Soumrak 810 na většině lokálek. Královéhradecký kraj zveřejnil, jaké vlaky budou deset let jezdit

Motorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhyMotorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhy

Část výkonů řady 854 nahradí již od prosince motorové vozy 843, postupně pak nové vlaky.

211 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

Desirem to vážně spraví, hnusnější vlak abych pohledal. Zato 843, to je jinej level, to jsou asi nejlepší motoráky, které v současné době ČD provozují.

Zbyněk

Zbavit se 854 a derivátů a nechat si vnutit 843 s deriváty. Tak se mi zdá, že KH kraj se chce pomstít všem cestujícícm s kočárky a koly.
O kvalitě osvětlení, hluku nemluvě.

Jenda

U 843 se dají kočárky apod. nakládat rovnou do prostoru pro cestující, což je lepší než ke školní židličce v 854. 843 mají pohodlnější podvozky a co se hluku týče, 854 snad nic nepřekoná. Ta je slyšet na kilometry daleko. A nevím, co je na osvětlení v 843 špatného.

Zbyněk

Asi jste si nepřečetl pořádně co píšu. Dovětkem s deriváty jsem měl na mysli přívěšáky 053 a řídící vozy. A v obou je důstojného místa pro kočárky i pro kola dostatek.

Zbyněk

Osvětlení v 043 je bída i když si zapnu všechna světýlka vypínačem. Na čtení to moc není.

Na kolika místech chybí loketní opěrky v 053 a 043, protože jsou sedačky u dveří?

Arnošt

Vymění se 810 za 814. To je teda pokrok pro rok 2031… Ale kšeftaři jsou na ČD dobří – podařilo se jim prodat nevhodné 843 prvnímu hejlovi, co šel kolem.

Systémový specialista

A jen tak mimochodem k tomu přihodili 7 Panterů a 33 Sharků 😀

Tomas

Výborně. Gratuluji moudrým ČD. Stáhnout 854, kde je místo pro kola a WiFi a nahradit to 843, bez WiFi a s hodně komplikovanou přepravou kol. Tlupa diletantů. Mám rád vlaky, ale rád se přesunu do autobusů. Tam aspoň neplatím české firmě.

Axel

Myslíte, že firma ČD nenabízela provoz vagonů 854?

Akorát je otázkou jaké jsou konkrétní podmínky provozu, které nabízí firma ČD.

Když se podíváte na aktuální využití vagonů 854, tak mi připadá že podstatná část je nevyužitá… viz https://sledovani.55p.cz/

Gargy

854 není vagón

Axel

Veze pasažéry?

Veze.

Gargy

Není to vagon

Jenda

Kola jedině do 954. Jinak háky má i 843. Router se přehodí kamkoliv.

Tessy

Háky skoro nepoužitelné, protože musíte donutit vstát toho, kdo u nich sedí. Průvodčí to za vás neudělá, protože ti/ty se bojí komukoliv něco říct.
A proč ty routery tedy nevyměnili předem.

Beny

V KHK máme na autobusech:
CDS Náchod – Češi
P-transport – Češi
Busline – Češi
Audis a Transfer – napůl Češi
Car-Tour – Češi
Na koho jsem zapomněl?

Tessy

Audis Bus, součást Transdev, tzn. Francie. Když už něco píšu, něco si o tom zjistím. Btw, myslel jsem také, aby ta firma nebyla ve vlastnictví ČR.

Beny

Dobře, tak jsem se jednou napůl zmílil.

Btw, fakt nemůžu vědět jak to myslíte -kor když zřejmě vystupujete pod dvěma přezdívkami. Ale když už si něco myslím a někde to píšu, tak si dám pozor aby to vyznělo jasně a neschovávám se pod dvě přezdívky!

Tomas

Nic to nemění na mé averzi vůči CZ (státním firmám).

Beny

Ehm, no a?

Beny

OK, tak u Audisu jsem se zmýlil.
BTW: Když už něco píšu, dám si záležet aby to vyznělo tak jak jsem zamýšlel.

Starej Procházka

A že v tom autobusu těch kol odvezeš…

Jiří Voseček

Jaký je rozdíl mezi EMU 240 a RegioPanterem?

Brendis

S tím že moje imaginární jednotka Regio Elektro Šukafon je taky EMU 240.
Tak asi když si třeba poláci vyrobí jednotku pro 240 lidí a bude to elektrický, tak to taky bude EMU 240 nebo ne ?

Systemový specialista

Elektrická jednotka pro cca 240 cestujících bez bližšího rozlišení . Takže to může být RegioPanter, Impuls, Elf, Desiro ML…

T448

EMU je z amerického jazyka: electric multiple unit. Takže obecné označení pro elektrickou jednotku,

Leinad

Proč vlastně objednavatel řeší, co tam dá dopravce za vozidla?
Chci jednu EMU, nechci samostatné motoráky (ani průchozí, jako třeba 8171). Lokomotivu to taky mít nebude.

PvvS

Protože třebas by tam nepojmenovaný dopravce naflákal 50 let starý, líný 854 a ne novější 843 ? Nebo Regiohroby ?

Leinad

Já neříkám nespecifikoval vůbec, naopak jinde jsem říkal že parametrů mělo být víc (nízkopodlažní část, počet míst pro kočárky, rychlost aby kraj měl jistotu že poskládá gvd…)

Otázka zní, proč specifikovat že to musí být EMU 240, a ne třeba elektrická lokomotiva + vagony na 240 lidí, nebo souprava motorových vozů 240.

PvvS

Pak by to bylo DMU240 pro motoráky. A třebas je to zrovna kvůli tomu, že objednatel nechce Brejle a hromadu B s objížděním. Proto se i do výběrek tohle specifikuje, včetně doby na změnu směru.. Pro 240 lidí by to byla lokomotiva + vagon+řidičák(v ideálním případě) . A to by znamenalo, že ta lokomotiva by byla stejně těžká, jak zbytek soupravy. A to nedává moc smysl.

Leinad

Souprava samostatných elektrický vozů s jedním čelem nebo bez čela (8171) proti EMU nemá moc výhod, ale proč to dopravci zakazovat?

PvvS

Jste mimo ? 8171 je metro. A kdo platí, ten rozhoduje. Nebo máte dojem, že by výběrko mělo být stylem : tady máte peníze a něčím to prostě odjezděte ? Požadavky na NP, maximální věk, nebo vybavení jsou zcela na místě. Tohle není charita pro ČD šrot.

Leinad

Ano, je to metro, ale hlavně příklad něčeho, co není EMU.
Extrémní příklad – Škodovka nebude na trhu nabízet Pantera jako jednotku, ale jako soupravu. Splní to všechny ostatní požadavky, co kraj chce(rychlost, podlaha v úrovni nástupiště, místo pro kočárek, …), ale vyhovující vozidlo to není, protože to není EMU.

PvvS

Asi těžko. Jednotka je v provozu nedělitelná a většinou nejsou rozpojený části schopný samostatnýho provozu. Což u soupravy vlaku neplatí. Mašina sólo umí, vagony pojedou s čímkoliv. Když kraj chce jednotky, třebas kvůli jednotnosti nabídky, uspořádán, tak proč by se mu měly cpat vagony ? A kde může být každá souprava jiná ?

Dominik

Trutnov – Teplice nad Metují by to chtělo jiné vozidlo, jak 814.0, za mokra, či listí na kolejích se to smeká a nabírají se tam docela velká zpoždění.

xyz

Nové motorové/elektrické jednotky s jistotou uplatnění jen 5 – 7 let? Zajímavé. 🙂

Jiřik

Buďto se ČD zavážou k pořízení nových jednotek a za deset let budou mít vysokou šanci s nimi pokračovat v provozu na týchž linkách – anebo se k tomu nezavážou, ale pak nebudou jezdit vůbec, protože objednateli se to nebude líbit.

Dominik

No pokud je nakoupí sami, bez nějakých dotačních titulů s různými podmínkami, tak pak ke můžou nabídnout jinde.

PvvS

Když si je koupí za své, tak je můžou potom použít kdekoliv jinde.

Dopravák

Je celkem škoda těch 814. Bylo by fajn sehnat třeba ještě nějaké RS1 z Německa, alespoň na Jičínsko. Každopádně jsem celkem zvědav, zda 814 opravdu vydrží do konce kontraktu, protože už nyní některé vypadají, že melou z posledního.

Gargy

Hodně 814 po dílnách… na hradecké se taky dostane.rs1 by byly Čupr

Axel

Jo, považuji za dost pravděpodobné, že ČD začnou shánět další ojetiny… Ono totiž sice ČD mají předjednány dodávky od PESY… ale PESA, zdá se, hodlá přitlačit na pilu ohledně navyšování tržeb, tak aby PESA měla dost peněz na vývojové projekty (vodík, 200 km/h, …)
https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/38597/nowa-strategia-pesa-bydgoszcz-s-a–z-perspektywa-2025.html
Zvláště jak vypíchli že chtějí aby přinášelo tržby „Aftersale“… tj. že současné opravárenské části firmy ČD, hádám, chtějí _vytěsnit“ přes nějakou budoucí opravárenskou pobočku PESY v ČR

Apollo17

„Ono totiž sice ČD mají předjednány dodávky od PESY…“

Oni je nemají předjednané,ale objednané.

Axel

Ne, objednáno je 33 vlaků… A je možnost přikoupit dalších až 127 vlaků k těm závazně objednaným 33… Akorát že těch 33 závazně objednaných vlaků, hádám, nestačí aby byly naplněny předběžné přísliby firmy ČD do všech regionů v ČR… Když jenom do Královehradeckého kraje plánuje firma ČD sehnat 16 vlaků PESA…. viz článek z letošního února: „Nových motorových jednotek od Pesy se dočkají jako první cestující Českých drah na tratích ve Středočeském, Pardubickém a Jihočeském kraji, současně také na některých trasách z Prahy a po Vysočině.“ https://zdopravy.cz/ceske-drahy-po-letech-vybraly-vyrobce-novych-motorovych-jednotek-az-160-jich-doda-polska-pesa-74934/ A když si člověk přečte jak PESA možná „vytřela podlahu“ s cestujícími v… Číst vice »

Richard

Není to náhodu tak, že těch 16 vozů je už dalších k těm 33?

Axel

Nic takového jsem nenašel… A to jsem pátral dost důkladně, abych si udělal obrázek o kontextu PESy, když PESA o rok odložila zprovoznění PESA Elf pro Regiojet v Ústeckém kraji a to navzdory jakýmsi garancí od PESy… Na polských webech jsem se dopátral leda informací o závazné objednávce 33 kusů od PESY pro ČD

Fakt mě zajímá jaké vlaky nabídne firma ČD např. z Břeclavi do Znojma a z Brna do Veselí n. Moravou od roku 2022… jestli by to byly ty vlaky od PESy … no uvidíme

Apollo17

“ jak moc/málo se zvýší celkové náklady na údržbu a opravy těch 127 předjednaných vlaků oproti podmínkám u 33 závazně objednaných vlaků)“
Tak u rámcové smlouvy se soutěží cena atd .. u všech 160 jednotek.

Axel

Nevím… já smlouvu neviděl… Pouze jsem viděl jak PESA patrně „vytřela podlahu“ s cestujícími u jiné dodávky – elektrické vagony pro Ústecký kraj….

Tj. i tohle prazvláštní chování PESy je jeden z důvodů proč si myslím, že firma ČD bude shánět ojeté vlaky, namísto nových… Vůbec bych se nedivil kdyby namísto nejstarších vagonů RegioNova byly koupeny např. vagony 845.

Petr

Máte v tom trošku zmatek. V tuto chvíli je objednáno 33 nových jednotek (Pardubický 7, Jihočeský 7, Vysočina 9, na Kladno 10). Pro Královéhradecký kraj se jich bude objednávat dalších 33 a ne 16…, takže celkově přijde 66 nových jednotek pesa 847. Pokud se nebudou nějak objednávat ještě další..

Axel

Takže nyní si firma ČD závazně objednála 33 nebo víc vlaků od PESy?

Já mám info leda o těch 33…

Petr

33 si jich už zavazne objednala někdy v první polovině roku pro ostatní kraje. Byl o tom i tady článek (tuším) a teď si musí objednat dalších 33, jestli to už minulej týden udělala a nebo to teď v krátkém čase udělá nevím, ale v ramcovce je hodně prostoru. Čekalo se jen na podpis smlouvy s krajem.. Bude tu tedy jezdit 66 jednotek novych zraloku rady 847.

Axel

Jo, to mi připadá jako reálný odhad budoucna… Akorát já původně diskutoval o trochu něčem jiném = že IMHO se v současnosti dočkají zákazníci PESy „tlačení na pilu“ jak by PESA získala další extra tržby od zákazníků… https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/38597/nowa-strategia-pesa-bydgoszcz-s-a–z-perspektywa-2025.html

A proto jsem psal, že nelze vyloučit nákup ojetin firmou ČD, na úkor zcela nových vlaků od PESY….

Petr

Dobře. Já pouze reagoval na těch 33 a na 16 do Královéhradeckého, když ty počty jsou jiné. Těch 66 se odebere určitě, protože smluvně jde o nové jednotky. A ano, je možné že dál už budou ČD pouze objednavat ojetiny. Záleží na krajích. Uvidíme.

PvvS

Těžko může PESA změnit pravidla už uzavřené smlouvy.-.

Axel

A pokrývá smlouva všechny platby pro PESu? Myslím nejen kupní cenu, ale taky částky za údržbu a opravy?

P.S. Jakou závazné pro PESU byly ony garance PESy, na jejichž základě kývnul Ústecký kraj na PESA ELF.eu? https://zdopravy.cz/regiojet-ziskal-od-usteckeho-kraje-rocni-odklad-na-nasazeni-novych-jednotek-od-pesy-91782/

Axel

Myslím garance PESy z roku 2018, které výrazně nebyly dodrženy. (zčásti) předpokládám vinou PESy

https://zdopravy.cz/regiojet-ziskal-garance-od-pesy-ustecti-radni-s-nim-uz-schvalili-smlouvu-19561/

PvvS

Ale tam se taky jednal o sankcích a ne malých. Jedná se pouze o sankci kraje vůči dopravci, ne o odpuštění sankcí PESE za zpoždění dodávek. Ty bude vyplácet objednateli.

Axel

Fakt? PESA opravdu naplní ty své „garance“ z roku 2018 a zaplatí smluvní pokutu?

PvvS

Pokud ji provozovatel bude požadovat, tak musí. Že kraj odpustil penále s tím nemá nic společného.

Gargy

Předjednany? Objednaný a jsou ve výrobě

***** Petr

Možná v hutích . Ani na svařovně ještě ne . A silně pochybuji , že by dělali dva roky výhradně pro ČD , spíš jen do kategorie vlhkých snů nebo desetiletí

Gargy

Tak mají termíny…a za druhé..je problém vyrobit je v kooperaci…neni

Axel

viz šaliny PESy pro Gdaňsk…. dodali 2 várky… U první várky dodali s takovým zpožděním, že z 15 šalin dostali zaplaceno jen cca 12 šalin (zbytek činily smluvní pokuty)…

Apollo17

A co si představujete pod pojmem „melou z posledního“? To mele ten motor Tedom,nebo převodovka Voith? Vždyť tam jsou okolo 10 let, podobný motor LIAZ a komunistická převodovka Praga 2M70 v 810 už melou přes 40 let.

Vít Jůza

Zaujala mě v tabulce jilemnická trať uvedená jako zajišťovaná KHK, ač je celá v kraji Libereckém.

MRC

A co tam tedy bude jezdit? 814? V infografice o té trati nic není…

Jiřik

Vždyť to máte v té tabulce! Namísto 810 začne v roce 2023 jezdit 814.0.

MRC

V tom případě moje omluva, té tabulky jsem si nevšiml a koukal jsem na tu kreslenou mapu 🙂

Lektor

V tabulce jsou obě tratě uvedeny.

medical examiner

Do skonání světa ne…
Nanejvýš tak 25 let, pak Pesa Link nebo Alstom Lint.

JirkaM

Nedokážu si představit že tady ty šroty 814 budou jezdit víc než 10 let.

Gwann

a co na rameno kuncice vrchlabí s čekáním cca 40minut z každé hodiny chcete turnusovat?

logicky…něco „zaplacené“

Ondra

Tak to je úžasné. Z Broumovska budeme příštích 5 let jezdit Regionovou, 854 jdou do kopru a 843 dostanou jiné tratě. A nové jednotky dostaneme až jako poslední. Doteď jsem jezdil vlakem do práce, protože ve vlaku můžu pracovat – 854, resp. 954 má 1. třídu, kde je klid a zásuvky. Teď budu muset s notebookem na klíně poslouchat ty řvoucí školáky… Už se nemůžu dočkat :-/

Ruzian1

Mezi Broumovem a Starkočí, respektive Hradcem budou 854 + 954.2 jezdit stále. Vždy v lichou hodinu z Br/Hk nebo v sudou hodinu z Náchoda do obou směrů

Brumla

To víte v Praze a v Brně jsou nadlidi tak sí vzali 854 a Trutnov jako vždy sklopil ocasky a je to . A dali jsem šroty 843. Smutné ovšem na tom je že pan hejtman 843 viděl poprvé až na dni iželeznice v Trutnově . Malinko mu úsměv zmizel. Po informací i stroji radši se vypařil. Smlouva zní že pokud pojede na vlaku jiná řada než má ,pokuta bude vyšší než když nic nepojede. Tak co myslíte, jak to dopadne. Radši nepojede nic a to u spolehlivosti 844 bude dost často.

PvvS

Hlavně že v Brně byly 843 a poté co je rozjezdili a dali dohromady, tak je přesunuli jinam a naflákali místo nich 854, který s vlekem a řidičákem nezvládají.

Axel

V zásadě nikoho, kdo živí firmu ČD, nezajímají vnitřní „rozbroje“ uvnitř firmy ČD… Čím dřív odborníci ve firmě ČD začnou táhnout za jeden provaz směrem k firmě orientované na cestující, tím větší bude šance, že firma ČD přežije zhruba v současném rozsahu (resp. v rozsahu menším o „živořící“ lokálkovou dopravu typu Čejč-Hodonín).

Gargy

Kolik procent trhu ČD ztratilo?? 6 procent ..to jk kapka v moři..ČD se snaží a s Bednarikem v čele se nebojím.narozdil od soukromníků objednávají nové stroje.

Axel

Když je vše tak bezvadné a růžové, tak proč firma ČD požaduje za pozemky pro komunikace (železniční koleje) v průměru 500 Kč/m2 plus nájemné za minulé roky od státu…. Pro srovnání – za pozemek pro dálnici u Jaroměře prý stát nabídnul vlastníkovi pozemku necelých 120 Kč/m2

„To se nám to hoduje, když nám to platí erár“…

Vašek

Já mám 854 také rád. Považoval jsem to za zdařilou rekonstrukci. Za mne pohodlnějši jízda, než v podbíječce Regíně.

Peťa Flaška

hahaha šotouši máte po srandě můžete zahodit foťáky muhehehehe a nemůžete proti tomu nic dělat!!!
810 jsou šrot a ti co je brání jezdí ještě trabantama!!!!
zdraví Peťa Flaška!!!

Jarek

Nomen omen. Na zdraví!

Gargy

Spíš Péťa fraška

medical examiner

Humbuk.
Jen se přeškolej na mladší sortiment…

Axel

Letos v únoru prý firma ČD měla trochu jiný plán – celorepublikově ČD chtěli spíše nahradit dieslové vagony Regionova za vagony PESA…
https://zdopravy.cz/prehledne-kam-chteji-ceske-drahy-nasadit-nove-jednotky-od-pesy-nahradi-hlavne-regionovy-74993/

Ale na praktickém příkladu Královehradského kraje to spíše vypadá, že PESy nahradí spíše vagony typu 810 a 854… Zatímco RegioNovy zůstanou v provozu v KHK

Beny

Tak ono jde spíš o typ linky.
Bohužel Regionovy dnes vozí i spěšňáky na dlouhých ramenech. Na těch poskytují naprosto nedostačující komfort a je tedy logické nahradit je Pesou.
Naopak na krátkých lokálkách je Regionova dostatečná a nahradí zde 810.

Axel

Souhlas … záleží na konkrétní trase = na zájmu cestujících a na konkurenci a) Pokud jde o náhradu vagonu 810 typem vagonu RegioNova, např. na lince Čejč-Hodonín, tak to mi připadá vyhazování peněz z okna = konkrétně na této lokálce IMHO se nemá šanci uživit pasažérská železniční doprava b) Tipnu si, že vagony 854 a 842, které v Královehradeckém kraji prý budou nahrazeny PESAmi, tak tyto vagony – zejména 854 – poslouží na studetské dojíždění na koleje (a na víkend domů)… viz příklad čtvrtí Brna, kde zavádí zákaz parkování pro přespolní – což bude mít vliv zejména na studenty …https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/rozsirovani-modrych-zon-rezidentni-parkovani-zavede-i-mestska-cast-brno-sever-20190620.html… Číst vice »

Axel

Konkrétní příklad nabídky firmy ČD s různými typy vagonů resp. s různou úrovní výbavy:

https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg

Gargy

Dieslový vagón to sem ještě nevidel

Axel

veze to cestující, a má svatozář = elektrický vagon
veze to cestující a nemá to svazář = dieselový vagon
neveze to cestující a má to svatozář = elektrická lokomotiva
neveze to cestující a má to svatozář = dieselová lokomotiva

Až přijdou baterky, tak to bude složitější s memotechnickou pomůckou.

P.S. Netahejme sem „ostravské metro“ na zemní plyn, protože pro „velký úspěch“ ( ironie ) se to myslím udrželo akorát v pár kusech
https://www.petrol.cz/aktuality/archiv/2012/27/ve-vitkovicich-pokracuji-prestavby-lokomotiv-na-cng-1029

Gargy

Asi potřebujete .. štamprličku

Axel

Byste se divil, jak pomůže srozumitelná terminologie, když člověku který jel vlakem naposled na školním výletě na základce, vysvětluju jak „na to“ začít používat železniční dálkovou dopravu namísto auto.

A každý ví co je to (folks)vágen… zato pojmům jako „jednotka“ v souvislosti s vlakem, nikdo normální nerozumí…

Gargy

On to Google umí vysvětlit.rozdil mezi mašinou (lokomotivou) nebo vozem je zřejmý..nebo el.a mot. Jednotky. Asi mějte normální…

Jiřik

Když vás někdo požádá o srozumitelný rozdíl mezi dvěma typy techniky, pošlete ho vždy na Google? To to neumíte dvěma větami vysvětlit sám?
A pak se divíme, že lidi hloupnou…

Gargy

Rozdíl mezi loko a vozem je jasný i dětem ve školce.

Axel

Gargy a fakt je nutné několik různých výrazů pro pasažérskou část vlaku?

Nebo vy znáte někoho normálního, kdo osobáku (autu) s přívěsným vozíkem říká „jednotka“ či „souprava“ či …?

Gargy

Auto s vozíkem .je auto s vozíkem.

Axel

Vždyť jo, žádná „jednotka“ či „souprava“… Tak proč na železnici neplatí normální mluva?

Gargy

A co je na tom nenormální?

Axel

Ptydepe

PvvS

Ona je to normální mluva. Každý obor má svý specifika.

Axel

Asi tak jediný obor, kde

Richard

Co bude s 854? Šrot?

Axel

Názor člověka z představenstva ČD z loňského října:

ZDOPRAVY.CZ:Ještě k těm vozidlům. Pokud byste někde nasadili řadu 843 místo 854, tak vozy řady 854 půjdou do důchodu?

Jiří Ješeta, ČD: Předpokládám, že ano. O ně zájem už není. Je to logický propad vozidel, nejstarší odcházejí ze služby a nahrazují je novější. Vozidla 843 jsou provozně levnější, jsou lehčí a mají nižší spotřebu než 854. (…)
https://zdopravy.cz/rozhovor-ztrata-linky-r14-zrejme-posle-do-duchodu-motoraky-rady-854-rika-jeseta-64210/

medical examiner

Jestli máte zájem o nějaký konkrétní exemplář, tak si řekněte který…
Pak vám ho přistavíme na zahradu na hraní…

Gwann

otazka je kolik za ne budou CD chtít. myslím, že by se různí zájemci na 10+ vozů pro nostalgicky provoz našli…

Bert

Když bude Chlumec – Stará Paka jezdit 843, které využijí plnou traťovou rychlost, nešlo by obnovit zastavování v Lukové a Zachrašťanech? (alespoň střídavě, jako Smidary/Skřivany u Sp vlaků)

Jenda

S plánovanými DMU120 si zase říkám, jestli by nedávalo smysl zastávky mezi Chlumcem a Starou Pakou sjednotit (SP každou hodinu). Jen pak ze Staré některé pojedou na Lomnici, jiné na Martinice.

Miroslav Zikmund

Byly konzultovány s MD / SŽ plány na drátizaci ? Sklonově náročné tratě mají být zadrátovány aby se dosahovalo traťové rychlosti v řádu desítek vteřin a nikoli v řádu jednotek minut, pokud vůbec – u zastávkového nebo častěji zastavujícího vlaku – lze s ohledem na trakční vlastnosti trakce 70 / 80 a hmotnosti soupravy vůbec traťové rychlosti na „smysluplné“ délce trati dosáhnout …. i z hlediska nákladní dopravy (trať do Solnice) … A když už se TO bude drátovat, tak by se to strategicky mělo dodrátovat i do Letohradu, poněvadž nákladní vlaky se „solnickým produktem“ mohou směřovat i do Polska… Číst vice »

Lektor

Aktuálně se žádná elektrizace, krom Týniště – Solnice nepředpokládá. Takže ikdyby se něco začalo připravovat tak to nebude hotové dřív jak za 10let.

Oldřich Sládek

a to to dokončení Solnice je trošku ve hvězdách…

Systémový specialista

Kvalita půjde dolů hlavně u přívěšáků. 054 oproti 043 nabízejí vaku WC a více místa pro kola.

Systémový specialista

A návrat Regionov na cca polovinu Sp na Broumov (a to až do konce roku 26) taky není žádná výhra…

Lektor

Návrat chtěli sami obce na trati, proto se vrací.

Systémový specialista

Předpokládám, že byl požadavek na nízkou podlahu. Mohli sem ale ty Sharky přihrát dříve než až na konec (ano vím, že o 2 roky dříve nahradí 854+954)

Gargy

054 kočáry mají víc místa pro kola

Systémový specialista

Však to také tvrdím 😉

Gargy

Pardon.

vašek

A co bude s nedávno rekonstruovanými šukafony? Když už se vrazily peníze do jejich rekonstrukce tak by byla škoda je vyřazovat. Stejně tak 843 a 854 můžou taky ještě pár let sloužit.
Taky nechápu proč se na jičínsku počítá pouze s regiošuky. Nemohly by právě tam jezdit 843 a 854

medical examiner

Asi nemohly…
Jakože 843 by tam jistě odvedly mnoho práce…

ondra

Ty ale prošly omlazovací kůrou v MS kraji v počtu hádám 20 ks,nikoliv v KH kraji.

PMa

Nějakých 6 ks Mikymausů by se v Trutnově našlo, všechny z doby, než se tomu začal věnovat MS kraj. Neumí dvoučlen, ale jeden má vakuzáchod. Jezdí z Trutnova do Vrchlabí a na z Městce Králové přes Starou Paku do Jaroměře.
Do dalších je nacpaný IS, pár se jich najde ve skoro retro provedení.

Jiří Kocurek

Slovensko?

zdydy

šukafony pošlou na Posázaví

Gargy

Jezdí hromada 810 v původním stavu..takže ty půjdou do srotu

Tom

A ještě si vlastně říkám, jaké jsou plány s využitím 954 do budoucna, protože se vlastně nejedná o tak staré vozy. Jednak by se daly využít tam, kde jsou a vyměnit jen 854 za 843 a za druhé jsou to prostě univerzální řidičáky, co najdou uplatnění ve všech soupravách s 842, 843 a když na to příjde, tak i klidně Brejlovce s honekerama. Tvar na to ten vagón má, aby ladil. 😀

medical examiner

To je fakt – patří k 854, ale jezdí s 842 a dříve i s 750.7 nebo 843.

Vena

myslim, že s ridicakama se dál počítá hlavně k 842, ktere přece jen prošly relativně nedávno menší reko. Počtem by to odpovídalo. Napovídá tomu i fakt, že pro obě řady (842, 954) současně dráhy poptávají zhotovitele na dosazeni ETCS.

Dušan

No to sice jo, ale je otázka a) zda se někdo opravdu vysoutěží a pak za b) kolik vozidel se skutečně vybaví, neboť z řady 842 se garantuje zadání sériového vybavení 35 žkv a z řady 954 (ABfbrdtn 795, Bfbrdtn 794) se garantuje zadání sériového vybavení 32 žkv.
A chce se to zejména pro trať č. 244 (Brno – Moravský Krumlov), kde má být do 2025 nebo kolik zprovozněno ETCS Level 2 mezi Brnem-Horními Heršpicemi a Zastávkou u Brna.

Gargy

Nedivil bych se kdyby ty 954 šly do Valmez…kde jezdí 842 +054

Jan

Mohl byste mi někdo vysvětlit (jsem laik), v čem je lepší 843 než 854? Mně osobně je 854 mnohem sympatičtější a pohodlnější.

Asdfg

Pro kraj je 843 levnější, papírově mladší, má plošinu pro vozíčkáře a infosystem. Kraj si myslí že to je pokrok. Ve jménu pokroku zmizely zásuvky 230V, WiFi, vakuové wc. Kdyby na vlacích zůstaly kombinace 843 a 054 nebo 954, byl by to rozumný kompromis.

medical examiner

To ano. Už proto, že 954 mají narozdíl od 943 oddíl 1.třídy.

Gwann

943 jsou tuším pouze 2, ne?

Anonymní alkoholik

Je jich 11.

medical examiner

Ne – 11, prapůvodně všechny v DKV Olomouc.
Jó…takhle kdyby jich bylo 20…

Pezos

Elektrický přenos výkonu, kotoučové brzdy, více míst k sezení…

Ale ve výsledku je to pouze nahrazení zastaralého vozu méně zastaralým vozem.

Gwann

jo, jenže v 854 se dá v klidu jet bez sluchátek. 843 je jiné posusnani

Dusanh

Treba 30% ucinnost prenosu vykonu? Spalikova brzda?

medical examiner

843 jsou podstatně mladší, mají EDB, plošinu pro vozíčkáře, a už snad z výroby informační systém.
A pro průvodčího mají 843 tu výhodu, že 843 mají obě čela průchozí.

854 jsou hlavně někde poruchové (na R26 často jezdily 754+2xB), a hlučné.
843 mají jedinou známou vadu, a to hluk a horko ve velkém oddíle pro cestující.

Honnzok

Mladší jsou to je pravda, ale celkově působí podstatně hůře. Neb se do nich neinvestovalo tolik jako do 854… Teď když člověk chytne 854 po dílnách tak mu může chybět tak klima a pár jednotkám lidí možná nižší vstup… Přeci jen některé 854 už jezdí v plné palbě IS + Wifi + zásuvky (včetně usb) a často i vaku záchůdek a pokud nejsou rozcapené okna tak i překvapivý klid v oddíle pro cestující…. u 843 to cestující žel nenajde a nástup mu zpříjemní dveře 843 (ať vstupní či interierová) které fungují zpravidla dost podivně….

Lektor

Když si přečtete článek celý, tak zjistíte, že ty 843 vydrží jen o dva roky déle. Pak zmizí i ty 843. Jejich zásadní výhoda, je ta plošina, ta je dnes rozhodující. Ale jak píšu 843, vydrží jen o málo déle než 854.

Honnzok

To se mi moc nezdá… Plošinu na některých tratích opravdu moc nepoužijete… Pokud stále platí že plošina jen na 550 peron… Tak na takovém spešňáku například Kolín- Trutnov) toho člověka nemáte skoro kde vzít (naložit) dejme tomu, že třeba v Kolíně ale kam ho povezete? (Obdobě nepoužitelná je mezi Hradcem a Trutnovem….) jediné kde by to plus mínus dávalo smysl je na severní 026 ale tam už plošina jezdí… Ale dokid Starkoč, Mezimesti a Broumov vypadají takto tak ani tam moc ne…

Modré zábradlí

854 je slabá lokomotiva s malým oddílem pro cestující. (Taky je mi sympatičtější, ale živit bych ji nechtěl.)

Jiří Kocurek

A polovinou náprav nehnaných. Celé je to na rámu a podvozcích z roku 1968 až 1970. Ale netuším, kdy naběhne nutnost revize, zda se na nich nevyskytují únavové trhliny.

Honnzok

Máte za to, že těch deset lidí (přesněji tedy 12) to vytrhne? Rozdíl v obsazenosti mezi 843 – 60 a 854 – 48…. Já si to nemyslím….

Tom

Navzdory kritice, která už tu proběhla v předchozích článcích si myslím, že je to dobrej plán. Skvělej kompromis mezi nasazením novejch vozidel a vyždímání toho, co ještě je. Např. Vrchlabí a Svoboda vážně nejsou tratě, který potřebujou na Os fungl novou jednotku. 843 věřím, že pak po svém působení tady najdou uplatnění ještě někde jinde, že to nebude jejich konec.

Lektor

Myslím že už toho moc nenajdou, nejsou nízkopodlažní, přibývá nových jednotek a naopak ubývá neelektrizovaných tratí, kde se vyplatí velký motorák. V nejbližší době zmizí z Uničovky, Zastávky u Brna, v plánu je Vlára, Frenštát, ale i Kladno a Boleslav.

Tom

No, ono by mělo být priorita většiny krajů nadobro zlikvidovat všechny spoje, kde ještě jezdí 810 s přívěsnými vozy a 810 nechat pouze solo, kde nic většího nedává smysl. Pokud by se pak měnila 810 + Btax za 843, je to stále podle mě velký posun kupředu a pro rakve smysluplné upotřebení. Měnit Regionovu za 843 je na zváženou, protože se ubere ta nízkopodlažnost. Ale když rakvemi nahradíte 810 + Btax, stoupne pouze spotřeba nafty, což si ale myslím, že si můžeme dovolit. Pak jsou další skvosty typu Btx, které se mohou zase nahradit 043 nebo ještě 054. Pokud by… Číst vice »

Twix

A kolik je tratí kde jezdí 810+Btax pravidelně, ne jen jako posila ve špičce? Na horním pacifiku se to zatím drží oficiálně protože regína se nevejde v Čerčanech do depa. Moravskoslezský kraj ty Btaxy chce a proto je ČD rekonstruují. V některých krajích se o Btax už nedá zavadit vůbec.

Tom

Horní Pacifik, Hodonínsko, Valmez, Bechyňka… ale to je jedno, jestli jsou jenom posily nebo ne. Na daný trati může jezdit různě 810 a 843. Co bude nad kapacity 810, bere 843. Ten horní Pacifik by byl zrovna na tohle super. 843 by přes den braly nejdůležitější výkony a zbytek v režii 810. Čerčany by do rotundy 843 taky nedaly, takže by se muselo spolíhat, že jich většina bude neustále v oběhu. I když nechci kecat. Dřív byl horní Pacifik obsluhován převážně M262 a nějak to to depo taky muselo zvládat. A třeba na Bechyňce tam mi úplně drásá nervy vidět… Číst vice »

Gargy

Valmez už jen sporadicky 810+010

Gargy

843 umí jezdit i na jeden motor takže spotřeba bude lepší než 810.

Pája

Takhle kdysi jezdila 842 do Luhačovic. Stačila některé spoje sólo, cestou zpět po spádu se jezdilo na jeden motor. Obě řady /842 i 843/ s touto možností počítají už od výroby.

Apollo17

Lepší spotřeba u 843,než u 810 nebude nikdy. I kdyby jela 843 na půl motoru. 🙂
810 má hmotnodt 20 tun.
843 má hmotnost 56 tun.
Když povezete skoro trojnásobnou hmotnost,bude práce(a tím i spotřeba) vždy větší.

PvvS

Nemělo. V obsaditelnosti je to skoro stejný . 810 má papírově o 20 míst na stání míň..

Axel

Pane Lektor … IMHO nejezdí vagon 843 na trati Brna přes Veselí n. Moravou a přes Brumov-Bylnice směr Slovensko

Na celé této trati nebo na její části jezdí
ve směru od Brna – vagony 854, 842, 810 a
ve směru z Brumov-Bylnice vagony Arrivy

Ale ono jestli vagon 843 nebo vagon 854 – z mého pohledu cestujícího: jde-li o cestování zhruba kolem půl hodiny – tak je to více méně jedno resp. rozhodne vybavení/čistota/odhlučení interiéru

Pája

Cestující neřeší, jestli to má dvě převodovky Alison s uspořádáním 1A A1,, nebo elektrický přenos výkonu na všechna dvojkolí. Zajímá ho, jestli je tam teplo/chládek, pohodlné sezení a svezení, čisté WC a pokud možno wifi a zásuvky.

Axel

plus hlučnost… A jestli při delších jízdách je vagon nějak přizpůsobený, aby se zabavily malé děti…

Gargy

842 už nemá Alison ale už.

Axel

A o tom je řeč … nikoho z normálních cestujících to nezajímá (a koho to zajímá tak si určitě info sežene)….

Chtělo by to návod „pro blbce“… A omezit převážně technické informace. Posílit informace o tom, co cestující dostane za své peníze.
https://www.regiojet.sk/o-nas/virtualna-prehliadka/

Čím dřív se lidi od železnici zbaví nesrozumitelného ptydepe a nesmyslného vnucování obtěžujících typů informací na úkor potřebných informací, tím dřív do vlaků přitáhnout cestující, kteří přesednou z aut.

Gargy

Ale…lidí jsou hlavně pohodlni a proto nepojedu vlakem.regiojet mi nepripominejte…včera sem musel použít a tak příšerně přísežné sedačky sem dlouho neviděl.

PvvS

Běžnej substrát zajímá pouze to, jestli to přijede včas a jestli to dojede. Zbytek detailů je důležitej pro provoz/obsluhu.

Axel

No právě a to je leckdy kumšt se dovědět. zvláště na menších nádražích… 2 menší děcka s sebou, tak to člověk nemá moc šancí řešit MůjVlak…

Gargy

Zf

Khufu

Zdá se, že o titul nejhorší šrotiště na české železnici finálový souboj svedou gubernie olomoucká s královéhradeckou.

Plecháč

16 nových DMU a 7 nových EMU je pro vás málo?

Twix

Já bych úplně nepodceňoval ani MSK s jeho rekobafíky na hlavní trati z Opavy na Bruntál.

Pezos

Navíc náhrada bohumínských 460 je v nedohlednu (dnes běžně jezdí minimálně dva místo elefantů a tři turnusově, kraj to chce „nahradit“ dvěma pantery, k smíchu).

Jiří Kocurek

Obávám se, že Tornadá ř. 460 dožijí až do přepnutí na střídavinu.

medical examiner

A to ještě jen řada 460.
Řada 560 bude v brněnské gubernii jistě nějaký ten pátek ještě strašit…

PvvS

560 zařvou hodně brzy

medical examiner

A co budou řvát? 😀
Že jsou sedřené nebo že do šrotu ne?

Gargy

Je v dohlednu jelikož jsou objednané pantery

medical examiner

V dohlednu to bude v to přechodné období provozu po dodání… 😀

Pezos

Myslíte toto?

Řada: 640.2
Roky dodávek: 2022–2024
Nasazení: Královéhradecký (7), Moravskoslezský (2) a Olomoucký kraj (27)

Pro Moravskoslezský kraj jsou tam celé dva kusy, momentálně jsou turnusovány tři 460 a další zaskakují (v podstatě denně) za 471. To není náhrada, to je výsměch.

Gargy

Jelikoz se do tornád nebude dávat etcs tak skončí 2025.ty olomoucké zajíždějí na výkony do moravskoslezského kraje…takže zmizí 460. Takže mi vychází jen náhrady.

Apollo17

Ještě jsou objednány 650.2 pro MS kraj.

Gargy

A taky 460 už nechodí do dílen takže ..jediné co se na nich dělalo byly dveře na tlačítka a nové radiostanice…

Lektor

Tak snad naopak touto cestou tu pozici opustí ne?

Šašek

Velmi dobrá zpráva, že na hodně tratí se nasadí Reginy. Maximálku mají dostatečnou a dobře se do nich nastupuje. Těch pět let poslouží ke spokojenosti a pak se nahradí novotou.

Železničář0990

Milý Šašku, kdybyste byl nucen kodrcat se regionovou několikrát týdně na vytížené trati, protože dráhy nemají jiné vlaky, určitě byste změnil názor. Řada 814 je nepovedené vozidlo se spoustou nedostatků (hluk, absence klimatizace, špatné odpružení,…) Vhodné maximálně pro lokálky.

Šašek

Jízdní komfort je subjektivně vnímaná pohoda. Pro někoho to znamená wifi, pro jiného rychlá doba cestování. Regina ma maximálku 80km/h a po dobrých tratích jezdí slušně. Žádný zhoršený jízdní k.,protože ten je vnímám zcela subjektivně. Pravidelně takto cestují studenti, maminky s kočárky i lidé o berlích. Jezdím autobusem a to také není vrchol luxusu. Železniční trať zde nevede pane Železničář0990, ale Reginou jsem ve volném čase jezdil a sníženou kvalitu jsem nepociťoval.

Beny

Studenti, maminky s dětmi i lidé o berlích jedou čímkoliv co jede. Stejně jako důchodci a pracující. Část jede autem a kdo nechce pěšky jinou možnost většinou nemá 🙂

Karl vB.

„…rychlá doba cestování.“
Proboha, co to je za veličinu?
Doba může být dlouhá, nebo krátká, ale ne rychlá.

Khufu

Jak vysvětlíte to, že na všech tratích, kde byly regiofony nahrazeny novými vlaky, stoupl počet cestujících? Vy jste koprofil, že považujete odporný puch, jež se do nízkopodlažních vozů regiofonů line z odpadní nádrže toalety?

Šašek

Opravdu? A máte na to statistiky, že na VŠECH tratích stoupl počet cestujících. Pach výkalů jsem ve voze necítil, asi máte špatné zkušenosti a pak jste zlostný.

Beny

Právě že ta maximálka je taky občas problém. (Náchod-Týniště-Choceň).

Jinak souhlas, na linky do 30-45 min přijatelné vozidlo, dál děs.

Připomínám, že komfort Regionovy je horší objektivně na jakékoliv trati. Chybí zde totiž sekundární vypružení, stejně jako u 810.

Pája

Stejně jako chybí otočné dvounápravové podvozky. Nejen na obloukovitých tratích s ne úplně dokonalým svrškem je z tohoto pohledu 843 nebo 842 fakt kočár.

Luke

Tak to já doufám, že ty 843 projdou průběžně nějakým omlazením, a dosadí třeba vakuové WC (eventuálně wifi a zásuvky)

ondra

Přijde na to,jestli do 843 ETCS ano či nikoliv.Já bych se přimlouval za ano,uvážím li ,že se bude cpát do o 15 let starších hrbatic 130,které ani nemají el. BSE na rozdíl od 843.

Gwann

zkuste zavěsit za 843 10 vozů Eas. pak pochopíte rozdíl…

Milan

Do 843 se ETCS dávat nebude, nejsou to perspektivní vozy. Naopak se bude dávat do 842.

Gargy

To víte nebo si to myslíte?

Lektor

Kvůli třem až čtyřem rokům asi těžko.

Gwann

když je konec nasazení blízko, tak rozhodně ne

Jelen

Takže mezi Týništěm a Chocní budou jezdit jen motorové jednotky pod dráty (jako jezdí už teď) a ani v příštích letech se to nezmění? Kde to žijeme?

Jarek

Ty motory obsluhují rameno Choceň-Náchod. Tak byste mohl dát nějakou kvalitní šotoradu co by tam mohlo jezdit.

Jelen

Otázka je, proč zrovna toto rameno? Dřív se jezdilo HK – Choceň plně v elektrické trakci a problém nebyl.

Asdfg

Objednavatel asi usoudil že velká mašina a 3 bymaky pro jednotky lidí je drahý špás.

Twix

A jaký problém nebyl? Přímé spojení z Náchodska na koridor do Chocně má přinejmenším srovnatelný význam jako trať na Starkoč. Dřív se to akorát neřešilo.

Jelen

Nebyl problém v tom, že se všichni dostali tam, kam chtěli a na tratích jezdila vozidla adekvátní infrastruktuře.

Milan

Nastudujte si počty obyvatel v příslušných sídlech. Přímé vlaky z Hradce Králové do Chocně jsou nesmysl, naopak je potřeba jezdit přímo do Rychnova nad Kněžnou a Kostelce nad Orlicí, Vamberka.

Jiří Kocurek

Takže mají všichni v Týništi přestupovat, aby měl Jelen pokoj.

Jelen

Jak všichni? Vždy bude někdo přestupovat, nikdy nezajistíte přímé spojení ve všech relacích. Dává smysl, když dráty vedou na Choceň, aby se tam jezdilo elektricky. Nebo snad ty dráty nad kolejemi visí proto, aby se pod jimi spalovala nafta? K čemu se potom ta elektřina v uhelných elektrárnách vyrábí, když tam proudí úplně do prázdna a využijí ji jen mimořádně odkloněné vlaky při problémech na 010?

Leinad

Že se přestupovat musí je pravda, ale ne důvod přidávat přestup na ramena kde není potřeba. Pokud seženeš adekvátní akumulátorovou jednotku, budu pro.

Jelen

Pokud vím, tak obecný trend v celé Evropě je podporovat elektrickou trakci v dopravě. U nás máme elektrifikovaných tratí jen malé procento. Tak proč by na nich měly jezdit motorové vlaky?

PvvS

A kolik pak procent nákladu a osob se převeze pod dráty a kolik na nezadrátovanách tratích ? Málokterá nezadrátovaná trať má dneska zátěž na to, aby se na ní vyplatila drátizace.

Petr

Kraj podepsal smlouvu s Čd v Trutnově a ne v Turnově 🙂 To mi připomíná seriál comeback.

*****. Petr

Kraj bez řádného řízení neměl podepsat vůbec nic , celkové to je fraška . Kéž by ty nové vlaky dopadly alespoň z části.

medical examiner

Ačkoliv evidentní rozdíl je v tom, že do Turnova se jezdí z Prahy přímo, kdežto do Trutnova přes HK, alternativně přes Chlumec n. C.