Dopravci Železnice

Stát vybírá dopravce pro nejdražší rychlíky, jde o čtyři linky najednou

Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy

Další čtyři rychlíkové linky mohou od roku 2019 získat nového provozovatele. Ministerstvo dopravy začalo s takzvanými tržními konzultacemi, ve kterých chce najít dopravce na provoz čtyř dálkových linek obsluhovaných dosud většinou motorovými vlaky. Jen loni za tyto linky zaplatilo ministerstvo 299 milionů korun.

Jde o linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice. Ve hře jsou kromě Českých drah ještě Leo Express a Arriva, které ministerstvo dopravy oslovilo kvůli tomu, že dříve podaly na tyto tratě alternativní nabídku. Všechny tři firmy potvrdily zájem o účast ve výběrovém procesu ministerstva.

Ministerstvo dopravy soutěží všechny linky najednou. „Všechny čtyři linky splňují základní podmínky pro spojení do jednoho provozního souboru. Při předložení alternativních nabídek zároveň zazněla deklarace, že spojením určitých linek do jednoho provozního souboru může dojít k úsporám z rozsahu,“ vysvětlila mluvčí Lenka Rezková.

Jde o kontrakt jen na tři roky, který začne platit v prosinci příštího roku. Tomu odpovídají i požadavky na zhruba 23 jednotek, které stát požaduje. Vlaky musejí zvládnout nejméně stokilometrovou rychlost, u linky R22 požaduje stát nejméně sto míst k sezení, u linky R21 a 26 nejméně 120 míst. U linky R24 v pracovní dny 230 míst, v nepracovní dny 140. U řady vlaků vyžaduje ministerstvo ještě kapacitní posily.

Zadávací dokumentace vůbec neřeší stáří vozidel, dá se tak počítat s nasazením starších souprav. Součástí požadavků je i minimální otevírací doba v pokladnách na nádražích, kde rychlíky projíždějí, často musí být otevřeno i v době, kdy vlak nejede. Podmínkou není první třída.

Provozní koncept se zásadně liší u linky R22, kde dojde ke zkrácení do Nového Boru. K podobné redukci může dojít i v úseku Turnov – Tanvald u linky R21, kde dnes část rychlíků na této trati objednává kraj. Bude záležet na domluvě kraje s nově vybraným dopravcem. „Rozsah objednávky mezi Turnovem a Tanvaldem je rozšířen oproti současnému stavu na 2 páry vlaků denně, 1 další v sobotu a v neděli. Některé další vlaky mezi Turnovem a Tanvaldem si objednává územně příslušný kraj. Objednávka MD v daném úseku odpovídá přepravním potřebám,“ dodala Rezková. Podle Pavla Blažka, jednatele společnosti Korid LK organizující dopravu v Libereckém kraji, bude určitě snahou se s případným novým provozovatelem dohodnout, aby zůstal provoz zachován nejméně ve stávajícím rozsahu.

Kompletní provozní koncept motorových rychlíkových linek je ke stažení zde. Požadavky na kapacitu vozidel a přesné proběhy zde

Ministerstvo chce vysoutěžit i nejztrátovější dálkovou linku na české železnici v přepočtu na kilometr. Linka Praha – Rakovník prodělávala loni 225 korun na každém ujetém kilometru. Ministerstvo dopravy ji chce dál objednávat, i když řeší spojení jen Prahy a Středočeského kraje. Ministerstvo ale už připustilo, že se jí možná v budoucnu zbaví.

Linka R24 Praha – Rakovník je hraniční mezi dvěma objednávkami a proto nezastíráme, že probíhala jednání o převzetí objednávky krajem. Kladno je největší město Středočeského kraje a jiné spojení dálkovou dopravou nemá. Jde spíše o dohodu mezi objednateli, která vede k celkovému řešení pro cestující veřejnost, které v daném případě vlaky Praha – Kladno rozděluje do dvou systémů po 120 minutách. Jeden je objednávaný MD, druhý územně příslušný kraj,“ dodala Rezková.

Ministerstvo dopravy vypsalo v posledních týdnech několik podobných tržních konzultací, největší zakázkou je devítiletý kontrakt na provoz linky Ex2 a R18

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • R21 To jsem zvědav, jak se bude líbit mnohým náhodným dojíždějícím, kteří nemají jízdenku ROPID a ani ji neplánují, jak vstřebají fakt , že najednou na jedné trati jezdí něco, co che jinou jízdenku. Hlavně že MD ušetří pár korun.

  • Škoda, že na R21 a R22 stále přes den 4hodinové taktové díry. Snad je alespoň částečně zaflikují kraje (jako doteď).

    • „Snad je alespoň částečně zaflikují kraje (jako doteď).“
      Skutečně kvalitní „zaflikování“ tam ovšem není ani „doteď“: výrobou „taktového GVD“ s tím, že z něj některé spoje vypadnou, vzniká ve skutečnosti jen těžko použitelný paskvil, a v podstatě zbytečně se tak plýtvá prostředky i na ten zbytek.

  • No, není nad to vytrhnout bez rozmyslu část z celku a nabízet to samostatně. Ano, MD jako „dálkový objednatel“ možná „ušetří“. Zvýšené náklady na další vozidla a personál (viz níže) doplatí totéž MD přes kraje?

    Náležitosti linky R21 jezdí i ranní posilový vlak na lince R43/S3 (jinak by tou dobou stály), náležitosti linky R26 také jezdí ranní posilový spoj na lince S3 (viz v JŘ přímé vozy u vlaku 9503) no a náležitosti linky R22 jsou oběhově provázány s některými vlaky linky L4 a s celou linkou Kolín – Trutnov.

    Takže, když osamostatníte linku R21 pouze na spoje dle u článku přiloženého JŘ, bude v ranní špičce potřeba o jednu náležitost (souprava s personálem) do přípražské regionální dopravy navíc.
    Když osamostatníte linku R 26 na spoje dle u článku přiloženého JŘ, bude v ranní špičce potřeba o další jednu náležitost (souprava s personálem) do přípražské regionální dopravy navíc.
    Když osamostatníte linku R 22 na spoje dle u článku přiloženého JŘ, bude celý den potřeba o další jednu náležitost (souprava s personálem) navíc, aby mohly linky R 22 a Sp Kolín – Trutnov jezdit samostatně. Zjednodušeně řečeno – ta souprava i s personálem, co chybí z Nového Boru do Rumburka (protože MD „ušetří“) prostojí vlastně celý den v Kolíně (a její náklady půjdou za objednateli regionální dopravy). A ještě bude třeba další náležitost na ty vlaky linky L4, které nyní doplňují 2h takt rychlíků na trati 071/080 (pokud budou objednány).

    Už na vysoké škole jsme jako studenti byli varováni, že lokální optimalizace bývá velmi často špatnou možností pro celek.

  • Zdá se mi to prosté: když chce ministerstvo zachovat jen mírně podivuhodně upravený stávající stav a stávajícího dopravce, což demonstruje kromě zejména jízdního řádu R21 s nesouvislými oběhy zejména požadavkem na pokladny, tak to tak bude … .

  • A co Olomouc – Krnov ? Tam byl doplatek jako ….. (ve vztahu k tomu, Regiovdovu tam málem cestující musí tlačit sami)
    To po jedné zmařené soutěži nějak utichlo…..

  • R22:
    Když tak na to koukám, tak v Novém Boru to chtějí utnout, protože jim tam vychází obrat? Pětiminutový? Takže zpět z Nového Boru to nikdy nepojede včas?
    Nebo tam ta souprava bude zbytečně dvě hodiny trčet? A to se vyplatí.
    R24:
    Největší kravina, jakou je možné udělat, je dát rychlíky někomu jinemu, než tomu, kdo jezdí na trati ostatní vlaky.
    Obraty jsou provázané, v neděli jezdí regina, v poledne to jezdí jako Sp na Ostrovec. Při výlukách se soupravy prohazují, nebo se to různě spojuje (viz třeba 19833/1907 v so a ne Ostrovec-Kladno, nebo 1234/19862 Bubny – Kladno) Takže žádné šetření, naopak zvýšené náklady na obou stranách. A to se vyplatí.

    V neděli ranní spojení do Rakovníka odstřelí přesto, že ta regina jezdí minimálně z půlky plná, v létě plná?

  • Dotaz na autora: Víte, které vlaky mají být posílené? Nebyla by stejná tabulka s výkony jako Pro Ex2/R18? Díky.

  • Jsem zvědav zejména na stabilitu 5minutového obratu v žst. Nový Bor. Aneb odstřelení úseku Nový Bor – Rumburk za každou cenu.

    P. S. Výraz „pro nejdražší rychlíky“ je zavádějící; mj. proto, že ta „největší drahota“ se netýká všech čtyř linek (+ paradoxně se týká té linky, u které neplatí ono „většinou“ z věty „Ministerstvo dopravy začalo s takzvanými tržními konzultacemi, ve kterých chce najít dopravce na provoz čtyř dálkových linek obsluhovaných dosud většinou motorovými vlaky“.

    P. S. č. 2: Další podivná (ne)soutěž aneb ani Ministerstvo dopravy po celé roky „nevědělo“, že k 12/2019 končí dosavadní 10leté smlouvy. Anebo „nechtělo vědět“? 🙂

    • Odstřelení rychlíků od Nového Boru na sever je nehorázná debilita. Uznávám, že nemusí být zrovna přecpané k prasknutí, ale svůj smysl určitě mají. Síla a obdivuhodnost každého společenství se měří také tím, jak silnější dovedou pomoci slabším. V tomto případě slabému a zuboženému pohraničnímu regionu namísto pomoci ještě podřízneme další z již tak mála zbývajících větviček. Ať si tam lidi klidně všude jezdí autem, nebo třeba zdechnou….

      • Hlavně to podle jízdního řádu vychází, že ty soupravy budou trčet dvě hodiny v Novém Boru. Podle mě je logické aby se kraj dohodnul, aby pokračovaly dále jako Os/Sp, minimálně v pátek/sobotu/neděli, kdy cestují i lidi z výběžku do vnitorzemí/nebo naopak. cestuji těmi rychlíky přes 10 let, tak mám přehled. pro ty cestující se navíc nenabízí jiná alternativa, ppouze autobusové spojení do Prahy, které je ale už tak velmi přetížené, navíc pro cestující směr východní Čechy a Morava je nevýhodné.

  • Přijde mi to , jako kdyby pejsek s kočičkou vařili dort. Vidím tam poměrně dost problémů, někde nesmyslů. Proč bude muset mít dopravce otevřenou pokladnu ve stanici , kudy pojede jeho vlak ? Ještě bych to pochopil v takové Mladé Boleslavi , ale třeba v Byšicích , kde zastaví pár vlaků za den a kde lze předpokládat denní pohyby maximálně v desítkách cestujících za celý den ?
    Dále linky Praha-Turnov-Tanvald a Kolín-Nový Bor vynikají jednou specifikou a sice totální nerovnoměrností přepravených osob. Na první ranní rychlík z Kolína do Nového Boru jedoucí v pátek by stačil jeden motoráček s padesáti sedadly , na ten samý vlak v sezóně jedoucí v sobotu už je třeba minimálně 150 míst. To samé na Tanvald v sezóně. Jak se s tímto vyrovnají soukromí dopravci ? Dále pokládám za důležité , aby se domluvilo ministerstvo s krajem , protože zkracovat dnešní linku do Šluknova již v Novém Boru anebo dnešní linku do Tanvaldu již v Turnově je nesmysl , který může lidi z vlaku vyhnat.

    • Jak se s tímto vyrovnají soukromí dopravci ?
      Tak na to jsem taky zvědav, ta nerovnoměrnost přepravy osob se zatím řeší přivěšením jednoho vozu z Kolína do Č. Lípy a zpět, případně z Prahy se jede se třemi přívěšáky do/z Turnova a stejně posloucháme jaký je to problém ČD že není schopen odvézt vše, jakmile ale na trať nastoupí někdo jiný než ČD tak je to rázem problém objednavatele že nebyl schopen odhadnou a objednat potřebnou kapacitu pouprav.

  • Tady se ukáže, jak Arriva a LE budou levnější než ČD. Jednou z podmínek je, jak čtu, mít ve stanicích pokladny. To pro oba znamená si pronajmout prostory od ČD či SŽDC a platit nájem, pokladní, úklid…
    To je právě i jeden z důvodů, proč mohou být levnější než státní dopravce – nemají nic, jen jezdí s vlaky. Každopádně jsem zvědav, jaký zájem od nich bude, ani jeden zatím není schopen splnit další podmínku – kapacitu vlaků.

    • Vzhledem k tomu, že je to od 12/19, řekl bych, že min LE je mimo hru… nemá s čím jezdit a prachy došly. Spíš nechápu, proč je to jen na 3 roky? To novým dopravcům taky moc nenahrává, na druhou stranu mi to přijde divný i pro stávajícího dopravce – působí to na mě tak: milé ČD, teď nám to musíte ještě automaticky odjezdit a za 3 roky to dáme možná někomu jinému. Celý to soutěžení je podivný – někde na 10 let, jinde na 9, jinde na 3… aby se v tom prase vyznalo.

    • Nesmysl, na lince R25 má soukromej dopravce taky pokladny podle přání MD a zvládá to vyjezdit levněji taky.

      • Zkuste to popsat konkrétněji a podrobněji – takto je jen polopravdivý a zavádějící výkřik do tmy!

  • Ta absence první třídy mě trochu mrzí. Bohužel to stále pasuje na hydru + x*Bdtn, takže min. na další 4 roky kultura k popukání :-/ Hlavně s kočárkem apod. Ani ty zásuvky nejspíš nebudou..

    • Hlavně nástup do těchto vozů je žůžo, je to jako lezení po žebříku. A o kraválu při jízdě a skřípání brzd nemluvě. Já nechápu, proč ČD nejsou schopny upravit vchod tak, aby byl pohodlný i pro méně zdatné lidi – normální schodiště o normálním sklonu (ne schody nad sebou jak stupačky ve Slovenském ráji), normální otevírání dveří (nikoliv kopání). Věřte tomu, že normální pohodlný nástup a hlavně výstup je pro většinu lidí důležitější než wifi a podobný chujoviny.

      • Vagony Bdtn mají předsuvné nástupní dveře s ovládáním tlačítky. O „kraválu při jízdě“ nevím, skřípání při brzdění, to už ano.

    • Tak ona je otazka proc zas jen na 3 roky ? To znamena jezdit s tim nejlevnejsim co dopravce ma, protoze za tu dobu se zadnemu dopravci nezaplati ani modernizace, natoz porizeni neceho noveho.

Newsletter

Partneři