Soud uznal 5 manažerů vinnými kvůli pádu mostu ve Studénce, dva dostali 3,5 roku
Nehoda u Studénky 8. srpna 2008. Autor: České dráhy
Soud v Novém Jičíně odmítl nové posudky navrhované stavební firmou.
Soud v Novém Jičíně odmítl nové posudky navrhované stavební firmou.
Nevyznám se v zákonech, nejsem právník, ale já mým selským rozumem to řešil tak, že bych soudil vykonavatele stavby a s tím zodpovědné osoby, a potom ať se se svými subdodavateli soudí jak dlouho chce. Vždyť pořád dokola poškozeným a pozůstalým oznamovat, že most spadl sám od sebe a nikdo za to nemůže je velká ostuda. Když mapř. strojvedoucí projede návěst Stůj, taky neargumentuje slovy, že za to nemůže, že ruku na brzdě mu něco drželo a on nemohl brzdit, potažmo mu tu ruku měco chytlo a rozjelo vlak.
Takže obecné ohrožení z nedbalosti?
Leda tak o náhradu škody. Jenže subdodavatel to může zabalit, plánovaně a s cílem poškodit dodavatele.
Soud je od toho, aby žalovanému buď vinu prokázal, nebo neprokázal. A ne že to hodí na obžalovaného a ten ať si to vyřídí s viníkem.
Ale dodavatel stavby je zodpovědný za stavbu, tím pádem zodpovídá za její stav a za výběr subky. A tím by měl za ně nést zodpovědnost.
Je špatné, že se tu motá trestně právní a občanskoprávní řízení.
Z hlediska občana, poškozeným ve vlaku už měl dopravce dávno dostat příkaz zaplatit odškodnění (dopravcova pojišťovna, ať si to řeší s kým chce).
Z hlediska trestu, samozřejmě je potřeba prokázat jestli někdo zavinil pád mostu, případně zda má někdo odpovědnost (stavbyvedoucí?).
Bögl & Krýsl, dlouhodobý držitel certifikátu ISO 9001 (management řízení kvality)
kde vidíte souvislost ? Certifikace 9001 je standard, který má kromě malých firem kdekdo, v dodavatelském řetězci pro státní správu v podstatě nutnost. Nemá to fakt žádnou souvislost s kvalitou konkrétního výrobku nebo dokonce manažerského rozhodnutí.
13 let soudního procesu je neskutečná neschopnost české justice. Po takové době by už trest ani neměl přicházet v úvahu, protože neplní žádný ze svých účelů.
Musím souhlasit, trest už prakticky nepřipadá v úvahu. Všichni ti, co je nehoda zasáhla, se spravedlnosti nedočkají. Justice je slepá a po 13 letech už je všechno pryč (jen pro viníky samozřejmě, oběti budou trpět dál).
Rozsudek však přijít musel. Jinak by pojišťovny neplnily.
Je opravdu smutné, zejména pro ty kteří zůstali s trvalými následky, že celé ty roky se justice a ostatní orgány chovali jako by neexistovali a byly jen číslo v tabulce.
No nic ve zlém, ale Okr. soud v N. Jičíně, to nechceš… Tak jako u vražd v trestním právu je dána vyšší hierarchie prokuratury a soudů, tak i u takových katastrof tohle hodit na okres ???
Všechno se bude házet na okres, ale v případě smrti oběti před tříčlenný senát soudců v kombinaci s porotou.
Výměnou za to ale nebude možnost kauzy vracet.
Alternativním trestem pro dotyčné je téměř třináctiletý život v nejistotě zda přece jen nějaký trest nedostanou. Nedivil bych se kdyby se to protáhlo na 20 let.
Spíš bych napsal, že obviněné to akorát sere. Mají taková ega, že si chyby nepřipouští. Na jejich pozicích je ale takové chování spíš předpoklad k fungování.
Bohužel se stále nejedná o pravomocné rozsudky a ti co mají na svědomí lidské životy budou dál běhat na svobodě. Stav české justice je opravdu tristní, hl
Jmenovitě to, že je možné vracet kauzu první instanci.
A největší fackou především pro pozůstalé po obětech a těžce zraněné je to, že dodnes není případ uzavřen a není určen viník. To je v civilizovaném světě neuvěřitelné,“ – strojvedouci vlaku Jiri Sindelar
Vice asi neni potreba dodavat. Hnus CR justice
Tak proč nepředložíte důkaz, proč se podpůrná konstrukce mostu zřítila ….
Zajímavé bude podrobné odůvodnění rozsudku, který byl dán pokyny KS v Ostravě, který dal senátu OS nůž na krk v podobě výroku – buď je odsoudíte (najdete důkazy za každou cenu) nebo (když budete tvrdohlavý senát) tak vám kauzu vezmeme a věc bude projednávat jiný senát …
Takže lze předpokládat, že se odsouzení odvolají, KS rozsudek potvrdí, bude podáno dovolání v k Nejvyššímu soudu …. Připomeňte si kauzu „Nečesaný …“
Případně to skončí u Ústavního soudu … opět – připomeňte si, argumenty US v různých kauzách …
„Podle vyšetřovatelů způsobila tragédii četná zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Zjistili například chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich i technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.“
Zdroj: https://zdopravy.cz/14601-14601/
A proc to soudce Psenica neuznal vam nepovim, ale odpovida to tomu, co jsem psal v prvni prispevku. CR justice je hnus
To že ceska justice je hnus, stačí napsat jednou. Že by osobní zášť?
Souhlasím s vámi, jen se mi nelíbí slovní spojení „určen viník“. To tak jako nahrává (klasickému) postupu, že po každém neštěstí se musí najít někdo, kdo bude lynčován. V tomto případě je možné, že viníci jsou, ale dějí se i různá jiná neštěstí, kde objektivně vzato není vinen nikdo … a následně za každou cenu nalezený „viník“ pak bývá obětí obětí, což je další neštěstí…
proto se musí každý případ řešit individuálně a ne paušalizací…..
na druhou stranu, firmě Bogl a Krýsl už toho spadlo tolik, že to nemůže být jen náhoda nebo zásah vyšší moci
Jenže lid si žádá krev…
Samozrejme nedokážem posúdiť rozsudok v merite veci, ale v princípe, nemyslím si, že13 rokov súdov je spravodlivý proces. Obzvlášť ak už 2x boli zprostení viny, následne sprostenie 2x zrušené. A to samozrejme ešte nekončíme, toto je znovu len prvoinštančné rozhodnutie. Bude odvolanie na Krajský súd, odtiaľ sa to buď znovu vráti na okresný, alebo naopak bude pokračovať na Vrchní. Odtiaľ znovu pôjde neznámym smerom, možno spátky na krasjký, možno na Najvyšší. A možno k tomu povie niečo aj Ústavný. Že proces bude dohromady trvať v súhrne napr. 20 a viac rokov do úplne definitívneho rozhodnutia nie je úplne nerealistická možnosť.… Číst vice »
No tak to bude mrzeníčka 🙂 Zdá se, že snaha advokátů na doplnění dokazování, aby to uhráli na promlčení, tak nějak nevyšla. Blbej den, co? Mimochodem – už za tohle měli dostat plnou pálku v “trojce”!
Za tohle…jako za co? Za využití práva navrhovat důkazy tedy zákonného institutu trestního práva procesního? Nechcete trestat rovnou za tu drzost, že se hájí?
Mimochodem, pokud v tom posudku bylo něco relevantního, právě pan soudce zařídil, že jeho rozsudek bude v odvolání zrušen, a proces se tak zase o kus zbytečně protáhne…
Senát OS v Novém Jičíně (předseda Jaromír Pšenica) dostal od senátu nadřízeného KS demokratickou volbu – buď odsoudíte vy nebo to odsoudí jiný senát OS …. „My“ (KS) odsoudit – z hlediska konstrukce trestního řádu neodsoudíme / nezměníme váš rozsudek – ale donutíme OS k vynesení odsuzujícího rozsudku …
Že to může (a pravděpodobně bude) pokračovat dovoláním k NS, případně k ÚS není (z „našeho“ pohledu KS) podstatné …
Kdyby se podobný případ ve vzdálené budoucnosti opakoval, tak by se to dostalo před porotu a tříčlenný senát soudců u Okresního soudu v Bílovci, když se odvolají – tak Apelační soud v Opavě.
Pokud by se našly nové důkazy, tak Nejvyšší soudní dvůr v Praze.
Tak prodlužovat proces 13 let je hanebnost.
Za tu dobu by si to už obžalovaní stihli odsedět…
Po 13 letech se už nové důkazy prakticky nedají najít a kolikátý posudek už obhajoba předložila?
Je mi líto, ale předně kvůli takovým, jako jste vy (v optice vašeho pohledu), je celej soudní systém u nás v p*eli. Hlavě aby neutrpěla práva viníků, žejo?
V tomhle se nedá na promlčení hrát … Vy víte, proč se podpůrná konstrukce zhroutila ? Tak se s tím … a jakou vinu na tom mají odsouzení ….
Je to vlastně jedno proč most spadl (nebo by případně nespadl)…proč tam nebyl zastaven provoz po dobu manipulace s konstrukcí nebo aspoň zavedena pomalá jízda!!! Vlak by tam prostě nebyl…Proč tam jel 140 a ne 30 ???
Když už, tak snad jedině to úplné zastavení provozu. Varianta, že most spadne na pod ním se pomalu ploužící vlak mi nepřipadá o nic šetrnější.
Nejdříve spadl most a potom do něj narazil vlak jedouci 140….
Ono se totiž v té době vůbec manipulovat s mostem nemělo. Proto také nebyl omezen nebo zastaven provoz na trati.
Pak tedy stačilo, aby ten most nespadl, ne?
to snad nemyslíte vážně….
to jako evakuujeme celou ČR na jinou planetu, když se začne provádět stavební činnost?
Zastavit provoz tam prakticky nejde, protože Studénku není kudy objet – o trati Ostrava-Valmez se nebavím, to je zcela jiná kategorie. Ale pracovní úsek tam zřídit mohli, to by ani nestálo moc peněz. Pracovní úsek je označen tabulemi jako kráva Z(ačátek) a K(onec), mezi kterými může vlak projíždět 30 km/h, ani o chlup více, kontroluje se to. Polohu pracovního úseku dostane každý mašinfíra v podkladech k jízdě (od km xxx,xx do km yyy,yy) a má čas si rozvrhnout brzdění soupravy tak, aby okolo tabule Z projížděl těch 30 km/h. Co by se stalo tehdy ve Studénce, kdyby tam pracovní úsek… Číst vice »
Lépe bych to nenapsal !!
Já bych při vysouvání konstrukce raději viděl výluku. Sice by to spadlo, ale nevjel by do toho Comenius s cestujícimi. A to ještě vezl PAN strojvedoucí, který to houpání a oblouk viděl v dálce a díky jeho rychlé reakci byla rychlost při nárazu o něco menší.
Já bych raději, kdybys zároveň lidem řekl, že do Prahy dojedou za dva tři dny později a ještě to bude stát více a že to platí pro dalších x různých staveb a činností v okolí dráhy.
Promlčení během jednání soudu? To se mi nezdá jako vůbec možné…
(4) Promlčecí doba se přerušuje
a) zahájením trestního stíhání …
(5) Přerušením promlčecí doby počíná promlčecí doba nová.
prostě takový soudce z lidu….
“ Jak už minulý rok upozornil portál iDNES.cz, blíží se navíc promlčení případu, přičemž lhůta v současnosti činí patnáct let.
Jak už dříve řekl advokát Ondruš, promlčecí lhůta se počítá od doby, kdy byl spis přidělen soudu, a to se stalo v roce 2010. Tedy promlčení by nastalo v roce 2025. Jenže tehdy promlčecí lhůta činila dvanáct let, takže by se obžalovaní mohli domáhat lhůty platné v době skutku, což by znamenalo ukončení už příští rok.“
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/nehoda-studenka-2008-soud-novy-jicin-zriceny-most.A210831_054358_ostrava-zpravy_jog
žiši Ondruše, toho jsem tady nečekal…