- Město •
- Metro •
- Železniční průmysl •
- Zprávy
Škoda vyjela s první soupravou pro varšavské metro. Zamíří na testy
Testy budou probíhat na několika místech: na zkušebním okruhu u Velimi, v pražském metru i v metru ve Varšavě.
Skupina Škoda Transportation dnes slavnostně představila první kompletní novou soupravu pro varšavské metro. Vlak je nyní na zkušební koleji v plzeňském závodě a chystá se na testovací jízdy. Ty budou probíhat postupně na několika místech: na zkušebním okruhu VÚŽ v Cerhenicích u Velimi, v pražském metru i v metru ve Varšavě.
„Výhledově jsou to týdny až měsíce statických i jízdních zkoušek, abychom odladili vše potřebné k dokonalosti. Jedná se o standardní proces, který musí podstoupit všechny nové modely,“ sdělil senior viceprezident Škody Transportation Zdeněk Sváta. Primátor Varšavy Rafał Trzaskowski vyjádřil naději, že první cestující se novými vlaky svezou na jaře. „V polovině příštího roku budou dokončeny práce na výstavbě dalších stanic metra v Bemowu a Targówku,“ dodal.
Podpisu smlouvy s dopravním podnikem Metro Warszawskie se Škoda dočkala v lednu 2020 po více než dvouletém výběrovém procesu a soudních peripetiích. K soudům věc pohnali konkurenti. Základní smlouva zní na 37 souprav metra. Na naplnění celé zakázky má strojírna 53 měsíců.
Podle prezidenta Škody Petra Brzeziny bude brzy následovat souprava číslo dvě, která nyní prochází finální montáží. „Projekt aktuálně zaměstnává stovky lidí, a to nejen v rámci naší skupiny. Svařování hliníkových skříní a jejich lakování probíhalo v Ostravě, finální montáž a první testování pak v Plzni,“ řekl Brzezina. Zapojeni jsou i polští subdodavatelé.
Dopravce může využít opci na dalších osm souprav. V případě naplnění smlouvy i s opcí se bude hodnota zakázky blížit v přepočtu osmi miliardám korun.
Nové šestivozové průchozí soupravy pro Varšavu pojmou až 1500 cestujících. Jejich maximální rychlost bude 90 kilometrů za hodinu. Škodovácké vlaky by měly zajistit provoz na nové (ve Varšavě druhé) lince metra, která slouží od roku 2015. Podle dřívějších zpráv polských médií jde o vůbec největší zakázku na vozidla v historii varšavského metra. V předchozích tendrech zvítězily Alstom a Siemens.