egoe-plus
Infrastruktura Silnice

Spory o reference Metrostavu. Pardubický kraj musí znovu vybírat, kdo postaví obchvat Kojic

Silnice II/322 v Pardubickém kraji. Foto: Pardubický kraj
Silnice II/322 v Pardubickém kraji. Foto: Pardubický kraj
Hodnotící komise musí znovu prověřit, zda Metrostav Infrastructure správně doložil reference. Začátek stavby mohou spory o vítězství v soutěži odložit.

Jedna z největších silničních zakázek Pardubického kraje začíná nabírat zpoždění. Pardubický kraj zatím nemůže uzavřít smlouvu na stavbu obchvatu Kojic na silnici z Přelouče do Kolína se sdružením Metrostav Infrastructure a Chládek a Tintěra Pardubice. Důvodem jsou námitky jednoho z uchazečů, společnosti Sovis CZ ( v soutěži jako sdružení Společnost Kojice), týkající se doložené kvalifikace Metrostav Infrastructure.

V tuto chvíli jsme rozhodnutím rady vrátili celou věc zpět do fáze hodnocení nabídek a odložili jsme tak podpis smlouvy s dodavatelem. Jakmile bude proces dokončen, podepíšeme smlouvu a zahájíme stavbu,“ řekl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták. Jde tak o další velkou zakázku v Česku, kde nejlevnější nabídku podal Metrostav Infrastructure, ale jeho vítězství napadají jiné firmy. O průtazích jako první informoval iDnes.cz. V námitkách Sovis CZ uvedl, že vítěz neprokázal technickou kvalifikaci. Komise tak musí posoudit nabídky znovu.

Hrozící zpoždění silničních staveb

Jde o další problém v českých dopravních stavbách, který vznikl založením společnosti Metrostav Infrastructure. Ta vznikla poté, co soud zakázal Metrostavu zatím nepravomocně účast ve veřejných zakázkách. Metrostav Infrastructure od té doby v řadě velkých silničních zakázek nabídl nejnižší cenu. Smlouvy ale právě kvůli sporům o reference stále ještě nemá.

Názory konkurentů jsou vcelku jednoznačné, napadají jednotlivé zakázky a budou je pravděpodobně napadat nadále. Bohužel kvůli tomu hrozí oddálení realizace staveb, které se nám podařilo připravit,“ řekl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Někteří zadavatelé už zakázky s vítězným Metrostav Infrastructure zrušili, například Kraj Vysočina obchvat Jihlavy.

Odhadovaná cena přeložky silnice II/322 u Kojic byla 365 milionů korun, v tendru cena spadla na 280 milionů korun. Stavba bude spolufinancována z Integrovaného regionálního operačního programu. Pardubický kraj zaplatí zhruba 15 procent z celkové částky. Silnice II/322 vede podél Labe z Přelouče do Kolína. Trasa obchvatu měří 2,9 kilometru, navazuje na přeložku kolem Chvaletic. Kraj přitom původně předpokládal, že už v květnu se začne stavět a za rok bude hotovo.

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Facepalm

Nojono, kdyby kluci z Metrostavu nebrali korupci ruských rozměrů jako běžnou věc, nemuseli by teď řešit takovýhle věci.

PetrJ

Nové hodnocení neznamená novou soutěž, to za prvé. za druhé, když se v zadávací dokumentaci řeší reference metodou copy + paste, tak to vede k takovýmto nejasnostem. Když se pak požadavky na dodavatele přeženou, nikdo se nepřihlásí. Chce to znát zásady VŘ.

MP12

Přípravné práce na místě probíhají, snad se rozhodnout stihne včas.

Andrej

Táto situácia s Metrostavom nedopadne dobre a ešte viac paralyzuje už paralyzovanú výstavbu v ČR. V prípade akéhokoľvek rozhodnutia akéhokoľvek úradu, komisie, ÚOHS, súdu, vždy príde odvolanie -> buď Metrostavu, alebo konkurencie (v závislosti na konkrétnom rozhodnutí).

Súdy sa potiahnú roky na rôznych inštanciách, niekde sa bude rozhodvať tak, niekde zase opačne, a nie je žiadna šanca na to, aby to dopadlo dobre. Nie je žiadny dôvod pre optimizmus.

PetrJ

Andreji, víte vůbec, o čem tu píšete? Děkuji.

Gwann

tak mít alespoň pravomocně rozhodnutí o referencich o UOHS by dost pomohlo. on se totiž metrostav, pokud se bude muset o uznání referencí soudit, zruší tak nějak tím, že mezitím ho zahubí pravomocně rozsudky.

Démon

By mě zajímalo jak může jiná firma vidět do nabídky a napadnout reference? Ještě když je ta firma ve sdružení?

Gwann

no, ono se asi tuší, co kde už M.infra už stihla postavit. třeba z portálu smluv/statnich zakazek

Otto

Nejsem si jistý, ale mám takový dojem, že každý z uchazečů může nahlédnout do protokolu o posouzení a hodnocení nabídek, kde by měly být uvedeny i doklady, kterými účastníci (nebo aspoň vítězný účastník) prokázali kvalifikaci

Elvis

Tak jádro sporu je, že Metrostav Infrastructure nic nepostavil a používá reference „matky“ Metrostavu a.s.
Laicky řečeno je to tak, jako kdyby se Kostelecký uzeniny ucházeli o zakázku mléko do škol a dokládali reference Olmy, která patří do stejného holdingu. 🙂

Petr

Ono to jde, ale musela by být s Olmou podepsaná smlouva a uvedena jako poddodavatel s uvedeným procentem zakázky.

Alibaba

A může vůbec používat reference matky? Já myslím, že ne, protože pak by soudní potrestání firmy ztrácelo smysl.

Rudolf 33

No a co? Dopravní společnost Ústeckého kraje nakupuje několik desítek autobusů od společnosti se základním jměním jeden tisíc korun, která ještě před několika týdny změnila majitele a sídlo má v bytě v paneláku. Tady u Metrostavu alespoň lidé zůstávají.

Mgr.pavel

To že se jinde děje lumpárnám neomlouvá tuto. Právě argumentovat lidmi z firmy odsouzené za korupci bych nedělal. Ta korupční firma si nesmí ke státním zakázkám ani cichnout, přece..

Facepalm

Logika mlácených černochů je koukám naprosto nesmrtelná.

Miroslav Zikmund

Černochem může být pouze osoba jejíž barvě kůže se shoduje s odstínem barvy RAL 9005. Což „černoši“ nesplňují – jsou to „hnědoši“ ….
Výrok „č …. s….“ nelze vnímat jako rasistický, protože osoba takto označená svojí barvou kůže neodpovídá vzorníku barev ….

Jan

Tenhle vzorník barev? https://i.imgflip.com/2oxj8k.jpg
Ale to už jsme mimo téma 🙂 Opravdu nelze omlouvat něčí obcházení zákonů tím že to dělají i jiní.

Alibaba

A byly požadovány po do dotyčné firmě reference? Já u velkých dopravních staveb ty reference plně chápu, u překupníků autobusů ani ne.

Jakub P

Zas ten rozsudek nad matkou ještě není pravomocnej. Jak jsem psal minule, tipuju, že nabízej nízký ceny právě proto, aby nabrali co nejvíc zakázek, než pravomocnej bude a doufaj, že si na nich stihnout včas udělat dost referencí pro dceru.

Protože pokud to nestihnou, budou se muset hlásit jen ve sdruženích, kde reference dodá někdo jinej, a protože jejich situace bude všem známá, budou při jednáních o podílech na práci a ceně v těch sdruženích tahat za kratší konec…

Gwann

což si plně zaslouží

Miroslav Zikmund

Tohle může rozhodnout pouze nezávislý soud ….

Alibaba

I pro Jakuba P:
Uvidíme. Každopádně to smrdí všemi směry.

Otto

Může, ale v rozsahu, v jakém prokázal kvalifikaci, musí tu zakázku taky dělat (jednoduše řečeno, když bude v kvalifikačních požadavcích třeba revize elektro, tak ten poddodavatel pak musí ty revize reálně dělat).

Miroslav Zikmund

Metrostav Infrastructure a.s. je dceřinnou „řízenou“ společností Metrostav a.s. vystupující v pozici „řídící osoby“.
Předmět činnosti Metrostav a.s. před vznikem dceřinky a přenesený předmět činnosti do této dceřinky je shodný …
Olma a Kostelecké uzeniny mají zcela jistě odlišný sortiment výroby …. připusťme, že ČD a.s. jako dopravce založí dceřinku se shodným předmětem činnosti – např. Krkonošské dráhy a dceřinka se bude ucházet o soubor tratí, přičemž budou požadovány reference …
Pokud budou všichni žádat reference, tak nový „dopravce / stavební firma“ nemůže získat žádnou zakázku, protože nemá reference …
Přesun referencí na dceřinku by měl posuzovat nezávislý soud …..