Dopravci Železnice

Šluknovský výběžek přijde o rychlíky, ministerstvo je ukončí v Novém Boru

Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy od příštího prosince odřízne Šluknovský výběžek od rychlíkového spojení. Dosavadní rychlíky Kolín – Rumburk/Šluknov mají podle ministerského plánu po dohodě s Ústeckým krajem skončit v Novém Boru. Plán se nelíbí starostům měst a obcí v regionu.

Ministerstvo dopravy plán na zkrácení rychlíků veřejně oznámilo v materiálu s názvem Zpráva o železničním trhu, který v pondělí projednávala tripartita. V něm se poprvé rychlíková linka R22 uvádí jako zkrácená do Nového Boru. Je navíc na seznamu linek, které stát nabídne k provozování i jiným dopravcům a nikoliv pouze Českým drahám.

Na pracovní úrovni došlo k dohodám mezi zástupci MD a Ústeckého a Libereckého kraje, že rychlíky budou ukončeny v Novém Boru a na trati bude rozšířen ve spolupráci s Libereckým krajem provoz linky L4 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk na interval 120 minut. Počet vlaků bude tedy prakticky stejný jako dnes,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Pro obyvatele výběžku i jeho návštěvníky znamená konec rychlíků dvě nevýhody: pro cesty na koridor do Kolína budou muset přestupovat, navíc osobní vlaky jsou pomalejší. Z České Lípy do Rumburka jedou rychlíky 54 minut, osobní vlak je o pět minut pomalejší.

Za ušetřené rychlíky ministerstvo dopravy zajistí jiné výkony, které dnes zajišťuje kraj, nebo chybí. Bilance pro kraj tedy zůstane vyrovnaná,“ tvrdí Fraňková. Už od prosince letošního roku ministerstvo díky úspoře v poptávkovém řízení na rychlících Liberec – Pardubice přesunulo část peněz do rychlíkového spojení Liberec – Ústí nad Labem, od změny jízdního řádu bude mezi oběma krajskými městy jezdit více vlaků než dosud.

Kvůli plánovanému vyškrtnutí Šluknovska z rychlíkové mapy se starostové z regionu obrátí na hejtmana Oldřicha Bubeníčka a jeho náměstka Jaroslava Komínka, který má na starosti právě dopravu.

Chceme, aby se za nás kraj postavil. Došlo by k omezení cestovního komfortu, pokud by se muselo přestupovat v Novém Boru. Navíc je to další oddělení od Libereckého kraje, do kterého je dnes ze Šluknovska velmi špatné spojení,“ řekl starosta Krásné Lípy Jan Kolář. Podle jeho názoru nemusí zrušení jediných rychlíků v regionu vypadat z Ústí nad Labem nijak hrozivě. „Pro nás je to ale velmi zásadní. Je to další odřezávání od zbytku republiky,“ dodal Kolář.

Rychlíky ze Šluknova na Kolín využívají například lidé mířící z výběžku na Moravu. V Kolíně totiž mohou přestoupit na vlaky EC do Brna nebo na Ostravu.

Například moje dcera tyto rychlíky využívala při cestě do školy na Moravě. A nejen ona samozřejmě. Vůbec se nám jako starostům nelíbí zrušení jediného přímého vlakového spojení do železničního uzlu směrem na východ,“ řekla starostka Šluknova Eva Džumanová. Právě ze Šluknova doposud část rychlíků vyjíždí.

Text vznikl ve spolupráci s Děčínským deníkem

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • V zápisu z koordinační porady na stránkách libereckého IDOLU z 11. září tohoto roku je o tomto rozhodnutí ministerstva dopravy psáno. Liberecký kraj zároveň bude jednat o tom aby alespoň vybrané rychlíky pokračovaly z Boru dál na sever. Minimálně pro turistickou frekvenci jsou nějaké osobní vlaky z Mladé Boleslavi docela k ničemu. (a stejně, to by byly ty Regionovy které tam dnes jezdí?!) Ideálně by to nemusely být rychlíky ale stačily by přímé vozy jako Sp/Os. (Když se podařilo protlačit přímý vůz do Harrachova, proč by to nešlo zde?) Pokud budou dostatečně protestovat i starostové z měst ve Šluknovském výběžku, tak by to snad nemuselo dopadnout tak zle, vzhledem k tomu, že je tento krok naštěstí naplánován až na 12/2019.

  • Doporučuju zachovat klídek. Dotčeným krajům nic nebrání v tom, aby předmětné rychlíky v úseku Nový Bor – Rumburk (- Šluknov) objednávaly.
    Podstatou věci je akorát to, že MD v rámci „rozstřelů“ jednotlivých linek tuto linku zkrátilo do Nového Boru (a de facto ho nezajímá, co bude dále na sever). Ale jestli se vybraný dopravce domluví s kraji na objednávce až do Rumburka, tak MD mu v tom samozřejmě bránit nebude.

    A proč se tohle děje? Protože MD se snaží zaplňovat „díry v taktu“ v nejsilnějších úsecích a ty okrajové úseky naopak ponechává na objednávce krajů. Důvodem je zejména snaha o snížení vozidel v systému (myšleno v objednávce MD) a zvyšování jejich proběhů.

    • Tak to jsem zvědav, jak si MD poradí s linkou Praha – Turnov – Tanvald, jestli ji taky celou zařízne v Turnově nebo naopak celou pošle do Tanvaldu (třeba to pan Sůra vyšpízuje 🙂 ).

      • V tom materiálu je stále Tanvald. Nicméně pokud vyhraje někdo jiný, než ČD, skončí alespoň nesmysl jménem rychlík do Harrachova.

          • Byl to výmysl Koridu. Nicméně tím jsem chtěl říct, že není mnoho vozidel, které mohou jezdit nahoru do Harrachova a mimo ČD je aktuálně nikdo jiný nemá:-)

    • Přesná data neznám, ale z pohledu cestujícího (jezdím tudy často v úseku Bakov n.J. – Česká Lípa Střelnice a méně často v úseku ČL – Nový Bor, durch Bakov – N.Bor nikdy) mi přijde, že podstatná část cestujících se „vymění“ právě v České Lípě a počet těch, kteří nastoupí a pokračují dál na sever, je vyšší, než počet vystupujících v ČL (včetně Střelnice). Takže kdyby MD ukončilo objednávku rychlíku v ČL a dál pokračovala tatáž souprava třeba jako krajem objednaný Sp (nebo Os těch vynechaných zastávek moc není) do Rumburka, bylo by to použitelné řešení. Ale do hlav organizátorů dopravy nevidím, možná naštěstí.

  • Nějak nechápu…nedávno vyšla zpráva, že vlaky do Mladé Boleslavi se mají omezovat, právě proto, že jezdí rychlíky a teď zase tohle? Kdo se v tom má vyznat? Jinak já cestuji obráceně, tedy Česká Lípa – Všemily ( Jetřichovice ) a byť je to 30 km po silnici, veřejnou dopravou je to časově náročnější, než do 150 km vzdáleného Hradce Králové. Tuto trasu jsem využívala na spojení do České Kamenice ( přestup na Jedlové ) a bude koukám další problém se vůbec někam dostat. Mimochodem zrovna na Jedlovou jezdí lidé velice často, kolikrát je vlak úplně plný.

  • Je jasné, že linka R22 nikdy nebyla a nebude zisková (jako řada dalších), její hlavní smysluplný a vytížený úsek taky leží o něco jižněji, ale tohle je další krok k postupnému odřezávání výběžku od zbytku republiky. První náznaky něčeho podobného už tu byly, vzpomeňme, jak před asi čtyřmi lety byl polední pár otáčen právě už v Novém Boru, protože jej Ústecký kraj na svém úseku odmítal platit. V jednom z návrhů JŘ pak už byl dokonce na papíře návrh, že až do Rumburka pojedou jen asi tři páry rychlíků, ale najednou v někom hrklo a urychleně to zase zaplatil. Stačilo, že před dvěma lety opět právě díky Ústeckému kraji (komu jinému) zařízli osobáky ze Svoru na Jedlovou – že tím odpadl přestupní uzel na Jedlové, to by bylo ještě relativně pochopitelné, ale aby už ani neexistovalo žádné pravidelné PŘÍMÉ spojení Česká Lípa – Rumburk, to tahle trať za 150 let existence snad ještě nezažila. Argument, že to není dostatečně vytížené, obstojí jak kdy, vzhledem k tomu, že jsou ty vlaky z velké části turistické, obsazenost často závisí na počasí. Když se povede hezký víkend, dopolední vlaky bývají i v řazení 854-054-954 až po Jedlovou velmi slušně obsazené, odpoledne dolů to samé. Samozřejmě, že o sychravém podzimu nebo hnusné zimě bez dostatku sněhu s tím nikdo moc nejezdí, ale to páni ouřadové asi ze svých kanclů v Ústí nevidí.

    • Čtěte pořádně. Ty rychlíky má nahradit linka L4 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk, přímé spojení České Lípy z Rumburkem se nijak významně neomezí. Jinak je hezké, jak se nadává na MD, ale je potřeba říct, že MD hradí jen 4 páry rychlíků na úseku Česká Lípa – Nový Bor, Nový Bor – Rumburk v pracovní dny jen 3 o víkendech 4, zbytek linky doplácí kraje. A v tom je možná zakopaný pes.
      MD asi nechce platit celoročně dvouhodinový interval, kde je po většinu roku dálková doprava minimální, což byl i důvod, že pro jízdní řád v roce 2011 měly být rychlíky v Novém Boru ukončeny, což se podařilo zažehnat. Takže taková linka by musela existovat na bázi spolupráce krajů a ministerstva dopravy (společná smlouva s budoucím dopravcem, omezené možnosti vyjednávání o změnách, protože by s ním museli souhlasit všichni apod.). A k tomu zřejmě nebyla vůle nebo byly představy státního a krajských objednavatelů odlišné. A tak si MD připraví svoje výběrové řízení na linku Kolín – Nový Bor (třeba k tomu přibydou nějaké nové spoje, třeba ten dopolední chybějí pár, který si platí kraje samy v celé trase jako osobní vlaky 6009/6022). A kraje si budou řešit svojí osobákovou linku Mladá Boleslav – Rumburk.

      • Super na tom je, co jako lidi z Rumburku budou dělat v MB, takovém dopravním uzlu, ze kterého se dostanou kampak? A to nádraží samotné, mimo město, kde se člověk po setmění bojí existovat. Šetření na fakt blbém místě.

  • Počkal bych s tím souzením, až jak to bude vypadat na papíře. Teď už je stejně po termínu odvrátit to od prosince. Fakt je, že je škoda, že se s tím přišlo až za 5 minut 12, a nebýt stránek zdopravy.cz, tak to zůstane tajemstvím až do vydání JŘ.

    • Ke změně má dojít od prosince PŘÍŠTÍHO roku, viz hned první věta v článku „Ministerstvo dopravy od příštího prosince odřízne Šluknovský výběžek od rychlíkového spojení.“

      • No ta věta zní „… od PŘÍŠTÍHO prosince …“, což je z hlediska jednoznačnosti trochu nešťastná formulace. Ale budiž.

        Každopádně to zkrácení až od 12/2019 by dávalo větší smysl než letos a možná by i nějak zapadalo do pootočení severovýchodu.

        Je taky zajímavý, že se to řeší už teď. Kdyby se teď MD rozhodlo ty vlaky otočit v Boru už od příští změny GVD, tj. v prosinci 2018, tak by to nejspíš šlo zrealizovat taky. Vzpomeňte třeba na rychloškrty rychlíků za poslední vlády ODS.

        • Jedlováku, souhlasím že je to neštastná formulace …od příštího prosince… páč člověk neví jestli tím příštím prosincem myslí letošní prosinec nebo prosinec napřesrok

  • Ať mi někdo říká, že komunisti na kraji vědí co z dopravou. Po fiasku s autobusy, místo aby bránili rychlíky přes hory do výběžku, prostě je pošlou do háje. Příšerné. Ve výběžku je nejhorší zdravotnictví v celé republice, krachující nemocnice mele z posledního a zavírají se jednotlivá oddělení. Kraji potažmo ministerstvu zdravotnictví je to jedno. Teď škrtneme rychlíky ( hlavně že třetina národa jezdí skoro zadarmo ) , co bude příště? Co třeba překopat silnice přes Lužické hory a prostě tu “ sudetskou pakáž “ odepsat.

    • No vidíte, a přesto se v tomto kraji najde dost lidí, kteří komouše volí. Čím horší mají výsledky, tím více to některé lidi láká. K neuvěření.

    • Asi je těžké „bránit rychlíky“ v situaci, když nejsou využívané. Pokud by je místní využívali, jistě by tyto spoje rušeny nebyly, spíš naopak.

      • Využitelnost spoje je asi to poslední MD zajímá. Pamatuju že když rušili rychlíky Pardubice-Jihlava, tak ty byly taky nejvyužívanější vlaky na trati. A taky je zrušili.

      • Já těmi rychlíky jezdím cca 2x, někdy i 4x a to skoro v celé délce trati, konkrétně z Rybniště do Kolína. Prázdným rychlíkem jsem jel maximálně dva dny před vánocemi posledním spojem. Jinak lidé jezdí . Asi nelze očekávat narvané vlaky, protože počet obyvatel po trase není nijak závratný. Ale sakra veřejná doprava je tady přesně od toho, aby obsloužila i odlehlá místa s menším počtem obyvatel. Jenže lidé na MD těžko tuší co je Šluknovský výběžek. Asi stejně jako krajští radní. Prostě pohraničí není Praha.

    • Právě jste popsal nástroje k předání výběžku Německu. Donutit lidi, aby se ještě rádi stali německými občany.

    • Rychlíkem se to nejspíš nazývá proto že rychlíky objednává MD, pokud by to byl spěšný vlak tak by se na jeho objednávce musely dohodnout tři kraje. No a každý kraj má jiné představy o dopravě, středočeský jednoznačně preferuje opravu do a z Prahy, maximálně ještě do a z Mladé Boleslavi (kvůli Škodovce), liberecký preferuje směr do a z Liberce a pro ústecký je rumbursko tak daleko že staří římané na mapy psaly hic sunt leones. A jak za této situace chcete aby se tři kraje domluvily?

  • Tak tohle mi vyrazilo dech. Další ukázka naprosté bezmoci a nekompetentnosti státu. Místo podpory, už tak zbídačeného regionu, jim tam stát i nadále řeže větve…. aneb, spojení rumburk – ústí nad labem (krajské město) – katastrofa, spojení rumburk – liberec – katastrofa, nebýt němců tak vlakem ani náhodou, a poslední spojení s civilizací R22 končí??? Ano bude líp (neděkujem, vypadněte..)

  • Obsazení rychlíků je samozřejmě malé, osobní vlaky ve stejném úseku na tom budou ještě hůře kvůli čekání a přestupu. Moc nechápu, co se teda ušetří. Asi jen ubudou cestující. Možná na tom předem vybraném soukromníkovi bez kapacit něco bude, jinak to nedává smysl 😀

  • copak předem vybraný soukromník nemá dost souprav na to jezdit dál? tak se to musí zaříznout v Boru, aby to náhodou nespadlo pod zlé čd? tohle mi přijde jako hodně blbej nápad a jediné rozumné řešení by bylo, když to chce kraj nějak nahrazovat se domluvit na protažení jako krajský Sp a nebo opravdu udělat návaznost v Boru na nový Os/Sp. Os, který pojede v jiném čase než R je úplně k ničemu

              • To bohužel vychází ze zkušeností z minula, např. Čelákovice – Mochov když tam ČD jezdily s šukafonem v režimu 0/0S tak to byla finanční katastrofa hrůza a děs, ale když tam začal jezdit soukromník s tím samým tak je to super nápad hodný div ne Nobelovy ceny. Takže bych se vůbec nedivil kdyby to zkrácení bylo účelové aby se po nějakém čase dalo říct že ČD to nezvládají a tak to musí zachránit soukromník.

  • V článku postrádám zásadní informaci a sice jaká je průměrná obsazenost dosavadních rychlíků v koncovém úseku. Totiž pokud by spoje byly slušně využívané nevěřím tomu, že by je kraj přestal objednávat. Snad by pomohlo zapojení do libereckého IDS. Předražený běžný tarif ČD je pro vlakovou dopravu smrtící.

    • To je zásadní informace, kterou nikdo nikdy nesdělí oficiálně. Objednatel řekne, že je to obchodní tajemství Českých drah (pokusy získat tato čísla za všechny rychlíky už byly, neúspěšné).

    • Nejde ani tak o obsazenost , jako o to, že se jedná o pohraničí které je čím dál víc odstrkované. Zavedeme dotované jízdné pro třetinu národa a pak budeme rušit i to málo co ještě funguje? I třeba do Lipové jezdí autobus který veze 2 lidi. A víte proč, protože tam stále ještě někdo bydlí……..

      • Proč by se mělo mrhat penězi z veřejného rozpočtu, když to rychlíkové spojení tamní zjevně nevyužívají? Prázdné vlaky je nejhorší co může být. Státní slevy pro studenty a důchodce jsou proti tomu královsky účelné. Můžete dělat místním osvětu, aby vlaky využívali místo individuální dopravy. Ale domnívám se, že většina už si spočítala, že za dosavadní ceny běžného jízdného se cesta vlakem prostě nevyplatí. A neruší se dopravní obslužnost, viz „Počet vlaků bude tedy prakticky stejný jako dnes,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.“

        • Milane, kdypa jste jel naposledy do Rumburku vlakem? Třeba z Ostravy? A pak si představte to samé s nějakým dalším přestupem….

        • Dovolím si reagovat, neboť na rozdíl od většiny diskutujících tyto rychlíky využívám pravidelně, zhruba dvakrát do měsíce v obou směrech po celý rok, více než deset let. Rozhodně nejezdí prázdné. Samozřejmě je velký rozdíl mezitím kdy jede dopolední vlak ve všední dny a kdy jede ranní v sobotu například.Jasné je že Šluknovsko nemá žádné velkoměsto typu Budějovice a nejde o přímý vlak do Prahy takže plný šestivozový rychlík tu nepotkáte. Počet vlaků zůstane stejný ale jaké to budou vlaky a k čemu? tyhle rychlíky (i když jsou to de facto spěšňáky)zajišťují spojení směr Kolín, východní Čechy, Morava i možnost přestupu směr trať 070 směr Praha (Neratovice např.). Je demagogie když tvrdí, že cesta osobákem potrvá o pět minut déle když ten osobák by chtěli ukončit v Boleslavi. Do Boleslavi samotné rozhodně většina cestujících těchto ,,rychlíků“ necestuje, většina pokračuje dál.

  • Hlavně že „jsou peníze“ na 75%ní slevy pro studenty + důchodce „65+“.

    Jsem rád, že v článku je správně upozorněno na to, že protažení Os vlaků z MB přes ČL až do Rumburka nic moc neřeší (co se spojení z „výběžku“ do vnitrozemí týče), protože Os vlaky jsou pomalejší (+ v MB pak stejně nemají návaznost směr Nymburk).

    Jsem zvědav na stabilitu provozu s předpokládanými ostrými obraty okolo S:00 h v Novém Boru (nebo že by od 12/2019 nakonec došlo k onomu diskutabilnímu „pootočení severovýchodu“, čímž by naopak v Novém Boru vznikl obrat hodinový?).

  • Opět diskuze o tom, že v ČR máme nesmyslné rychlíky, které alternují osobáky či spěšné vlaky a typický požadavek, aby takový rychlík zastavoval v každé větší vesnici. A při tom železnice ztrácí na tratích, kde by měla být efektivnější než autobus a fungovat bez jakékoliv objednávky.

    • Doporučení ze Šluknovska jezdit směrem na Moravu autobusy je skutečně doporučení za všechny prachy.

      • Vit Juza: Na páteřních tratích rychlé vlaky a k tomu navazane osobni vlaky a autobusy.
        Dle mého názoru by se mělo řešit pro cestující efektivnější spojení vlakem napriklad v trase Praha – Mnichov, či turisticky atraktivni Český Krumlov, kde z Českých Budějovic chybi elektrifikace nebo zrychleni a zvětšení kapacity Praha – Česká Trebova.
        A to, zda-li pojede s prominutím odnikud – nikam rychlik, osovak nebo autobus řešit podle obsazenosti.
        V přibližně stejně velkem rakousku prepravi tamní drahy o 50 % více cestujících než tuzemští dopravci. Takže bych očekával, ze na základě dat se budou připravovat nove spoje ci trasy. Bohužel jaksi objednavkovy system statu a krajů se smlouvami s téměř monopolnimi CD z daty vycucanymi z prstu rozhodně přepravu nezvýší.

    • Tušíte kde je Šluknovský výběžek? Chápete, že i tam žijí lidé? Nejen v Praze chtějí jezdit slušně. Já tím rychlíkem jezdím poměrně často, prázdný nejezdí.

      • Tomáš: Vim, kde je Sluknovsky výběžek. A chápu, že tam bydlí lidé, kteří cestuji na kole, autem, autobusy, vlaky. To ce nechápu je, proc si někteří lidé myslí, ze zrovna k nim musí vest rychlík. A pokud dle článku bude osobní vlak o pět minut pomalejší, tak je to zanedbatelné.
        To v čem vidím problém je historicnost železnice, kdy postavit kus koleji na zelene louce a vytvořit nova potenvinalni spojeni je problém. A na druhe straně se zachovávají lokalky pro nikoho.

Newsletter

Partneři


Výběr editora