Dopravci Mimořádné události Železnice

Soud začal řešit vykolejení vlaku u Mariánských Lázní. Strojvedoucí poukázali na zmatečné značení

Vyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje
Vyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje
Strojvedoucímu hrozí dvouletý zákaz činnosti a podmínka.

Okresní soud v Chebu začal projednávat jednu z největších železničních nehod v tuzemsku v roce 2019. Čtyřiapadesátiletému strojvedoucímu nákladního vlaku hrozí za nerespektování rychlostního omezení tříletá podmínka a dva roky zákazu činnosti. Takový trest navrhuje státní zástupce. O projednávání informoval jako první server Novinky.cz.

Nákladní vlak společnosti ČD Cargo u Mariánských Lázní vjel v červenci do rychlostního omezení na 30 km/h trojnásobnou rychlostí, což vedlo k vykolejení lokomotivy a třinácti vozů. Celková škoda dosáhla 28 milionů korun. Omezení na trati bylo kvůli stavebním pracím na stavbě obchvatu Mariánských Lázní.

Na trati přehlédl železniční značku, tzv. předvěstník, který má strojvedoucího dostatečně dopředu upozornit na blížící se místo s omezenou rychlostí. Umožňujeme mu tak v předstihu brzdit,“ citovaly Novinky.cz státního zástupce Vlastimila Šáchu. Podle něj byl předvěstník umístěn na rovince a v dostatečné vzdálenosti, aby jej mohl obžalovaný včas vidět.

Strojvedoucí Radim Růžička uvedl, že v jízdním rozkaze informace o omezení neměl. „Nejsem žádný sebevrah. Vůbec jsem netušil, že tam probíhají nějaké stavební práce. Protože tuhle trať jsem měl jet poprvé po půl roce, tak jsem si ve výchozí stanici pečlivě nastudoval všechny změny. Upozornění na snížení rychlosti nebylo ani v písemném jízdním rozkaze, kde jsou uvedena všechna dočasná omezení, nenašel jsem ho ani v takzvané knize normálií, prostřednictvím které nás zaměstnavatel upozorňuje mj. i na traťové úseky s trvalými změnami,“ prohlásil Růžička.

Předvěstník přehlédl. Další rychlostník měl být zakrytý, dodal odborář

Přiznal, že předvěstník přehlédl, v té době hledal něco v jízdním řádu. „Když jsem se podíval znovu na trať, míjel jsem akorát rychlostník s povolenou devadesátkou, takže jsem byl pořád v klidu,“ dodal Růžička, který nyní pracuje jako strojvedoucí na železničním zkušebním okruhu.

Podle Jiřího Staňka z Cechu strojvedoucích bylo chybou zmatečné značení trati. „Byl tam předvěstník, který upozornil na blížící se snížení rychlosti na třicítku, ale vzápětí za ním je rychlostník s povolenou devadesátkou. Ten měl být správně zakrytý. Takhle to ve strojvůdci budí dojem, že předvěstník někdo zapomněl sundat, neboť v itineráři žádné omezení v tomto úseku nemá,“ upozornil Staněk.

U soudu navíc několik strojvedoucích uvedlo, že předvěstník byl špatně viditelný. „Byl vykloněný, jako by padal ze stráně, a navíc schovaný za keřem,“ řekl Pavel Hrbek, který místem projížděl dva dny před nehodou. To, že značení nebylo ideální, dokazuje i dopis Českých drah Správě železnic dva dny před nehodou. V něm žádaly, aby trvalé omezení na 30 km/h bylo změněno na takzvanou pomalou jízdu, kdy by byli strojvedoucí lépe varováni na blížící se omezení.

Na špatné informování upozornila ve svém závěrečné zprávě také Drážní inspekce. „Skutečnost, že dopravce systémově umožnil strojvedoucímu vyjet s vlakem na trať, aniž by měl jistotu, že se strojvedoucí seznámil s důležitými změnami, přičemž zásadní snížení rychlosti o 65 kilometrů v hodině bylo na trati návěštěno pouze jedním návěstidlem, považuje Drážní inspekce za slabinu celého řešení snížení rychlosti, zejména pokud na trati není zavedeno technické řešení, které by toto pochybení strojvedoucího aktivním zásahem do řízení vlaku zabránilo překročení nejvyšší dovolené rychlosti a v konečném důsledku i vykolejení,“ uvedla ve svém stanovisku v loňském roce.

Nehoda přispěla k zásadnímu kroku pro vyšší bezpečnost: Správa železnic začala zveřejňovat tabulky traťových poměrů v elektronickém formátu. To umožnilo vznik „navigace pro strojvedoucí“.

140 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krysa350

Pokud dochází k výraznému snížení rychlosti, např. z těch 90 na 30, řešil bych to systémově buď dvojím snížením rychlosti, tedy z 90 -> očekávej 60 -> 60 -> očekávej 30 -> 30, či „opakovacím předvěstníkem“ (jak se píše ve zprávě DICR), anebo rozkazem. Bordel v zapomenutých nezakrytých rychlostnících a tím pádem rozpor proti D1 je problém SŽ a je třeba k tomu přihlédnout. Bezpočnostních doporučení je ve zprávě dost na to, aby nebyl viněn výlučně strojvedoucí, jde i o systémové chyby, které je třeba na základě této zkušenosti odstranit.

Vbb

A co to vyřešit systémově – zabezpečovačem?

LKB

Pokud tam je na rovnem useku znaceno navestidlo na 30 a potom v tom S je znaceno navestidlo na 90, ktere tam nekdo zapomnel schovat / zakryt, pak strojvedouci jel neprimerene rychle na rovine predtim, ale pokud v zatacce jel 90, jel v souladu se znacenim na trati. A ma ted prednost, co je znaceno na trati nebo co je nekde v planu trati? Ja bych rekl, ze to, co je na trati. Pokud jsou na trati nesmysly, je to odpovednost SZ.

Pavel Skládaný

V každém případě, pokud byl před místem nehody nezakrytý rychlostník „90“, pak je to z hlediska lidské psychologie velmi významný faktor, který mohl obsluhu velmi účinně zmást a přispět k chybnému rozhodnutí strojvedoucího. Připomíná to tragickou nehodu v Hradci nad Svitavou v září 1967, kdy vjezd do výhybny do odbočky byl návěštěn zeleným světlem „Volno“ s plechovým rychlostníkem „40“, který ale před nehodou spadnul do kanálu. V Plané byla aspoň velká klika, že nešlo o rychlík plný lidí.

korda

Proč ČD Cargo nestojí za svým zaměstnancem .

Miloš 2

Je pravdou,že značení nebývá často O.K. U nás v depu bylo takové nepsané pravidlo,že nejlépe se o stavu trati/stahovačky,pom.jízdy atd./bylo informovat u kolegů,kteří se na trati „čerstvě“pohybovali.
Zejména,když tam fíra delší čas nejel.

A.H.

Zrovna jeden takový problém s rozkazy řeším skrz svého zaměstnavatele s SŽ. Výpravčí neví kdo je zpravující pro který vlak, rozkazy pro stejný úsek vydávají rozdílné…..etc. Ale pro odlehčení. Před pár lety se na jedné lokálce po „kosení trávy“ pokosil i pískáček. Banán, času dost, nepruď….a za týden se na přejezdu k němu náležícímu scukla Regina s autem. A teď jste měli vidět tu komedii. Za polem zastavil UAZ, ze kterého vyběhl chlap v oranžovém s pískáčkem přes rameno a upaloval přes pole,aby ho stihl osadit dřív než přijedou chlapci z DI . A tak to chodí na dráze pod… Číst vice »

Gwann

tohle je ovšem na klepeta pro všechny zúčastněné z Dobré správy. obecné ohrožení z nedbalosti?

Herold

Na to to spíš nebude…videl bych to na § 277: poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení z nedbalosti.

Gwann

tak to je také hezký t.č. ale celkem malá sazba. ale i §273 by mohl sedět….a to dokonce v odst. (3) b) § 273 Obecné ohrožení z nedbalosti (1) Kdo z nedbalosti způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapříčiní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu, elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání, nebo kdo z nedbalosti takové obecné nebezpečí zvýší nebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění, bude potrestán odnětím svobody až… Číst vice »

Gwann

PS: ale moje kvalifikace by asi neprošla, vaše daleko lépe

Jiří Kocurek

A taky tohle:
§ 347a – Maření spravedlnosti
(1) Kdo pro účely zahájení řízení před soudem, před mezinárodním soudním orgánem nebo trestního řízení anebo v takovém řízení předloží věcný nebo listinný důkazní prostředek, který má podstatný význam pro rozhodnutí, o kterém ví, že je padělaný nebo pozměněný, v úmyslu, aby byl použit jako pravý, anebo padělá nebo pozmění takový důkazní prostředek v úmyslu, aby byl použit jako pravý, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

Pavel Skládaný

Kdepak, dopadne to stejně, jako u řidičů na silnici. Řidič měl předvídat a vlak má vždycky přednost. Žádný správce za nic nemůže.

Kkarel

Sž má vždycky pravdu a když ji nemá tak platí pravidlo 1.😁
Predvěstník tam byl a hotovo, nevadí, že není vidět.
Taky už jsem zažil Z asi 30 cm schované za trpaslíkem, takže v noci úplně neviditelné.

korda

Jeto tak socialistické železnice mají vždy pravdu

Pája

Chlapi, někdo z vás tenhle týden drsně přerušil svižný rozjezd Pantera kvůli puberťákovi padajícímu z nástupiště. Jasně, pošťuchovali se kluci cestou ze školy. Okolí Brna, konkrétní nebudu. Pokud to čtete, tak tlumočím obrovské díky od jeho rodičů. 👏

Blackbeard

To měl kliku, že nepotkal mě. Takové já kosím. 3dny volna jsou 3dny volna

Pája

Tak tohle mně nenapadlo. Až jeho rodiče vychladnou, řeknu ji to. Dnes ne, ještě se trochu klepou.

Gwann

poněkud nevkusný smysl pro humor
máte děti?

Pavel Skládaný

Můj známý řidič autobusu zase vtipně říká, „ty cyklisty je potřeba systematicky ničit“.

Ketchup1970

Děkuji za krásny moment dne, kdy se uzná i taková věc . Takže hlavně ze se nic nestalo. Pájo, rodičům poklona a klukovi hodně štěstí.

Pája

Poklonu zaslouží hlavně
Pan strojvedoucí. Nikdy bych nevěřil, že se rozjíždějící Panter dá takhle „přišpendlit“.

Georg

jestli ma magnety, tak docela dobre.

Kamui

Jenže ono to nemusí být vždy optimální, brzdit. Pokud by vlak řídila AI (umělá inteligence) bez emocí, tak může snadno dojít k závěru, že lepší je jeden člověk s 95% pravděpodobností smrti, než 200 lidí s 5% pravděpodobností smrti (pády při prudkém brzdění).

Pája

Několik cestujících uvnitř opravdu změnilo směr chůze i rychlost. ☺

Leinad

Jenže pokud by se rozhodovalo na základě reálných tvrdých dat, tak pravděpodobnost úmrtí cestujícího kvůli rychlobrzdě je trochu menší, než 5%.
Složitější AI by mohla dojít k různým závěrům, ale tomu bych neříkal „optimální“ ani „lepší.“

Gwann

s podobným přístupem by bylo celkem přínosné rozebírat rozhodnutím lidu zbytečné lidi na orgány.,

nejsme tu v situaci, kdy někdo při vyhýbání se zajíci narval osobák pod kamion…

Pavel Skládaný

Buďte konkrétní, tyhle události my užíváme pro poučení a formulaci preventivních opatření. Ono i taková maličkost, zda je na nástupišti vyznačena žlutá bezpečnostní linie, hraje roli, jak blízko k hraně nástupiště lidé přistupují. Před časem např. v Židenicích přišel o život hoch, který si fotil vlak a stál na okraji nástupiště. Neb netušil, že poslední dlaždice již není „chodník“, ale „nebezpečný prostor“.

noerf

Záleží na tom, zda-li pro soudce bude významnější značení na trati (předzvěsti, návěstidla, rychlostníky) nebo TTP a rozkazy.
Navíc jsme v ČR, takže názor odvolacího soudu, popřípadě nejvyššího soudu při dovolání může být odlišný.

Herold

V jiných zemích se totiž nestává, že by prvoinstancni a odvolací soud měly odlišné názory, to je možné jenom v ČR, že jo?

Gwann

pokud by měl mít prvoinstanční a odvolací soud na vše stejný názor, tak odvolací soud není třeba. asi jste nepochopil základní principy vícestupňové soudní soustavy

Herold

Vy jste spíš nepochopil můj příspěvek, dobrý muži.

Gwann

tak mi to vysvětlete, jak sjte to myslel, dobrý muži

Gwann

ajó…já už nevím pomalu který šílený nápad tu kdo myslí vážně a který nevážně….

devnull

Teoreticky je to hezké, ale v praxi to naprosto nefunguje a vede to k absolutní nepředvidatelnosti rozsudků. Já válčím s naší justicí už před 2 roky a kdo to nezažil, nepochopí.

M19

Možnost odvolání nevede k nepředvídatelnosti rozsudku, naopak to alespoň částečně sjednocuje rozhodovací praxí. Brání to absolutní libovůli soudů nižšího stupně.

Leinad

Nebrání, protože rozsudky nadřízených soudů vesměs nejsou závazné.

M19

Pokud odvolací soud z nějakého důvodu rozsudek zruší, je jeho odůvodněním soud nižší instance vázán. Pokud rozhodně sám je jeho rozhodnutí platné. Lze podat jen dovolání. Soudy jsou vázány tzv. judikaturou, že to někdy zejména soudy nižší instance nedodržují je věc jiná a po odvolání je jim následně obvykle případ vrácen k novému projednání.

Leinad

„Jsou vázány“ znamená jenom „pokud nedodrží, hrozí že se jedná ze stran odvolá.“
A že odvolání bude řešit stejný soudce, který dělal minulou kauzu, není jisté.

M19

A co jste tím chtěl říct?

Gwann

JSOU.

nižší instance je povinna se řídit rozsudkem odvolačky. jen odvolačka mnohdy nerozhodne ale řekne, nepřezkoumatelné protože blbě odůvodněné nebo neodůvodněné. opakované neřídění se názorem odvolačky je pro soudce na nižší instanci důvod k sejmutí z kauzy (jeden z mála případů, kdy můžete přijít o zákonného soudce) a v případě opakování na jedné kauze to je i kárné provinění.

na druhou stranu, soudy u nás netvoří právo, narozdíl od USA a GB

Gwann

přesně tak.

rychlodráha

No co. Hoděj to na fíru. Zodpovědní za bor… nepořádek na dráze si budou dál sedět v Dlážděné.

Dost bych se divil, kdyby to bylo jinak.

Martingluom

Koukněte se na YouTubera Andy cz tam na to upozorňuje furt, ale připadá mi že je toho na tratích čímdál víc. 😄

Leinad

Jak upozorňuje, proč nic nedělá? 😀
Co je to za trať, tyhle TTP neznám – když jsem dělal seznání, bylo to jinak – chci pilota.
Nestihl jsem přečíst návěst – dávám rychlobrzdu.
Nepojedu 90, mirell mi ukazuje 40.

Pája

Doufám, že rychlobrzdu nepoužíváte několikrát denně, ty ploché obruče taky někdo musí řešit a levné to není, možná i soupravu přetrhnete. Pokud odvracíte hrozící nebezpečí, je všechno v pořádku, k tomu je určena.

Leinad

Nejsem fíra. Jenom nechápu, proč na alibismus Spržele fírové nereagují stejným alibismem.
Krátce po nehodě Spržel vydala prohlášení, že za nic nemůže.

Pavel Skládaný

U nás je dlouhodobá tradice, že za všechno může (skoro) vždy osoba řídící drážní či silniční vozidlo. Např. řidič kamiónu, který boural předloni na přejezdu v Praze, nemohl vidět svítící výstrahu kvůli nevhodně směrovanému výstražníku. Při pečlivém nasměrování by se nehoda nestala. Přesto ho zavřeli a na přejezdu dosud nebyly opraveny ani nejhrubší chyby (kromě zmíněného též návěstní deska padlá v příkopě, opakovací výstražník za přerostlým křovím a chybějící dopravní značky č. V5 na všech vjezdech do přejezdu). Ve Švédsku by to byla kauza vibrující křeslem ministra dopravy, u nás je to chápáno jako normální a v klidu a míru… Číst vice »

Jan Novotný

Jakožto zaměstnanec SŽ přeji, ať to dopadne dobře pro fíru. Tohle se zkrátka poslalo a teď mají všichni na Dlážděné bobky. Snad jen kromě recepční 😉

Vašek

Obávám se, že v Dlážděné, aspoň některým, je to úplně jedno – viz i komentáře níže dokreslující to, že se úplně stejná situace opakuje, aneb pomalá jízda jako traťová rychlost nedostatečně dopředu informovaná…

Martingluom

Máš pravdu. 🙁

Pepík

Ta recepční už není zaměstnancem SŽ, ale je to zaměstnanec najaté „agentury“. Stejně jako uklízečky. Na GŘ se musel snížit stav zaměstnanců, tak se propustili uklízečky a recepční a najala se agentura.

Gwann

a jistě se tím ušetří 😀

Jaaaa

Jsem si říkal, že ti lidi jsou tam nějak jiní. Rozhodně ne tak vstřícní a usměvaví.

Zase Svoboda šetří kde nemá…

realista

Sevřenou řit by měl mít hlavně někdo v Plzni na OŘ – tam je „první linie“, Dlážděná je už až za touto (dost pevnou) bariérou …

Cestovatel z Vysočiny

Jestliže předvěstník je jediný agrument obžaloby, tak ten strojvedoucí je nevinen. Na tom není vůbec co řešit. Řešit by se měla trestní odpovědnost na jiných místech.

medical_examiner

No jo, ale jak ta místa pojmenovat?
To nejde, pozatýkat celý odbor…

Leinad

Pokyn umístit návěsti snad vydal jeden člověk.

Martingluom

Nevinej je i kdybych se kvůli tomu měl s těma úředníkama prát. 😁

JiP

No jestli jezdi na okruhu a testuje moderni vlaky, tak to v podstate docela vyhral :-))) Ledascim na okruhu bych se s chuti pekne 200 projel…..

Lkprak

No ale pokud dotane od soudu zákaz činnosti, tak to zase celkem prohraje 😕 Nicméně mu držím palce, ať to pro něj dobře dopadne.

JiP

Tak jestli pujde tento pan brucet, tak to v tom museji jit i dalsi zodpovedni, jinak to bude fraska a vysmech pravu.

bkv

Co si alespoň přečíst článek? „…hrozí za nerespektování rychlostního omezení tříletá podmínka a dva roky zákazu činnosti.“, takže bručet nepůjde.

Ľudovít

bkv, môže sa to v kľude zmeniť. Kolegovi za strhnutie zberača prišiel domov po pár mesiacoch rozkaz na nástup do výkonu trestu. Ani o tom nevedel, že čo sa s ním chystá. Proste dáky policajt bol až moc aktívny. Za takú kravinu hocikde vo svete ešte nikto nebol súdne trestaný. Žiaľ, tu je možné všetko.

Gwann

co to je za nesmysl? to jako na slovensku neprobíhá soud a rovnou se zavírá na pokyn policie do výkonu trestu???

ABC

Trestní příkaz? Ale nevím jak u bratov, u nás jím lze uložit nejvýše podmínku. Samozřejmě zrušení je jednoduché – snačí napsat „podávám odpor“ a musí proběhnout klasické líčení.

ABC

PS: no ještě by mohla být varianta že byl souzen jako uprchlý 🙂

Gwann

ale uprchlý když připrchne má u nás právo na nový soud.

Gwann

ano, trestní příkaz bez podaného odporu, tam možná. ale když někdo nepřebírá poštu….

ABC

trestní příkaz nelze doručit fikcí

Gwann

zase něco nového, no, ještě mne to nepotkalo 😀

Ľudovít

Pán policajt to podal ďalej ako poškodzovanie verejne prospešného zariadenia. Keďže prišlo k poškodeniu trakčného vedenia. Potom ho z toho vysekali, ale viete si predstaviť ako sa ten človek cítil.

ABC

no a kolik za to (původně) dostal?

JiP

Tak i podminka je prece trestni zodpovednost.

ABC

To je návrh SZ, soud se jím povinně řídit nemusí a může udělit i vyšší (předpokládám že zde to spadá do levelu 0.5 – 5 let). I když se to stává jen velmi zřídka.

Ketchup1970

No já bych jej nezavíral. A furt čekám až se ozve kdo zavinil Studenku B&K

Tomāš

Tady to je jeden JUDr. vedle druhého 😀

Vít Jůza

Není systémová chyba i v tom, že jediný strojvedoucí neustále sledující trať, na kterém vše závisí, mezitím např. něco hledá v jízdním řádu? Není to jednomužné řízení nedomyšlené?

666

Systémová chyba je v zabezpečení..

medical_examiner

A ETCS nic nevyřeší, protože to bude velmi rychle seznámeno s českým pojetím oprav…

Petr Šimral

ETCS to vyřeší, protože jde velmi dobře zadávat jakákoliv rychlostní omezení.

Gwann

pokud je někdo zadá

Y.K.

Minimálně se to vyřeší pro strojvedoucí a nebude sporu o (ne)kvalitě návěštění.

Petr Šimral

V zadávání rychlostí (jak trvalých, tak pomalých) není problém.

Potulný wechtr

Nevím jak u SŽ ale u ŘSD to problém je. Na Německém, Holandském autobahnu i když je omezení rychlosti na dva dny, tak je v navigaci zobrazezeno. Někdy jsou i omezení rychlosti, která se kvůli údržbě posouvají úsekově. Tedy během dne se pomalá jízda na autobahnu zobrazí na půl den. U nás bych tedy problematiku zadávání podkladů pro mapová centra viděl jako problém. Podobné to bude i u SŽ. Pojedu pod ETCS ale místo automatického zpomalení vlaku před pomalou jízdou nenastane nic. Nebudu moci ani koukat do Láček(pomalé jízdy a zvláštnosti) v tabletu, protože tato primitivní pomůcka je nad mozkovou… Číst vice »

Petr Šimral

Opět opakuji: ani dnes, kdy ETCS využívá minimum vlaků s tím není žádný problém. Systém je nastaven a funkční. A například OP na přejezdy to dělá automaticky. S tím trochu problém je, protože to reaguje i na velmi krátkodobé skočení přejezdu do poruchy, ale odblokovat se to musí ručně, takže třeba dva dny jezdíme na ETCS OP, než to někomu dojde a nahlásí to. Ale to se opraví samo, až nebude jezdit 5 vlaků denně, ale 500 🙂

Gwann

tak je osvěžující si přečíst, že něco náhodou funguje

zirecek

Nastudujte si, co to je ETCS a jak funguje. Pak nebude psát tyhle nesmysly.
ETCS sice již pomalu na tratích máme, ale dopravci nestíhajíc zavádět vhodná HDV.
Takže je to zatím začarovaný kruh.

Georg

kdepak, jeden staci! https://www.youtube.com/watch?v=O1Cwq15za4Q&ab_channel=Redakce%C4%8CD
ovsem pri dobre zorganizovane spolupraci zeleznicaru, coz bych v tomto pripade prelozil do pozadavku na ebulu, kdyz uz ne docasne balizy…

Palecek.M

To ze fira prehledne… No kulha to na obe nohy, ale stane se. Je to chyba na trest… Ale jak je mozne, ze fira nebyl zpraven rozkazem? Prosim vysvetlete. Dekuji

Cestovatel z Vysočiny

Snad nebudete tvrdit, že to nepřehlédl, ale schválně tam vjel rychle.

Petr

To je věc která se léta kritizuje, po 21 dnech spravování se již nemusí zpravovat ale přenese se to do TTP (něco jako jízdní řád prostě kniha kde je napsán každý patník na trati) prostě to zmizí v záplavě dalších informací a pokud jste tam více než 21 dní nejel ani si pořádně nevšimnete že na trati je pastička na myši

Palecek.M

Dekuji

Dominik

Trošku nepřesné, těch 21 dní je zpravování o změně v TTP, kdyby z pomalé nechtěli dělat traťovou, tak se zpravuje třeba rok, ne že se se z PJ stane po 21 dnech automaticky traťová. Tak nyní už naštěstí je extra dokument s vypsanými změnami.

To jestli je 21 dní zpravování o změnách TTP dostatečně dlouho, nebo ne, je na jinou diskuzi.

Zde je potřeba, aby Správa Železnice dostatečně zdůvodnila, proč tam nenechali pomalou po celou dobu výluky (o kus dál to šlo).

Proč například dopravce nenařídil mimořádné seznání, když došlo k tak zásadní změně v TTP?

Martin R.

Tak je to třeba z důvodu stížností strojvedoucích, že jim celý rok píší pomalou jízdu do rozkazů a že jsou pak rozkazy dlouhé a podobně. Takže jak dlouho je pomalá jízda a jak dlouho trvalé snížení rychlosti?
Problém bych hledal u dopravce, opravdu správně seznámil svého zaměstnance se změnou?

Dominik

Taky jsem to ten důvod – dlouhý rozkaz slyšel, ale to jeden řádek nezmění.

Takže uděláme TOR a po dokončení rekonstrukce budeme znovu měnit.

A důvod fíra si stěžoval na délku rozkazu není adekvátní, z Důvodu bezpečnostní je lepší rozkaz, když to je jen na dobu výluky.

Ačkoliv se Správy Železnice většinou zastávám, tak zde je převedení PJ na TOR neopodstatněné, zvláště když o kus vedle PJ zůstalo. Nezakrytá 90, atd…, Další mínusy v systému.

Dopravce bych vinil, že nenařídil mimořádné seznání, když došlo k tak zásadní změně TTP.

Martin R.

No a jaký je tedy časový limit kdy ještě nechat pomalou a kdy zavést TOR? A že si firové stěžují i na slovo navíc v rozkáže je holý fakt. Takže jeden to chce tak, druhý onak a teď co je správně? Z pohledu hodnocení rizik jsou obě varianty se stejnou mírou rizikovosti.

Miroslav Zikmund

Zlatá střední cesta – uznat na vinu, trest vzhledem k okolnostem podle § 46 odst. 1 trestního zákoníku neuložit.
Nárok na náhradu škody zamítnout, poškozené odkázat na řízení občanskoprávní vůči provozovateli dráhy.
V odůvodnění meritorního rozhodnutí zdůvodnit zmatečným značením a nedostatečnou informovaností strojvedoucího a nejasně definovanými předpisy umožňujícími různý výklad …

Petr Šimral

Obávám se Mirku, že toto rozumné rozhodnutí nenastane. To by musel být hodně „osvícený“ soudce.

666

Je velmi logické, že „rozumné“ rozhodnutí nenastane, protože soudce není šotouš. Pak to posoudí jako jakoukoliv jinou dopravní nehodu. A jaký je trend v dopravní politice i zde v diskuzích?……..represe…

ABC

Zkuste se jako ridič – viník nehody obhajovat že značení bylo zmatečné. O to hůř, máte předvídat a přizpůsobit.

Petr Šimral

Jenže řidič na silnici je povinen jet na dohled…

Kalanis

A i na ní už se pomalinku zavádí systém černých skříněk a dobrovolně kamer se záznamem hlasu. Na dráze tohle mají akorát nové stroje a to ještě nevím, v jakém rozsahu. Protože by se muselo použít něco podobného, jako mají letadla, kde je slyšet co se v kabině děje, každý typ chyby s jiným alarmem (na dráze asi omezit na okruhy chyb) a jsou známy i polohy pák a důležitých přepínačů. V případě průseru je stačí přečíst a přehrát. Jako dashcam to je na silnici. Kamery mají někteří autobusáci, tramvajáci i fírové. A k téhle nehodě navíc existuje a koluje… Číst vice »

Petr Šimral

Budete se divit, ale my už na novějších typech nemáme záznam údajů na papírový proužek, ale do elektronické paměti, kde se zaznamenává podstatně více údajů. A co tam vyčtete? Jel na zelený kód rychlostí 90 km/h a když vylétl z oblouku a viděl to nadělení, tak tam dal rychlobrzdu a čekal…

Kalanis

Co mašiny jako bangle, esa, plecháče, laminátky? I tam je tohle v nové podobě? A blbě postavené cedule (v příkopě u trati) to stejně neřeší. Ty řeší kamera a mlátit to správci infrastruktury o hlavu.

Vbb

> každý typ chyby s jiným alarmem
Tak proč ti kyperští piloti před asi 15 lety z „master alarmu“ nezjistili, že mají vypnuté přetlakování kabiny, a furt hledali, co jim to tam houká za alarm?
(nakonec všichni z nedostatku kyslíku omdleli a letadlo spadlo někam na Peloponésos, mmch. z Ahtén mělo pokračovat do Prahy)

Kalanis

Až na ten detail, že když má pilot letadla schválení na typ, tak může řídit jen ten a jiný stroj neuvidí. Na železnici dostane fíra těch typů strojů daleko více.

Jiří Kocurek

Řekl bych, že může létat na všech typech, na které má papíry. Že by si pilot dopraváku menohl zalétat vlastním ULL je blbost.

Vbb

Příčinou nehody bylo, že alarm o podtlaku v kabině byl v B-737 jiný, než byl kapitán zvyklý z jiného stroje?
A pilot, který má papíry na B-737, už NESMÍ mít papíry na jiné letadlo?

Kalanis

Zeptejte se Rachůnka, Marka, Vašíčka a celého týmu v Jaroslavli.

Vbb

To nějak odpovídá na mou otázku?

Zrzek

Víte, že bylo pár nehod, kde umístění dopr. značky rozhodlo o výsledku soudu a to stačilo 5m.

Jan Pytela

Jiný výsledek než zproštění viny bude špatná vizitka odborů a právního zastoupení, které strojvedoucímu zajistily.

M19

Rozumné by bylo, aby soud u toho poukázal, respektive konstatoval i spoluzavinění dalších osob – nedostatečná informovanost i zmatečné předpisy mají svůj původ a důvod. Tím by se mohl vytvořit jistý precedent, který by dal najevo i ostatním, že za špatné, nedostatečné či různý výklad umožňující pokyny a předpisy, by mohli nést i nějakou reálnou odpovědnost.

Kalanis

A tak budou další rozhodnutí daleko více alibistická, aby na ně někdo tu odpovědnost náhodou nehodil.

M19

Záleží jak se toho soud chopí, také z toho může vyplynou, že čím více nekonkrétností (tedy alibismu), čím více toho, co ve skutečnosti nemůže zaměstnanec (v tomto případě strojvedoucí) ovlivnit a za co má odpovídat, tím vyšší odpovědnost těch, kdo něco takového vymysleli, tím větší odpovědnost těch co předpisy a rozhodnutí vydávají.

J.K.

Já bych poukázal že na videu teď někdy ze stavby Smíchov – Radotín to bylo podobně – pomalá přes most jako traťová 50, nikoliv pomalá jízda.

Sebereflexe u SŽ = 0, hlavně že máte lepší KPI s pomalými jízdami……

M152

Pardubice v dupnu taky. V rozkaze pomalá 60, v reálu předvěstník na 30… a včil babo raď.

J.K.

Jako jsou to alibistický šmejdi , tak ať zruší PJ úplně teda? Nebo pro koho má tohle jakou výhodu, kdo má prospěch z toho že pomalá přes rozpadlý most je zavedená jako traťová? Nevýhody jsou jasné , a už to skončilo hromadou při které se neumíralo jen náhodou…. ( Dělníci u trati měli fakt štěstí)

M152

TOR má výhodu proti PJ, že není PJ a čím méně PJ, tím větší odměny na SŽ.

Jaaaa

Takže trestní odpovědnost kromě toho, kdo tam místo PJ nařídil TOR, by měl mít i ten, kdo mu to schválil a ten, kdo nařídil odměňovat podle PJ, protože dostatečně nedohlížel na bezpečné plnění tohoto opatření.

Kritéria plnění jsou zjevně nastavena chybně, neboť šlo o čerstvou a živou stavbu. Takovýto tlak na čistě administrativní řešení, které má ale hluboký dopad do bezpečnosti, je trestné.

Personální a mzdovou politiku nelze nařizovat a provádět bez ohledu na reálný provoz, především pak bezpečnost.

medical_examiner

Já bych zbrzdil na 40-50 km/h a počkal na řádný způsob návěstění…

M152

Jenže po předvěstníku PJ už je jen začátek PJ a na něm už žádná rychlost není, ta je v rozkaze.

Leinad

Za pomalé jízdy nejsou prémie.

J.K.

Přesně, a za mrtvé u trati nebo ve vlaku půjde sedět fíra, ne někdo ze SŽ.

Že přes to samé esíčko proletěl rychlík se už ututlalo?

Petr Šimral

Nepodařilo se to prokázat, nikdo se Drážní inspekci nepřiznal.

J.K.

Jj… Jako to chápu , taky jsem v pendolínu zažil průlet Kynžvartem že popadala půlka kuchyně, ale nebudu si na nikom léčit ego bonzováním….

A i oceňuju tu ČD snahu / mail na SŽ se žádostí o PJ místo traťové, dva dny před nehodou v Plané, to je dobré vidět, že na tom aspoň u dopravců záleží. Aspoň to člověku dává pocit že není ten bordel všude.

Jenom co se SŽ, když na to hodlá sr.t systémově i nadále…:/

Pavel Skládaný

Proboha tohle je pravda nebo myslivecká latina? Pak by „chyba systému“ byla už hodně zjevná.

Jan Novotný

Kamaráde, jsou. Proč myslíš, že tehdy v Pražském OŘ po nástupu rušil PJ? 😉

medical_examiner

Už jsem se lekl, že se za pomalé jízdy letí…

bakiy

Nebylo. Na mostu na Smíchově sice taky nebyla pomalá 50, ale traťová 50, jenže nedošlo k zásadní změně uspořádání kolejí. Takže když strojvedoucí na Smíchově z nějakého důvodu nesnížil rychlost, tak to tam pouze víc „drnclo“ a nic se nedělo…

ČD4ever

V té Malé Chuchli je to teď extrémně matoucí. Na širé trati traťovka 100, před mostem cedule 50, k tomu PJ a jezdí se tam krokem. Nebo to už zase změnili?

Qěcy

Pokud byly rychlostníky a predvestniky v nesprávném pořadí, je to závažná chyba u SŽ. Pro laiky: to se netýká pomalých jízd. PJ smějí mít v nesprávném pořadí je předvěstní štíty s predvestniky a rychlostníky. A právě proto se musejí psát pomalé jízdy do rozkazů. Takže doufám, že soud rozhodnene nějak tak, jak pssl M. Zikmund. SŽ vůbec nemá sebereflexi ohledně tvorby předpisových a technických pastí. Je jí jedno, že pravděpodobnost selhání lidského činitele je obrovská v takovéto situaci, nebo při stahovačkách, či jiných nadherách. Byly doby pravidelneho mnohaletého ježdění na PN přes výhybky, dlouhodobých ópéček aj. A to nemluvím o… Číst vice »

dopravní technolog

„PJ smějí mít v nesprávném pořadí je předvěstní štíty s predvestniky a rychlostníky.“
Co jste touhle neskonalou pitomostí chtěl vlastně vyjádřit?

Vbb

Asi to, že může být předvěstník pomalé 30, pak předvěstník traťové 100, pak Z a za ním [100].

medical_examiner

Kdo se v tom má vyznat, v takovém bordelu?!