Času dost. Část slíbených jednotek pro Olomoucký kraj po pěti letech nevyjela. ČD čekají na ŽOS Zvolen

První jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký krajPrvní jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký kraj

Na jednotkách se vyskytují stejné závady.

Cestující v Olomouckém kraji stále marně čekají, až České dráhy splní svůj slib a na vybrané regionální tratě nasadí všech dvanáct motorových jednotek Stadler GTW. Ty zakoupil národní dopravce přesně před pěti lety a i díky nim se dostal k prodloužení smlouvy na provoz v Olomouckém kraji bez soutěže.

„Rádi bychom první vozidla nasadili na začátku grafikonu 2019/20,“ řekl v lednu 2019 tehdejší mluvčí Českých drah Radek Joklík. Všech dvanáct jednotek mělo postupně projít modernizací v ŽOS Zvolen. Jen výběr opravárenské firmy znamenal přes rok zpoždění, do první soutěže se nikdo nepřihlásil.

Následoval další problém: ŽOS Zvolen. Práce na jednotkách nabírají zpoždění, navíc jsou provedeny nekvalitně a jednotky jsou často odstavovány a převáženy zpět na reklamaci. Dvě vozidla nebyla dodána zatím vůbec.

České dráhy koupily 12 jednotek Stadler GTW, původně je chtěl RegioJet

„U modernizovaných jednotek řady 848 stále evidujeme korektivní závady, z nichž některé řešíme stále v rámci garance (např. závady na trakčních měničích, poruchy výsuvného schůdku v nástupním prostoru, netěsná hydrostatika). Dvě modernizované jednotky jsou pak odstaveny dlouhodobě, plánované předání do provozu je v 1. čtvrtletí 2024. Dvě jednotky dosud nebyly dodány,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Stadlery pro provoz v Olomouckém kraji zmodernizuje ŽOS Zvolen

Podle ní se provozní spolehlivost za poslední dobu zlepšila. „Závady se objevují na stejných jednotkách opakovaně. Výjezdy servisního týmu ŽOS Zvolen probíhají na týdenní bázi,“ dodala Rajnochová.

Stejné jednotky pro provoz ve Zlínském kraji pořídila také společnosti Arriva vlaky, která si je nechala modernizovat ve Škodě Pars. Jezdí bez větších problémů.

České dráhy uplatňují vůči ŽOS Zvolen sankce podle smlouvy, konkrétní výši nezveřejňují. „Sankce navíc neustále narůstají, protože smluvní termíny bohužel nejsou dodavatelem stále dodržovány a dvě vozidla zatím nebyla vůbec dodána, takže u nich zatím sankci za pozdní dodání ani nelze stanovit,“ podotkla Rajnochová.

Pozdě a nekvalitně. Polovina modernizovaných jednotek pro Olomoucký kraj nejezdí

Tagy České dráhy modernizace Stadler GTW Olomoucký kraj Stadler GTW ŽOS Zvolen
89 komentářů