SOR se snaží zarazit miliardový nákup autobusů pro Ústecký kraj, případ řeší ÚOHS

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.czAutobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Společnost SOR Libchavy podala Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh, ve kterém požaduje zrušení kupní smlouvy mezi Dopravní společností

Společnost SOR Libchavy podala Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh, ve kterém požaduje zrušení kupní smlouvy mezi Dopravní společností Ústeckého kraje  (DSÚK) a společnostmi Zliner a Scania. Jde o kontrakt na dodávku celkem 161 autobusů v hodnotě přes miliardu korun. Podle SOR jsou autobusy předražené.

SOR ve svém návrhu vysvětluje, že původní soutěž měla podle jeho názoru nezákonně nastavené zadávací podmínky, a proto se původní soutěže nezúčastnil. Než ale ÚOHS ve věci rozhodl, DSÚK soutěž zrušila a oslovila napřímo Zliner a Scanii.

V prvním podání na antimonopolní úřad SOR napadl hlavně technické parametry, které těsně vylučovaly možnost podání nabídky s jeho autobusy. Šlo například o kapacitu akumulátoru, typ vnitřního osvětlení nebo délku karoserie. S vylučováním kvůli délce karoserie má SOR zkušenosti z jiné zakázky v Ústeckém kraji. Šlo o minimální délku trolejbusu pro ústecký dopravní podnik, kterou SOR o několik centimetrů nesplnil. Nakonec ÚOHS tendr zrušil.

Zahájili jsme dvě správní řízení, a to ve věci smluv na Nákup linkových autobusů pro regionální dopravu v oblasti Ústeckého kraje – částečně nízkopodlažní autobusy délky 10,5 m a Nákup linkových autobusů pro regionální dopravu v oblasti Ústeckého kraje – částečně nízkopodlažní autobusy délky 12 m,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Smlouvy DSÚK podepsala v případě Scanie 28. prosince loňského roku, 3. ledna pak se Zlinerem, který má dodat autobusy Iveco. DSÚK nejprve zveřejnila rámcovou smlouvu, minulý týden pak i kupní na všech 161 autobusů. SOR se v návrhu domnívá, že smlouvy byly antidatovány a ve skutečnosti byly podepsány až poté, co dorazily jeho námitky. Kraj se tak vyhnul blokační lhůtě pro podpis, kterou stanovuje zákon o zadávání veřejných zakázek. I krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek 2. ledna uvedl pro Zdopravy.cz, že smlouvy budou teprve podepsány.

„Základem veřejné zakázky bylo uzavření Rámcové dohody. Následně bylo nutné dojednat konkrétní dovybavení autobusů přídavným zařízením. Následně pak mohlo dojít k odeslání Výzvy dodavatelům k uzavření Kupní smlouvy, kde byly z jejich strany doplněny požadované údaje. DSÚK, p. o. má stejně jako ostatní subjekty za povinnost zveřejnit smlouvy do 30 dní od jejich podpisu, což dodržela a nijak toto zveřejnění nesouvisí s uzavřením Rámcových dohod,“ uvedl šéf DSÚK Milan Šlejtr.

Ústecký kraj už dříve uvedl, že SOR neoslovil, protože nepodal do původní soutěže nabídku. Tu ale nepodaly ani Zliner a Scania.

Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a o 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.

Deník Zdopravy.cz už minulý týden upozornil, že cena za nové vozy je výrazně vyšší než u jiných zakázek, a to zhruba o dvě třetiny. „Postup zadavatele, který vyústil až v nákup hrubě předražených autobusů v JŘBU, je tak nejen v rozporu se zásadou zákazu diskriminace a zásadou transparentnosti, ale i se zásadou hospodárnosti a účelného využití veřejných prostředků,“ uvedl SOR v návrhu. Současně minulý týden poslal kraji i nabídku na své autobusy za výrazně nižší ceny.

DSÚK tvrdí, že ceny nelze porovnávat, protože autobusy jsou jinak vybavené. „DSÚK nastavila kritéria tak, aby autobusy byly kvalitní. Nelze srovnávat cenu octavie za 300 tisíc s octavií za 700 tisíc korun, i když jsou na první pohled stejné,“ řekl serveru iDnes.cz Komínek. Podle něj i kvůli kvalitě odmítla DSÚK převzít vozy SOR od BusLine. „Po třech letech na linkách v kraji byly nepoužitelné,“ tvrdí radní. „DSÚK jako příspěvková organizace je striktně vázána zákonem o veřejných zakázkách a je limitována nabídkami, které v řízení dostane. Dalším faktorem jsou potom požadované podmínky, jako je třeba kompletní vybavení autobusů či nastavení sankcí,“ odpověděl minulý týden Šlejtr. Dnes doplnil, že společnost SOR Libchavy podala jednostránkovou nabídku, která neobsahovala původní požadavky ze zadávací dokumentace.

Tagy Dopravní společnost Ústeckého kraje DSÚK Iveco Scania SOR Libchavy Ústecký kraj zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
10 komentářů