Smlouva na jihomoravské pantery detailně: návrh interiéru do 4 měsíců, cena zůstane i při změně norem
Vizualizace RegioPanteru pro jižní Moravu. Pramen: Škoda Transportation
Jihomoravský kraj zveřejnil v pátek podepsané smlouvy se Škodou Transportation na dodávku nových elektrických jednotek a jejich servis. Jde o
Jak by měl vypadat interiér, asi stejně jako u těch minulých panterů, proč dělat zase nějaký rozdíly?
Pokud má být na dopravci „jen provoz“, možná by pro kraj bylo levnější, kdyby si zaměstnal sám strojvedoucí a průvodčí atd., než za to někomu platil včetně provize 🙂
Ale teď vážně, zajímavé je třeba to, že Škoda jako dodavatel má platit záruku – já teda být dodavatelem, tak spíš ji chci po odběrateli. Nebo to, že má za 4 měsíce poslat interiéry – už je na něco smlouva, ale ještě se neví, na co?
a kdo jiny, nez dodavatel, by mel resit zaruku?
Když kupuju něco jako fyzická osoba, mám podle OZ dva roky záruku od prodejce, prodejce se stará.
A co se teda na těch vlacích, které ještě neexistují, rozbilo, že už platí záruku?
To si akorát pletete záruku a bankovní záruku.
to blbe chapete, neni to „zaruka na rozbity vyrobek“, ale de facto zaloha na pripadnou smluvni pokutu, ktera nastane v pripade nesplneni kontraktu.
Nechápu, proč budou jezdit do Vlkova? A co osobáky Žďár-Brno? Ruší se nebo zůstanou v podání Bdmtee?
Protože poslední jihomoravská vesnice je Níhov, ale to je zastávka, tam končit nemůžou, takže do nejbližší stanice v kraji Vysočina, což je Vlkov. Pokud se kraje domluví, kdo to bude platit, tak můžou jezdit až do Křižanova nebo do Žďáru.
To je zas bordel, ty kraje jsou fakt katastrofou, furt rozsekání spojů..
Když mají oba kraje i dopravce zájem, není problém (S4=U4 Praha – Ústí Nad Labem)
Když to kraje striktně nezakážou, tak holt může dopravce vymýšlet kraviny (v Kolíně současně obracet syslogaf od Pardubic a Elefant od Prahy, nebo ještě lépe šaškovat s lokomotivami. Třeba rychlík Děčín-Praha a Praha-Benešov-Budějovice)
Elefant je pro pardubický kraj příliš velký, takže v sekání vidím logiku.
Jihomoravské vesnice jsou i za Níhovem, ale byly přiřazeny do nesmyslného kraje Vysočina.
Domnívám se, že plnění ze smlouvy na servis po dobu třiceti let je z podstaty spíše nereálné, než reálné. I kdybychom odhlédli od faktu, že jen málokterý výrobce vydrží fungovat tak dlouho, je velmi pravděpodobné, že s dodržením svých závazků bude mít problémy kraj. Pakliže vůbec bude 30 let existovat.
Výrobci železničních vozidel tady fungují velmi dlouho a pokud Škodovku někdo koupí a přejmenuje, tak ji koupí včetně jejích závazků. Podobně kraj své závazky převede na své nástupce. A pak tu je poměrně silná bankovní záruka – svým způsobem pojištění kontraktu.
Škodovka již předvedla, jaké kličky umí ve smlouvách nastražit. Doplatily na to České dráhy.
ČD (ale třeba i DPP) nedoplatily na kličky ve smlouvách, ale „kvalitu“ lidí, kteří tyto smlouvy podepisovali a za tyto podniky připravovali. Buď ti lidé nepoznali, že ty smlouvy jsou špatně, nebo to poznali a „nechali být“.
Jako odběratel bych si z toho vzal dvě ponaučení.
1) můj nákupčí/právník to neohlídali.
2) dodavatel zkoušející klíčky není moc důvěryhodný, budu na něj dávat bacha.
Častěji dostávám do situací, kdy na něco formálně nemám nárok, ale pokud poprosím tak mi to spolehlivý dodavatel zařídí. Skříň jsem rozkopl sám, jdu do CZC koupit novou a oni mi vymění plech za plech bezúplatně. Podobně moji zákazníci, hodinu nového vývoje necháme v helpdesku.
OT: Netuší někdo, proč byly při rekonstrukci stanice Brno hl.n. přečíslovány koleje v rozporu s novou směrnicí č. 118?
SŽDC říkaly, že je to sjednocování softwarového nastavení ETCS s ostatními nádražími.
Koukám, že vy ani netušíte co MMM píše.
Jak souvisí číslování nástupištních hran s ETCS?
EMU 140, EMU 160, EMU 310. Kdo s tímhle označením přišel? Nebo to je ze smlouvy? (kdo soudný by dával počet sedaček do označení jednotky?). Ale je možné, že je to normální a divný jsem já.
K ceně… Když si to date vedle toho co mají v litvě, slovensku, ČD tak je vysoká, ale dodávka je dost brzo. Navic platí to EU, neber to.
Je v tom 30 let servisu. A to dělá dost.
V 5,5 mld ten servis není
Hodnota kontraktu, jako celku je +/- 6,5mld. Kč. Přibližně 5,5mld. je výše schválené evropské dotace z kohezní fondů. Proč je zakázka rozsekána na koupi techniky zvlášť a servis zvlášť, nevím. A zdá se mi to podivné. Protože dle platných dotačních pravidel platí, pokud bude subjekt čerpat dotaci na celý projekt, musí být taková i jedna smlouva (platí v IT, NL apod). Pokud bude subjekt čerpat dotace jen na nákup, patrně mohou být smlouvy dvě. V obou případech však platí, že nabývajicí subjekt (kraj) se v případě servisu právnicky obrací na výrobce, nikoliv na jím zřízenou servisní organizaci. Zkrátka je to… Číst vice »
To pak celé označení bude třeba CZ JMK 94 54 EMU 140?
Nevím, kdo s tím přišel, ale je to prostě obecné označení Elektrické Motoruvé Unit (jednotky) + číslo, které udává kapacitu, které se používá, když nesmíte dát do zadání (do studie grafikonu) soutěže přímo název (Regiopanter) nebo řadu vozidla (640,660). A viděl jsem to i v zahraničních materiálech (proto to Unit).
Navíc jestli budou 4-vozový pantěři, tak ti řadu přidělenou ještě namaj.
Pokud se nepletu, jde o „tendrové označení“ a číslo je požadovaný počet sedadel.
Mně se nelíbí to určení, že je to jednotka.
Chci elektrický vlak s nějakou kapacitou. Ale kdyby to místo jednotky byly samostatné vagony(klidně průchozí motorák jako metro 8171), lokomotiva – běžný vůz – řidičák, cosi jako 854-054-954…. tak snad je to ok.
A co když tohle právě kraj nechce (a ještě to zatím může dát do zadání)? Prostě jednotka je jednotka a podléhá celá stejným pravidlům údržby, na rozdíl od lokomotivy a vagónů = náročnější na logistiku údržby.
I servisní interval by mohl být v podmínkách. Buď by to byly vozy stejné (8171) nebo by se počítal ten nejkratší.
Kupuju jeden kus a během záruky/servisní smlouvy se v tom nebudu vrtat, po vypršení předpokládám taky ne. Ale jestli to má permanentní spřáhlo nebo se to dá rozpojit, to je mi jedno.
Pravděpodobný důvod je dynamika jízdy. Regiopanter (alespoň pokud jsou všechny vozy hnané) má adhezní hmotnost přes 50 % celkové, vlak s lokomotivou (plechovka + 4 honeckery) kolem 30 %, takže jednotka má lepší zrychlení při malých rychlostech.
Požadavek na zrychlení, adhezní hmotnost bych chápal. Ale to by snad splnily i samostatné motorové vozy.
oznaceni poctu sedacek v nazvu typu… a proc ne.
setkat se s tim muzeme i u letadel
No bude zajímavé toto sledovat dal, vycurany kraj proti vycuranemu výrobci, bude to souboj titanu. Jelikož se ale hraje na domácím hřišti ŠT tak bych si vsadil na ně.
v cem spociva vycuranost jihomoravskeho kraje? v tom, ze chce novy vlaky pro sve obyvatelee?
Jo, za státní peníze!
Byli připravení a první, kdo dodal dotační projekt a tím se o alokované prostředky přihlásil. Stejnou možnost měl kterýkoliv kraj.
A co má být? zpracovali zavčas, odevzdali a uspěli v dotačním titulu. Co bránilo ostatním krajům být také úspěšnými? Jsem rád, že náš kraj uspěl a budou tady jezdit moderní vlaky.
Je dobře, že se věci hýbou dopředu,jen mě zaráží, že soupravy u ČD kritizované jsou náhle „moderní vlaky“…..
Ono taky záleží kdo je kritizuje.
Proti tomu co okolo Brna dnes jezdí, je moderní cokoliv.
S tím souhlasíma také jsem uvedl,že jsem rád,že je tu posun..ale stále tu pozoruji,že pro přívržence nových dopravců jsou šroty cokoliv u ČD a naopak.A tady zřejmě prvně dojde k tomu,že stejné typy vlaků budou jezdit v různých barvách…tak které pak budou ten šrot???
Já jsem také s postupem našeho kraje velmi spokojený.
Nevíte někdo, zda čistě teoreticky může Škoda dodat jen čistě jednosystémové vozidlo?
Vzhledem k tomu, že se stejnosměrná trakce bude nacházet v jihomoravském kraji už jen chvíli (Nedakonice – jeden z prvních kroků změny trakce a Nezamyslice – tam by mohli teoreticky zajíždět, ale není kapacita od Brna a až bude, tak už jen na 25kV), tak stejnosměrný systém není do budoucna nutný.
Určitě pokud si ho objednáte tak vám ho škodovka vyrobí.
Šlo by to, ale takový vlak by stál prakticky stejně jako dvousystemovy.
Hlavně proto, že by byl úplně stejný jako ten dvousystémovký.
A za pár drobných navíc mohl mít i 15 kV. A s ETCS by 15 kV mohl i využít.
Tak ETCS mít musí tak, jak tak. Protože se budou pohybovat na koridoru, kde bude od 2025 výhradní provoz pouze pod ETCS ( I když tomu věří málokdo).
Stejně se bude modernizovat u ostatních krajů, jež objednávají dopravu na tratích, na nichž se předpokládá provoz výhradně s ETCS.
A mám pocit, že bez ETCS je už vozidlo dneska neschvalitelné.
Pár drobných? Není trafo na 16,7 Hz podstatně větší a těžší než trafo na 50 Hz?
Tak pokud má meziobvod na 3kV tak asi ano.
Přijde mě nezodpovědné, dělat tak závažné rozhodnutí půl roku před koncem volebního období, vzhledem k tomu že se příští rok může díky naštvaným cestujícím radikálně změnit vedení JMK.
Pokud je to projekt, který se rozjel na začátku volebního období, tak i jeho uzavření takto relativně „pozdě“ je za mne OK, a navíc si nemyslím, i vzhldeme k tomu jak dopadlo hlasování, že by hrozilo jeho změně. Navíc se jedná o to aby se podařilo čerpat eurodotace.
Ono se dost zapomíná na to, že tento projekt rozjelo ještě bývalé vedení kraje. S celým tímto nesmyslem přišel Hašek před minulými volbami a postavil si na tom volební kampaň. O to ironičtější je, že právě současná koalice, která Haška hojně kritizovala a odstavila ho od vedení kraje, se toho jeho projektu chopila a bohužel ho dovedla do zdárného konce. Nicméně je to celé Haškovo dítě, což o něčem vypovídá, protože prakticky nic co ten chlap kdy udělal, nebylo pro dobro lidí, ale jen pro jeho vlastní prospěch.
Proč by to mělo být špatně? V Německu to taky takhle dělají. Naopak, ty vlaky můžou nabídnout zajímavější interiér než kdyby to kupovaly samotné České Dráhy.
Opravdu si nemyslím, že je potřeba přebírat každý nesmysl z Německa. Když si kraj kupuje vlaky pro sebe, zaplatíme to my, daňoví poplatníci. Oproti tomu, když si vlaky kupují dopravci, kraje to zpravidla nestojí nic navíc. Autobusovým dopravcům zpravidla také autobusy nekupují objednatelé, ale kupují si je sami. Proč asi. Protože krajům by se nákupy autobusů nevyplatili. Stejně tak se nemůže vyplatit ani nákup vlaků. Pokud si někdo myslí, že dopravci budou účtovat méně jenom proto, že dostanou vlaky od kraje gratis, tak ať přemýšlí znovu. Takto to fungovat rozhodně nebude. Další věc je, že smlouvy s dopravci jsou obvykle… Číst vice »
Když vidím rychlost obnovy vozového parku ČD vůbec bych se nebál tvrdit že Pantery JMK budou jedny z nejmodernějších vlaků i za oněch 30 let
Což ovšem vychází z předpokladu, že tu budou jezdit ČD na věčné časy a nikdy jinak. Což bych si já říct netroufl. Už za pár let bude nové VŘ a v něm ČD vyhrát rozhodně nemusejí.
„. Když si kraj kupuje vlaky pro sebe, zaplatíme to my, daňoví poplatníci. Oproti tomu, když si vlaky kupují dopravci, kraje to zpravidla nestojí nic navíc.“ Vždy to zaplatí zákazník.V tomto případě kraj zaplatí hodně na začátku(nákup) a pak bude platit málo dopravci(jen provoz).Nakoupí-li si ty soupravy dopravce,naúčtuje jejich cenu spolu s provozními náklady objednavateli a cena za službu je mnohem vyšší.Proto u nás jezdí převážně staré soupravy i u nových dopravců. Takový nákup krajem byl možný jen tím,že 85 procent ceny je ze zdrojů EU (přesto i schválení doplatku krajskými zastupiteli nebylo jednohlasné).Kdyby měl kraj platit 100 procent ceny,mnoho… Číst vice »
A já musím znovu zopakovat: Pokud si někdo myslí, že dopravci budou účtovat méně jenom proto, že dostanou vlaky od kraje gratis, tak ať přemýšlí znovu. Takto to fungovat rozhodně nebude. Dopravci nejsou hloupí a pěkně to kraji spočítají. I s úroky. S tím počítejte. A to, že jinde na nové dlouhodobé smlouvy jezdí třicetileté ojetiny není důsledkem toho, kolik kraje platí, ale toho, že si kraje buď nenaporoučeli nové soupravy, neb jim to bylo jedno, nebo si je naporoučeli, ale VŘ dělaly na poslední chvíli a v tak krátkém terminu prostě není v Evropě výrobce, který by je dokázal… Číst vice »
„. Dopravci nejsou hloupí a pěkně to kraji spočítají. I s úroky. S tím počítejte.“
To máte značně naivní představy o kalkulaci platby za dopravní obslužnost.
Obávám se, že naivní představu o kalkulaci platby za dopravní obslužnost máte spíše vy. Však uvidíme, komu dá čas za pravdu a vězte, že budu opravdu rád, pokud se budu mýlit, ale obávám se, že se mýlit nebudu, protože dopravci moc rádi využijí každou příležitost, jak kraj podojit. A kraj to ještě rád přijme, protože alternativou je pak žádná smlouva a to si vedení kraje na triko nedá. Opravdu budu moc rád, když budoucí smlouvy na tratě, kde budou jezdit krajské pantery, budou výrazně nižší, než na ostatní tratě v kraji a/nebo srovnatelné tratě v jiných krajích. Obávám se však,… Číst vice »
Ti dopravci budou ve svých nabídkách limitováni jednou zásadní věcí – konkurencí. A řekl bych, že o posádky pro 37 vlaků se jednotliví dopravci poperou 😉
No, tak všech 37 vlaků najednou snad jezdit nebude. Musí zůstat i nějaké ty zálohy, jinak to dopadne jako v jiných krajích, kde dopravci odříkávají vlaky, protože nemají zálohy.
A jednotky se budou určitě spojovat, pochopitelně… Komentář v diskusi už z principu nemůže jít do všech detailů, neb by měl být stručný.
Jenže mezi JMK a ostatními kraji je tady jeden zásadní rozdíl – JMK řeší dopravu systémově a s dlouhodobým výhledem (a asi jako jediný v ČR), ostatní jen látají díry a IMHO je to bude stát neskutečné peníze.
Konečně, ty krajské tarify vycházejí z toho, že MD přislíbilo připravit jednotný tarif včas, takže kraje bych z toho zmatku nevinil.
„Takto to fungovat rozhodně nebude. Dopravci nejsou hloupí a pěkně to kraji spočítají. I s úroky. S tím počítejte,“ čím větší konkurenční prostředí, tím menší motivace dopravců dělat obdobný nesmysl.
„Když si kraj kupuje vlaky pro sebe, zaplatíme to my, daňoví poplatníci. Oproti tomu, když si vlaky kupují dopravci, kraje to zpravidla nestojí nic navíc,“ pokud Jihomoravský kraj vypíše výběrové řízení, kde žádá po dopravci nová vozidla, tak o to větší bude kompenzace. Takže ano, zaplatí to daňoví poplatníci. „Další věc je, že smlouvy s dopravci jsou obvykle na deset let, po kterých si pak kraj může znovu naporoučet nová vozidla a co dopravce udělá s těmi starými mu může být fuk,“ od toho existuje nějaký koncept kraje…. „dalších třicet let (soudě podle smlouvy na údržbu),“ jsem zastáncem toho, že… Číst vice »
Teda ty jsi fakt tak excelentně blbej, že si myslíš, že když si ČSAD Horní Levá Lhota koupí autobusy za vlastní, že to nepromítne do ceny výkonu a dá to kraji jako humanitární příspěvek?
A vidíte. To, co vy nazýváte nesmyslem a Haškovým dítětem, tak současná koalice dovedla ke zdárnému konci, kde si ani ostatní účastníci tendru nestěžují, že byl veden špatně.
by mne zajimalo, koho realne stve, ze budeme mit v nasem kraji konecne nove vlaky???
Z toho že budeme mít ten největší low-end na trhu a vyspělí západní sousedé na nás stále budou ukazovat prstem jako na chudé občany druhé kategorie z toho budou všichni jásat.
Petře, vy máte nějaký mindrák, že žijete v ČR? Kdo by si měl co ukazovat? Ať se západní sousedé starají o sebe, je mi úplně fuk, co si kdo venku myslí o našich vlacích Jsou to vlaky pro naše lidi a na tom jediném záleží.
No, oni naši sousedé ty vlaky z 85 % platí…. A můžem bejt rádi, že to kraj stihnul, neb je docela dobře možný, že kvůli Burešovi nám tak v půlce roku 2020 EU stopne veškerý dotace na cokoli…
jel jsi nekdy v tom vyzdvyhovanem nemecku v nejakem S ci RE vlaku?
tezko
Naši západní sousedé si na nás ukazují prstem dávno, a to zejména proto, že jsme banda nesvéprávných kreténů, co si dokáže za premiéra zvolit komunistickýho fízla, kterej krade jako straka i jejich prachy, a za prezidenta věčně vylitou ruskočínskou děvku, co se neudrží moč ni stolici. Opravdu bych se nebál, že náš průser prohlobí zrovna nákup plechovek z Plzně pro kraj kolem Brna.
No jeden národní dopravce vůči tomu vznášel výhrady. Na jeho jméno si teď zrovna nemůžu vzpomenout. Hodně času a. s. , nebo tak nějak se jmenoval.
Zaměstnance ČD?
Evropske dotace nepočkají.
A kdyby se otálelo, tak by nemuselo být k dispozici tolik miliard kolik dostanou.
To rozhodnutí je minimálně 2 roky staré. Resp., před dvěma lety se na nabídkách vlaků pro JMK makalo u několika firem.
Má i zelený pruh a pro jistotu od začátku do konce:)
No, technicko-ekonomické náležitosti nejsem schopen posoudit, to ať řeší ti co tomu rozumí, já jako běžný uživatel (a čím dál častějši) se nicméně lehce přimlouvám za nějaké výraznější barevné řešení vnějšího laku (zevnitř je mi to vcelku jedno). To co je na úvodním obrázku jako studie sice není vyloženě škaredé, ale také to není ničím zajímavé ani ničím charakteristické, mě by přišlo užitečný aby ty vlaky byly třeba například komplet červené, nebo červenožluté (moravské barvy), nebo třeba světlezelené barvy hroznové (když už jsme na Jižní Moravě), nebo tak něco, aby prostě už z dálky bylo vidět že „jede krajskej“ a… Číst vice »
K té záměně dopravců perlička z Mostu.U nástupišrě stojí jednotka v barvách GW Trainu ,kterou si asi půjčil Landrbahn na svůj výkon Most-Rakovník. 🙂
V pořádku. Když dopravci opravdu chtějí vyjezdit své výkony, je sympatické že si navzájem pomůžou.
Viděl jsem i GW sprintera „v barvách“ RJ nedávno pendlovat na Kadaňsku.
Podle mě lepší takto, než honit autobus.
Tohle vypadá jako Flirty MÁV…
Nic levného ten servis. Cena na osobu a 100 km.. Na to, že to je elektrické. Motory vydrží dlouho..
A u té málé jednotky už vůbec. Třeba s poloviční obsazeností už se dostanem na dost nehezkou částku na osobu.
Počet cestujících má na servisní náklady vliv velmi malý až nulový. Jinak jestli ta cena za servis je fixní na celých 30 let a ne upravuje se podle inflace, tak to JMK má za hubičku.
Mě by spíš zajímalo, jestli od té smlouvy na údržbu může dodavatel odstoupit 😉
To citované ustanovení o neměnnosti ceny při nové legislativě nebo normách (!) je nesmysl. To tam zase nacpal nějaký chytrý právník, který si vůbec neuvědomuje důsledky. V pořádku samozřejmě je, že toto riziko musí nést objednatel, tím spíše, je-li veřejný a je to v jeho zájmu. Vidím, že veřejné smlouvy nejsou nesmyslné jen ve stavebnictví…
Dodavatel tu smlouvu dobrovolně podepsal a taky má své chytré právníky.
Samozřejmě, že je nelogické, aby riziko změny legislativy nesl odběratel nebo objednatel, logicky by ho měl nést, kdo nebo v čím zájmu legislativu změní, ale tak to, žel, nechodí.
Kraj to nemohl udělat jinak, ta dotace těch 5,5 mld. Kč nebo kolik je totiž vypočítána pevným % z vysoutěžené kupní ceny – pokud ta by se měla dodatečně měnit, tak ta dotace samozřejmě nebude automaticky % zvýšena, ale zůstává pořád stejná, čili ten rozdíl mezi původní vysoutěženou cenou a novou cenou by musel doplatit kraj, což navíc dneska v rámci stávajícího právního rámce v jakém fungují kraje, už ani nemůže udělat, protože by se tím vystavil hrozbě trestního stíhání – čili ten text je naprosto logický.
Aspoň to nedopadne jak s těma verglama 380 ..
U aut je to to samé. Dodavatel je odpovědný za to, že s výrobkem lze vyjet. Vývoj auta je u automobilky od prvního zadání do SOP až 6 let, motory aut jsou specifické hlavně kvůli testování, ale doba je taky podobná. To, že ŠT si nepohlidala legislativu je jejich průšvih, ALE že jsme přes ČD zaplatili Romanovi tuto chybu ŠT je naopak skvělý výsledek právníků ŠT.
Dodavatel odpovídá za to, že se s tím smí vyjet, podle mě v pořádku.
Vždycky mezi schválením normy a vstupem v platnost je nějaké přechodné období, co je v hale rozdělané to se stihne dodělat.
Jo divil bych se kdyby na to výrobce přistoupil u opce na pár desítek let, ale u zakázky na pár jednotek.
IMHO není. 37 jednotek má být dodáno do tří let a fixaci norem k datu smlouvy DÚ bere běžně. A je otázka, jestli se vůbec bude znovu schvalovat – nevím, jak se Panter JMK liší od svých sourozenců.
Jelikož se změnila legislativa, tak se schvalovat bude. Něco půjde převzít, ale všechno určitě ne.
Vlkov? To nebudou moct zajíždět aspoň do Křižanova? Vždyť po rekonstrukci nemají být ve Vlkově ani nástupiště. Doufám, že je tím myšleno něco jako „hranice kraje“.
Tak je to OK:
Z důvodu budoucího možného prodloužení výkonů, případně dílčího nasazení jednotek i na
tratích:
• SŽDC 240 Náměšť nad Oslavou – Třebíč (po elektrizaci)
• SŽDC 250 v úseku Vlkov u Tišnova – Žďár nad Sázavou
…
Doufám, že si kraj stanovil lepší uspořádání 1.třídy, nez zvolily (nebo spíše nezvolily) České dráhy … není nic horšího, nez si připlatit a sledovat ten průchoďák 1. třídou v jejich panterech …
1. To snad ani mít nemá
Ta 1. třída, která byla rozhazená po celém vlaku, ovšem byla u interpanterů ne regiopanterů.
1.Třída v interpanterech je výsměch. Absolutně nechápu, v čem je tady ta „výhoda“ kterou za vyšší cenu získávám. Teda kromě barvy sedačky. Neoddělený prostor – v podstatě průchoďák, neodhlučněný, a že by sedačky byly nějak superpohodlný to taky nejsou… Prostě výsměch.
To je podle modrogumí logiky v pořádku, stejně jako první třída A149, druhá Bbdgmee236 na stejném vlaku.
Jojo, to zažívám pravidelně. Ještě by do té dvojky mohli dodat wifi, tím by se paradox dotáhl k dokonalosti…
Svezete-li se kterýmkoliv Západním expresem, můžete ho potkat naživo. A ještě Vám možná budou tvrdit, že Amz, původně půl 1. třída a půl business je totéž co ABmz.
Fakt je, že WiFi nemá ani jeden z nich.
Sveste se R11. Tam to přesně takto je :D.
To někde jezdí? Jak kdyby nestačilo že první třída neznamená určitý minimální standard takže cestující neví za co si vlastně připlácí, nebo to že v některých vlacích zdaleka nedosahuje komfortu druhé v jiných. Oni jsou schopní poskládat vlak kde jednička nedosahuje komfortu dvojky ve vedlejším voze?
Ano, jsou to rychlíky A+B a Bbdgmee236 jsou tam jako chyba v matrixu.
Celkem běžné řazení, minimálně na jihu Čech. Byť s nástupem Jižních expresů se na rychlíky vrátily BDs takže to není tak do očí bijcí.
Obcas i na zapadnich EX je na 1. razeno A nebo AB. Vozu pro prvni tridu je evidentne malo.
To máte pravdu, to mi nedošlo, nechal jsem se unést mojí neoblíbeností interpantera …
Možná to odemě vypadá jako zapšklost nebo neoblíbenost ČD, ale myslel jsem to spíše vtipně. I na firmy které mám radši občas prohlásím něco takového, pokud nastává nějaký paradox, nevyváženost atd.
JMK a jeho firma KORDIS první třídu dlouhodobě odmítají. Bohužel. Přitom zkušenosti z jiných krajů nám ukazují, že to funguje a přivádí to do vlaků nové cestující, kteří by jinak jeli autem. Škoda, že náš kraj toto není schopen pochopit.
Přivádí je tam opravdu segragace do dvou tříd nebo spíš očekávání komfortu cestování na úrovni tohoto století? Pokud nabídnou všem cestování v moderním pohodlném a klimatizovaném vozidle se zásuvkami a wifi, bude stále zájem o první třídu?
Bude, protože si tím zajistíte místo ve špičce a s větší pravděpodobností se vyhnete různým sockám (a taky tam neřvou děti, protože v jedničce nefunguje babišné a dá se tam pracovat).
I když jsem taky tenhle měsíc v jedničce zažil týpka, který tam vezl dvě odněkud vybourané topenářské trubky a byl nevrlý, že v kupé nechceme zhasnout (jel na takový dlouhý list nadepsaný „Poukaz na přepravu“, nevím, jestli se to fasuje v blázinci na cestu domů…)
Jen by mě zajímalo jak by se mělo v JMK za tu 1. třídu platit když tu máme bruto smlouvu s dopravci
Brutto smlouvy neznamenají nutně, že se nesmí uznávat tarif dopravce. To je jen a pouze neschopnost našeho (a sousedního Zlínského) kraje, že se není schopen dohodnout. A také, z části, neschopnost ČD bouchnout do stolu a říct: „buď budete uznávat naše jízdné, nebo odstoupíme od smlouvy a hledejte si jiného dopravce“. A věřím, že to by na kraje zabralo, protože ať se to komu líbí nebo ne, objektivně není v této zemi dopravce, který by dokázal vyjezdit všechno to, co mají ČD nasmlouvané. Což nám poslední týden názorně ukázal. To tedy za prvé. A za druhé, není problém dát do… Číst vice »
Tarif PID první třídu oficiálně nezná. Není to tak dávno, co ROPID doporučoval mít paušálně doplatek do první třídy na inkartě, s tím že se pak cestující prokazoval pidlikačkou a inkartou, kdo to koupil asi nemá radost ze změny dopravce.
Souhlasím že by se pojem třída dal zavést i do tarifu IDS. PID má nakročeno (tarif pro Airport Express)
Male deti v prvni tride potkavam celkem casto.
Hele nadclovek z prvni tridy. Jeste ze ja si kupuji listek do prvni pro sebe i dite, abychom mohli jet, kam zrovna chceme…