Správa železnic chystá ETCS na lokálky. Včetně trati, kde nejezdí ani osobní vlaky
Motorový vůz 810, foto: České dráhy
Zavádění na málo vytížené tratě vysvětluje Správa železnic tím, že na ně začnou dříve nebo později zajíždět vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS.
To je zase titulek à la skandál…jakože nákladní vlaky zabezpečení nepotřebují?
Je někde popis jak mají tyhle zjednodusene etcs fungovat? A jestli je k nim potřeba plna mobilka nebo jak tady někteří naznačují jen nejaka zjednodusena cast?
A už se ví, jestli to existuje? A kolik to bude stát na km? A bude to znamenat do šukafonu plnohodnotnou certifikovanou euro ETCS? Pokud ano. Tak asi víme, že tudy cesta (zatím) nevede.
Já myslím, že by se měli starat hlavně o to, aby byl na Ostrava Opava a podobných tratích vlakový zabezpečovač. Vůbec nějaký.
A taky se na tratích nestarat o úplně výhradní provoz. Kde to není tak husté.
Na spoustě tratí není takový problém, že tam je LS, ale že tam není vůbec nic.
A když už by tam byli, mohli by z Opavy do Svinova postavit taky druhou kolej, a přitom namontovat autoblok.
Kdyby se jim podařilo vyměnit rychlostníky za vyšší, tak by tím chybu taky neudělali… 😀
Nebude to znamenat vůbec nic. Výhradní provoz na tratích s L1 stop nejenže nikdy nebude, ale ani být nemůže, protože se nejedná o plnohodnotné etcs. Jedinné co to znamená je, že v případě projetí návěsti zakazující jízdu vozidlem se zapnutou mobilní částí to hodí rychlobrzdu.
„Jediné“ se píše s jediným „n“. Viz Pravidla. Je to tak i ve slovenštině. Možná vás plete ruské одинной (což není ani tak jediný jako spíš sám) nebo nějaké pochybné internetové zdroje.
Ten ETCS STOP ale aby řešil nějakou bezpečnost, bude muset být spojen se zákazem současných vjezdů…
Proč? Projedu stůj a vyhodí to nouzovou brzdu. K MU dojde, ke střetu nemusí.
A během brzdění na odjezdovém zhlaví naboříte vjíždějící protisměr…
Já bych to ETCS nainstaloval i do Střezimíře. Sice tam bude v sobotu 26.3. slavnostně ukončen po více jak 150 letech provoz, ale kdo ví. Třeba i tam někdy něco s ETCS zajede. Nebo se to bude třeba hodit při provozu oněch drezín a cyklistů.
https://www.prazskypatriot.cz/nostalgickou-sezonu-ve-strednich-cechach-zahaji-parni-vlak-z-prahy-do-strezimire/
To je fajn, ale co si ty nové vlaky počnou na těch drc kolejích?
Zřejmě je jednodušší instalace, než jiné podstatně vytíženější tratě. A také nejde o horentní sumy. Spíše jde o dopravce a objednatele.
Těm už úplně jeblo. Na ČESMADu se musí chechtat, až je bolí bránice, zatímco na SŽ to vypadá, že jsou všichni na tripu.
Celá ta instalace i projekt stojí jako jeden přejezd, klid.
ČESMAD hlavně dostává stále nové silnice, žádné se mu neruší ani neomezují, a ještě dopravci za ojíždění většiny z nich neplatí. Takže se může chechtat spíše zdejšímu urputnému volání po dalším ořezávání kolejí a omezování investic už jen na tranzit. 🙂
Ano…takže až začnou…budou docela v kýblu…
Protože platit za ojíždění kamionem bude obrovská suma (aby kompenzovala neméně obrovské opotřebení).
No…nějaký ten šéf německých odborářů vypil tu jejich komáří moč nějakou zkyslou…100 km/h na dálnicích… 😀
No stačí nafta za 55 a spousta těch co jelo 135 najednou jelo 100-110 . On ten litr navíc se v tech kilometrech najednou nasobil jinou cifrou.
Kam dali tu slečnu z fotky? 🙂
řekl bych že je to trochu jiná fotka
https://zdopravy.cz/nesmrtelne-motoraky-810-cd-je-prejmenuji-na-regiomouse-prochazi-dalsi-modernizaci-8754/
Může se tomu vůbec říkat ETCS STOP, když to s ERTMS/ETCS ani žádnou jeho třídou nemá nic společného?
Jako „vytrhnout“ přepínatelnou balízu z nějakého komplexního systému a „natvrdo“ ji nadrátovat ke klacku a říkat tomu bez toho systému jménem toho systému je docela silné. 🙂 Je to prostě úplně tupý Autoeurobalízostop. Ani neumí zastavit PŘED návěstidlem, ale až po projetí.
A chudáci dopravci na takový hloupý autostop budou potřebovat drahou mobilku.
bude existovat ažd stop only mobilka – jenom čtečka balíz co bude umět prásknout rychlobrzdu.
Hmm…a až druhá verze bude umět generovat po projetí „výstrahy“ brzdnou křivku
A až x-tá verze bude natolik vyspělá, aby blokovala rozjezd proti „stůj!“…
Původně chtěli ažd dělat komplet svojí mobilku. Pak zjistili, že to nedovedou, tak ze svojí čtečky balíz udělali tohle. S ETCS to má společného pramálo ale spržel a stát tomu jde na ruku.
Ovšem pozor, nenavrhla to AŽD, ale Spržel. AŽD jen reagovala na výmysly Sprželu. Stále zůstává pro vedlejší tratě nejefektivnějším a nejbezpečněějším systémem radioblok. Ovšem není to ETCS, tak se Spržel bojí. Ale není všem dnům konec.
No to je taková teorie, zatím nic takového neexistuje a ani to nikdo nežene ku schválení.
Není už na čase rozbít kartel Dobré Správy a AŽD?
Tohle už hraničí s trestným činem…
No…kdyby se trestní zákoník bral vážně, tak by nemohly existovat bulvární listy… 😁
To dá rozum, že by to dodavatelé pro ÖBB, SBB, DB dodali daleko levněji – ale přece neokradu kámoše…
To je už úplný blábol – viz odpověď Zyrtecovi.
Trestný čin = snaha alespoň nějak udržet koleje, aby se po nich dalo ještě někam jezdit, nebo naopak investice do serepetiček místo právě do kolejí samotných?
Ále člověče, to je obehraná písnička, jsme v Evropě, do tendrů se může hlásit kdokoli, téměř každý je zveřejněn na stránách EK. Tak jděte za Siemensem nebo Alstomem a přemluvte je, ať sem jdou.
Ostatně neměl byste se zamyslet nad sebou a přestat dělat reklamu Zyrtecu? I když ona je to možná spíš antireklama…
Legislativně jo, prakticky to málokdo dělá.
Třeba kvůli drobení zakázek na tak malé, že se nevyplatí série. Třeba kvůli potřebě místních certifikátů (pražec používaný DB Netz by v Českém podnebí pod stejně těžkými vlaky nefungoval)
Pane Sůra, už je čas!
K čemu?
No, že jsme se již měli možnost dočíst o zážitkovém vlaku do Popovic a nebo o lokálce do Kralovic. Dnes je 23.3. a tedy se datum 26.3 nezadržitelně blíží. Víte co myslím? Kozinu. Když už jsme tady měli před pár dny i článek pro filatelisty možná by si i oni přišli v sobotu na své ;-). Jen by asi bylo dobré, aby tuto informaci měli lidé s nějakým předstihem a mohli tomu případně přizpůsobit své plány. Tady jeden odkaz:
https://www.krusnohori.cz/aktuality/mimo%C5%99%C3%A1dn%C3%A1-vlakov%C3%A1-po%C5%A1ta-na-koz%C3%AD-dr%C3%A1ze-
https://zdopravy.cz/kozi-draha-pred-navratem-provozu-po-rekonstrukci-sprava-zeleznic-snizila-tratove-zatizeni-107714/ vydáno 12. března.
To ano, ale datum 26.3. tam nikde nevidím a rovněž nic o tom, že spuštění provozu nebude jen o tom, že na trať vyjede vlak.
https://www.krusnehory.eu/aktuality/1-kozi-draha-slavnostni-zahajeni-provozu-26-3-2022
vydáno 16. března
Na lokálce do Kralovic či vlečce do Popovic má být ETCS L1STOP? Nebo proč to píšete sem?
Pokud by zde byl článek pojednávající o Kozině a pojednávající o sobotě 26.3. nebylo by třeba vůbec nic takového psát. Vzhledem k tomu, že se zde však o některých akcích informuje pouhý den předem (příkladem budiž točna Olomouc) bylo by zcela zbytečné to již řešit. Někomu možná vyhovuje rozhodování se pod tlakem a na poslední chvíli a jiný zase plánuje, protože ví, že „spěch toliko pro hovado dobrý jest“. Někomu stačí zprávy „konalo se“ a jiný očekává zprávy „bude se konat“. Vzhledem k tomu jaké diskuze se zde vedly k opravě a o tom, zda jsou to peníze vynaložené účelně… Číst vice »
řídil jste si je podle rozhlasu? 🙂
Ne, já používám ještě sluneční . Ty se řídit nemusí. Jen je třeba vědět zda je zimní či letní čas aby člověk nepřišel o hodinu dříve či později :- )
Jojo…žaludeční hodiny jsou sice spolehlivé, ale dost nepřesné…😂
Nemají prachy na plynulou provozuschopnost hlavního koridoru, ale maj prachy na zabezpečení prakticky vlečky.😄
To jsou peníze pro AŽD, ty se najdou.
No, právě to zabezpečení trati do Týna by mělo být kvůli Temelínu, to je docela důležitá vlečka.
A bude čím dál tím důležitější…(další bloky)
Když se v roce asi 2003 uvažovalo o dostavbė dalších bloků JETE, ptali jsme se tehdy zástupce ředitele, co se bude vozit po dráze? Odpověď : Nic, maximálně cement z Mokré. I palivo se dnes vozí kamionem. To se mūže změnit, ale je to nepravděpodobné. Navíc vlečka JETE byla značně redukována. Tak asi tak, aby jste byl v obraze
A smím li se zeptat co chcete zabezpečovat, tady se na celé trati pohybuje vždy Po až Pá pouze jeden jediný vlak a zhruba 10 x do roka MUV od SŽ. Z toho vyplývá, že jeden vlak se sám se sebou srazit nemůže!
ETCS Reginal je odlehčená verze pro Regionovy? 😀
Dejte tam ETCS, aspoň tam přestanou jezdit vlaky, protože kvůli plnohodnotnému ETCS ve vozidlech je nikdo nezaplatí. Bus bude několikanásobně levnější. Dobře to dělá dobrá správa, autobusoví dopravci nechávají děkovat.
Za pár let se jina vozidla než s etcs stejně nesezenou.
No to autobusy s kdovíjakými emisními normami a pokročilou kurváží taky ne, takže je to prašť jak uhoď…
Dieselové autobusy to budou mít časem sečtené. A elektrobusy které stojí dvakrát tolik, tam už je otázka jestli se mi daná částka vyplatí utratit najednou za vlak s životností 30 let, nebo budu každých pět let kupovat nový elektrobus.
Tak najednou nám autobus už nevydrží ani 5 roků. A to mají ledaskde 12 roků staré kousky stále v provozu.
Autobus může samozřejmě vydržet 12 – 15 let, ale spíš by mě u elektrické verze zajímala životnost baterií a jejich následná recyklace.
Ano…obrovská amortizace…a elektrika taky už nevyniká nízkou cenou…
Takže pak možná bude 810, nebo…818 výrazně levnější i pro chronické autofily…
No, i na tom něco je. nejbezpečnější železnice = žádná železnice. U silnic to kupodivu nikdo neřeší, tam už se můžeme v klidu třeba pozabíjet. 🙂
Tak chápu myšlenku nainstalovat nějakou „light“ verzi někam kde se.moc nepoužívá a řádně ji otestovat a vychytat tomu mouchy bez jakéhokoliv zásahu do běžného provozu, protože fakt nechceme zažít kolabps jako v Polsku a dvě mega zas není žádný extra balík v těch cifrach co se do toho lejou.
A jak se to otestuje, když tam skoro nic nejezdí?
Předpokládám, že na otestování je potřeba sesbírat pořádný balík dat, a ten se při skoro nulovém provozu nenashromáždí.
Nejspíš v noci, nejlépe ze soboty na neděli.
V tom případě se pro testování nabízí nějaká lokálka vycházející z „koridoru“, kam ETCS přijde nejdřív.
Nevšiml jsem si v článku, že se jedná o tratě kde by se chtělo něco testovat. Tak nemá cenu tuto teorii více rozebírat.
Že do Týna nejezdí osobní vlaky teď neznamená, že tam nemůžou v budoucnu zase jezdit, snahy o obnovení stále jsou. A nákladní doprava na této trati je a bude.
Není to ta trať, kterou by nebyl velký problém spojit s tratí Tábor – Bechyně?
Nebyl, kdyby furt někdo nevolal po ještě méně kolejích a ještě více silnicích. 🙂 Ideálně méně místních a více dálkových spojení, ať je výhodnější více spotřebovávat…
Jinak, „výběr“ tratí k implementaci zjevně ukazuje na snahu zlikvidovat D3.
Zanedlouho asi přijdou na řadu tratě jako např. Rakovník – Bečov nad Teplou. 🙂
Což mimochodem z ekonomického hlediska znamená, že přínosem těchto investic není ani úspora personálu ve stanicích, protože u dirigovaných tratí takový personál není tak jako tak.
Přínosem je bezpečnost, to je dostatečný důvod. Bezpečnostní prvky na silnicích nebo v letadlech nikdo nezpochybňuje. Ani nikde jinde.
A je vyšším přínosem bezpečnost na trati, kde projede 4x za den jedna 810, která se sama se sebou těžko srazí, nebo na trati, kde to jezdí skoro jako MHD, třeba Liberec – Tanvald?
U letadel to je logické, protože nehoda (když už nastane) = fatální následky.
U silnic vedlejšího charakteru také jsou nižší priority co do pořadí bezpečnosti apod.
Tak i u železnice prakticky každá nehoda přináší milionové škody.
Jakože bezpečně zajištěné příjmy pro kamarády?
Bezpečnost bude dostatečně zajištěna radikálním útlumem komerční dálkoviny a zrušením permisivní stůj.
Na tom cestující lid dokonce vydělá, protože kvalitní vozový park by přešel z EC/IC na R.
Jenže do vozidel žádně lehké ETCS neni. Takžé po vybavení lokalky ETCS začnou jezdit autobisy, protože to bude pro objednavatele o dost levnější…
Výhradní provoz nikdo nezavádí.
Neboli ta akce nedává žádný smysl.
Tak to záleží na dopravcích a objednateli u co tam bude jezdit. Správce infrastruktury je povinen se snažit o co největší bezpečnost. To je jak tvrdit, že bezpečnostní prvky na 130km/h na dálnicích je zbytečnost, když já tam jezdím jenom stovkou.
Jak už píšu výše, začal bych u „lokálek“ vycházejících z „koridoru“, kde ten vyhradní provoz bude v první vlně a dopravci osobní i nákladní budou mít tendenci vozidla s ETCS nasazovat primárně tam, kde to bude podmínkou. Trať 190 přijde na řadu až později (2030???).
Tak ono kolik takových lokálek je v působnosti OŘ Plzeň. To že ostatní OŘ jsou pomalejší je druhá věc. Další problém je technický stav dané tratě, protože ne všude ten systém půjde nasadit jako třeba zde.
Rychle jako zde.
Prostě Dobrá správa. Předpokládám, ve světle tohoto zdůvodnění, že OŘ Brno má na konverzi napájecí soustavy stejný rozpočet, jako OŘ Ostrava.
Konverze není údržba ani provozuschopnost a tedy to neřeší OŘ. Jinak píšete nesmysly.
No, zcela jistě Ejpovice – Radnice.
Mimochodem, to „regionální ETCS“ už taky bylo instalováno (nebo teprve bude) na trať do Humpolce?
Protože už pár týdnů se tam jezdí „na návěstidla“ (tzn. dálkové řízení).
Zatím ne , jen se začalo jezdit podle D1.
Na to Vaše „regionální ETCS“ musíte mít tu správnou verzi ESY, která umí do balíz „šoupat“ telegramy a taková ESA se jmenuje ESA 55 nebo ESA 51 – viz níže:
https://www.azd.cz/admin-data/storage/get/1364-reporter_4_2021_web-n.pdf
(strany 18-27)
A jasně se tam píše:
První aplikace tohoto rozhraní bude provozně ověřována v rámci SZZ ESA 51 na traťovém úseku (Nepomuk mimo) – Kasejovice
– Blatná – Bělčice – (Březnice mimo), takže o Humpolci se tady nepíše nic:-)))
tak ve vsech stamilionech a miliardach jsou dva miliony na (pomerne elementarni) zabezpeceni tri trati pomerne malo.
stejne tak neni jedinou funkci etcs branit celni srazce vlaku…
Ty 2 Mega jsou „projektová příprava“.
Stavební náklady jsou u všech třech tratí dohromady do 30 milionů, to je cca jeden přejezd.
Finanční škoda u nehody u Perninku byla 25 milionů a to jsou jen peníze.
Tak a parní lokomotivy dojezdily úplně..
Proč někdo tam navrhuje výhradní provoz.
Nepochopil.
O výhradním provozu nepisou, ale neumím si představit že se tam bude (dlouhodobě) kombinovat provoz podle D3 a podle ETCS.
Na implementaci ETCS nejdřív musíte postavit D1.
Ano to bych očekával. Ale proč tedy nepisou o prekopani blatenskych lokalek z d3 na d1?
Humbuk…než se zavede výhradní provoz ETCS na trati 120…
Když už, tak by bylo nelogické dávat to jen na část sítě.
A pak že se toho vodíkového šukafonu nedočkám… Už jsme blízko :-)))
Solární může být rychleji 🙂
Jde vidět, že tady žádná krize není, peněz je přebytek a jsou dostupné, aby se mohly doslova vyhazovat z oken po hrstech.
Samozřejmě že není…co jste čekal…
Krize nastane možná tak po nástupu Ing. Pavla Prchala do funkce ministra dopravy/železnic (a to krize pro nynější kamarilu). Což je v nedohlednu, tak co…
Co mají pořád s tou interoperabilitou? Interoperabilita je povinná pouze u tratí TEN-T, na blatenských lokálkách interoperabilitu fakt nikdo nepožaduje.
To už samozřejmě není pravda, stačí se seznámit se zákonem č. 426/2021 Sb. za účelem zjištění, že působnost TSI je vztažena i na regionální dráhy.
Jenže to je český zákon, protože jsme papežštější než papež. EU nic takového nevyžaduje.
Ale ono to jistou légiku má. V jiných zemích totiž mají skutečné zabezpečovače i na vedlejších tratích. To u nás se jezdí na 80 % sítě bez jakéhokoli zabezpečení pouze na vizuál a živáka. Proto je třeba vyvinout co největší tlak na instalaci zabezpečovače. Sorry jako.
V jiných zemích už nemají velkou část těch vedlejších tratí, a mají tam ještě o dost nižší podíl kolejí na přepravách, než kam se jej podařilo srazit nám.
Ale i české zákony se musí dodržovat.
To my víme, to vykládejte Sebevraždě Železnic…že se nelegalně fláká…
Bohužel se mýlíte, ale to pramení z toho, že o působnosti TSI, směrnici o interoprabilitě, směrnici o bezpečnosti aj. zjevně nemáte ani ponětí. 🙂 Na okraj uvádím, že jsme naopak rádi za pořád ještě trvající vynětí vleček z působnosti přílohy I směrnice EP a Rady 2012/34/EU (nezaměňovat s pojmem „vlečky“ tam uvedeným, když ten je třeba vykládat autonomně a nesměšovat s pojmoslovím českých pramenů práva). Může se totiž brzy stát, že v důsledku na nás padajících infringementů se otevře i toto téma a vlečky (alespoň některé) budou spadat do železniční infrastruktury ve smyslu směrnice (v jiných členských státech běžná věc).… Číst vice »
Tak tak, při post-czexitové konsolidaci legislativy se to vypustí stejně jako ostatní obsoletnosti…
A ikdyby, je nutné konvertovat celou síť najednou? Respektive, nepočkalo by toto, až bude hotová podstatná čâst využívanější sítě? Jo, jasně, jsou to jen dva miliony… Ale to máte dva miliony tady, dva tamhle a ve výsledku nejsou peníze na tratě, které denně vozí nebo mají potenciál vozit tisíce cestujících denně (Mstětice – Čelákovice, trať do Kladna, Mladou Boleslav, Hradec….). Upřímně si troufám tvrdit, že to co na těchto tratích projede cestujících za den, na v článku zmíněných to nebude ani za rok…
To co píšete by mělo logiku v případě, že kvůli tomu se nějaká důležitější trať stojí. Ale toto je spíše opravná práce zabezpečovače, ikdyz v reálu tam dnes není.
Nutné to není.
To ať rovnou ETCS dají na zbytek koziny a do Mladotic.
hlavně na Protivec-Bochov!
A do bicyků jedoucích ze Slavonic na jih do Waidhofenu
Že jo, aby tam bylo při obnově provozu vše v nejlepším pořádku.