Prahy.
„Teleportace“ je taky věc k zamyšlení, konkrétně jestli Mokropsy potřebují protišpičkový interval 15 minut 😀 v proti špičkovém směru by mohl zastavit každý druhý Os (kdyby byla stejná jízdní doba Dobřichovice – Radotín, stejně by to přineslo vatu)
Souhlasím s vámi. Jen, nepotřebuji nízkopodlaží, na wifinu kašlu, k vlaku bych si dojel autem, kdyby bylo kde zdarma zaparkovat. Vlak by ale musel jet včas, musel by jet a nebýt zrušen kvůli výluce a musel by dojet do cílové stanice. Na nic z toho, co jsem napsal se nedá spolehnout, proto to auto! A červenopalčáci, vlezte mi na záda.
Nic není zdarma, když si toto vstipite, hodně věcí pochopíte. Chcete parkovat zdarma? Kupte si parkovací stání nebo garáž.
Jenomže když chcete lidi dostat do vlaku, nebo MHD, musíte je k tomu nějak motivovat. Jestli trochu čtete, díváte se na televizi atd, tak víte, že v některých městech zavádějí bezplatnou MHD, parkování zdarma před nádražím také není sci-fi. Dokud bude auto rychlejší, spolehlivější, pohodlnější, tak asi vlakem nepojedeme. A přečtěte si to po sobě, když si koupím stání, tak asi neparkuji zdarma, totéž platí o garáži. Tak neplácejte nesmysly.
Motivace? Všude bude parkování placené – a na parkovištích P+R to bude možná drobet levnější. Další motivací pak bude, že nebudete stát v kolonách.
I při tom stání v koloně jsem rychleji, než vlakem. Bohužel , ale je to tak.
Hlavně nám nikde neparkujte, sedte si doma na vesnici doma… A když k nám na návštěvu, Vaskj6, tak vlakem nebo jiným PID způsobem.. Budeme vděční, díky..
Přečtěte si to po sobě. Váš projev ledasco napovídá.
Jejda, není to strejda, ale Matiášek obešel BAN své IP a místo dřívějších nicků Souprava nebo Odborník DPP, tady zas trolí. Jestli pak jsi si experte na zbytečnost železnice vůbec přečetl článek, že tak mouře diskutuješ? Nevšiml sis, že se také jedná jedná o objízdnou trasu pro nákladní dopravu? Kromě toho, čím ty jezdíš, je každému fuk. Tady jde o celkový dopravní systém ČR a není to o tom, že by nějaký Matiášek nebo Souprava, Spravedlnost nebo Odborník DPP chtěli místo tratě cyklostezku. Když někdo tu cyklostezku mocí mermo chce, tak ať si na ní sežene peníze a postaví klidně… Číst vice »
Mohl byste osvětlit trochu jak je to s tou odklonovou trasou pro náklady? Myslel jsem že se jim tratě se stoupáním někde kolem 20 promile nelíbí a ze Závodí je to do Vráže nějakých 23 promile.
P.S. obejít IP ban nemusí být tak složité pokud nemáte přidělenu pevnou IP, což člověk asi většinou nemá.
Zkuste jet autem z Blanska do Brna a pak vlakem. Uvidíme, kdo pojede o 2 hodiny déle:)
Vy jste provokatér? Dělá vám to radost?
Diskutující „Jedině autem“ jenom vyjádřil svůj názor, nechápu Vaší nemístnou reakci.
Ale pane, s tímto názorem zde neuspějete, tohle je totiž šoutošovsko-letecký web, přístup většiny diskutujících je zde tendenční. Většina požaduje koleje všude i kdyby na důchody nebylo a sní sen, že železnice se vrátí do dob své zlaté éry. To, že tomu už nikdy nebude si vůbec nedokážou připustit. Co se týče investic, tak se jednoznačně podporuje železniční na úkor té silniční. I když se investice do obou módů (sil.-žel.) dělí zhruba v poměru 1:1, dopravní výkony obou módů jsou zcela v jiném poměru. Jde pravděpodobně o výsledek železničářské lobby, která je v ČR velmi silná. Někteří z diskutujících nedokáží… Číst vice »
Typický automagor. Zajímalo by mne odkud a kam dojíždí a v kolika lidech. Jestli do Prahy pak kde parkuje. Začít se musí průzkumem zajišťujícím aktuální prehled o kapacitě vybavení a využití silnični a železniční sítě v oblasti zejména z hlediska dojíždění do Prahy. Včetně dlouhodobějšího trendu, nezkreslený dílčími zájmy a dostupný širší veřejnosti. Teprve k němu se vyjadřovat a vyhnout se tak krátkozrakým individuálním výkřikům a hádanicím.
Je to přibližně v trase toho budoucího 24-Km-dlouhýho tunelu…
Tak to ve mně probouzí takový divný mrazení…
Není to také v části trasa VRT navržená Hospodářskou komorou?
co je na tom k mrazení? hrbatá slouží pro místní obsluhu „Rudenska“, tunel má sloužit pro dálkovou a nákladní dopravu, nebo z faktu, že podél D5 vede původní silnice Vám taky mrazí???
kakov: ani nedovedete představit jak moc…
Potřebuje někdo další důkazy neexistence konceptu rozvoje u SŽ?
Chce to radikální změnu vedení.
Ne že bych se chtěl vedení nějak zastávat, ale není ta nekoncepce dána mj. i změnami vedení?
Změny vedení by ani nevadily. Jen je problém v tom, že ten nový má potřebu zahodit všechno a prosadit si svoje, jediné správné. Uznat správnost předchozího pro něj by byla osobnostní prohra. Když ho nahradil, je nutné jeho práci zadupat do země. A lidi s takovým myšlením tyhle pozice přitahují jak magnet.
Tako to není prolém jenom železnice.
Co je to koncepce?
Opak od antikoncepce
Ahaaaaa! Jako že se tím dělají děti?
V přeneseném smyslu taky. Jenže někdy to dítě mohlo už 5 let bumbat místo nafty střídavý elektrický proud a místo věčného batolení taky občas popoběhnout…
Co je to vedení?
Něco na co se nesahá, když na to sáhnete, tak Vás to pěkně kopne.
Koncepci ale nemá stanovovat SŽ, nýbrž MD.
To sou tady furt samí odborníci. Si to pojďte zkusit. Rok pod náma pracovat.
Já bych chtěl poradit, aby se při ,,Rekonfiguraci“ stanic používal mozek. Příklad: V Berouně Závodí jsou nově dvě nástupiště. Jedno dlouhé a jedno krátké. K dlouhému se dostanou (díky uspořádání kolejí) jen vlaky od Rakovníka a vlaky od Rudné jen ke krátkému nástupišti. Takže jedou -li dvě Regionovy do a z Rudné, jsou vždy jedny dveře mimo perón. Přitom delší nástupiště je vedle, ale jaksi nedosažitelné. SprŽel asi neuvažovala, že tam budou jezdit vlaky a už vůbec ne tak dlouhé. Je to přeci věc dopravce. A zcela pomíjím, že v této stanici pamatuji výpravčího, prodejnu jízdenek, čekárnu, tekoucí vodu, záchodky………..… Číst vice »
Souhlasím, Závodí je symbolem, jak kvalitně proběhla minulá rekonstrukce, proto se hned po jejím skončení mluví o další rekonstrukci.
To by pomazané hlavy na SŽ musely používat mozek. Ale ten tam už dávno chybí. A penízky tečou, tečou a tečou…A o to jde, neníliž pravda?
Viděl jsem osud podobně zamřížovaných staničních budov po přepnutí na dálkové řízení. Mohu říct, že všechny jsou v totálně zbídačeném stavu, kdy na nich ani není poznat, že rekonstrukcí už prošly.
říkám si, na to kolik tato státní společnost dělá studií na vše možné i nemožné… že pak postaví často takovou nekoncepční hrůzu…to neumí koukat dopředu? tunel na 160, IV.koridor na 160kmh s tím, že teď někde přeprojektují úpravy na 200kmh, drátujou Velenice a jinde pak jezdí pod dráty Reginohy…. co to jo? jde to nějak zastavit to mrhání veřejnými financemi?
Já bych to viděl takto:
– zadrátovat na stejnosměrný (pár rozvoden a tak)
– přepnout na střídavý
– prodloužit peróny a staniční koleje
– sem tam zdvoukolejnění
Samozřejmě ne najednou, ale postupně, aby ty výluky byly pěkně rozložené na následujících 20 let.
To by mohlo na pár miliard vyjít, ne?
Super přístup. 20 let výluky a jakej přínos? Linka S6 stejně častěji jezdit nebude a akorát se tam začne cpát dálková doprava, která na tu trať nepatří a ani se nehodí.
A stejně tam pořád budou jezdit Regionovy.
Co to přinese cestujícím na lince S6? Nic, jen problémy.
O dopravních přínosech my na Správě vůbec neuvažujeme. Jste se zbláznil ne?
Jinak s provozem Regionov se počítá do roku 2070. Minimálně.
V další etapě budou Regíny rekonstruovány na dvoupodlažní, aby měl každý ze dvou cestujících své patro.
Asi jste neodhalil sarkasmus. Nebo sakrasmus?
Luděk S. prostě nastavil zrcadlo. Nedá se totiž ošálit a navíc je neobyčejně vtipný. Ještě takových ferinů je mezi námi víc.
Je to v souladu s paragrafem 1) Vždy se to tak dělalo a 2) Na to je předpis. Takže to tak bude.
Vsechny vjezdy do stanic do odbocky, zadne primym smerem, kratke perony, no hnus
No…, Jak jen to říci. Můj dědeček s otcem, a díky za ně a vše co se snažili do mě nahustit, by řekli asi toto: „Máš málo práce, že vymýšlíš pi..oviny“. Toto je de facto stavební cvičení. Vždyť z takových rádoby „drobností“ není SŽDC schopna udělat triangl v Poříčanech na Nymburk a v Nymburku na Lysou, s tím, že tady by to chtělo fakt mít ještě navíc další záložku, či přeložit pár metrů kolejí v Chodově směrem na Novou Roli zpoza baráku přes překladiště a kus zarostlé louky s remízkem. To pobíhání mašinfíry po šukafónu sem a tam je jako… Číst vice »
Ne až v Řeporyjích – na starém nádraží Hlubočepy je problém jen zrušení a neustálé přeorávání kolejiště, na aktuálním snímku z mapy.cz to vypadá na 2 nebo 3 koleje téměř 400 m, pro maximální kapacitu to ovšem chce kolejí spíše ještě více.
Když už se mluví o zvýšení kapacity, přidám pár náčrtků. Podotýkám, že tu první malůvku napdlo více lidí:
https://mapy.cz/s/lufulocofa
Pro Sp, R a případné náklady – vyhnout se dvěma frekventovaným přejezdům
https://mapy.cz/s/detotavazu
Plné zdoukolejnění nikdy v Prokopáku přes zelené neprojde. Tady ta drobná přeložka je v tunýlku (v tom podzemním, né finančním), což by projít mohlo. Délka je mimo jiné dostatečná i pro křižování s 600-650 m dlouhým nákladem. Podotýkám, že výhybna Hlubočepy má 370 metrů, to je dobré leda tak na návoz uhlí do Řeporyj a pro osobku.
Za mě super, jen škoda, že to není už teď před opravou tratě podél Berounky… Po ní už bude potenciál slabší…
Njn, chybička se vloudila i do Matrixu 🙂
To se může prověřit, zda se mohou všechna stávající případně nově doplněná nádraží případně výhybny protáhnout třeba na 650 m, a nakolik je tam vůbec nutný a vhodný provoz tak dlouhých vlaků i vzhledem ke stoupáním, ale reálnější se mi skoro zdá v případě potřeby na tuto trať takto dlouhé vlaky půlit.
V tunýlku je tak polovina přeložky. Zbytek by byl zářez (z důvodu nedostatečné mocnosti nadloží), ale v lokalitě NPP U Nového mlýna. Obávám se, že je to zcela neprůchozí návrh.
A co to rovnou zakopat pod zem úplně a obsloužit Velkou Ohradu?
Tak to bych pochyboval, že by tohle prošlo. Tunel přes NPR vyhlášenou pro ochranu geologického a paleontologického významu lokality? To spíš projde to plné zdvojkolejnění, železnice vede na hranici NPR, ne skrz ni. Uhlí do Řeporyjí? Proč? Jsme v Číně? Mají tam plyn.
Vždycky se topilo uhlím. Jen Klaus, ve snaze zlikvidovat železnici, zavedl plyn. (ironie)
Ta spojka kolem Rudné by skutečně mohla pomoct. Ten druhý návrh s tunelem v Prokopáku asi nemá šanci projít stejně jako cokoliv jiného tam.
Ale dalo by se ještě přemýšlet o napojení z Rudné na Zličín a pražský Semmering, asi nějak takto:
https://mapy.cz/s/patolupasa
Bylo by pak možné v případě potřeby jedním směrem jezdit po jedné trati, opačným po druhé. Trochu komplikací by bylo křížení se dvěma dálnicemi a metrem, ale snad by se to dalo nějak výškově zvládnout.
K tomu prvnímu: Mohla udělat druhá kolej už z Řeporyj.
K tomu druhému: Takových to napřímení je možno vymyslet vícero, tady hlavně půjde o to, co ochranáři vůbec povolí. Já bych třeba takhle prodloužil výhybnu Prokopské údolí: https://mapy.cz/s/musekofoku
Zase by chtěli utrácet a omezovat cestující výlukami.
Současný stav vyhovuje na dlouhou dobu. Naštěstí se stejně nic modernizovat nebude ještě hodně dlouho, protože tenhle stát není schopný nic připravit, natož udělat modernizaci najednou.
Úplně vidím, jak to dají pod dráty a budou tam jezdit Regionovy. 😀
To je taky česká specialitka.
ty dráty tam majím význam hlavně pro možnost odklonu vlaků z trati 171
No právě. Ještě se tu začnou mačkat další vlaky. Dost už tu brzdí provoz rychlík Arrivy. Jenom překáží a oblast vůbec neobsluhuje (až na tuším jednu stanici). Když se něco stane na 171, tak by se provoz nacpal sem a linka S6 by měla smůlu.
Kdepak. Případnou modernizaci budeme brzdit, odvolávat se a napadat všemi dostupnými zákonnými prostředky.
Protože ta oranžová organizace, co každou chvíli neví jak se jmenuje, má moc práce se sebepropagací a ve finále největší problém je, když se mají vykřižovat 2 vlaky. Kolem Mnichova jezdí příměstské linky ve špičce i po méně než 15 minutách po jednokolejné trati oběma směry a žádný problém to není. Tady i po dvaceti rekonstrukcích 1 vlak za 2h pomalu vyčerpá kapacitu tratě a nikdo neví, jestli dojede.
Třetí varianta i s částečným zdvojkolejněním se bude samozřejmě posuzovat jen tak z plezíru, nebo uvažují, že se tak lépe prosadí varianta druhá, nebo kompetentním o té trati chybí představa nebo soudnost …. na zjištění, že stavět druhou kolej přes Hlubočepy a Prokopské údolí by byl pořádný masakr, na to skutečně není třeba dávat miliony za studii proveditelnosti. Kdyby se raději věnovali opravdu s plnou vážností maximalizaci kapacity trati jako jednokolejné, aby nepáchali nadále stále jen problematické optimalizace vždy na deset let. Snažit se z této trati vymáčknout více nebo méně než jednou za deset minut zastávkový vlak občas v… Číst vice »
Rozumíte významu slova „částečné“? Ona by dost pomohla druhá kolej i jenom mezi Řeporyjemi a Rudnou.
No ideální by byla varianta 3. Hlavně elektrifikovat a alespoň častečně zdvoukolejnit. Větší přeložky trati bych asi moc neřešil, protože trať slouží hlavně pro příměsto. Sice už to mělo být dávno a než se to udělá, tak bude trať kolem Berounky už zmodernizovaná (což je nejkritičtější období), ale lepší pozdě než nikdy, jelikož i když půjde všechno dobře, tak na tunel do Berouna si ještě pekně dlouho počkáme.
Počkejte, aż to zase nějaká Vechtrovna zařízne….
Zmáne ŘSD a jeho obléhání Brna. Takže ideální stav je rozkopat obě železniční trati naráz.
Však ano. Hezky při jednom.
Výmluvy na EU, proč něco nejde (zde začít dřív), jsou obrazem SŽ. Pokud to nezkusí vyargumentovat, proč je změna nutná dřív (podložené nárůstem prepravenych osob a požadavků objednatelů kapacity), tak to dřív nebude. Ale to je moc práce pro modrogumní mozky, tak radši budou psát oběžníky jak vítat soudruhy StB na pracovišti apod.
Modrofumní mozky ? Tím chcete naznačit co ?
Sorry Modrofumní
Modrogumní
Já to chápu 🙂
Ono přiznat: „Udělali jsme naprostou hovadinu, a to za peníze EU a státní!“, není jen tak. Lepší tak nějak to těch deset let víceméně zatloukat a neprovokovat, zvlášť když se stejně prakticky nedá stihnout se do toho naostro pustit dříve. Už to, jak teď cosi přiznávají a začínají chystat, je možná na hraně, aby někdo nezačal vrtat do toho, co a jak se za ty prachy vlastně udělalo.
Ano, máte pravdu. Ale vezměte si rozsah provozu a přepravní výkony před rokem 2015. Mizérie. Můžete si do studií o budoucím využití napsat co chcete, ale myslíte, že by se obhájily tak velké výdaje?
Elektrické bimodály s baterkou mají velkou budoucnost. Ale zde jsou naprosto k ničemu – díky hustému provozu. Když to chtějí napájet střídavinou (naprosto správně), můžou to napájet ze Zdic, kde už trafačka je. Beroun se protáhne kabelem, pokud do té doby budou chtít zachovat 3 kV v této stanici.
Mj. Regina má do Rudné (do kopce) jízdní dobu o 5 minut delčí, než opačným směrem do Prahy. To by se pod dráty nestalo.
To by se nestalo ani s moderním dieslem.
(Mj. Regina má do Rudné (do kopce) jízdní dobu o 5 minut delší, než opačným směrem do Prahy. To by se pod dráty nestalo.)
V kopci je potřeba výkon, ale také adheze. Chybí-li jedno, pak je to v kýblu. Regíně chybí obojí.
Střídavinou správně xD
Střídavinou, dvousystémové pantery zvládnou přechod napájecích soustav bez problémů. Divím se, že při reko tratě nebyla elektrifikace ve fázi přípravných prací.
Zadratovani bude tak za 50 let. Je krasa tam sledovat stokra s osmidveraky, buravejici zamracenou, nebo zluty sukafon s orezlou strechou, ktery kouri vic nez ta para – to je realita
Na hrbatou se může dát trolej a jezdit tam obyčejná městská tramvaj. Tam už to s vlakem stejně moc společnýho nemá. Staví to u každýho psího patniku.
A využití v podobě odklonové trasy vás nenapadlo?
Tak se podívejte na jízdní řád tam a jsem zvedavej kam tam ty krámy další nacpete. Jednu trať dole u Berounky už ROPID totálně zasekal.
jezdí tam dnes švejci a občas tam nějakej odklon jezdí i teď
Když nebude cestujícím vadit, že z jízdního řádu bude v tu chvíli Harmassan. Když nebude odklonovým nákladním vlakům vadit, že si půl dne počkají a pak pojednou hore kopcem nadvakrát.
Ten tunel do Berouna fakt chybí. Než drátovat Hrbatou, měli by zatnout zuby a snažit se o něj.
Tunel Praha – Beroun nikdo nepostaví.
Nepostaví, ale těch studií co bude. SUDOPi mají na 20 let o práci postaráno.
Tak cení se, že když udělali chybu, snaží se jí napravit. Bohužel než se upraví Hrbatá, aby mohla sloužit jako odklonová trať pro 171. Zažijeme mnoho horkých měsíců při rekonstrukci 171. Nepředpokládám, že by někdo povolil najednou rozkopat obě tratě.
Jezdím autem a jsem tomu čím dál více rád!
To já také jezdím víc sockou, ale také to není nic moc. 🙁
myslíte sockou=autem? vyznělo to tak 😀
Ano, sociální dopravní prostředek je automobil. Jen co nezaměstnaných by bez nich bylo. Jen si to musíte odřídit sám.
Je sice škoda, že pořádnější rekonstrukce nevyšla už předtím, ale něco mi říká, že když když teď i SŽ vidí, jak se jim trať podél Berounky sype, bude celkem motivace Hrbatou alespoň připravovat. A to, co u nás nejdéle trvá, není samotná stavba, ale všechno to papírování předtím, takže jestli můžou od 2026 stavět, byl by nejvyšší čas s těmi přípravami začít, ať to vůbec stihnou 🙂 Ten termín tím pádem vlastně zas tak omezující není.
2026? počítejte s odvoláváním různých „zelených“ aktivistů, majitelů hospod podél trati (to je u nás na jižní moravě teď in, že hospodský kecají do staveb na železnici) Takže 2056 možná.
Koľko ton trakčných akumulátorov unesie šukafon?
žádný, naštěstí. Nemám rád ten baterkovej mor, co se teď šíří… Představte si nehodu pošťák/elefant, kdyby byly oba vlaky plný baterek a v nich pár MWh energie…Neuhasitelný, jedovatý plyny, hořící kov v oblouku… samý váhody!
Pravdou je, že hořící naftový autobus se uhasí pěnou. Hoořící elektrobus se dá leda tak chladit, odebrání kyslíku nepomůže. A voda + lithium = výbuch vodíku.
Nejvíc mrtvých má na svědomí nafta (ne náraz) při nehodě u Stéblové.
A v tunelu bych taky raději boural s pomale (i když vytrvale) hořící baterií než s benzínem/naftou. Viz silniční nehody v alpských tunelech.
Já bych řekl, že železniční vozidla nepotřebuji velké baterie, pouze výkonné. A při výkonových špičkách může pomoci superkondenzator.
Všude se říká, že železnice má malé jízdní odpory, a řekl bych, že většina energie se spotřebuje při brzdění, tam kde není možná rekuperace. Bateriové vozidla by tuto vyplýtvanou energii ušetřili a nemusely by být tak kapacitní.
Nejdříve z Hrbaté vyhoďte Reginy a podobné mutace 810 a dejte tam vozidla odpovídající 21. století s dostatečnou dynamikou jízdy a kapacitou. Pak opravte trať Praha – Beroun podél Berounky a pak postavte pořádnou trať Praha – Bavorsko.
Sny o elektrifikaci a dvoukolejce na Hrbaté se budou snít ještě za dvacet let.
Nesmysl, i kdyby začali tunel na Beroun kopat už teď, tak bude tato rekonstrukce už dávno hotova
S dostatečnou kopacitou? Když čekám u přejezdu před Berounem Závodí a jede podbíječka,( Regína), vidím za jejími okny tak 3-4 hlavičky a jedna z nich určo patří průvodčímu.
Dříve to tak bylo, že do/ z Berouna už moc lidí nejelo. Ale situace na D5 a 171 z hrbaté udělala zajímavou alternativu i pro lidi z Berouna a okolí, jak se dostat do Prahy.
Což je ale zoufalství. Neboli ta trať je dobrá krajní nouzi. Jinak homen pryč.
udělejte si někdy v odpolední špičce výlet z Prahy do Rudné
Zdvojkolejnit tam kde to ještě jde. Příměstská doprava jde nahoru a uz ted tam jezdí 3 regíny za sebou…
Ono zdvojkolejnit tu tam (pokud nemyslíme dobře naplánované výhybny) kapacitu nezvýší, ta zůstane limitovaná jednokolejnými úseky.
Takže nakonec budou mezi Prahou a Berounem tři modernizované tratě? (Kolem řeky, přes Rudnou a tunel) Není to málo?
Kdo ví, kdy se ten tunel bude realizovat. Možná nikdy. Rozhodně je lepší zadrátovat trať přes Rudnou než čekat desítky let na tunel.
Zatím se SŽ kasá, že tunel začne stavět 2028 a trať přes Rudnou 2026, tedy prakticky ve stejnou chvíli. Nějaké zkapacitňování Rudné pro příměsto možná (i když byla modernizována nedávno), ale jako alternativa dálkové dopravy vedle tunelu nemá smysl. Pokud budou stát dvě kapacitnější tratě do Berouna, nebude už možná tunel ekonomicky vycházet.
Na naší síti je spousta míst, která by si zasloužila modernizaci víc než nedávno opravená Rudná.
2028? Nesmysl, odkud to mate, zdroj? AFAIK mluvili spise o roku 2040
Stavbu tunelu schválila loni centrální komise, plán je začít v roce 2028.
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-vypsala-soutez-na-geologicky-pruzkum-pro-tunel-z-prahy-do-berouna-55128/
Pokud budou žádat o dotace na hrbatou a v její ekonomické rozvaze nebude tunel započítán, tak se tunel nebude moct stavět, dokud nedoběhne spočítaná doba udržitelnosti projektu. Ale třeba jim to vyjde i s tunelem.
Takových plánů se po kancelářích Drah a ministerstvech válí….
To spíš přistanou Indové na Venuši…
To je tisková chyba, správně má být 2128.🤣 Hradubická dvoukolejka se staví už 50 let, kdyžto půjde dobře tak možná v roce 2028 máme hotovo. A to se jedná o blbych 20 km koleje na rovině v Polabí. Tunel Brandýs n.O. měl být touhle dobou již hotový, dvoukolejka Choceň Hradec plán 2025, reálně možná v roce 28, spíše pozdeji nebo nejspíše nikdy ( což kvituji, bo by mi zbourali bydlení) Medlešická spojka u ledu, Vysokovská spojka plán 2030 reálně nejspíše nikdy. A vy pohádky o (zcela zbytném) 30 kilometrovém tunelu za 60 miliard … To je stejně scifi jako že… Číst vice »
Tunel je pro obyvatele v obcích mezi Prahou a Berounem bezpředmětný.
To tedy není, protože vymístění dálkové dopravy do tunelu umožní zvýšit frekvenci a hlavně spolehlivost S-Bahnu.
Dálková doprava po „hrbaté“ není.
Bohužel je. Jako první byla vymístěna z údolí Berounky linka R26.
Aha, tak jestli považovat dvouvozový motoráček Arriva za „dálkovou dopravu“, tak ano:)
To přeci není o počtu vozů🤦, počtu náprav nebo stanic, ale o km mezi výchozí a cílovou stanicí.☝️
Kupodivu je, aspoň to objednatel tvrdí. A kdyby to nejelo motorovou jednotkou, tak díky „schopnostem“ vytvořit odklonovou trasu pro 171. je to úplně v … 😀
zaprve, tunel je v nedohlednu a zadruhe hrbata sice vede „mezi prahou a berounem“, ale slouzi primarne k obsluze mezilehleho uzemi…
neni potreba byt chytry za kazdou cenu…
Z Prahy na východ vede dneska 5 kolejí (pak se to zužuje na 4) a všichni vidíme že je to málo, takže už se tam celkem rýsují další 2. Z Prahy na jih se teď ke 2 kolejím přidávájí další 2 aspoň na krátkém úseku v Praze a nechává se prostor na ještě další 2. A z Prahy na západ budeme mít v dohledné době pouze ty 2 koleje a k tomu nic. Nebo aspoň rekonstruovanou hrbatou… Jestli bude tunel, okamžitě přitáhne komerční vlaky a třeba další spoje do Příbrami, Hořovic nebo Rakovníka, navíc už asi bude lepší trať přes… Číst vice »
Přes Odbočku Jeneček se zásobuje letiště leteckým benzinem jen při výluce na trati KnV/Podlešín/Středokluky… Takže tato odbočka nemůže nikterak hrát roli při modernizaci Rudná – Odbočka Jeneček…
V tom článku asi omylem nebyla uvedena pravidelná přeprava vápence z Nučic přes Jeneč (nové napojení v rámci PraKu) a dál elektricky přes Kladno a Kralupy (nový požadavek ŽESNAD.CZ na elektrizaci) na levobřežku. V nákladce je potřeba vše vozit elektricky – snižování energetické náročnosti a emisí.
Na baterky:-) na takové trati, myslím dobrý vtip. Než to pořádně připraví. Myslím nejvyšší čas.
Je třeba zadrátovat celou trať přes Rudnou, aby v případě problémů na trati přes Karlštejn bylo možné jezdit odklonem.
Úsek Beroun – Praha by mohl být dimenzován podobně jako úsek Holubice – Brno (ve směru od Vyškova). Je možné jet přes Šlapanice nebo Sokolnice-Telnice, rychlíky se posílají trasou, kde je zrovna volno.
Jestli jí zadrátujou střídavinou, tak stejně nepojedou.
R/Ex pojedou.
Dálkové vlaky ano, protože do Plzně už dnes jezdí dvousystémové lokomotivy (styk trakčních soustav je za Berounem). Problém by byl u příměstských vlaků, ale ty stejně musí jet spodem, protože mezi Berounem a Smíchovem mají zastávky.
Ano, to je vlastně pravda.
Ale pojede aspoň něco. Ne že se 3 hodiny nehne ani kolo.
Pro odklony má trať minimální význam. V případě mimořádností je spíš zaváděna NAD.
Ano. Protože přepřahat nikdo nebude.
No a právě proto, aby bylo možné trať využít pro odklony, je třeba elektrizace.
Jednokolejka s provozem osobních vlaků nemůže fungovat navíc jako odklon pro koridorovou trať, i kdyby byla elektrifikovaná, je to nesmysl. A zdvojkolejnění ve většině délky je nereálné. Je a zůstane to trať pro místní obsluhu, což ale nevylučuje její elektrifikaci.
Ale samozřejmě, že může fungovat, nepište nesmysly. Viz ten úsek před Brnem, který dávám za příklad.
A Velký Osek – HK – Týniště – Choceň je co? Jednkolejka, zadrátovaná a odklony tam jezdí zcela běžně při mimořádnostech i výlukách.
A jak, v případě mimořádné události, narvete do autobusu třeba cement, automobily, písek nebo kmeny?
Nijak, protože ty pojedou jinou koridorovou tratí, určitě ale ne odklonem přes hrbatou.
Jako že stojí vlak v Berounu a pojede zpět na Plzeň, České Budějovice a potom na Prahu? I kdyby to bral na dvakrát tak to po hrbaté stihne rychleji než hledat jiný koridor.
Jenže on nebude jeden. Od Plzně jich tam bude naštosovaných desítky.
Ano je závaděna NAD (která se v konvoji šplhá na barrandovský kopec), proč asi. To je jako když přijedete autem k zavřenému tunelu v horách, můžete to objet přes kopec, ale musíte si nejdřív sehnat offroad aby vás přetáhl na laně (hrbatá bez troleje). A nebo můžete pomalu vyrazit rovnou (hrbatá pod trolejí). I po jednokolejce se pár odklonů ve špičce protáhnout dá, děje se to i dnes v dieselu. Úsek z Řeporyj do Rudné se dá zdvoukolejnit dost jednoduše a z Nučic zast. do Loděnic snad také. I bez odklonů by to pomohlo vylepšit dnešní stav, kdy se křižováním… Číst vice »
Holubice – Brno tak dimenzovány nebyly. Jsou to dvě různé tratě, které stavěly dvě různé společnosti. A přodat dovjitou kolejovou spojku v Komárově je léta neřešitelný problém, který podvazuje kapacitu. Ale Odsun to vyřeší, bylo by to již 60 let zbytečné a ještě 20 let to zbytečné bude. Takže se nechce.
Ať naplánují pořádnou modernizaci se vším všudy, ale hold nejdřív na rok 2030 když to v roce 2015 nesmyslně náročně přeleštili.
Hold?
Měli to udělat pořádně už tenkrát. Jenže to zase dělal někdo kdo neví a šetřili. Stanice udělané kolejově na nic takže je třeba vždy jezdit 50km/h, v některých zastávkách nedostatečná délka nástupiště, v úseku Řeporyje Rudná je příprava na dvě koleje a nic. Dále pak absence oddílových návěstidel. To vše teď snižuje propustnost a rychlost na této trati.
Bohužel mám stále pocit, že se při rekonstrikcích nepočítá s nákladní dopravou. A zvýšení počtu traťových kolejí je velmi velká vyjímka.
Protože nákladní doprava se blbě prodává voličům.
A ještě hůře obyvatelům bydlících u trati.
Nevím, proč by se zde mělo počítat s nákladní dopravou, když rozsáhlý skladový areál v Rudné při D5 ani není připojen vlečkou, krom toho dnešní železniční nákladní doprava nesplňuje požadavky obchodu a výroby.
Máte pravdu, že železniční nákladní doprava má problém obstát v konkurenci se silniční dopravu. Dovolím si však tvrdit, že jednou z příčin je právě stav infrastruktury. Například přetíženost koridorů vede k tomu, že zajistit dodávky typu just-in-time není reálné a dlouhé jízdní doby (například způsobené čekáním na předjetí) přepravu zboží jen zpomalují a prodražují.
Těch příčin je více: – železnice je velmi svázaná byrokratickými předpisy, – železniční nákladní doprava je vhodná především pro přepravu většího množství téže komodity nepodléhající zkáze, – na krátké vzdálenosti je naprosto nevhodná, – většina nových průmyslových zón nemá na ní připojení, – železniční společnosti si navzájem tolik nekonkurují jako autodopravci atd.
Jistě, a proto se už i dřevo či uhlí vozí po silnici. Přitom nejde o nic, co by nešlo řešit. Pohybujeme s v kruhu, jestliže odmítáme odstranit nedostatky železnice právě proto, že je má, a trváme na dalším zahlcování silnic kamiony, které v rámci konkurence bohužel často porušují, co mohou, a znamenají již v současném množství bezpečnostní riziko i nepřiměřenou zátěž pro své okolí.
Uhlí a dřevo, je jedna z mála komodit, které jsou pro železnici vhodné. Bohužel z středně až dlouhodobějšího horizontu neperspektivní. Jinak např. do skladového areálu v Ruzyni vlečka vede, ale její využití je minimální. To je příklad, jak by asi dopadly vlečky, pokud by se ke skladovým areálům měly budovat. Holt pro různorodý sortiment v menších objemech není přeprava po železnici efektivní.
Pokud vím tak z Ruzyňských vleček je využívána pouze jedna (Lagermax-dříve PRIOR neboli RUVE ) a to pouze na dopravu palet a obalového materiálu. Z dlouhodobého horizontu se sklady na Ruzyni již nepočítá (dle mého špatné rozhodnutí, jelikož byly postaveny jako distribuční pro zásobování Prahy). Původně to byly vlečky PRIOR, KOTVA, PRAMEN Červený Dvůr a TISKÁRNA NAŠE VOJSKO).
A jste si jist, že to dřevo po silnici jede dál než 20 km, tudíž přeložení je nesmysl?
Uhlím se víceméně přestalo topit. Když si uhelné sklady objednají 10 tun 2x do měsíce, tak to fakt neudělá vagon.
Jsem , z Krkonoš jezdí do Hněvic nebo Ždírce dříví v kamionech. Ne všechno, ale část ano.
Just in time pohřbil koronavirus, odteď bude just in case. Pokud do nových skladů povedou vlečky, bude mít dráha šanci na renesanci.
A proč se tedy adekvátně nevyužívají vlečky do stávajících areálů (př. Ruzyně)?
Radime,ale tady nejde jen o nákladní dopravu,která by měla začínat nebo končit v Rudné,ale o to,že by v případě zdvoukolejnění a elektrifikace „hrbaté“ by se trať mohla používat pro odklony i v dálkové nákladní dopravě.Jak píše Kamui,voliče nákladní doprava maximálně v tom směru,že jim dělá rámus za barákem a proto pryč s ní.Přitom ty koleje tam v drtivé většině případů byly mnohem dřív než nějaké satelity a taky se nějak úplně zapomíná,proč byla železnice původně vynalezena.Kvůli osobní dopravě to nebylo…..
Před 100 lety však byla struktura komodit zcela jiná: – uhlí (černé dochází dnes a hnědé dojde do 30-ti let), dřevo bylo většinou nahrazeno plasty a nebýt kůrovce tak to s tou jeho těžbou není tak žhavé, železná ruda došla na Berounsku už dávno, nové pískové lomy se neotvírají, těžba pískovce byla nahrazena umělým kamenem – tj. betonem takže zbývá nějaký ten vápenec a chemické produkty. Spotřební zboží stejného druhu nechodí v takových objemech a potraviny se vozí už jen po silnici. Výše zmíněný areál na Ruzyni je dnes z 99 % obsluhován silniční dopravou, např. sklady masa a ovoce… Číst vice »
bavíme se stále každý o něčem jiném..já píšu o tranzitní nákladní dopravě.Uhlí a železná ruda sice dochází,ale nákladní vlaky čekají na pár „oken“ mezi rychlíky a osobáky.Kapacita stávajícíh tratí je vyčerpána a nezlob se,tvoje vize že se odklony jednou vyřeší vybudováním tunelu do Berouna je sice fajn,ale myslíš,že se ho ještě dožijeme??Já jsem ročník 1965 a mám obavu,že ten tunel jednou uvidím tak maximálně z nebeského balkonu.Takže zkapacitnění „hrbaté“ v každém případě potřebné je.
To zkapacitnění „hrbaté“ bude trvat ještě déle než tunel. Dvoukolejná trať bude mít velký problém získat DÚR. Tak trochu tam znám poměry v zastupitelstvu a náladu obyvatelů.
Ono zas není tolik třeba zvyšovat počet normálních traťových kolejí, pokud se opravdu začnou stavět plánované rychlotratě jako EU vnitřní náhrada letecké dopravy, kam se by se podstatná část osobní dopravy přesunula.
VRT Beroun – Rudná – Praha 😆
A není náhodou třeba Beroun na cestě do Plzně?
Rychlotratě pro příměstskou dopravu, o kterou se zde primárně jedná, jsou naprosto ireleventní.
Nejsou – stáhnou na sebe rychlou vrstvu a na stávajících tratích se uvolní místo právě pro to příměsto.
„Rychlá vrstva“ po hrbaté nejezdí, je to trať čistě pro obslužnost okolních obcí + vlečky do Mořiny. Uvažovaný tunel s touto tratí nemá souvislost.
Pro nákladní dopravu je vhodnější trať podél řeky.
To platí pro kombinovanou dopravu, nikoliv pro samostatnou nákladní dopravu. Ostatně ve světě běžně jezdí nákladní doprava po horských tratích. Kdyby náklad nezdržoval osobní dopravu, tak se klidně může ploužit do kopce. Druhou věcí jsou náklady na energie. Ale vzhledem k tomu, že z údolí Berounky bude nákladní doprava vymístěna, na základě memoranda. Tak jedinou možností je zatím Hrbatá, nebo to pak hnát přes Nemanice, nebo Most, případně mimo republiku v prostoru EU.
Ploužit se může. Jenže pokud to Vectron neutáhne v 80 km/h (hrabe), tak zpomalení na 20 km/h nepomůže, bude mu to klouzat stejně tak. Fyzika neodpouští.
Však se také připravuje služba „státních“ postrků .