Slevy přinesly Českým drahám přes dvě miliardy navíc, cestujícím dražší jízdné
Pendolino mezi Českým Brodem a Úvaly. Foto: České dráhy
Systém státních slev pro mládež a seniory přinesl Českým drahám ročně více než dvě miliardy korun navíc, cestující platí za
Pan Sůra se bohužel opírá jen do železničních dopravců, ale jaksi pozapomněl na autobusy.
Můžete nějaký konkrétní příklad?
2 miliardy to snad ne. Tito cestující zaplatí 600 mil , stát doplati 2 mld. To nejsou peníze navíc, to je jen zaplacené z dvou zdrojů. Jo že to zhroutilo slevový systém ČD je riziko populistického rozhodnutí AB. OM mp
Já na tu koblihu z veřejných peněz přispívám téměř tisícovkou ročně, jenom na jízdném do zaměstnání…na poměru 1,03/1,17 Kč/km to tak hrozně nevypadá.
JE TO REGIOJET KREDITOVÁ JÍZDENKA A PRŮKAZEM ZTP ZDRAŽIL ONDRŮJ O 100 /% A STUDENTŮM A DŮCHODCŮM DAL 70 /% SLEVY, PROČ?
I SE SLEVAMI ZTP PRŮKAZEM ZDRAŽIL O 100 /%ŽÉ?
PROČ NÉ ZRUŠÍ SLEVY PRO DŮCHODCE A STUDENTY?
Vzhledem k výpočtům je důležitý počet cestujících. Jenže jak je počítán počet cestujících? Je přesný?
Když jedu Praha – Teplice v Č. tak mám na výběr (podle času kdy skončím) jet přímým vlakem (když zrovna jede rychlík do Chebu) nebo s přestupem v Ústí n.L. (když zrovna jede rychlík do Drážďan). Pokud přestoupím budu počítán jako dva cestující nebo jako jeden? Prý se provádí sčítání ve vlacích.
Je tak dál do ČD… Mimochodem, proč tu nebyl článek o tom, že v době omezení pohybu RegioJet zvedl mezi Prahou a Brnem ceny o 100%? To se asi nehodilo do bulváru, že 🙂
Když dojdou argumenty nebo jen někdo neumí číst, napíšeme nějaké moudro u bulváru, že? https://zdopravy.cz/regiojet-omezi-komercni-vlaky-na-tretinu-bude-jezdit-jen-dvakrat-denne-45168/
No měl u toho článku být úderný nadpis třeba :
Regiojet omezí spoje a zdraží o 100%
Možná jste si nevšiml, že jde o komerční spoje. Tento text je o dopravci, který má přes 90 % výkonů v závazku.
Na jednu stranu souhlasím, že především nadpisy nezní u jiných dopravců tak „krutě“, jako u ČD (nemyslím si, že „závazek“ by v tom měl hrát roli). Na druhou stranu to, co popisujete, je výsledkem současné pandemie, nikoliv standardního provozu. U ČD také došlo k nemalému zdražení pro cestující tím, že byly zrušeny „superakční“ jízdenky (nebo jak se to jmenuje). Podíváme-li se na komerční spoje dopravců, tak základní jízdné na trase Praha – Ostrava je u ČD 325 Kč, Regiojet dosti houpe cenami, ale průměr je zhruba podobný, zato Leoš i nyní chce na této trase minimálně 549 Kč. Upřímně netuším,… Číst vice »
Článek tu byl a dozvěděli jsme se, že RegioJet zdražil přesně na úroveň běžného tarifu ČD.
VELIKÁ PRAVDA. PODRAŽIL ONDRŮJ Z REGIOJETU JÍZDENKY KREDITNÍ O 100/%.
Co je to „dražší“ jízdné? Jízdné může být vyšší nebo nižší, ale určitě ne dražší.
A není výrazně větší průměrná ujetá vzdálenost dána kromě nárůstu dálkovky také tím, že na krátké vzdálenosti má čím dál tím víc lidí krajské legitky? Nerozporuji článek, jen že reálně se ta průměrná ujetá vzdálenost zvyšuje pravděpodobně pomaleji…
Přesně tak, nikdo nesleduje využití krajských systému a to ty jejich statistiky zkresluje. Jezdit za jízdné Českých drah, to bych se musel zbláznit, platit za každou cestu i o 30 korun navíc, nebo si pořídit měsíční o tísícovku levnější, to dá rozum pro co se rozhodnu. Třeba u nás lidé využívají výhradně tarif kraje a tím ušetří kraj i cestující kromě dopravce, dokonce je možné tarifu kraje možné zakoupit jízdenky na státní slevu. Alespoň v našem případě je veřejná doprava v rámci kraje násobně levnější než auto.
Každopádně zvýšení cen komerčních jízdenek není možné přisuzovat státním slevám, jeliož řadu let dochází k navyšování cen přirozeně automaticky každý rok.
Nepřímo také. Akční jizdenky byly a jsou omezeny počtem, který pravděpodobně zůstal stejný. Pokud se tedy prodá jen o trochu více jízdenek (pojede více cestujících), prodávají se už převážně ty bez akční slevy…a průměru se tak jezdí dráž (respektive blíže neakční ceně).
Stejně tak je možné, že jízdenka pro studenta/důchodce se nyní počítá jako plná cena (25% platí cestující a 75% stát), zatímco dříve mívali děti/studenti/důchodci IN25/IN50 (děti z polovičního jízdného), což byla sleva dopravce, tedy počítala se cena jízdenky, kterou cestující zaplatil. Toto zvýší statistickou cenu jízdenek o dost…přestože se nic zásadně pro cestujícího nezdraží.
Dokázat růst ceny na kilometr jako podíly tržeb, cestujících a kilometrů vypadá na první pohled jednoznačně, ale nebere v potaz jednu zásadní věc. S tím jak ČD nasazují lepší vlaky to také může znamenat ochotu cestujících si připlácet za další služby (1. třída, kolo nebo pes s sebou, příplatky za lůžka/lehátka….). Ono se to nezdá, ale na tržbách to udělá docela dost.
Souhlas, proti tomu by ale zase měl jít efekt nižší ceny/km při vyšší průměrné vzdálenosti…
A kde že se za poslední rok nasadily lepší vlaky? Nikde… Lepší vlaky typu railjet byly degadovány davovými scénami lidí jezdících za symbolické částky i ve špičkových časech…
Ano, někteří lidé (například já) si začali platit jedničku (blešák), protože dvojka se opravdu už nedá. Takže se mi Babišovo lidumilství prodražilo už dvakrát…
Ochota připlácet za 1. třídu může být způsobena i přetlakem ve 2. třídě způsobeném navýšením počtu cestujících jedoucích v té 2. třídě na 75% slevu.
(což by byl i další faktor ve věci „jak se lidem od 26 do 64 let může zdražit přeprava“.)
Jojo, to budou miliardy navíc:-)Kolik míst v první třídě přibylo od roku 2017?
Drive jsem jezdil jednickou bez mistenky. Dnes si bez mistenky nesednu ikdyz mam doplatek na inkarte. Je totiz beznadejne plna!!! 👎
Tak zrovna k tomu se hlásím. Kvůli snižování délky vlaků a zaplnění (i díky slevám) až na hranu kapacity využívám první třídu už téměř výhradně, s výjimkou dopravních sedel a tratí mimo hlavní směry. Pro nás plně platící už to takový rozdíl není, pro slevistu by to byl násobek ceny.
Vlakem bude jeudit cim dal vice lidi jelikoz se budou zrychlovat spoje mezi mesty po modernizaci koridoru i jednotlivych casti mimokoridorovych trati a cim dal vice lidi bude bydlet v zastavbe velkych mest kam budou jezdit do skoly prace…
Vlaky by ale mely byt levnejsi na osobu. Bus vychazi casto az 2x levneji a casto je i rychlejsi.
Tak jednoznačně musí být celkově veřejné doprava výrazně levnější, aby byla výhodnější nežli cesta autem. Při aktuálních cenách, zvlášť při cestování dvou a více osob, je veřejná doprava nekonkurenceschopná. Nejen cenově, komfortem, ale i časově (samozřejmě počítám cestu z výchozího místa do cílového, pokud by někdo chtěl argumentovat, že z Prahy do Brna jede vlak stejnou dobu jako auto).
A jaké jízdné by jste si jako představoval? Už nyní máme jedno z nejlevnějších jízdných na světě. Cena za jízdu autem neznamená jen benzín, ale i další závislé náklady. Moc nechápu, jak někdo v dnešní době řeší, že jednou ušetří pár desetikorun.
Jak bylo psáno, při rozhodování se zohledňuje cena, komfort, flexibilita a doba jízdy. Srovnání s cenami ve světě je irelevantní.
Komfort auta spočívá akorát v tom ode dveří ke dveřím, ale jinak, vlak vede (možnost toalety, práce či nějaká zábava nebo četba, atd…).
Není pravda, že „Komfort auta spočívá akorát v tom ode dveří ke dveřím“ Je tam plno dalších aspektů, vlakem si třeba neodvezete pračku, samotná žena je v autě ve větším bezpečí než v prázdném vlaku někdy pozdě večer, časová flexibilita – můžete vyrazit kdy potřebujete a ne čekat na spoj atd.
Kolikrát ročně vozíte pračku?
Samotné ženě hrozí ve vlaku večer nebezpečí? Nějaká statistika?
Vím o hrozbě dopravních nehod v nočních hodinách – opilí řidiči za volantem….
“ Vím o hrozbě dopravních nehod v nočních hodinách – opilí řidiči za volantem….“ Nicméně veřejná doprava v NOČNÍCH hodinách je zajištěna jen ve velkých městech (a tam žádné 75% slevy nejsou) + jen v okolí Prahy + o víkendech i Brna či Liberce. Tzn. má-li toto být argument pro vhodnost 75% slev, tak reálně řeší situaci jen pro úzký okruh relací okolo velkých měst (+ samozřejmě jen pro opilé studenty 18 – 25 let + opilé seniory 65+ let). (Nyní pomíjím celé dilema „proč dotovat jízdu opilcům“ či „jezdit opilý je trestné bez ohledu na cenu jízdenky ve veřejné… Číst vice »
Omlouvám se za OT.
Nýřany, komfort auta. Z 5 lidí zůstalo 1 naživu. Na TV Nova jen ukázky trosek, a koleje, a vražedný vlak. O tom zásadním neřekli ani slovo.
Ať váš příspěvek není OT, tak dodám: přitom asi 3 z 5 cestujících měli nárok na 75% slevu. Přesto jeli autem a ne tím vlakem.
Nejen doprava „ode dveří ke dveřím“, ale i přeprava zavazadel, časové flexibilita, doba jízdy je také jasná věc. Přes to všechno veřejnou dopravu využívám dost, hlavně pro služební cesty (jako málokdo). Ale soukromě to prostě nevychází. Pokud veřejná doprava z podstaty nikdy nenabídne výše uvedené, musí holt o to víc slevit.
„Pokud veřejná doprava z podstaty nikdy nenabídne výše uvedené, musí holt o to víc slevit.“
Paradoxně ale slevila skupinám osob, pro které čas není natolik vzácným statkem, aby tolik řešily dobu přepravy ode dveří ke dveřím.
I zde se dá připomenout, že naopak zkrácení doby přepravy ode dveří ke dveřím je závislé na kvalitě spojení veřejnou dopravou, mj. na dostatečné četnosti spojení.
Nicméně, namísto např. právě vložení peněz na četnější spojení, jsou ty stejné peníze použity na výraznou slevu pro ty skupiny lidí, pro které ten čas jízdy ode dveří ke dveřím tolik roli nehraje.
Budoucnost vidím spíš v nastavení správné ceny za individuální auto dopravu. Započítat do toho všechny externality, které sebou nese. Poškozování zdraví ať už hlukem, exhalacemi a hlavně správně nastavit poplatky za zábor veřejného prostranství. Dnes si každý myslí, že si pořídí několik aut a stát potažmo město je povinno mu zajistit privátní místo pro jeho vozidlo… vraťme města lidem
Hluk je provozován i od autobusů a vlaků. Exhalace přinejmenším u dieselových autobusů/vlaků také (a u jiných než dieselových vlastně taky, jen ten „komín“ je jinde).
Nejekologičtější přepravou je taková, která vůbec neexistuje.
„vraťme města lidem“
Zní to krásně, ale reálně platí, že v těch autech jezdí… lidé.
A za kolik byste chtěl jezdit? Za 20 haléřů na kilometr? A k tomu samozřejmě nejnovější vlaky, wifi, klimatizace, že?
Absolutní výši ceny neřeším, zohleďuji všechny uvedené faktory (cena, komfort, flexibilita a doba jízdy). Z logiky věci, když veřejná doprava nenabídce komfort, flexibilitu ani kratší dobu jízdy, má jít dolů s cenou, aby tento způsob dopravy brali lidi v rozhodování vůbec v potaz.
„Z logiky věci, když veřejná doprava nenabídce komfort, flexibilitu ani kratší dobu jízdy, má jít dolů s cenou“
Komfort může nabídnout kvalitnějšími službami.
Flexibilitu i reálnou dobu jízdy může nabídnout mj. vyšší četností spojení.
Obojí ale stojí nějaké peníze. Peníze, které namísto vložení do těchto zlepšení byly vloženy do „jití dolů s cenou“ (pro ty skupiny lidí, u kterých tím méně platí aspekt „přestali jezdit v autech a začali využívat veřejnou dopravu“).
Srovnatelnou flexibilitu nenabídne nikdy, nikdy vás vlak, bus neodveze se zavazadly od domu třeba na rekreaci v době jak vám bude vyhovovat. Doby jízdy by významněji mohly ovlivnit snad jen VRT, což je záležitost mnoha set miliard a desítek let. Nehledě k tomu, že tak vzniknou rychlé relace pouze mezi velkými městy, tj. omezená využitelnost, další přestupy a tím pádem diskomfort.
„Srovnatelnou flexibilitu nenabídne nikdy“ Však to slovo „srovnatelnou“ jste si tam vmanévroval sám. Samozřejmě je myšlena VYŠŠÍ flexibilita. Mimochodem, v kontextu diskuse je to vcelku jedno – 75% slevy platí jak ve vlacích jedoucích 160 km/h (tzn. i v relacích, kde slušně konkurují autu), tak i ve zmiňovaných místech s např. jen 4 páry autobusových spojů za den (tzn. v relacích, kde autobusem jede jen ten, kdo nemůže jinak). Tzn. reálně dnes neplatí, že cena (jen pro některé skupiny lidí, a to shodou okolností ty „nespěchající“) šla dolů jen tam, kde cestujícího (skoro) nic jiného než nízká cena do veřejné… Číst vice »
Ta četnost spojení je takové krásné šoto-dogma. Samozřejmě – lidé, když se jich zeptáte, tak bych chtěli, aby došli na nádraží/zastávku a hned jim jel vlak, takže interval špička/mimošpička nejlépe 7/15 min. nebo 15/30 minut, když je 30/60 tak už každý na vlak pomalu plive, jenže intervaly musí být přímo v korelaci s demografickým počtem obyvatel, který teoreticky lze tím vlakem přepravit, takže mimo velká města typu Praha/Brno/Ostrava nemáme intervaly 15/30 nebo 30/60, protože to by byl pak vlak předražený vzduchovozič, ale klidně 120/120 nebo spíš 120/240 minut, což přímo odpovídá dostupné přepravní poptávce, ale tak, aby se nevozil vzduch.… Číst vice »
„Ta četnost spojení je takové krásné šoto-dogma.“ Nikoliv. Četnost spojení je důležitým faktorem v použitelnosti veřejné dopravy. „lidé, když se jich zeptáte, tak bych chtěli, aby došli na nádraží/zastávku a hned jim jel vlak“ Toto platí (navíc jen do určité míry) jen v příměstské dopravě. Vy jste si tento dojem nyní vsugeroval pro veškerou dopravu. „jenže intervaly musí být přímo v korelaci s demografickým počtem obyvatel, který teoreticky lze tím vlakem přepravit“ Nicméně souběžně s tím funguje korelace intervalu s počtem cestujících. „protože to by byl pak vlak předražený vzduchovozič, ale klidně 120/120 nebo spíš 120/240 minut“ 240 minut (tedy… Číst vice »
to platí obecně i v dálkovce, proto taky se posílily linky typu Ex 3 na prokladový hodinový interval s Raijety, protože holt ani na spojení Brno – Praha nikdo nechce 2 hodiny čekat:-)))
A ano, 4h „interval“ osloví jen tu skupinu obyvatel, pro které čas není vzácným statkem (tzn. takové vlaky nebudou nijak zvlášť vytížené)
Ale takových vlaků máme přece zvlášť v regionální dopravě přece naprostou většinu – jenom asi jezdíte jen dálkovkou, tak jste si neráčil zatím všimnout:-)) A co tedy s něma uděláme, když holt v taktu 120/240 minut nebudou/nejsou moc vytížené ? Zrušíme je ?
„to platí obecně i v dálkovce, proto taky se posílily linky typu Ex 3 na prokladový hodinový interval s Raijety“ Samozřejmě. A také proto se využití železnice v relaci Praha – Brno zvýšilo, a to v nemalé míře plně platícími cestujícími (tzn. ne studenty, ne seniory 65+). „Ale takových vlaků máme přece zvlášť v regionální dopravě přece naprostou většinu – jenom asi jezdíte jen dálkovkou, tak jste si neráčil zatím všimnout“ Naopak – ráčil jsem si všimnout (viz výše) a proto dodávám, že namísto populistických slev se stejné peníze mohly využít mj. k plnému zacelení děr v dálkové dopravě (tak,… Číst vice »
Tak aspoň v tom nebudou za deset, ale jen za vosum..
Jak jsou v tabulce „průměrné ceny jízdenky“ započítány jízdenky cestujících, kteří čerpají slevu 75%? Je počítaná částka, kterou zaplatil cestujcí nebo částka kterou získá dopravce, tj. po doplatku od státu?
No jo, no…tak nám tady ty slevy furt nezáviďte, vy „produktivní“ chátro. 😀
Já vám to nezávidím. Já jen říkám, že ta sleva je nekoncepčním a nesmyslným plýtváním veřejných prostředků na populistickou akci spolupracovníka StB. To se mnou a mými pocity NIJAK nesouvisí.
V pořádku, na to jsem od Kavárny zvyklej, že neustále vydává své pocity za fakta.
ANO, bude Líp. My normálně pracující zase zaplatime Vůdci jeho propagandu pro své koblihářské voliče z řad starších spoluobčanů, ktere si kupuje a zůstali mu ještě věrní.
Tohle nechápu. Všichni si stěžují, že ho nevolili a přesto ty hlasy dostal….
Hlavně si uvědomte, že to není o propagandě ANO, ale o neschopnosti „tradičních politických stran“ nabídnout voličům něco uvěřitelného, hmatatelného a použitelného.
Pokud by to bylo jak říkáte, tak proč by ve volbách uspěli Piráti, SPD a další podivnosti.
Tady je vidět, že jste zastánce ODS, nebo TOP 09 a neumíte tedy nic jiného než „antibabiš“ . S takovou tyto strany nebude volit vůbec nikdo…
A co byste chtěl? Kdyby měl Andreje někdo vystřídat, jediným rozumným řešením je náprava jeho politiky úspornějším způsobem vládnutí. A to bude vždycky nepoplární.
Není totiž antibabiš jako antibabiš. Jeden typ antibabiše je Minář, kterého zajímají pouze jakési demokratické hodnoty. Druhý typ antibabiše je například tady Rosťa, nebo já — nám zase vadí hlavně populistické rozhazování veřejných peněz, které je možné i při vzorném dodržování demokratických principů.
vy jste asi nikdy nečetl jejich program co?
My, normální pracující, máme taky normální rodiny a kupodivu taky normální děti. A slevy jsou i pro normální rodiny určitě velká pomoc. Ať již pro snížení nákladů při dojíždění děti do škol, nebo na rodinných výletech. To je velká pomoc… A co ušetřím díky slevám na dopravě, můžu nechat s dětmi někde u podnikatele, třeba v restauraci…. Vydělají na tom všichni.
Toto by šlo udělat daleko jednodušeji, bez žádné další byrokracie, například snížením dani z příjmu.
Chcete mi říct, že byste tedy jel dražším vlakem místo levnějšího auta?
Já jakožto pracující jezdím autem i vlakem (za plnou cenu) podle aktuální situace, cenu neřeším. Rozhodně mi nepřijde jízdné nijak předražené a jako přímé náklady na cestu autem neuvažuji jen cenu benzínu.
Současný systém slev, ale obecně v drtivé většině případů nemotivuje lidi, kteří jezdili autem dříve, využívat hromadnou dopravu nyní. Protože ta skupina obyvatel stejně nemá jinou možnost přepravy nebo by necestovala vůbec. To že nyní studenti raději denně dojíždí za studiem, místo toho, aby byli v místě studia ubytováni rozhodně nepovažuji za přínos.
Právě že znám spoustu studentů, kteří vyměnili auto za vlak.
Já osobně musím do práce jezdit autem, ale s dětmi na výlety právě často volíme vlak/bus. A za náklady na cestu vozem počítám jen PHM, protože to auto stejně mít musím a fixní výdaje platit tak jako tak. Jinak by to samozřejmě nemohlo levněji vyjít nikdy.
„Právě že znám spoustu studentů, kteří vyměnili auto za vlak.“
Předně – z principu může jít jen o část studentů, protože jen ti nad 18 let mohou mít řidičské oprávnění.
Dále: Proč dotyční předtím jezdili autem? Mj. pro cesty za studiem měli slevu už předtím. A jestli studují, tak nemají žádný příjem (vyjma brigád), takže (poměrně drahý) provoz auta pro ně musel být finančně náročnější.
Tomáši “vyděláme na tom všichni” no to si snad děláš prdel, ne?
Moje peníze tady jdou do pič…n, pokud neumíš tvým dětem zajistit ani jízdenku, tak seš fakt vocas. Za ty peníze by mohly stát nové nemocnice, mohl bys bojovat s chudobou…
Ano, za ty peníze bychom mohli uspokojit lidi žijící v ghettech a ty nové nemocnice můžeme postavit pro nějaké soukromníky, kteří na tom opět vydělají.
Nemocnice existují i státní. A s chudobou se dá bojovat i jinak než cpaním peněz do ghett.
Mimochodem, i obyvatelé těch ghett mají nárok na 75% slevu, jsou-li ve věku do 18 či nad 65 let či pokud jde o studenty ve věku 18 – 26 let. I oni mohou „sociálně citlivě“ jezdit ve vlacích i linkových autobusech.
„Ano, za ty peníze bychom mohli uspokojit lidi žijící v ghettech“
To bych chtěl vědět,jakou máte představu,že by jste uspokojoval lidi v getech 🙂 .Sexuálně,nebo by dostávali cigára a chlast zdarma?
Chtěl bych tě poznat osobně, jestli si tak ubohý, jako tvůj komentář.
Komentář platí na uživatele “Luke”, aby nedošlo k nedorozumění.
Sleva na dojíždění v rámci integrovaného systému OK. Bývaly i zlevněné jízdenky pro vysokoškoláky, které měli pouze na cesty na víkend domů. Ale dávat to po celé republice, to už je opravdu zbytečné utrácení.
Aha, takže k čemu tady veřejná doprava je? Má být dostupná co nejširšímu spektru. Ceny pro bezpřijmové skupiny byly nehorázně vysoké. Taky jednou budete důchodce. Studentům přeci nikdo neříká, aby jezdli po republice, stát dal pouze možnost širší skupině možnost využít zavedené služby, což předtím nebylo finančně únosné a tito lidé nemusí být izolování, čímž došlo k jistému zkvalitnění života.
„Ceny pro bezpřijmové skupiny byly nehorázně vysoké.“
Důchodci nejsou bezpříjmová skupina.
Mimochodem, jsou i osoby, jejichž příjem (sociální dávka) je výrazně nižší než průměrná penze, přesto ve veřejné dopravě musejí platit plné jízdné.
“ tito lidé nemusí být izolování“
To nemusejí být ani tak. Mohou využívat (beru-li v úvahu samozřejmě nenouzový stav) procházek, komunitních center či podnikat kratší výlety (u kterých se cena tolik nepromítne). I v blízkosti bydliště může být krásně.
** „“ tito lidé nemusí být izolování““
A i tady připomenu, že do některých míst je spojení veřejnou dopravou tak mizerné, že je nepoužitelné i pro ty důchodce (snad vyjma cesty do nejbližšího města, kde pak musí důchodce strávit celé dopoledne, než mu autobus pojede zpět).
Takže z pohledu (ne)použitelnosti veřejné dopravy: izolace i se 75% slevou.
Upřímně řečeno, konečně se něco dalo na posílení železnice v osobní dopravě a výsledkem je vyšší počet cestujících a počet spojů. Takže jedině dobře. Dokud bude silniční doprava silně (i finančně podporována), jiná cesta není. Takže kritika tohoto není na místě. Musela by se změnit dopravní politika ČR a pak se může mluvit o tom, jak jinak se to dá dělat.
Počet cestujících rostl i bez slev. Dokonce rychleji.
snad nenaznačujete, že ty slevy vyhnaly lidi z vlaků 😀
Samozřejmě že je jiná cesta – ty samé peníze dát na navýšení počtu spojů tak, aby přitáhly více platících cestujících.
Dlouhodobě zmiňovaným aspektem také je, že důležité je přetáhnout z aut do veřejné dopravy ty cestující, kteří potřebují jet tak jako tak (a takovou skupinou je převážně skupina pracujících) – ne za účelem uměle vzniklé poptávky, kdy dotyčný by bez těch slev nejeli nikam.
Tzn. námitky JSOU na místě.
Mimochodem, ta 75% sleva se samozřejmě týká i linkových autobusů. Ne na „posílení železnice“.
Nesouhlasím. Ano podporu železnice potřebuje, ale pochybuji, že toto opatření snížilo počet aut na silnicích. Takto akorát vybraná část obyvatel cestuje, když by za normálních okolností seděla doma. Když podporu, tak pro všechny nebo rovnou opačně pro produktivní část obyvatel, která jezdí především autem, to by pak možná smysl mělo.
Takto se akorát jedná o propagandu ANO a kupování voličů se státních peněz.
Navíc tato státní podpora se týká i těch krajů a relací. Bez ohledu na kvalitu dopravního spojení.
Tzn. i relací, kde jezdí i nějaké ty „3 – 4 páry autobusových spojů za den“, tzn. sotva použitelné pro dojíždění do/ze školy (a i tam může být problém při nějakém tom odpoledním vyučování); i pro ty důchodce to je hůře použitelné (když jede autobus z města/městečka v 5:30 h a pak až někdy po 12. h, přičemž do města předtím přijede v 7:30 h, tak to aby důchodce strávil ve městě celé dopoledne).
A pro pracující prakticky nepoužitelné.
Přesně tak, nejde o to „zvyšovat“ podíl železnice dotovanými zbytečnými jízdami studentů a důchodců, ale nabídnout reálnou alternativu k autům.
V tomto smyslu se 6 miliard vyhodilo z okna alias prožralo – kvalita cestování se snížila (přecpané spoje), nové vozy nikde a navíc se skupině platících plné jízdné zdražilo…
Tvrdíte,že železnice podporu potřebuje.Ta „vybraná část obyvatel“ tím,že nesedí doma a cestuje,vlastně tu železnici podporuje.Sice jen čtvrtinou plného jízdného/zbytek doplatí stát/,ale je to podpora, nebo ne?
Stejná podpora platí i v autobusech, to jen tak pro „upřesnění“…
Jenže to má i vedlejší efekt.. méně prostoru na železnici pro náklad. A studii co je přínosnější, jestli přesouvat lidi do vlaku nebo náklad do vlaku jsem zatím nikde nezaznamenal.
A to je ta krásná země… 🙂
Mně z toho spíš vychází, že kompenzace za slevy jsou součástí tržeb z přepravy, takže je článek na vodě.
Proto nijak neklesla úhrada od objednatelů, že?
Ano, výrok v titulku: „Slevy přinesly Českým drahám přes dvě miliardy navíc“ je zavádějící. Protože 2 miliardy slevy ČD nepřinesly. Adekvátní by bylo srovnání rozdílu tržeb z jízdného před slevami a po zavedení slev s přičtením kompenzací.
To v textu máte, i v tabulce. Z celkových tržeb z jízdného si tu částku za slevy jistě umíte odečíst.
Pořád, ale nevidím ty 2 miliardy navíc pro ČD, jak se píše v titulku, když srovnám celkové tržby v období před a po slevách.
Tak ještě jednou: 2017 (rok bez kompenzací za slevy, resp. pouze u komerčních spojů a ve výrazně menším rozsahu). Tržby z jízdného 8,049 mld. Rok 2019 tržby z jízdného 10,393 Vyplacená kompenzace: 2,329 miliardy Kč. Ještě něco nejasného?
Omlouvám se, máte pravdu.
Nemusíte se omlouvat.. částečně pravdu má, ale částečně ne… Ten rozdíl tam sice je, ale mezitím přibilo cestujících a o něco se zdražilo jízdné, takže částečně to drahám pomohlo, ale určitě ne o celé dvě miliardy, ale kolem půlky této částky… Stejně jako u ostatních. U drah je to více vidět v celkové platbě. Pomohlo, ale určitě ne o tolik…
Má to logické vysvětlení. Slevy zvedly poptávku po cestování, vyšší poptávka vygenerovala vyšší ceny. Linka Praha – Ostrava to dokumentuje jednoznačně. V atraktivních časech jsou vlaky komplet vyprodané i týden dopředu, bodejť by dopravci (všichni) nezvedli ceny.
Železnice v ČR není jen Praha – Ostrava.
To není, nicméně… studenti místo kolejí v Praze nebo Brně začali v hojné míře dojíždět. A nejen oni. Ten růst poptávky se projevil prakticky všude. A Praha – Ostrava je extrém. Kde je vyčerpaná kapacita, roste cena o to rychleji.
Přinejmenším jeden z krajů vloni argumentoval tím, že od 12/2019 mění způsob objednávky z netto na brutto mj. právě proto, aby ušetřil tím, že peníze za státní slevy budou díky tomu odečteny z jeho úhrady, namísto aby šly přímo do rukou dopravce nad rámec úhrady od objednatele.
Tzn. je možné, že letos, kdy část krajů již jede systémem brutto (zatímco ještě vloni bylo všechno či skoro všechno netto), tomu bude jinak.
(Pozn. nejsem zastáncem 75% slevy na jízdném pro tyto široké skupiny lidí, nicméně tento možný rozdíl nelze opomenout.)
Jenom pro úplnost – celkově jde do slev 6 miliard , ČD si přišly na dvě, takže zbytek jsou ostatní drážní dopravci + busy?
https://zdopravy.cz/prehledne-kolik-dostali-nejvetsi-dopravci-od-statu-na-kompenzacich-za-povinne-slevy-42484/
To je zase Sůrovina:-(
Fajn, je tam něco špatně?
Je to clanek o CD a neni v pozitivnim duchu, klasika..
Pane Sůro čísla pravděpodobně sedi, to je jasné, ale celý článek vyznívá evidentně jako obvinění ČD z toho, že vlastně ty doplatky zneužity. Na to mi tu ale chybí ještě některé údaje. Například jak se změnila objednávka zda do plusu, mínusu, nebo zůstala stejná. Nebo o kolik více musely ČĎ zaplatit za tu elektřinu. V loňském roce došlo k dosti výraznému zdražení. Mě se kupříkladu zálohy zvedly téměř o třicet procent. A byla i celkově dosti veliká inflace. S přihlédnutím k tomuto to zdražení jízdného zas nevypadá tak nelogické.
Tento článek je postaven na faktech, nikoliv dojmech. Do textu jsem doplnil, jak které náklady rostly. Jen bych rád upozornil, že výše vašich záloh na elektřinu nemá s vývojem trhu nic společného.
To že se moje zálohy na elektřinu nedají srovnávat s trhem na kterém kupují ČD samozřejmě vím to byl jen příklad, protože ceny rostly všude. Článek je založený na faktech ano to máte také pravdu ale jen na některých na těch které se hodily. Jak jsem psal, když porovnáváte peníze vyplacené na kompenzacích od objednatelů za poslední roky, mělo by tam být i jak se měnila objednávka.
V podstatě nijak, když se podíváte na objem ujetých kilometrů, tak meziročně +0,4 %. Jaká jiná fakta z výroční zprávy jsem měl zohlednit, abyste byl spokojený?
Myslím, že se zavedením slev své akční nabídky zdražili všichni dopravci. Je to vidět u RJ a o LEO nemá smysl diskutovat vůbec.
Ale že si leošek přišel na pěkné peníze podvodem to je v pohodě
Máte pocit, že jsme se hrám LE s kompenzacemi věnovali nedostatečně?
Navíc bych to neoznačil za podvod. Nemorální? Vychytralé? Využívání špatně nastaveného systému? OK. Ale podvodu se pokud vím nedopustil.
Ta kalkulace s 5 % přiměřeným ziskem je reálně nepoužitelná. Respektive pokud budu mít smlouvu na deset let s nějakou inflační doložkou, kde budu platit pravidelný leasing, mzdové náklady, které se budou zvyšovat o určité procento, náklady na energie se (např. trakční energie, nafta) s jejichž cenou se dá počítat ve smlouvě. Ale pokud jednotky nebo soupravy koupí dopravce, vznikne mu finanční výdaj, dle odpisů jednotky po deseti letech finančně odepíše, ale na konci období mu zbydou vlaky s nějakou cenou, za kterou je může prodet, ale to už se do zisku nepočítá.