Smlouva na jihomoravské pantery detailně: návrh interiéru do 4 měsíců, cena zůstane i při změně norem
Jihomoravský kraj zveřejnil v pátek podepsané smlouvy se Škodou Transportation na dodávku nových elektrických jednotek a jejich servis. Jde o
Jihomoravský kraj zveřejnil v pátek podepsané smlouvy se Škodou Transportation na dodávku nových elektrických jednotek a jejich servis. Jde o největší zakázku na nové vlaky za poslední rok v Česku. Podle smlouvy má už za čtyři měsíce Škoda představit návrh interiéru vozu. Smlouva výslovně uvádí, že Škoda nesmí navýšit cenu, i kdyby došlo ke změně norem.
Kraj podepsal se Škodou dvě smlouvy: jednu na nákup vlaků, druhou na servis po dobu třiceti let. Ta zavádí v Česku nezvyklý způsob platby za servis: fixní platbu za každý ujetý kilometr.
Hlavní smlouva počítá s 25 kusy čtyřvozových jednotek RegioPanter (EMU310) s 333 sedačkami a 6 dvouvozovými jednotkami (EMU140) pro 146 sedících cestujících. Smlouva uvádí současně možnost navýšit do měsíce kontrakt o dalších šest delších jednotek, s čímž kraj zjevně počítá, protože v tiskové zprávě už rovnou uvedl objednávku celkem 37 souprav. Do jednoho roku může kraj objednat ještě pět dalších kratších jednotek.
Škoda má na dodávku všech jednotek tři roky, tedy do prosince 2022. Už za čtyři měsíce by mělo být jasné, jak budou vlaky vypadat uvnitř. Podle smlouvy musí Škoda do čtyř měsíců předložit model zamýšleného řešení dvojsedadel, s uspořádáním za sebou a proti sobě v měřítku 1:1. Škoda musí představit nejméně čtyři typy sedaček na výběr. Do šesti měsíců má být jasno o kompletním řešení designu interiéru a exteriéru. Škoda musí do deseti týdnů složit bankovní záruku v podobě čtvrtiny hodnoty kontraktu. Kraj se tak jistí i proti případnému zpoždění dodávky, které by mohlo ohrozit čerpání evropské dotace.
Kontrakt na 31 jednotek má hodnotu 5,499 miliardy korun bez DPH, Škoda jen těsně zůstala pod maximální hodnotou, kterou kraj v soutěži stanovil. Kupní cena jedné jednotky EMU 140 je 117 milionů korun, v případě EMU 310 191,9 milionu korun. I když Škoda dodala už několik desítek regiopanterů Českým drahám, není prakticky možné cenu pro Jihomoravský kraj z veřejně dostupných zdrojů porovnat: u Českých drah šlo o kombinace různě velkých souprav a dopravce nikdy nezveřejnil ceny za jednotlivé typy jednotek.
Smlouva řeší sankce za zpoždění: pokud budou vlaky dodány se zpožděním maximálně měsíc, bude kupní cena snížena o 0,05 % ceny každý den. V případě zpoždění nad měsíc pak 0,1 % z celkové ceny za každý den. Kraj si ve smlouvě pořešil i hrozbu, že by došlo ke zdražení kvůli změnám norem. „Změna ceny není možná ani z důvodu změny relevantní legislativy, případně jakýchkoli technických norem,“ uvádí se ve smlouvě.
Podle smlouvy budou vlaky jezdit na linkách S2 Křenovice horní nádraží (nocování Vyškov na Moravě) – Brno hl.n. – Březová nad Svitavou (tratě SŽDC 300 + 260) a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl.n. – Břeclav (trať SŽDC 250), případně i na dalších tratích.
Velkým kontraktem je i servisní smlouva: podle smlouvy bude kraj platit za servis větší jednotky 32,60 Kč za každý ujetý kilometr, v případě menší pak 29,48 korun za kilometr. Smlouva je na třicet let. Do této částky patří takzvaný full-service, do kterého je zahrnuta plánovaná údržba v předepsaných cyklech a rozsahu, neplánovaná údržba, provedení servisního zásahu, renovace i úklid a čištění. Dopravce, který vysoutěží provoz těchto jednotek, tak nebude muset vůbec řešit údržbu, ale pouze provoz.
Škoda Transportation zůstala v soutěži na elektrické jednotky jediná. Ve finále byl i Stadler, ten ale pochybil v nabídce a byl vyloučen.