Slovenské dráhy převzaly první modernizovaný motorák. Říkají mu mravenec
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) převzala k testování první z osmi modernizovaných motorových jednotek z ŽOS Zvolen. Základem přestavby je motorový
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) převzala k testování první z osmi modernizovaných motorových jednotek z ŽOS Zvolen. Základem přestavby je motorový vůz známý z nejedné lokálky, řada 810 vyráběná ve Vagónce Studénka od poloviny 70. let. Jednotky přezdívané mravenec (Mravec) poskytují větší komfort v porovnání s podobnou rekonstrukcí Regionova z Pars Nova nebo dřívějšími modernizacemi stejného výrobce. ZSSK zaplatí výrobci ŽOS Zvolen 1,381 mil. eur (36 mil. korun) za kus.
První exemplář 813.111 byl předán 23. srpna k testování a poprvé svezl cestující mezi Zvolenem a Banskou Bystricí.
Přestavba původního motorových a vlečných vozů přináší řadu vylepšení – zcela nový interiér, klimatizaci, bezbariérový nástupní prostor i WC, informační systém pro cestující a kamerovým systémem pro bezpečnostní dohled vně i uvnitř vlaku. Technické vylepšení zahrnuje zejména nový motor, dálkovou diagnostiku pohonu i přenos údajů, např. o spotřebě. Vozidlo se odlišuje i upraveným čelem či novými dveřmi. Max rychlost je zvýšená z 80 na 90 km/h.
S testováním se počítá do poloviny prosince, kdy má být dostupných všech 8 jednotek a ZSSK je nasadí do pravidelného provozu na trati Kraľovany – Trstená.
Za celou zakázku ZSSK zaplatí 11 mil. eur (288,5 mil. korun). Modernizaci financuje dopravce z vlastních zdrojů.
Mravence jsme mohli vidět i v Česku – v roce 2015 jej k testování měl k dispozici dopravce KŽC Doprava a nasadil jej na linku S34 Pražské integrované dopravy z Masarykova nádraží do Čakovic.