lot
Doprava ve městě Trolejbusy

Soutěž na trolejbusy v Ostravě řeší antimonopolní úřad, ve hře je opět ukrajinský Bogdan

Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Foto: Ekova
Parciální trolejbus Ekova Electron 12T. Dceřiná společnost DPO se zakázky nemůže zúčastnit Foto: Ekova

Dopravní podnik Ostrava stále nemůže uzavřít zakázku na dodávku 12 parciálních trolejbusů, kterou vypsal už loni v červenci. Zatímco většina zakázek na trolejbusy je v Česku kvůli jediné nabídce záležitostí často jen několika týdnů, tendr s odhadovanou cenou 168 milionů korun uzavřen stále není.

Důvodem je správní řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Mluvčí ÚOHS Milena Marešová potvrdila, že řízení ještě běží, protože prvoinstanční rozhodnutí nenabylo právní moci. „Úřad nezjistil důvody pro uložení nápravného opatření. Rozhodnutí zatím nenabylo právní moci, neboť běží lhůta, po kterou mají účastníci správního řízení možnost podat proti prvostupňovému rozhodnutí rozklad k předsedovi Úřadu,“ řekla Marešová.

Návrh podala společnost Tram for Envi, která v Česku začala zastupovat ukrajinského výrobce trolejbusů. Stejná společnost podala nabídku už do nedávné soutěže na trolejbusy v Opavě, kde nakonec Škoda Electric výrazně zlevnila proti první várce. Tram for Envi se nechce k námitkám zatím vyjadřovat. Bez komentáře nechal probíhající tendr i DPO kvůli tomu, že zakázka není ještě uzavřena. DPO nastavil podmínky soutěže tak, že se nemohla přihlásit ani jeho vlastní společnost Ekova Electric.

Odhadovaná hodnota zakázky je 168 milionů korun, dvanáctimetrové trolejbusy s bateriemi mají zvládnout jízdu 12 kilometrů mimo trolejové vedení. DPO po jejich nasazení chce částečně upravit i linkové vedení.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarmil

Mě udivuje transparentnost VŘ v České Republice. Tak chceme soutěžit? Nebo jen předávat kšefty kamarádům?

Nebyl účel veřejné obchodní soutěže trochu jiný, než jak jej známe?

Proč DPO mlčí a nedalo vyjádření?

Však ono to je jedno, stejně to zaplatíme my, z našich daní….

Vizionář

„DPO nastavil podmínky soutěže tak, že se nemohla přihlásit ani jeho vlastní společnost Ekova Electric.“

To je přece nad míru jasné, kdo to kdy viděl, aby si „odměny“ (úplatky) za uzavření kontraktu platili sami sobě? 😀 😀 😀

názor

A jakýpak je tentokrát důvod snahy DPO vyloučit konkurenci stůj co stůj? K Úohsu přece nejde jen tak někdo z legrace. V minulém tendru DPO to měla být desetinná čárka, a třebaže si DPO mohl nechat podat vysvětlení (jak to už v minulosti při jiných příležitostech udělal!), rozhodl v neprospěch Stadleru bez pardonu. Tady to bude asi stejný princip, vyloučit konkurenci za každou cenu a brát dražší nabídku. Takto by se žádný rozumný hospodář nechoval. A docela mě děsí, že je velkým médiím úplně jedno, jak se hází stovky milionů komínem.

Jussi

Rozumný hospodář by klidně dražší nabídku vzal, jenže v dnešních podmínkách, kvůli byrokracii nemůže. Já si taky radši připlatím za něco z koncernu VW než indickou Mahindru. Stejně je to s Škoda vs. Bogdan…

Tomi

Ne vždy dražší znamená lepší.

Gajda

Připlatit za koncern :-))) spíš přeplatit za nic koncernu ne? A k těm trolejbusům – karoserie může být od kohokoliv, aby splnila požadavky a elektrovýzbroj asi umí, pokud s tím není problém na Ukrajině v daleko horších podmínkách, rozhodně nebude problém ani v Ostravě.

Gajda

Jen bych dodal, že jsem před týdnem jel trolejbusem od běloruskýho Belkommunmashu a ani o něm bych neřekl, že je to něco pod úroveň.

Kuba

V Opavě Škoda nezlevnila, první várka 32Tr byly parciály, druhá ne!!

názor

Krapet ale zlevnila, do některých měst totiž dodávala klasiky ještě dráže.

jva

Nevím, jak firma zastupující Bogdan může o ceně licitovat, nicméně když občas někde čtu o cenách na Ukrajině a srovnám s nabídkou pro Opavu, jasně zkkoušeli, kam až se dá cena v ČR vyhnat a přestřelili až nad cenu konkurence…

Poskok

Jenže nemůžete brát trolejbusy pro Ukrajinu a trolejbusy pro ČR, když jsou tu naprosto odlišné požadavky na požární bezpečnost apod. Navíc v ceně pro Opavu jaksi musely být započteny i náklady na schválení, protože ten tbus v ČR schválen není.

Kuba

Bogdan kdysi jezdil zkusebni jizdy v Ostrave, takze by mel byt v CR schvalen.

LiborV

Víme na co konkrétního si stěžovatel stěžoval?

jenki

Víme, ale nemůžeme říct 🙂

Naznačit ale můžeme – nešlo o technické ani finanční nesplnění něčeho. Šlo o to, že něco mělo být ověřená kopie nebo originál nebo elektronickou formou s elektronickým podpisem a zadavateli se to nelíbilo ve formě prosté kopie.

Přitom „se ví“, že v jiných VŘ v ČR u tohoto konkrétního papíru prostá kopie nevadí.

jenki

Je schválen v ČR.

Tomi

Pan N. se pustil do velké hry, přeji mu sice v tomto úspěch, ale obávám se, že Škodovka mu ukáže, že si se sebou nenechá zahrávat a tohle je jejich píseček.

jenki

Jo, to se může stát. Ale bacha, pan N. není žádné ořezávátko.

Ovšem horší to bude mít Národní výrobce aktuálně v jiném trolejbusovém městě, kde se (podle hospodských drbů) po rozlepení obálek zjevilo následující pořadí :
1. zahraniční kastle s osvědčenou českou výzbrojí
2. tuzemská kastle s nečekanou českou výzbrojí
3. zahraniční kastle s jedinou správnou českou výzbrojí.
Eliminovat 2 soupeře dá víc práce než jednoho.