Spor o bourání kladenského nádraží. Primátor novou budovu hájí, k petici přibyl návrh na ochranu
Petici na zachování podepsalo zhruba tisíc lidí, město má 70 tisíc obyvatel.
V Kladně pokračuje petice za záchranu kladenského nádraží nebo vyhlášení architektonické soutěže na jeho novou podobu. Její autorkou je opoziční zastupitelka Anna Gamanová (STAN). Městu naopak přichází více kladných ohlasů na plánovanou moderní budovu, která nabídne více komfortu i funkčnosti, uvedl dnes na dotaz ČTK primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).
O demolici namísto rekonstrukce rozhodla nedávno Správa železnic (SŽ), která trať i objekt modernizuje. Rozhodnutí SŽ odůvodnila špatným stavem, který zajistily doplňkové průzkumy. Architekt Václav Kruliš podal ministerstvu kultury návrh, aby se objekt stal památkou, informoval dnes ČTK.
Petici od ledna do dneška podepsalo přes 1000 obyvatel největšího středočeského města, které má zhruba 70 000 obyvatel. Nádraží označované jako Vejhybka je v provozu od roku 1855. Prochází tudy tratě Praha – Rakovník a Kladno – Kralupy nad Vltavou. Je snadno dostupné například z městské části Kročehlavy, avšak od centra Kladna leží zhruba dva kilometry. Podle Gamanové ale bude centrem významného rozvojového území. „Školy, fary a nádraží se nebourají. Protože jsou pevnou součástí identity měst,“ uvedla zastupitelka.
Rozhodnuto: Výpravní budova kladenského nádraží půjde k zemi, nahradí ji novostavba
Podle Volfa je daleko vítanější moderní vzdušná funkční budova, na kterou převažují pozitivní ohlasy a která bude výrazně lépe a déle sloužit svému účelu. Přinese též větší komfort cestujícím. „Chápu, že existuje skupina lidí, která má prostě ráda staré budovy, a jejich postoji rozumím. Ale nemohu souhlasit s názorem, že stará nádražní budova tvoří identitu města, a velmi bych se divil, kdyby tito lidé uspěli s žádostí, aby se stala národní památkou. Myslím, že se tak určitě nestane, ovšem nechci předjímat,“ doplnil primátor.
„Budova zakořeněná v zážitcích i životních osudech“
Kruliš poukazuje mimo jiné na kulturně historické hodnoty, které nová budova nenahradí. „V kolektivní paměti města je budova s více než 150letou historií hluboce zakořeněná v zážitcích i životních osudech jeho obyvatel a byla svědkem mnoha přelomových událostí dějin 20. století,“ uvedl v odůvodnění žádosti o vyhlášení nádraží památkou architekt. Zároveň zpochybňuje i výhodnost stavby nové budovy.
Koncepční studii nové výpravní haly vytvořilo studio Jakub Cigler Architekti. Podle Volfa musí být prioritou nejlepší možné řešení. „A tím je po zvážení všech okolností jednoznačně novostavba. Správa železnic, která je investorem celého obrovského mnohamiliardového projektu a majitelem nádraží, dosud vždy měla zodpovědný přístup, a musím jí poděkovat za spolupráci. Zažil jsem na Kladně už mnoho investorů, ale snad nikdy na tak profesionální úrovni,“ dodal primátor.
Plánovaná budova má stát blíže vznikajícímu podchodu u trati. Podle studie zadané městem a Správou železnic by měl být její provoz i energeticky úspornější.
Správa železnic pokračuje v modernizaci úseku mezi kladenskou hlavní stanicí a zastávkou Ostrovec. Zásadní změnou bude rozšíření trati na dvoukolejnou a elektrifikace. Kladenský železniční úsek je částí trati mezi Kladnem, Prahou a pražským letištěm Václava Havla. Zprovoznění je naplánované na září 2025. Obnova více než pětikilometrové kladenské části trati a přilehlých budov bude stát zhruba 3,7 miliardy korun bez DPH, včetně podchodů, nástupišť a podobně.