Správa železnic chystá ETCS na lokálky. Včetně trati, kde nejezdí ani osobní vlaky

Motorový vůz 810, foto: České dráhyMotorový vůz 810, foto: České dráhy

Zavádění na málo vytížené tratě vysvětluje Správa železnic tím, že na ně začnou dříve nebo později zajíždět vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS.

Evropský zabezpečovač ETCS se má objevit i na tratích s velmi malým provozem. Správa železnic vypsala tři zakázky na projektovou přípravu zabezpečovače ETCS Reginal na třech jihočeských tratích: z Březnice do Blatné, z Blatné do Nepomuku a z Týna nad Vltavou do Temelína.

Projektová příprava instalace ETCS na lokálkách tak dostala časovou přednost před řadou jiných, podstatně více využívaných tratích. Odhadovaná hodnota všech tří zakázek jsou v součtu dva miliony korun. „Hlavním cílem stavby je doplnění stávajícího zabezpečovacího zařízení traťovou částí ETCS pro regionální tratě za účelem zvýšení bezpečnosti drážní dopravy a splnění požadavků interoperability,“ uvádí Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Zatímco na tratích z Blatné jezdí ještě osobní vlaky, mezi Temelínem a Týnem nad Vltavou žádné nejezdí, stejně tak je minimální provoz nákladních vlaků. Riziko srážky vlaků je tak při současném stavu takřka nulové.

Zavedení ETCS Regional se stává nedílnou součástí rekonstrukcí a modernizací konvenčního zabezpečovacího zařízení, a to zejména z důvodu úspory nákladů za následné upravování a doplňování zabezpečovacího zařízení při instalaci ETCS. Na trati Týn nad Vltavou – Temelín tato situace nastala, proběhla rekonstrukce zabezpečovacího zařízení a už se překlopila do doby, kdy je třeba prvky ETCS řešit,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. „Skutečnost, že se zvyšování bezpečnosti (a tedy i ETCS) musí řešit na tratích libovolné kategorie, vyplývá z usnesení vlády čj. 795/2021,“ dodala.

Dvě verze ETCS Regional

ETCS se v Česku instalovalo zatím na část hlavních koridorů. Objevit se má i na méně vytížených tratích pod označením ETCS Regional, konkrétně ve dvou technických variantách. Verze ETCS STOP je řešením s přepínatelnými/nepřepínatelnými Eurobalízami pro nouzové zastavení vlaku při projetí Stůj a kontrolou nejvyšší dovolené rychlosti. Přednostně se s ním počítá na tratích dnes D3 s minimálními dopravními výkony. Tato verze bude u třech výše zmíněných tratí.

Druhou verzí bude ETCS L1 Limited Supervision, kterí bezpečně dohlíží jízdu vlaku na pozadí podle brzdné křivky (dodržování návěsti Stůj a optimalizovanou formou i nejvyšší dovolené rychlosti). Půjde o řešení pro tratě regionální i celostátní s nižšími dopravními výkony.

Podle Správy železnic je zavádění ETCS Regional i kvůli tomu, že na regionální tratě začnou dříve nebo později zajíždět vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS. Kromě zmíněných tří tratí jsou v přípravě tratě Zadní Třebáň –⁠ Liteň,  Havlíčkův Brod –⁠ Humpolec nebo Blatná –⁠ Strakonice. „Některé tratě, např. Humpolec –⁠ Havlíčkův Brod, už mají konvenční zabezpečovací zařízení s přípravou na ETCS STOP, zbývá doinstalovat balízy a traťové elektronické jednotky. Kromě těchto akcí na tratích D3 hledáme pilotní projekt pro ETCS L1 Limited Supervision –⁠ toto zařízení zatím nemáme nikde implementováno, traťový úsek pro pilotní projekt vybíráme,“ dodala Pistoriusová.

Tagy ETCS ETCS L1 LS Regional ETCS Regional ETCS Stop Správa železnic
117 komentářů