dpp

Správa železnic chystá ETCS na lokálky. Včetně trati, kde nejezdí ani osobní vlaky

Motorový vůz 810, foto: České dráhyMotorový vůz 810, foto: České dráhy

Zavádění na málo vytížené tratě vysvětluje Správa železnic tím, že na ně začnou dříve nebo později zajíždět vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

To je zase titulek à la skandál…jakože nákladní vlaky zabezpečení nepotřebují?

Vladki

Je někde popis jak mají tyhle zjednodusene etcs fungovat? A jestli je k nim potřeba plna mobilka nebo jak tady někteří naznačují jen nejaka zjednodusena cast?

opravdovyzdenek

A už se ví, jestli to existuje? A kolik to bude stát na km? A bude to znamenat do šukafonu plnohodnotnou certifikovanou euro ETCS? Pokud ano. Tak asi víme, že tudy cesta (zatím) nevede.
Já myslím, že by se měli starat hlavně o to, aby byl na Ostrava Opava a podobných tratích vlakový zabezpečovač. Vůbec nějaký.
A taky se na tratích nestarat o úplně výhradní provoz. Kde to není tak husté.
Na spoustě tratí není takový problém, že tam je LS, ale že tam není vůbec nic.

medical examiner

A když už by tam byli, mohli by z Opavy do Svinova postavit taky druhou kolej, a přitom namontovat autoblok.
Kdyby se jim podařilo vyměnit rychlostníky za vyšší, tak by tím chybu taky neudělali… 😀

Vojtěch Suchan

Nebude to znamenat vůbec nic. Výhradní provoz na tratích s L1 stop nejenže nikdy nebude, ale ani být nemůže, protože se nejedná o plnohodnotné etcs. Jedinné co to znamená je, že v případě projetí návěsti zakazující jízdu vozidlem se zapnutou mobilní částí to hodí rychlobrzdu.

tarten

„Jediné“ se píše s jediným „n“. Viz Pravidla. Je to tak i ve slovenštině. Možná vás plete ruské одинной (což není ani tak jediný jako spíš sám) nebo nějaké pochybné internetové zdroje.

Tomáš Záruba

Ten ETCS STOP ale aby řešil nějakou bezpečnost, bude muset být spojen se zákazem současných vjezdů…

Leinad

Proč? Projedu stůj a vyhodí to nouzovou brzdu. K MU dojde, ke střetu nemusí.

Tomáš Záruba

A během brzdění na odjezdovém zhlaví naboříte vjíždějící protisměr…

Tomáš679.2

Já bych to ETCS nainstaloval i do Střezimíře. Sice tam bude v sobotu 26.3. slavnostně ukončen po více jak 150 letech provoz, ale kdo ví. Třeba i tam někdy něco s ETCS zajede. Nebo se to bude třeba hodit při provozu oněch drezín a cyklistů.

https://www.prazskypatriot.cz/nostalgickou-sezonu-ve-strednich-cechach-zahaji-parni-vlak-z-prahy-do-strezimire/

Jiří Linha

To je fajn, ale co si ty nové vlaky počnou na těch drc kolejích?

Zbyněk

Zřejmě je jednodušší instalace, než jiné podstatně vytíženější tratě. A také nejde o horentní sumy. Spíše jde o dopravce a objednatele.

Jouda

Těm už úplně jeblo. Na ČESMADu se musí chechtat, až je bolí bránice, zatímco na SŽ to vypadá, že jsou všichni na tripu.

Vojtěch Suchan

Celá ta instalace i projekt stojí jako jeden přejezd, klid.

Frantisek

ČESMAD hlavně dostává stále nové silnice, žádné se mu neruší ani neomezují, a ještě dopravci za ojíždění většiny z nich neplatí. Takže se může chechtat spíše zdejšímu urputnému volání po dalším ořezávání kolejí a omezování investic už jen na tranzit. 🙂

medical examiner

Ano…takže až začnou…budou docela v kýblu…
Protože platit za ojíždění kamionem bude obrovská suma (aby kompenzovala neméně obrovské opotřebení).

medical examiner

No…nějaký ten šéf německých odborářů vypil tu jejich komáří moč nějakou zkyslou…100 km/h na dálnicích… 😀

Ketchup1970

No stačí nafta za 55 a spousta těch co jelo 135 najednou jelo 100-110 . On ten litr navíc se v tech kilometrech najednou nasobil jinou cifrou.

ABC

Kam dali tu slečnu z fotky? 🙂

Y.K.

Může se tomu vůbec říkat ETCS STOP, když to s ERTMS/ETCS ani žádnou jeho třídou nemá nic společného?

Jako „vytrhnout“ přepínatelnou balízu z nějakého komplexního systému a „natvrdo“ ji nadrátovat ke klacku a říkat tomu bez toho systému jménem toho systému je docela silné. 🙂 Je to prostě úplně tupý Autoeurobalízostop. Ani neumí zastavit PŘED návěstidlem, ale až po projetí.

A chudáci dopravci na takový hloupý autostop budou potřebovat drahou mobilku.

Vojtěch Suchan

bude existovat ažd stop only mobilka – jenom čtečka balíz co bude umět prásknout rychlobrzdu.

medical_examiner

Hmm…a až druhá verze bude umět generovat po projetí „výstrahy“ brzdnou křivku
A až x-tá verze bude natolik vyspělá, aby blokovala rozjezd proti „stůj!“…

Vojtěch Suchan

Původně chtěli ažd dělat komplet svojí mobilku. Pak zjistili, že to nedovedou, tak ze svojí čtečky balíz udělali tohle. S ETCS to má společného pramálo ale spržel a stát tomu jde na ruku.

Koumes

Ovšem pozor, nenavrhla to AŽD, ale Spržel. AŽD jen reagovala na výmysly Sprželu. Stále zůstává pro vedlejší tratě nejefektivnějším a nejbezpečněějším systémem radioblok. Ovšem není to ETCS, tak se Spržel bojí. Ale není všem dnům konec.

Y.K.

No to je taková teorie, zatím nic takového neexistuje a ani to nikdo nežene ku schválení.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Není už na čase rozbít kartel Dobré Správy a AŽD?
Tohle už hraničí s trestným činem…

medical_examiner

No…kdyby se trestní zákoník bral vážně, tak by nemohly existovat bulvární listy… 😁

To dá rozum, že by to dodavatelé pro ÖBB, SBB, DB dodali daleko levněji – ale přece neokradu kámoše…

Koumes

To je už úplný blábol – viz odpověď Zyrtecovi.

Frantisek

Trestný čin = snaha alespoň nějak udržet koleje, aby se po nich dalo ještě někam jezdit, nebo naopak investice do serepetiček místo právě do kolejí samotných?

Koumes

Ále člověče, to je obehraná písnička, jsme v Evropě, do tendrů se může hlásit kdokoli, téměř každý je zveřejněn na stránách EK. Tak jděte za Siemensem nebo Alstomem a přemluvte je, ať sem jdou.
Ostatně neměl byste se zamyslet nad sebou a přestat dělat reklamu Zyrtecu? I když ona je to možná spíš antireklama…

Leinad

Legislativně jo, prakticky to málokdo dělá.
Třeba kvůli drobení zakázek na tak malé, že se nevyplatí série. Třeba kvůli potřebě místních certifikátů (pražec používaný DB Netz by v Českém podnebí pod stejně těžkými vlaky nefungoval)

Tomáš679.2

Pane Sůra, už je čas!

Tomáš679.2

No, že jsme se již měli možnost dočíst o zážitkovém vlaku do Popovic a nebo o lokálce do Kralovic. Dnes je 23.3. a tedy se datum 26.3 nezadržitelně blíží. Víte co myslím? Kozinu. Když už jsme tady měli před pár dny i článek pro filatelisty možná by si i oni přišli v sobotu na své ;-). Jen by asi bylo dobré, aby tuto informaci měli lidé s nějakým předstihem a mohli tomu případně přizpůsobit své plány. Tady jeden odkaz:
https://www.krusnohori.cz/aktuality/mimo%C5%99%C3%A1dn%C3%A1-vlakov%C3%A1-po%C5%A1ta-na-koz%C3%AD-dr%C3%A1ze-

Tomáš679.2

To ano, ale datum 26.3. tam nikde nevidím a rovněž nic o tom, že spuštění provozu nebude jen o tom, že na trať vyjede vlak.

vbb

Na lokálce do Kralovic či vlečce do Popovic má být ETCS L1STOP? Nebo proč to píšete sem?

Tomáš679.2

Pokud by zde byl článek pojednávající o Kozině a pojednávající o sobotě 26.3. nebylo by třeba vůbec nic takového psát. Vzhledem k tomu, že se zde však o některých akcích informuje pouhý den předem (příkladem budiž točna Olomouc) bylo by zcela zbytečné to již řešit. Někomu možná vyhovuje rozhodování se pod tlakem a na poslední chvíli a jiný zase plánuje, protože ví, že „spěch toliko pro hovado dobrý jest“. Někomu stačí zprávy „konalo se“ a jiný očekává zprávy „bude se konat“. Vzhledem k tomu jaké diskuze se zde vedly k opravě a o tom, zda jsou to peníze vynaložené účelně… Číst vice »

ABC

řídil jste si je podle rozhlasu? 🙂

Tomáš679.2

Ne, já používám ještě sluneční . Ty se řídit nemusí. Jen je třeba vědět zda je zimní či letní čas aby člověk nepřišel o hodinu dříve či později :- )

medical_examiner

Jojo…žaludeční hodiny jsou sice spolehlivé, ale dost nepřesné…😂

Hans

Nemají prachy na plynulou provozuschopnost hlavního koridoru, ale maj prachy na zabezpečení prakticky vlečky.😄

bindera

To jsou peníze pro AŽD, ty se najdou.

Vojtěch Suchan

No, právě to zabezpečení trati do Týna by mělo být kvůli Temelínu, to je docela důležitá vlečka.

medical_examiner

A bude čím dál tím důležitější…(další bloky)

Znalec

Když se v roce asi 2003 uvažovalo o dostavbė dalších bloků JETE, ptali jsme se tehdy zástupce ředitele, co se bude vozit po dráze? Odpověď : Nic, maximálně cement z Mokré. I palivo se dnes vozí kamionem. To se mūže změnit, ale je to nepravděpodobné. Navíc vlečka JETE byla značně redukována. Tak asi tak, aby jste byl v obraze

Znalec

A smím li se zeptat co chcete zabezpečovat, tady se na celé trati pohybuje vždy Po až Pá pouze jeden jediný vlak a zhruba 10 x do roka MUV od SŽ. Z toho vyplývá, že jeden vlak se sám se sebou srazit nemůže!

Romanero

ETCS Reginal je odlehčená verze pro Regionovy? 😀

rejpal

Dejte tam ETCS, aspoň tam přestanou jezdit vlaky, protože kvůli plnohodnotnému ETCS ve vozidlech je nikdo nezaplatí. Bus bude několikanásobně levnější. Dobře to dělá dobrá správa, autobusoví dopravci nechávají děkovat.

Lektor

Za pár let se jina vozidla než s etcs stejně nesezenou.

medical_examiner

No to autobusy s kdovíjakými emisními normami a pokročilou kurváží taky ne, takže je to prašť jak uhoď…

Os5600

Dieselové autobusy to budou mít časem sečtené. A elektrobusy které stojí dvakrát tolik, tam už je otázka jestli se mi daná částka vyplatí utratit najednou za vlak s životností 30 let, nebo budu každých pět let kupovat nový elektrobus.

Jiří Kocurek

Tak najednou nám autobus už nevydrží ani 5 roků. A to mají ledaskde 12 roků staré kousky stále v provozu.

BDT

Autobus může samozřejmě vydržet 12 – 15 let, ale spíš by mě u elektrické verze zajímala životnost baterií a jejich následná recyklace.

medical examiner

Ano…obrovská amortizace…a elektrika taky už nevyniká nízkou cenou…
Takže pak možná bude 810, nebo…818 výrazně levnější i pro chronické autofily…

Frantisek

No, i na tom něco je. nejbezpečnější železnice = žádná železnice. U silnic to kupodivu nikdo neřeší, tam už se můžeme v klidu třeba pozabíjet. 🙂

Jarda V.

Tak chápu myšlenku nainstalovat nějakou „light“ verzi někam kde se.moc nepoužívá a řádně ji otestovat a vychytat tomu mouchy bez jakéhokoliv zásahu do běžného provozu, protože fakt nechceme zažít kolabps jako v Polsku a dvě mega zas není žádný extra balík v těch cifrach co se do toho lejou.

VTT

A jak se to otestuje, když tam skoro nic nejezdí?
Předpokládám, že na otestování je potřeba sesbírat pořádný balík dat, a ten se při skoro nulovém provozu nenashromáždí.

medical_examiner

Nejspíš v noci, nejlépe ze soboty na neděli.

Kubrt

V tom případě se pro testování nabízí nějaká lokálka vycházející z „koridoru“, kam ETCS přijde nejdřív.

Lektor

Nevšiml jsem si v článku, že se jedná o tratě kde by se chtělo něco testovat. Tak nemá cenu tuto teorii více rozebírat.

Jelen

Že do Týna nejezdí osobní vlaky teď neznamená, že tam nemůžou v budoucnu zase jezdit, snahy o obnovení stále jsou. A nákladní doprava na této trati je a bude.

medical_examiner

Není to ta trať, kterou by nebyl velký problém spojit s tratí Tábor – Bechyně?

Frantisek

Nebyl, kdyby furt někdo nevolal po ještě méně kolejích a ještě více silnicích. 🙂 Ideálně méně místních a více dálkových spojení, ať je výhodnější více spotřebovávat…

xyz

Jinak, „výběr“ tratí k implementaci zjevně ukazuje na snahu zlikvidovat D3.

Zanedlouho asi přijdou na řadu tratě jako např. Rakovník – Bečov nad Teplou. 🙂

Což mimochodem z ekonomického hlediska znamená, že přínosem těchto investic není ani úspora personálu ve stanicích, protože u dirigovaných tratí takový personál není tak jako tak.

Lektor

Přínosem je bezpečnost, to je dostatečný důvod. Bezpečnostní prvky na silnicích nebo v letadlech nikdo nezpochybňuje. Ani nikde jinde.

vbb

A je vyšším přínosem bezpečnost na trati, kde projede 4x za den jedna 810, která se sama se sebou těžko srazí, nebo na trati, kde to jezdí skoro jako MHD, třeba Liberec – Tanvald?

xyz

U letadel to je logické, protože nehoda (když už nastane) = fatální následky.

U silnic vedlejšího charakteru také jsou nižší priority co do pořadí bezpečnosti apod.

Lektor

Tak i u železnice prakticky každá nehoda přináší milionové škody.

medical_examiner

Jakože bezpečně zajištěné příjmy pro kamarády?

Bezpečnost bude dostatečně zajištěna radikálním útlumem komerční dálkoviny a zrušením permisivní stůj.
Na tom cestující lid dokonce vydělá, protože kvalitní vozový park by přešel z EC/IC na R.

Pacicka

Jenže do vozidel žádně lehké ETCS neni. Takžé po vybavení lokalky ETCS začnou jezdit autobisy, protože to bude pro objednavatele o dost levnější…

Vojtěch Suchan

Výhradní provoz nikdo nezavádí.

Kubrt

Neboli ta akce nedává žádný smysl.

Lektor

Tak to záleží na dopravcích a objednateli u co tam bude jezdit. Správce infrastruktury je povinen se snažit o co největší bezpečnost. To je jak tvrdit, že bezpečnostní prvky na 130km/h na dálnicích je zbytečnost, když já tam jezdím jenom stovkou.

Kubrt

Jak už píšu výše, začal bych u „lokálek“ vycházejících z „koridoru“, kde ten vyhradní provoz bude v první vlně a dopravci osobní i nákladní budou mít tendenci vozidla s ETCS nasazovat primárně tam, kde to bude podmínkou. Trať 190 přijde na řadu až později (2030???).

Lektor

Tak ono kolik takových lokálek je v působnosti OŘ Plzeň. To že ostatní OŘ jsou pomalejší je druhá věc. Další problém je technický stav dané tratě, protože ne všude ten systém půjde nasadit jako třeba zde.

Lektor

Rychle jako zde.

Kubrt

Prostě Dobrá správa. Předpokládám, ve světle tohoto zdůvodnění, že OŘ Brno má na konverzi napájecí soustavy stejný rozpočet, jako OŘ Ostrava.

Lektor

Konverze není údržba ani provozuschopnost a tedy to neřeší OŘ. Jinak píšete nesmysly.

Petr Šimral

No, zcela jistě Ejpovice – Radnice.

xyz

Mimochodem, to „regionální ETCS“ už taky bylo instalováno (nebo teprve bude) na trať do Humpolce?

Protože už pár týdnů se tam jezdí „na návěstidla“ (tzn. dálkové řízení).

Lektor

Zatím ne , jen se začalo jezdit podle D1.

Dušan

Na to Vaše „regionální ETCS“ musíte mít tu správnou verzi ESY, která umí do balíz „šoupat“ telegramy a taková ESA se jmenuje ESA 55 nebo ESA 51 – viz níže:
https://www.azd.cz/admin-data/storage/get/1364-reporter_4_2021_web-n.pdf
(strany 18-27)
A jasně se tam píše:
První aplikace tohoto rozhraní bude provozně ověřována v rámci SZZ ESA 51 na traťovém úseku (Nepomuk mimo) – Kasejovice
– Blatná – Bělčice – (Březnice mimo), takže o Humpolci se tady nepíše nic:-)))

Georg

tak ve vsech stamilionech a miliardach jsou dva miliony na (pomerne elementarni) zabezpeceni tri trati pomerne malo.
stejne tak neni jedinou funkci etcs branit celni srazce vlaku…

Kubrt

Ty 2 Mega jsou „projektová příprava“.

Lektor

Stavební náklady jsou u všech třech tratí dohromady do 30 milionů, to je cca jeden přejezd.

Lektor

Finanční škoda u nehody u Perninku byla 25 milionů a to jsou jen peníze.

zdeněk marcíř

Tak a parní lokomotivy dojezdily úplně..

Lektor

Proč někdo tam navrhuje výhradní provoz.

J. Rozsypal

Nepochopil.

Vladki

O výhradním provozu nepisou, ale neumím si představit že se tam bude (dlouhodobě) kombinovat provoz podle D3 a podle ETCS.

Vojtěch Suchan

Na implementaci ETCS nejdřív musíte postavit D1.

Vladki

Ano to bych očekával. Ale proč tedy nepisou o prekopani blatenskych lokalek z d3 na d1?

medical_examiner

Humbuk…než se zavede výhradní provoz ETCS na trati 120…

Vít Jůza

Když už, tak by bylo nelogické dávat to jen na část sítě.

Travegoist

A pak že se toho vodíkového šukafonu nedočkám… Už jsme blízko :-)))

Petr Šimral

Solární může být rychleji 🙂

182-097

Jde vidět, že tady žádná krize není, peněz je přebytek a jsou dostupné, aby se mohly doslova vyhazovat z oken po hrstech.

medical_examiner

Samozřejmě že není…co jste čekal…
Krize nastane možná tak po nástupu Ing. Pavla Prchala do funkce ministra dopravy/železnic (a to krize pro nynější kamarilu). Což je v nedohlednu, tak co…

Geralt

Co mají pořád s tou interoperabilitou? Interoperabilita je povinná pouze u tratí TEN-T, na blatenských lokálkách interoperabilitu fakt nikdo nepožaduje.

Osoba odborně nezpůsobilá

To už samozřejmě není pravda, stačí se seznámit se zákonem č. 426/2021 Sb. za účelem zjištění, že působnost TSI je vztažena i na regionální dráhy.

Geralt

Jenže to je český zákon, protože jsme papežštější než papež. EU nic takového nevyžaduje.

Andrej Veliký

Ale ono to jistou légiku má. V jiných zemích totiž mají skutečné zabezpečovače i na vedlejších tratích. To u nás se jezdí na 80 % sítě bez jakéhokoli zabezpečení pouze na vizuál a živáka. Proto je třeba vyvinout co největší tlak na instalaci zabezpečovače. Sorry jako.

Frantisek

V jiných zemích už nemají velkou část těch vedlejších tratí, a mají tam ještě o dost nižší podíl kolejí na přepravách, než kam se jej podařilo srazit nám.

Lektor

Ale i české zákony se musí dodržovat.

medical_examiner

To my víme, to vykládejte Sebevraždě Železnic…že se nelegalně fláká…

Osoba odborně nezpůsobilá

Bohužel se mýlíte, ale to pramení z toho, že o působnosti TSI, směrnici o interoprabilitě, směrnici o bezpečnosti aj. zjevně nemáte ani ponětí. 🙂 Na okraj uvádím, že jsme naopak rádi za pořád ještě trvající vynětí vleček z působnosti přílohy I směrnice EP a Rady 2012/34/EU (nezaměňovat s pojmem „vlečky“ tam uvedeným, když ten je třeba vykládat autonomně a nesměšovat s pojmoslovím českých pramenů práva). Může se totiž brzy stát, že v důsledku na nás padajících infringementů se otevře i toto téma a vlečky (alespoň některé) budou spadat do železniční infrastruktury ve smyslu směrnice (v jiných členských státech běžná věc).… Číst vice »

medical_examiner

Tak tak, při post-czexitové konsolidaci legislativy se to vypustí stejně jako ostatní obsoletnosti…

MRC

A ikdyby, je nutné konvertovat celou síť najednou? Respektive, nepočkalo by toto, až bude hotová podstatná čâst využívanější sítě? Jo, jasně, jsou to jen dva miliony… Ale to máte dva miliony tady, dva tamhle a ve výsledku nejsou peníze na tratě, které denně vozí nebo mají potenciál vozit tisíce cestujících denně (Mstětice – Čelákovice, trať do Kladna, Mladou Boleslav, Hradec….). Upřímně si troufám tvrdit, že to co na těchto tratích projede cestujících za den, na v článku zmíněných to nebude ani za rok…

Lektor

To co píšete by mělo logiku v případě, že kvůli tomu se nějaká důležitější trať stojí. Ale toto je spíše opravná práce zabezpečovače, ikdyz v reálu tam dnes není.

Osoba odborně nezpůsobilá

Nutné to není.

Zrzek

To ať rovnou ETCS dají na zbytek koziny a do Mladotic.

A M

hlavně na Protivec-Bochov!

Jiří Kocurek

A do bicyků jedoucích ze Slavonic na jih do Waidhofenu

medical_examiner

Že jo, aby tam bylo při obnově provozu vše v nejlepším pořádku.