Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Zpoždění pro obchvat Jihlavy. Kraj zrušil zakázku za 700 milionů korun

Dokončování obchvatu Nového Veselí. Foto: Kraj Vysočina
Dokončování obchvatu Nového Veselí. Foto: Kraj Vysočina
Kraj sliboval, že stavba začne už loni na podzim.

Radní Kraje Vysočina zrušili veřejnou zakázku na stavbu jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Dodavatele vybrala krajská rada ze sedmi nabídek loni na podzim. Proti rozhodnutí se jeden z účastníků řízení odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vedení kraje v tuto chvíli nevidí jiné řešení než zakázku zrušit. Novinářům to po jednání krajské rady řekl hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO).

Verdikt radní znamená, že stavba má již nyní nejméně půl roku zpoždění. Původně kraj loni na jaře v květnu při vypsání soutěže uvedl, že chce začít stavět na podzim.

V tuto chvíli nastupuje lhůta 15 dní, ve které je prostor na odvolání jednotlivých účastníků,“ řekl Schrek k dnešnímu rozhodnutí radních kraje. Uvedl, že kraj má u této zakázky připravené varianty dalšího postupu. „Nicméně těchto 15 dní musíme respektovat a nebudeme k tomu poskytovat žádné informace,“ řekl.

Předpokládaná hodnota zakázky na stavbu 5,45 kilometru nové silnice byla podle věstníku veřejných zakázek 700 milionů korun bez daně. Kraj kromě počtu přijatých nabídek loni zveřejnil jen to, že vybraný uchazeč nabídl nižší než předpokládanou cenu. Hejtman dnes na dotaz pouze potvrdil to, že byla vybraná firma Metrostav Infrastructure. Podle již dříve zveřejněného rozhodnutí ÚOHS námitky podalo sdružení firem Eurovia CS a Colas.

Úleva centru města s evropskou dotací

Součástí obchvatu, který propojí silnice II/602 (směr Velké Meziříčí a D1), II/405 (směr Třebíč) a I/38 (směr Znojmo) bude výstavba osmi mostních objektů a tří velkých okružních křižovatek, které vyřeší bezpečné křížení s hlavními silnicemi. Velká okružní křižovatka vznikne na hraně současného křížení II/523 a I/38 v místě Jihlavany nazývaným V Ráji, další okružní křižovatka je naplánována na silnici II/405 u odbočky na Puklice, tedy zhruba v polovině trasy nového jihovýchodního obchvatu, a třetí okružní křižovatka je naprojektována při vyústění obchvatu na II/602 u Helenína. Stavbě bude předcházet řada přeložek inženýrských sítí, u Pístova projekt počítá i s prodloužením stávající protihlukové stěny. Stavba naváže na již hotový obchvat Velkého Beranova.

Na jihovýchodní obchvat padesátitisícové Jihlavy má kraj slíbených 300 milionů korun z evropských dotačních fondů. Hejtman uvedl, že s ohledem na zdržení v přípravách asi kraj nedokáže vyčerpat celou dotaci, ale ruší veřejnou zakázku právě proto, aby měl šanci dostat většinu z těchto peněz.

Z jihlavských ulic by měl obchvat odvést tranzitní dopravu mezi Žďárskem a nájezdem k dálnici D1 u Jihlavy a výpadovými silnicemi na Třebíč a na Znojmo. Zahájení zadávacího řízení na dodavatele kraj oznámil ve věstníku veřejných zakázek loni 20. května. Stavba silnice měla podle věstníku trvat 29 měsíců.

ČTK + Zdopravy.cz

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Další zbytečný obchvat vyvolaný dopravní indukcí.

Kebab

„Mámo, postavili nám ten obchvat, tak kam pojedem?“ vs. „Obchvat se odkládá, nejedem nikam.“

Martin

Zajimave, ze jej planuji tak daleko od mesta, jinde to planuji i mestem…

medvěd

Takže díky obstrukcím ……….za 5 let…………možná………za 200% ceny.

Vít

Dnes také začala stavba II/128 Lukavec obchvat. Vysočina obchvaty staví, nebo stavěla na dosti místech.

PetrN

tak to čumím, Lukavec zahájeno nyní, Salačova Lhota už vloni. Oboje na silnici II/128, kde za den projede pouhých 1500 vozidel 😮 přijde mi to možná až jako mrhání prostředky, to asi nemá v ČR obdobu

Mira

V Lukavci je fabrika na dřevotřísku a všechny náklaďáky jezdí jezdí přes centrum obce. Obchvat je potřeba.

Vít

Pamatujte si, že jakékoli zlepšení bezpečnosti na jakékoliv silnici není mrhání prostředky, ani kdyby tam jezdilo jen 500 aut denně.

Zbyněk

Záleží na okolnostech. Pokud zlepšení bezpečnosti přináší i zvýšení kapacity, dochází k dopravní indukci.

Vojta

Tenhle kraj rozhodně umí realizovat stavby za peníze jiných než českých daňových poplatníků. Takže se dá očekávat, že i tady vědí, co dělají.

Petr Kusavec

Totiz Metrostav Infra. pouziva reference od sve matky Metrostavu, který je u soudu. Takže neúspěšní uchazeči maji nabito, aby to napadli a dali k UHOS. Stejná situace je na obchvatu Chlumcan D7. Tam taky byl prvni Met. Infra. a uz je to u UHOSu.