Škoda vyjela s první soupravou pro varšavské metro. Zamíří na testy

Nová souprava metra pro Varšavu. Pramen: Škoda TransportationNová souprava metra pro Varšavu. Pramen: Škoda Transportation

Testy budou probíhat na několika místech: na zkušebním okruhu u Velimi, v pražském metru i v metru ve Varšavě.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Design ze začátku devadesátek. Říkám si že když už je vyvinout a dát do provozu novou soupravu takový porod mohli do toho začlenit nějakého schopného designéra, ať je to prodejné i nadále, případně reklama pro Škodovku. Mám pocit že každá semestrální práce studentů z UMPRUM kterou jsem viděl byla mnohem lepší než tohle.

nettles81

To čelo vypadá jako hlava nějakého mimozemského hmyzu.. brrrrr..

Aleš

Zajímavé, že se tu dosud nikdo nepozastavil nad uspořádáním sedadel. Sto procent bočních.

Vlastimil Kocurek

Skoro jsem se z toho vylekal, když jsem to spatřil, je to ohavné, ale přeji Varšavě, aby to bezproblémově jezdilo, a to jistě bude.

Miroslav Zikmund

Ohavné / neohavné – subjektivní názor. Jezdí TO … ? Jezdí a to je podstatné …

Vlastimil Kocurek

Kupte si zimní bundu v tomto designu, ohavné- neohavné, hlavně když hřeje.
Tady jde o úplně něco jiného, než co je objektivní a subjektivní, jde o to, že estetické cítění sudičky někomu bohatě přidělily, ale mnoha lidem nedaly vůbec nic.
Vizáž je velmi důležitá pro marketing, a má vliv pro další zakázky.
Aplikovaným výtvarnýn uměním se zabývám 46 let, jinak bych neměl odvahu zde psát.

robert

Estetika je subjektivní záležitost. Mně se toto metro líbí. Co na tom, že to děláš 46 let? Nic.

Kopr

Jste agoantni a tykate cloveku, ktery v komentari netyka.

Vbb

Co si vyberete: bundu, která hřeje, ale vám se nelíbí, anebo líbivou bundu, ve které vám bude kosa?
Pokud výrobce vyrábí i bundy, které se nelíbí vám, je velmi pravděpodobné, že se líbí někomu jinému (jinak by je asi nevyráběl).

Aplikovaným výtvarnýn uměním se zabývám 46 let,
Nic si z toho nedělejte, někdo to dělat musí 😉

Kopr

Ja si pamatuji, kdyz jsem poprvé videl nove vlaky pro London Overground. Nadhera, tesil jsem se, az je uvidim zive. Tohle bohužel zadnou emoci nevzbudilo, je to zasekle nekde v dobe nasehk metra C, i když to je mozna hezci

Růža

Super soupravy.

Martin

Ty zahnuty tyce, to je nejaka nova uchylka, proc nemohou byt alespon metr rovne,…
Jinak ok, potesi to, zvlaste na polskem trhu, kde jsou domaci firmy…

Px50

No fuj, designový hnus!

jajaba

souhlas, je to blivajz. a trapná signální světla nad dveřmi, když dnes je zvykem osvětlit LED světlem hranu dveří.

Michal Fiala

Můj první dojem byl, že je to nějaký repas sovětských souprav z Prahy. Něco tak hnusného jsem už dlouho neviděl. Vlastně jo, konkurovat tomu směle může snad jen tohle https://zdopravy.cz/do-popradu-dorazila-hybridni-lokomotiva-od-stadleru-pro-tatranske-zeleznice-71826/ To je taky dobrej úlet. Na vzhled to nejezdí a v tunelu je tma, tak snad proto. Prostor pro cestující, to je teda síla. Ale co si schválili, to maj.

Miroslav Zikmund

To jsou „problémy“ …

XXXD

A viděl jste už třeba nové berlínské S-Bahny?

Potulný wechtr

Ano viděl. I jsem i jel. Proto jsem za jedno s Berlíňany. Nic moc.
Nové vlaky S-Bahn Hamburg jsou jak z jiného vesmíru. Pěkné a tiché z venku i uvnitř.

michal82

A kdy se budou soutežit soupravy na trasu C a D do Prahy? Ví někdo?

Pražák

A už legislativa umožňuje metro bez řidiče? Co si vzpomínám, tak když se projektovalo D, tak se říkalo, že se musí upravit zákon.

Y.K.
Y.K.

Článek od str. 12.

Ondros

Kouknete do archivu, vyjadroval se k tomu nedávno Scheinherr, kdyz s nim byl na Zdopravy rozhovor. Nove soupravy maji jit na C a,D, siemensy z C na B, zbytek acko.

ABC

Siemensy půjdou předělat na SOP?

Y.K.

LZA. 🙂 Proč by nešly? Jen to „jen“ zabezpečovač. 81-71M už si vyzkoušely všechny zabezpečovače, některé vlaky jsou předělané z PA-135 na LZA,

ABC

tak ETCS je taky „jen“ zabezpečovač a co je kolem toho sra..

Twix

Když tak se tam holt postaví podobná „udírna“ jako v 81-71M na lince B 🙂

Y.K.

Ano vím, první budoucí mají jít na C, kde se schválí a rozjezdí, další na D a nahrazené M1 z céčka půjdou na B kde nahradí nejstarší 81-71M.

Lemmy

Tak to jsem na první pohled šacoval na nějakou modernizaci 81-73 a ona je to novostavba…

thegrid

Ja taky

Radius

Co je 81-73? Znám jen 81-71…🤷🏻‍♂️🤔

P_V

Trvale předsazené dveře, bude s nimi klepat proud vzduchu v tunelu. Nezakryté kolejky dveří, bude se z nich vyplachovat šmír a dělat fleky zvenku, a když to nebudou často mazat, tak budou reznout. Miniaturní čelní transparent. Stěrač co třetinu skla nesetře.
A co se týče vzhledu, světla jako dyzajnová mračítka. Opět někdo nepochopil, že vozidlo veřejné dopravy nemá zosobňovat řidičovo ego a motivovat ostatní účastníky provozu ke koupi ještě drsněji vypadajícího přibližovadla, ale naopak má přívětivě lákat cestující.

Jussi

Ušetřím ti hledání – Siemens Inspiro, která jezdí ve Varšavě také mají dveře vystouplé úplně stejně.

Když se zamyslíš, jak funguje vozidlo v tunelu z hlediska aerodynamiky, tak dojdeš k poznání, že je úplně jedno, jestli ven čumí dveře nebo ne. Stejně jako je (pro některé překvapivě) vhodné dělat hranatá a placatá čela vozu.

Y.K.

Mají to tak i Alstomy co jezdí ve Varšavě (i leckde jinde).

Jussi

Ono to je celkem rozšířené, jenom k nám to ještě nedorazilo 😀

Holt, když ta souprava tlačí vzduch tubusem před sebou, tak jsou nějaký výstupky v podobě dveří buřt. A konstrukčně je to mnohem jednodušší.

Jakub

Siemensy v Praze mají zasazené dveře a také se jim klepaly dveře v počátcích provozu (tuším že některá i praskla).

Vbb

„Miniaturní čelní transparent.“
A na co větší? Z kilometru na to nekoukáte a stejnou informaci máte na displejích ve stanici.

P_V

Když to srovnám s pražskými vozy, je z nich nejmenší. A proč ho tam tedy dali, když je podle Vás nepotřebný?

Vbb

A proč mají 81-71M tak velké čelní okno?
První M1 měly (a ještě mají) transparent z terčíků, a ten o moc menší neuděláte. Další série už jen držely rozměry.

Jiří Kocurek

Že se někdo napřed podívá do stanice a teprve podle toho, jak vypadá čelní vůz, se rozhodne, jestli nechá auto doma?

P_V

Lehké podprahové působení. Ať už změní náladu kohokoliv jakkoliv, mělo by to být pozitivní. Stejný názor mám na ztvárnění čelních masek arch. Kotasem, zejména 15T. Možná to někdo vidí jinak, je to subjektivní věc.

Lišák

Vystouplé dveře byl přímo požadavek zákazníka. Nezakryté mechanismy dveří jsou bohužel problém s dodavatelem krycího dílu.

vagonář

řidičovo ego? hahaha, snad designerovo, ne?

robert

Aha, tady je zase někdo chytřejší než samotní konstruktéři…

Miroslav Zikmund

Vaše starosti bych chtěl mít ….

vašek

Nevíte někdo kdy pojede z Plzně do Prahy?

M M

Otřesný design zvenku i zevnitř

robert

To je věc vkusu.

exttmis

Ty ošklivé krabice v německých národních barvách budou Varšavany strašit ve snech 🙂 Ale třeba budou aspoň spolehlivé.

Pražák

Ach jo, varšavské barvy jsou žlutá a červená.

ABC

a německé žlutá, červená a černá 🙂

Jiří Kocurek

Německé. Pak je tady ještě jedna vlajka, ale tu tam nikdo nedává, ta s tím hákovým křížem: Červená s bílým terčem a v něm ta věc.
Ta by vadila nejen obyvatelům Varšavy.

Hajnej

Současná Inspira, provozovaná na Lince 2, mají barvy prakticky shodné. Zjevně to tak zákazník chtěl.

Pražák

Přesně tak, ale to zdejším hejtrům nevysvětlíte.

Honza D.

Nenapadá Vás, že na barvy a jejich uspořádání má větší vliv zákazník než to, jakou plechovku barvy právě lakýrník otevře?

Miropiro

Překvapuje mne absence madel nad prostředkem vozidla v prostoru pro cestující. Ale možná mne jen klame zrak a reálně se lidi natáhnou. Ale v Praze ta madla uprostřed jsou.

Vbb

Myslíte ty svislé tyče, překážející u nástupních prostorů?
Nebo vodorovné podélné tyče? Ty já tam vidím.

Pavel Čech

Vypadá to hezky, jako o něco novější hybrid 81-71 a M1

Twix

Ale blíž to má k té 81-71 z roku 1990, akorát světla to má jiná, takže docela Škoda. Zvlášť v porovnání s tamními soupravami Siemens Inspiro, které mají design docela neotřelý.

JiraH

no tak Siemens Inspiro to čelo je neskutečně hnusny

Jussi

Mě tedy přijde, že u Inspira se inspirovali tvůrci Hašišbeden 😀 Akorát jim to ještě víc zmutovalo…

Twix

Taky netvrdím že se mi Inspiro nějak zvlášť líbí 🙂 Ale tohle vypadá vedle něj trochu jako retro.

Jussi

Mě přijde obojí trochu mimo, ale ten vystouplej čumák měla už snad jenom M27…
Jinak už asi 30 minut hledám hezké metro 😀 A musím říct, že ta M1 rozhodně nevypadá blbě…

czhunter

Podle mě je hezké metro třeba to nové Siemens metro pro Londýn.
Jasně, je na mizerný Londýnský profil, ale řekl bych, že tam z toho při daných možnostech designéři vytáhli maximum (a přitom je to vlastně minimalistický design)

Jussi

Tohle?
https://press.siemens.com/global/en/feature/siemens-mobility-deliver-new-metro-trains-londons-tube
To vypadá slušně, taky se mi celkem líbilo. A ty kritizovaný vnější dveře má taky 😀

vojta

Mně se třeba strašně líbí původní mnichovský typ C, hlavně tím interiérem, který je neuvěřitelně prostorný a vypadá stále velmi futuristicky. Ta C2 je už nic moc

Jussi

Nemaj nějaký širší profil? Z fotek to vypadá opravdu hodně prostorně.

Potulný wechtr

Jo Mnichovský metro Siemens MVG C jsou pěkný vlaky. Zvenčí i uvnitř. Na rok výroby 2000, fakt slušný.

vašek

Měli by tam dát klasické kulaté reflektory a dveře v rovině stěny. Pak by to byl hezký vlak jak z 80.let

Vbb

Já bych se inspiroval klasickými světly polských lokomotiv 🙂

vagonář

🙂

Potulný wechtr

🙂 no tvl

qěcy

Wielke oczy bych tam dal. Ach jo.

Lukáš F.

Já teda nevím, mně to ve srovnání s 81-71M přijde ošklivé. Jak kdyby to navrhoval stejný člověk, jako SOR NS.

kvacm

Vypadá parádně, skoro jak příměstské linky v Tokiu

Arnošt

Proboha, proč to vypadá jako faceliftovaný Ečs? Před přečtením článku jsem si myslel, že jde jen o reko těch 81-572, co tam dodalo Mytišči jako splátku ruského dluhu… Nebo to tak Varšava chtěla, aby se to podobalo?

VojtaDrevik

Tak ono když chcete mít velké čelo(což Inspra nemají), tak se jiný tvar udělat nedá.

Y.K.

Jenže ne každý chce mít na čele „bublinu“ okno za čtvrt milionu, když to stejně jezdí pod zemí.

qěcy

No ba, placaté čelo je při jízdě rourou výhodnější a když placaté, tak rovné je nejlevnější. Tak co řešit.

Jinak vtip dyzajnu je nejen ve tvaru objektu, ale i v detailech, drobnostech, přesném rozmístění, barvách aj. I krabice může být krásná.

Já teda nemám rád stroje s „ocucaným“ tvarem.

Y.K.

Ocucaný tvar, to je dobré. 😀