dkv-spojujeme

Přehledně: Kam chtějí České dráhy nasadit nové jednotky od Pesy. Nahradí hlavně regionovy

Motorová jednotka Pesa pro České dráhy. Foto: PesaMotorová jednotka Pesa pro České dráhy. Foto: Pesa

Jako první se mají objevit nové jednotky v Praze a ve Středočeském kraji. Jejich nasazení omladí vozový park i na tratích, kde jezdit nebudou.

Nových motorových jednotek od Pesy se dočkají jako první cestující Českých drah na tratích ve Středočeském, Pardubickém a Jihočeském kraji, současně také na některých trasách z Prahy a po Vysočině.

Deník Zdopravy.cz získal předběžný plán, na které konkrétní tratě půjdou vozy z první objednávky v rámci historicky největší smlouvy Českých drah na nové dieselové jednotky. „Nejčastěji půjde o nasazení na tratě, kde dosud jezdíme s jednotkami řady 814 Regionova,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod. „Neznamená to ale úplný konec konkrétních nahrazených jednotek řady 814. Ty například v Pardubickém kraji návazně nahradí řadu 810 a díky tomu nabídneme částečně nízkopodlažní vozidlo s toaletou pro vozíčkáře i na dalších tratích, kde to zatím nebylo možné. Vozidla 810 v dobrém stavu půjdou na výkony na jiné tratě,“ dodal Ješeta.

České dráhy už mají s řadou krajů smlouvy, ve kterých je stanoveno, na které výkony nové jednotky nasadí. V případě Pardubického kraje půjde o vlaky Pardubice – Havlíčkův Brod, kde nahradí sedm jednotek regionova.

Na Vysočině bude jezdit devět jednotek z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Slavonic a z Havlíčkova Brodu do Ledče nad Sázavou, případně až do Zruče nad Sázavou.

Nasazení nových jednotek ovlivní vlaky i na jiných tratích

I příklad Vysočiny ukazuje, že příchod nových vlaků spustí „domino“ výměn vozidel na jednotlivých tratí. Na obou tratích na Vysočině nahradí Pesy motorové vozy Stadler RegioShuttle (řada 841). Ty ale neskončí, čeká je posun na tratě 240 (Brno – Jihlava), 250 (Havlíčkův Brod – Tišnov) a Křižanov – Studenec, kde nahradí stroje řad 814 a 854.

V Jihočeském kraji se objeví sedm nových jednotek na spěšných vlacích z Tábora přes Písek do Strakonic a na trati Strakonice – Blatná – Březnice a u spojů Protivín – Březnice. Nahradí zejména motorové vozy řady 842, které půjdou na jiné výkony.

V Praze a Středočeském kraji mohou nahradit jednotky regionova na tratích z Prahy do Kladna a Rakovníka a z Kralup nad Vltavou do Kladna. „Možností nasazení je ale více, bude záležet na dohodě a rozhodnutí objednatelů,“ dodal Ješeta. Praha a Středočeský kraj by měly být prvním regionem, kde nové jednotky, zatím v počtu deset kusů, budou jezdit. Následovat bude Pardubický a Jihočeský kraj, Vysočina je má ve smlouvě od roku 2024.

České dráhy oznámily kontrakt na dodávku motorových jednotek od Pesy včera, rámcová smlouva počítá až se 160 vlaky během osmi let. Dopravce podepsal závaznou objednávku na 33 jednotek.

Vlaky budou mít světlý a prostorný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami, Wi-Fi, elektrické zásuvky 230 V s nabíjecím USB portem 5 V pro napájení drobné elektroniky nebo moderní audiovizuální informační systém s LCD monitory, které je budou informovat o průběhu jízdy a také o případných mimořádnostech na trase. Jednotky poskytnou dostatek místa pro přepravu osob na invalidním vozíku a budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu. Dostatečnou kapacitu budou mít také úložné prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro kočárky, jízdní kola nebo zvlášť objemná zavazadla. Toalety budou mít uzavřený systém, budou vybaveny sklopným přebalovacím pultem. Oproti současné generaci jednotek Pesa v barvách Českých drah budou vybaveny zabezpečovačem ETCS a magnetickou brzdou.

Tagy České dráhy DMU120 pesa Top
320 komentářů