Železnice Zprávy

Slovenské dráhy převzaly první modernizovaný motorák. Říkají mu mravenec

Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK
Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) převzala k testování první z osmi modernizovaných motorových jednotek z ŽOS Zvolen. Základem přestavby je motorový vůz známý z nejedné lokálky, řada 810 vyráběná ve Vagónce Studénka od poloviny 70. let. Jednotky přezdívané mravenec (Mravec) poskytují větší komfort v porovnání s podobnou rekonstrukcí Regionova z Pars Nova nebo dřívějšími modernizacemi stejného výrobce. ZSSK zaplatí výrobci ŽOS Zvolen 1,381 mil. eur (36 mil. korun) za kus.

První exemplář 813.111 byl předán 23. srpna k testování a poprvé svezl cestující mezi Zvolenem a Banskou Bystricí.

Přestavba původního motorových a vlečných vozů přináší řadu vylepšení – zcela nový interiér, klimatizaci, bezbariérový nástupní prostor i WC, informační systém pro cestující a kamerovým systémem pro bezpečnostní dohled vně i uvnitř vlaku. Technické vylepšení zahrnuje zejména nový motor, dálkovou diagnostiku pohonu i přenos údajů, např. o spotřebě. Vozidlo se odlišuje i upraveným čelem či novými dveřmi. Max rychlost je zvýšená z 80 na 90 km/h.

S testováním se počítá do poloviny prosince, kdy má být dostupných všech 8 jednotek a ZSSK je nasadí do pravidelného provozu na trati Kraľovany – Trstená.

Za celou zakázku ZSSK zaplatí 11 mil. eur (288,5 mil. korun). Modernizaci financuje dopravce z vlastních zdrojů.

Mravence jsme mohli vidět i v Česku – v roce 2015 jej k testování měl k dispozici dopravce KŽC Doprava a nasadil jej na linku S34 Pražské integrované dopravy z Masarykova nádraží do Čakovic.

Štítky

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nevíte kde vlastně skončila slovenská „Regionova“ svého času provozovaná GWTR na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně?

  • Nejlepší bude tu jízdu opravdu porovnat s regionovou třeba tam nějaký rozdíl bude lehce.Ovšem souhlasím s tím že na starým kole se lépe určitě nepojede-podvozky by bylo lépe vyměnit a pořád dokola stavět na starym- a nedělat z toho takovou hranatou krabici-inspiroval bych se u jednotek jako jsou desiro apod.Disajn hraje taky roli.

    • Určitě máte pravdu, jenže problém je legislativa. Pokud uděláte na vozidle příliš velkou změnu, už se Vám jej nepovede schválit jako „jen“ rekonstrukci a musel byste jej schvalovat jako nové vozidlo. Jenže na nové vozidlo už jsou mnohem tvrdší požadavky. V podstatě to nejmenší a nejjednodušší co byste mohl postavit je něco jako RegioSpider (řada 841/840). Jenže pokud ten srovnáme s Regionovou, tak zjistíme, že RegioSpider je při o něco menší kapacitě cestujících o 10 tun těžší (tj. o čtvrtinu) a místo jednoho motoru má dva (výkonově obdobné). A to vám na minimálně vytížených regionálních tratích výrazně zhorší ekonomiku provozu.

      Pokud si vypomůžu analogií ze silniční dopravy, je to asi jako srovnávat Felicii a Fabii. Felicia je lehčí, jednodušší, prostornější, s lepším výhledem a pokud by měla stejný motor, tak by měla i nižší spotřebu. Pokud bychom odhlédli od otázky bezpečnosti, bylo by nelogické kupovat Fabii místo Felicie. Jenže Felicii už dnes nevyrobíte a neschválíte, takže pokud už jednu nemáte nebo pokud Vám z nějakého hlediska nevyhovuje, nemáte jinou možnost, než si koupit Fábii.

  • Ten informační systém v podobě papírku nalepeného na okně je skvělý. Pokud stejným způsobem převezmou i další stroje, pak to nemá chybu. Jinak interiér vypadá jak naše regionova (nic proti tomu, ale jsme o deset let dál). Tak teď ještě mohou zachránit skvělé jízdní vlastnosti. Pokud je to za uvedenou cenu, tak je to teda propadák.

    • Interiér moc lépe udělat nejde. Pokud tam má být vozíčkářský záchod (který sám o sobě sežere prakticky třetinu plochy 810) spolu s rozumně velkou nízkopodlažní částí a zvedacími plošinami, tak je tohle jediné možné řešení – alespoň pokud nechcete sahat i do podvozků (což by znamenalo vlastně postavit úplně nové vozidlo). Odlišovat se už pak dá jedině provedením sedaček nebo světel, což jsou z technického hlediska relativně drobnosti.

      Jízdní vlastnosti budou na úrovni původních 813, čili vlastně stejné jako u regionov (pokud neřešíme otázku umístění hnané nápravy a s tím související adheze). Zase, bez zásahu do podvozků nic lepšího neuděláte. A opět pokud už sáhnete na podvozky, můžete postavit úplně nový motorák. Bez ohledu na vzhled je to stále jen rekonstrukce skoro 50 let staré konstrukce. Může zlepšit komfort cestujících i personálu, může trochu vylepšit ekonomiku provozu, ale to je vše.
      Je to vlastně totéž, jako byste vyvezl ze stodoly starou Karosu ŠM11, vyměnil motor a interiér a zavedl ji do běžného provozu. Pro cestující to bude mnohem lepší než ŠM11, ale Irizar to nikdy nebude.

  • Číslo vlaku je 813.111 nebo 913.111 – dle obrázku. Nebo je to z jedné strany jednotka řady 813.111 a z druhé jednotka řady 913.111?

    • Je to jednotka 813.111, která se skládá z vozu 813.111 (8 na začátku znamená motorový vůz) a z vozu 913.111 (9 znamená řídicí vůz – tedy vůz s kabinou strojvedoucího ale bez vlastního pohonu).
      V československém systému označení se rozlišuje samostatně číslo jednotky a číslo jednotlivých vozů. Číslo jednotky je obvykle shodné s prvním nebo jinak nejdůležitějším vozem jednotky a obecně je i zaměnitelné. Rozdíl je jen v kontextu. Pokud bude například řečeno, že strojvedoucí pojede s 813.111 na vlaku Os1234, je tím myšleno číslo jednotky. Pokud je řečeno že 813.111 potřebuje vyměnit pravé přední dveře, je tím myšlen vůz.

      Totožná situace je i u jiných jednotek, například u CityElefantu 471, který se zkládá z vozů 471, 071 a 971, nebo Pendolina 680, které se skládá z vozů 681, 081, 683, 084, 684, 082 a 682 (Všimněte si, že zrovna u Pendolina není číslo jednotky zaměnitelné s čísly vozů).

      Pro úplnost, pojem „číslo vlaku“ který jste použil, v železničářském slovníku znamená označení konkrétního spoje na nějaké trase, tedy například „Os1234“. Pro laika je to matoucí, toto názvosloví má ale svou logiku a zabraňuje nedorozuměním.

  • Ta cena 36mil kč je jako vážně? Díval jsem se kolik stál jeden Regioshark 844 nebo RegioSpider 840 a to není zas tak daleko…

    • Raději jsem to ještě ověřoval v tiskové zprávě a je to tak. Přepočteno denním kurzem ČNB 26,12.

    • Proti 840 a zejména 844 tohle bude mít podstatně nižší provozní náklady (alespoň teoreticky). Minimálně kvůli nižší hmotnosti a jen jednomu motoru. Je to sice na úkor komfortu, jízdní rychlosti a dynamiky, ale pokud tyhle parametry nedokážete obchodně využít k vyrovnání cenového rozdílu, tak se taková rekonstrukce i za tu cenu vyplatí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora