- Město •
- Metro •
- Železniční průmysl •
- Zprávy
Škoda vyjela s první soupravou pro varšavské metro. Zamíří na testy
Nová souprava metra pro Varšavu. Pramen: Škoda Transportation
Testy budou probíhat na několika místech: na zkušebním okruhu u Velimi, v pražském metru i v metru ve Varšavě.
Design ze začátku devadesátek. Říkám si že když už je vyvinout a dát do provozu novou soupravu takový porod mohli do toho začlenit nějakého schopného designéra, ať je to prodejné i nadále, případně reklama pro Škodovku. Mám pocit že každá semestrální práce studentů z UMPRUM kterou jsem viděl byla mnohem lepší než tohle.
To čelo vypadá jako hlava nějakého mimozemského hmyzu.. brrrrr..
Zajímavé, že se tu dosud nikdo nepozastavil nad uspořádáním sedadel. Sto procent bočních.
Skoro jsem se z toho vylekal, když jsem to spatřil, je to ohavné, ale přeji Varšavě, aby to bezproblémově jezdilo, a to jistě bude.
Ohavné / neohavné – subjektivní názor. Jezdí TO … ? Jezdí a to je podstatné …
Kupte si zimní bundu v tomto designu, ohavné- neohavné, hlavně když hřeje.
Tady jde o úplně něco jiného, než co je objektivní a subjektivní, jde o to, že estetické cítění sudičky někomu bohatě přidělily, ale mnoha lidem nedaly vůbec nic.
Vizáž je velmi důležitá pro marketing, a má vliv pro další zakázky.
Aplikovaným výtvarnýn uměním se zabývám 46 let, jinak bych neměl odvahu zde psát.
Estetika je subjektivní záležitost. Mně se toto metro líbí. Co na tom, že to děláš 46 let? Nic.
Jste agoantni a tykate cloveku, ktery v komentari netyka.
Co si vyberete: bundu, která hřeje, ale vám se nelíbí, anebo líbivou bundu, ve které vám bude kosa?
Pokud výrobce vyrábí i bundy, které se nelíbí vám, je velmi pravděpodobné, že se líbí někomu jinému (jinak by je asi nevyráběl).
Aplikovaným výtvarnýn uměním se zabývám 46 let,
Nic si z toho nedělejte, někdo to dělat musí 😉
Ja si pamatuji, kdyz jsem poprvé videl nove vlaky pro London Overground. Nadhera, tesil jsem se, az je uvidim zive. Tohle bohužel zadnou emoci nevzbudilo, je to zasekle nekde v dobe nasehk metra C, i když to je mozna hezci
Super soupravy.
Ty zahnuty tyce, to je nejaka nova uchylka, proc nemohou byt alespon metr rovne,…
Jinak ok, potesi to, zvlaste na polskem trhu, kde jsou domaci firmy…
No fuj, designový hnus!
souhlas, je to blivajz. a trapná signální světla nad dveřmi, když dnes je zvykem osvětlit LED světlem hranu dveří.
Můj první dojem byl, že je to nějaký repas sovětských souprav z Prahy. Něco tak hnusného jsem už dlouho neviděl. Vlastně jo, konkurovat tomu směle může snad jen tohle https://zdopravy.cz/do-popradu-dorazila-hybridni-lokomotiva-od-stadleru-pro-tatranske-zeleznice-71826/ To je taky dobrej úlet. Na vzhled to nejezdí a v tunelu je tma, tak snad proto. Prostor pro cestující, to je teda síla. Ale co si schválili, to maj.
To jsou „problémy“ …
A viděl jste už třeba nové berlínské S-Bahny?
Ano viděl. I jsem i jel. Proto jsem za jedno s Berlíňany. Nic moc.
Nové vlaky S-Bahn Hamburg jsou jak z jiného vesmíru. Pěkné a tiché z venku i uvnitř.
A kdy se budou soutežit soupravy na trasu C a D do Prahy? Ví někdo?
A už legislativa umožňuje metro bez řidiče? Co si vzpomínám, tak když se projektovalo D, tak se říkalo, že se musí upravit zákon.
Zatím rámcově 2027, 28, podle technického ředitele.
https://www.dpp.cz/data/leaflets/documents/2021-11-18-12-24-28_DP-kontakt-11-2021-web.pdf
Článek od str. 12.
Kouknete do archivu, vyjadroval se k tomu nedávno Scheinherr, kdyz s nim byl na Zdopravy rozhovor. Nove soupravy maji jit na C a,D, siemensy z C na B, zbytek acko.
Siemensy půjdou předělat na SOP?
LZA. 🙂 Proč by nešly? Jen to „jen“ zabezpečovač. 81-71M už si vyzkoušely všechny zabezpečovače, některé vlaky jsou předělané z PA-135 na LZA,
tak ETCS je taky „jen“ zabezpečovač a co je kolem toho sra..
Když tak se tam holt postaví podobná „udírna“ jako v 81-71M na lince B 🙂
Ano vím, první budoucí mají jít na C, kde se schválí a rozjezdí, další na D a nahrazené M1 z céčka půjdou na B kde nahradí nejstarší 81-71M.
Tak to jsem na první pohled šacoval na nějakou modernizaci 81-73 a ona je to novostavba…
Ja taky
Co je 81-73? Znám jen 81-71…🤷🏻♂️🤔
Trvale předsazené dveře, bude s nimi klepat proud vzduchu v tunelu. Nezakryté kolejky dveří, bude se z nich vyplachovat šmír a dělat fleky zvenku, a když to nebudou často mazat, tak budou reznout. Miniaturní čelní transparent. Stěrač co třetinu skla nesetře.
A co se týče vzhledu, světla jako dyzajnová mračítka. Opět někdo nepochopil, že vozidlo veřejné dopravy nemá zosobňovat řidičovo ego a motivovat ostatní účastníky provozu ke koupi ještě drsněji vypadajícího přibližovadla, ale naopak má přívětivě lákat cestující.
Ušetřím ti hledání – Siemens Inspiro, která jezdí ve Varšavě také mají dveře vystouplé úplně stejně.
Když se zamyslíš, jak funguje vozidlo v tunelu z hlediska aerodynamiky, tak dojdeš k poznání, že je úplně jedno, jestli ven čumí dveře nebo ne. Stejně jako je (pro některé překvapivě) vhodné dělat hranatá a placatá čela vozu.
Mají to tak i Alstomy co jezdí ve Varšavě (i leckde jinde).
Ono to je celkem rozšířené, jenom k nám to ještě nedorazilo 😀
Holt, když ta souprava tlačí vzduch tubusem před sebou, tak jsou nějaký výstupky v podobě dveří buřt. A konstrukčně je to mnohem jednodušší.
Siemensy v Praze mají zasazené dveře a také se jim klepaly dveře v počátcích provozu (tuším že některá i praskla).
„Miniaturní čelní transparent.“
A na co větší? Z kilometru na to nekoukáte a stejnou informaci máte na displejích ve stanici.
Když to srovnám s pražskými vozy, je z nich nejmenší. A proč ho tam tedy dali, když je podle Vás nepotřebný?
A proč mají 81-71M tak velké čelní okno?
První M1 měly (a ještě mají) transparent z terčíků, a ten o moc menší neuděláte. Další série už jen držely rozměry.
Že se někdo napřed podívá do stanice a teprve podle toho, jak vypadá čelní vůz, se rozhodne, jestli nechá auto doma?
Lehké podprahové působení. Ať už změní náladu kohokoliv jakkoliv, mělo by to být pozitivní. Stejný názor mám na ztvárnění čelních masek arch. Kotasem, zejména 15T. Možná to někdo vidí jinak, je to subjektivní věc.
Vystouplé dveře byl přímo požadavek zákazníka. Nezakryté mechanismy dveří jsou bohužel problém s dodavatelem krycího dílu.
řidičovo ego? hahaha, snad designerovo, ne?
Aha, tady je zase někdo chytřejší než samotní konstruktéři…
Vaše starosti bych chtěl mít ….
Nevíte někdo kdy pojede z Plzně do Prahy?
Otřesný design zvenku i zevnitř
To je věc vkusu.
Ty ošklivé krabice v německých národních barvách budou Varšavany strašit ve snech 🙂 Ale třeba budou aspoň spolehlivé.
Ach jo, varšavské barvy jsou žlutá a červená.
a německé žlutá, červená a černá 🙂
Německé. Pak je tady ještě jedna vlajka, ale tu tam nikdo nedává, ta s tím hákovým křížem: Červená s bílým terčem a v něm ta věc.
Ta by vadila nejen obyvatelům Varšavy.
Současná Inspira, provozovaná na Lince 2, mají barvy prakticky shodné. Zjevně to tak zákazník chtěl.
Přesně tak, ale to zdejším hejtrům nevysvětlíte.
Nenapadá Vás, že na barvy a jejich uspořádání má větší vliv zákazník než to, jakou plechovku barvy právě lakýrník otevře?
Překvapuje mne absence madel nad prostředkem vozidla v prostoru pro cestující. Ale možná mne jen klame zrak a reálně se lidi natáhnou. Ale v Praze ta madla uprostřed jsou.
Myslíte ty svislé tyče, překážející u nástupních prostorů?
Nebo vodorovné podélné tyče? Ty já tam vidím.
Vypadá to hezky, jako o něco novější hybrid 81-71 a M1
Ale blíž to má k té 81-71 z roku 1990, akorát světla to má jiná, takže docela Škoda. Zvlášť v porovnání s tamními soupravami Siemens Inspiro, které mají design docela neotřelý.
no tak Siemens Inspiro to čelo je neskutečně hnusny
Mě tedy přijde, že u Inspira se inspirovali tvůrci Hašišbeden 😀 Akorát jim to ještě víc zmutovalo…
Taky netvrdím že se mi Inspiro nějak zvlášť líbí 🙂 Ale tohle vypadá vedle něj trochu jako retro.
Mě přijde obojí trochu mimo, ale ten vystouplej čumák měla už snad jenom M27…
Jinak už asi 30 minut hledám hezké metro 😀 A musím říct, že ta M1 rozhodně nevypadá blbě…
Podle mě je hezké metro třeba to nové Siemens metro pro Londýn.
Jasně, je na mizerný Londýnský profil, ale řekl bych, že tam z toho při daných možnostech designéři vytáhli maximum (a přitom je to vlastně minimalistický design)
Tohle?
https://press.siemens.com/global/en/feature/siemens-mobility-deliver-new-metro-trains-londons-tube
To vypadá slušně, taky se mi celkem líbilo. A ty kritizovaný vnější dveře má taky 😀
Mně se třeba strašně líbí původní mnichovský typ C, hlavně tím interiérem, který je neuvěřitelně prostorný a vypadá stále velmi futuristicky. Ta C2 je už nic moc
Nemaj nějaký širší profil? Z fotek to vypadá opravdu hodně prostorně.
Jo Mnichovský metro Siemens MVG C jsou pěkný vlaky. Zvenčí i uvnitř. Na rok výroby 2000, fakt slušný.
Měli by tam dát klasické kulaté reflektory a dveře v rovině stěny. Pak by to byl hezký vlak jak z 80.let
Já bych se inspiroval klasickými světly polských lokomotiv 🙂
🙂
🙂 no tvl
Wielke oczy bych tam dal. Ach jo.
Já teda nevím, mně to ve srovnání s 81-71M přijde ošklivé. Jak kdyby to navrhoval stejný člověk, jako SOR NS.
Vypadá parádně, skoro jak příměstské linky v Tokiu
Proboha, proč to vypadá jako faceliftovaný Ečs? Před přečtením článku jsem si myslel, že jde jen o reko těch 81-572, co tam dodalo Mytišči jako splátku ruského dluhu… Nebo to tak Varšava chtěla, aby se to podobalo?
Tak ono když chcete mít velké čelo(což Inspra nemají), tak se jiný tvar udělat nedá.
Jenže ne každý chce mít na čele „bublinu“ okno za čtvrt milionu, když to stejně jezdí pod zemí.
No ba, placaté čelo je při jízdě rourou výhodnější a když placaté, tak rovné je nejlevnější. Tak co řešit.
Jinak vtip dyzajnu je nejen ve tvaru objektu, ale i v detailech, drobnostech, přesném rozmístění, barvách aj. I krabice může být krásná.
Já teda nemám rád stroje s „ocucaným“ tvarem.
Ocucaný tvar, to je dobré. 😀