Příliš drahý nákup? Nové autobusy pro Ústecký kraj stojí o dvě třetiny více než jinde
Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) zveřejnila v registru smluv, za kolik přesně si kupuje celkem 161 autobusů od společností Zliner
Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) zveřejnila v registru smluv, za kolik přesně si kupuje celkem 161 autobusů od společností Zliner (dodá autobusy Iveco) a Scania. Z údajů vyplývá, že nové autobusy stejné kategorie kupuje podstatně dráž než je běžné jinde. Postup krajské firmy se nelíbí především výrobci autobusů SOR Libchavy, který už po uzavření smlouvy nabídl kraji nákup levnějších autobusů požadovaných parametrů.
Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.
Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. I když jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší.
Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. V případě dvanáctimetrového je tak cena o dvě třetiny vyšší. V obou případech jde o autobusy značky SOR.
Vysoká cena je patrná i při srovnání s jinými nákupy. Například ČSAD Liberec loni v závěru roku koupilo dva patnáctimetrové třínápravové autobusy VDL, které spadají spíše do kategorie zájezdového než příměstského vozu, jeden za 7,3 milionu korun. Busy pro ČSAD Liberec mají přitom výrazně větší kapacitu.
ČSAD MHD Kladno loni na podzim uzavřelo kontrakt na nákup čtyř dvanáctimetrových autobusů Iveco, kde jeden autobus vyšel na 4,6 milionu korun. I když se mohou autobusy lišit výbavou, rozdíly v cenách jsou značné.
DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil. DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR vůbec neoslovili. Vysvětlují to tím, že ve veřejné soutěži nabídku nepodal, protože nebyl schopen splnit podmínky. Koho přesně oslovili a proč, ale DSÚK nechce uvést.
Ředitel DSÚK Milan Šlejtr tvrdí, že postupovali plně podle zákona. „Těžko se budeme vyjadřovat k zakázce jiné firmy, která je soukromá, může oslovit konkrétní společnost a vyjednat si s ní podmínky vyhovující oběma stranám. DSÚK jako příspěvková organizace je striktně vázána zákonem o veřejných zakázkách a je limitována nabídkami, které v řízení dostane. Dalším faktorem jsou potom požadované podmínky, jako je třeba kompletní vybavení autobusů či nastavení sankcí,“ odpověděl Šlejtr na dotaz, v kterém redakce žádala vysvětlení vysokého rozdílu cen autobusů u Transdevu a DSÚK.
Podle obchodního ředitele SOR Libchavy Filipa Murgaše nechce DSÚK se SORem komunikovat a do JŘBÚ jej vůbec neoslovila. Přesto firma SOR na kraj poslala nabídku s tím, že by busy zvládla vyrobit výrazně levněji. „Na základě předběžné technické specifikace uvedené v zadávací dokumentaci jsme vypracovali cenovou nabídku, kterou jsme poslali kraji i DSÚK. Je výrazně nižší než vysoutěžená cena,“ dodal Murgaš.