umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Automobilový průmysl Automobily

Škoda ukázala Scalu v policejním provedení. Cenu odmítá stát zveřejnit, u jiných aut to není problém

Škoda Scala v provedení pro českou policii. Foto: Škoda Auto
Škoda Scala v provedení pro českou policii. Foto: Škoda Auto

Automobilka Škoda Auto a ministerstvo vnitra dál tají, za kolik pořídí více než 1 200 policejních vozů Škoda Scala. Stát i výrobce se odvolávají na obchodní tajemství, v jiných soutěžích přitom automobilka neměla problém cenu zveřejnit. Automobilka poprvé představila, jak nová vozidla v policejním provedení budou vypadat.

Daňový poplatník tak pouze ví neúplnou rovnici: stát koupí nejméně 1 200 vozidel v hodnotě 840 milionů korun bez DPH. Za jakou přesnou cenu však neřekne. Jediným řešením je obrátit se na soud, který by určil, zda jde skutečně o obchodní tajemství.

Ministerstvo vyhovělo Škodě Auto, která si přála cenu nezveřejnit. Utajování informací o ceně nabídky přitom ve veřejných zakázkách není zvykem. „Vzhledem k průběžně probíhajícím výběrovým řízením považujeme jednotkovou cenu za součást našeho obchodní tajemství a využili jsme zákonných možností tuto cenu nesdělovat,“ řekl mluvčí automobilky Pavel Jína. Škoda Auto považuje za dostatečnou informaci, že stát zaplatí celkem 840 milionů korun. „Daňový poplatník je dostatečně informován o čerpaných prostředcích,“ dodal Jína. Taková informace ale neříká, kolik stojí jedno auto.

Škoda přitom u jiných policejních zakázek se zveřejněním informace o jednotkové ceně problém nemá. Jde například o zakázku na vozy Kodiaq.

Proč ministerstvo přistoupilo na požadavek Škody Auto? „Je nutné si uvědomit, že nabídková cena je předmětem hospodářské soutěže mezi dodavateli, kterou zadavatel nemůže ovlivnit, a pro veřejnost je tedy dostačující vědomí, že nabídková cena nepřekročila předpokládanou hodnotu, a proto se nejedná o nehospodárný nákup,“ řekla mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá.  Odkázala na podobnou situaci u zakázky na služby mobilních operátorů, kteří také nechtějí zveřejňovat rozdíly v poskytovaných slevách jednotlivým občanům  a velkým odběratelům.

Mírné úpravy proti sériové produkci

Automobilka v soutěži porazila Hyundai. Všechny vozy budou dodány se speciálními úpravami včetně policejní výbavy, motorem 1,5 TSI/110 kW a sedmistupňovou převodovkou DSG. Jedná se o speciálně upravený vůz pro potřeby Policie ČR, do jehož standardní výbavy patří například 6 airbagů, startování tlačítkem, přední mlhovky, zadní parkovací senzory, autorádio s Bluetooth, manuální klimatizace nebo čalounění sedadel odolnější látkou.

Auta budou oproti sériové produkci mírně upraveny. Pro vyšší odolnost a zachování světlé výšky vzhledem k přidané výbavě v podobě policejní vestavby (majáky, kamery, vybavení) budou upraveny zadní nápravy vozů. Oproti sériové výrobě budou ve vozech odlišné pružiny, tlumiče a robustnější kryt motoru a převodovky.

Škoda dodala Scalu v policejním provedení už například do Velké Británie.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

automat do služby rychlých složek ?? No to budou rychlo výsadky teda. A na horách to pojede jak ďas. Kolik se jim bude zase let válet nepoužitých kusů někde na Brněnském ředitelství?

mlok

Tak to vám poradím. Použijte zákon o svobodném přístupu k informacím. Pokud vnitro odmítne informaci poskytnout z důvodu obchodního tajemství, což je legální důvod pro odmítnutí, musí uvest v čem to tajemství spatřuje. Občanský zákoník definuje obchodní tajemství v paragrafu 504 a je definováno několika znaky. MV musí vysvětlit každý jeden znak, jinak se nejedná o obchodní tajemstvi.

Martin V.

„Daňový poplatník tak pouze ví neúplnou rovnici: stát koupí nejméně 1 200 vozidel v hodnotě 840 milionů korun bez DPH.“ Nás v matematice učili, že tomuhle se říká nerovnice. 🙂

Ale jednotková cena < 700 tis. Kč bez DPH není zrovna omračující, když auto se stejnou motorizací (i když s jinou výbavou) nabízí konfigurátor za necelých 600 tis. i s daní. Nebude možné se aspoň zpětně z jiných zdrojů dopočítat, kolik takových aut u policie jezdí? Zda něco málo přes 1200, nebo třeba víc než dva tisíce?

Greta

Policie ani MV není plátce DPH takže také kupuje s daní.

Tomas

Ministerstvo Vnitra plátce DPH je.

Baraba

„budou upraveny zadní nápravy vozů.“

Onen „vymazlený podvozek“ ja uvádí Škoda v reklamních materiálech není pro denní používání na našich silnicích vhodný? =D

Já jen musím říct, že když jsem měl Scalu prvně v ruce, hned jsem se s ní vrátil, jestli ten podvozek není rozbitý =) Neštěstí jsem ji měl jen na otestování a byl jsem moc rád, že ji mohu zase vrátit….

Peeetr

Taky tam jde o ty moderní Bruseloviny, ne? Co jsem se díval, tak se hromadně přefukují pneumatiky kvůli CO2, a pro normálně komfortí jízdu je často u značného množství modelů potřeba snížit tlak v pneumatikách proti oficiálnímu o minimálně 10%.

Josef M.

Protože to je zase předražená blbost, tak bych to viděl. Nechápu, že státní zakázky se prostě u nás neumí dělat levně. Všude jinde v civilizovaným světě to jde a transparentní cena je první věc, po které lidi jdou. A hlavně o to mají zájem i lidi jako veřejnost. Každý by měl chtít vědět, kam jdou peníze z jeho daní. A jestli MVČR pořídilo předražený auta, je to jeho ostuda a mělo by se z toho zodpovídat. Někde ten projekt určitě musel schválit.

Bifidus

Je ta smlouva v registru smluv ? Může tam být smlouva bez údajů o cenách ?

Luke

Smlouva v registru určitě je, jináč by byla neplatná. Můžu to zkusit najít. Ale jo, může být, stejně jako u smlouvy MDČR a Jančura na R8 je půlka věcí „začerněná“

Luke

Tu je výstřižek ze smlouvy: https://pasteboard.co/JJJCKgo.png

Jaaa

Výborně.

Big Fat Fabulous Woman

Česká klasika.

Kalina

Pro policii bych si představoval něco robustnějšího s rychlou akcelerací a zároveň bezemisním provozem, jelikož většina provozu bude ve městě. Elektromobil Škoda Enyaq iV by byl ideální;)

Toncek

By jim došla štáva po 5 minutách honičky.

Kalina

Dojezd Enyaq s 82kWh baterií je kolem 500km a dobití z 10 do 80% je 40 minut. Nemluvě o zrychlení a jízdních vlastnostech. Vy víte, kolik je typický denní nájezd km policejního auta?

Rajče

Elektroauta jsou nesmyl. Každé menší OO Policie má několik vozů, včetně dodávek. Vybudování dobíjecích stanic by stále strašné peníze, leckde ani není kapacita v síti.

Kalina

Ta „nabíjecí stanice“ pro elektroauta je chytřejší zásuvka tzv. wallbox v cenách kolem 20.000Kč pro nabíjení výkonem 11-22kW. Nabíjet ale lze i z běžné zásuvky 230V. Kromě toho policie elektroauta už používá https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-hyundai-policie.A200618_135747_automoto_fdv

Jiří Kocurek

Z běžné zasuvky 230 V dostanete 10 A, což je výkon 2,3 kW. Po vydělení mi kalukačka ukazuje 36,5 hodiny pro nabití 82 kWh.

Hlídka je na cestě…

Jiří Kocurek

A já blbě vidím: 35,65 hodiny.

...

Teoreticky až 16A, ale to už je na hranici jištění a nesmí na tom jističi být žádná další zátěž, jistič nesmí mít svá nejlepší léta za sebou atd. 13A je reálných.

No a teď je otázka, jakou charakteristiku má zátěž, přestavovaná tou nabíječkou, čili kolik je cos 𝝋 toho odběru. Pokud tam bude výrazná indukční složka, půjdou ty časy samozřejmě nahoru.

Kalina

Docela zřetelně jsem psal o nabíjení z domovního wallboxu, tj. 3 fáze a až 22kW. Že k tomu navíc lze nabíjet i z jakékoli běžné zásuvky 230V neznamená, že taková zásuvka má sloužit jako hlavní způsob nabíjení.

Kubrt

U policejního auta nejde o „typický nájezd“, ale spíš o schopnost i nějakého „krizové nasazení“, kde jednorázově může být potřeba velký dojezd, dlouhá doba mezi dobíjením (povodně..), v tom ta všude dostupná kapalná paliva mají navrch.

Kalina

500km dojezd je i rezervou pro uvedené „krizové nasazení“. Elektrická zásuvka je nepochybně řádově dostupnější nežli stanice pro „kapalná paliva“. Nehledě na fakt, že bez elektřiny by ani to čerpání paliva nefungovalo.

Kubrt

Na čerpání kaplaných paliv stačí kýbl a pet-láhev 🙂

Jiří Kocurek

Kanystr s naftou je záležitost 15 minut, a to i v případě, že hledáme trychtýř zapadlý v kufru… pod sedadlem spolujezdce.

Vláďa

Nemáte pravdu. Elektoauto je pro výkon služby nepoužitelné. Bylo to testováno. Elektroauto se používá pouze jen na krátké popojizky.

Kalina

A když dojde palivo z „kýblu“, pet lahve nebo kanystru, tak co dál?! Zato díky fotovoltaice na domě lze mít v případě nouze ostrovní nezávislý energetický systém pro domácnost i elektromobil, což je v případě spalovacího auta zcela nemyslitelné.

Dorota

Kalino nejste zaměstnanec Eonu?

R2R2

To je na elektromobilech super, ze je mohu dobijet vlastni fotovoltaikou, takze kdyz prijedu vecer z prace domu, tak se mi do rana krasne dobije. Jen si k te fotovoltaice musim poridit patricne vykonnou zarovku, nebot vecer zrovna moc slunecniho svitu nenachytam 😉

Kalina

Součástí domácí fotovoltaické elektrárny je bateriové úložiště, aby provoz byl efektivní a vyrobená energie se mohla využívat efektivně po celý den.

Karl vB.

Kolik stojí to úložiště?
Jak je velké?
Jaké jsou podmínky umístění?

Karl vB.

Kalino, už máš ten tvůj elektrický zázrak v garáži, používáš ho a tvé informace jsou podložené zkušenostmi z každodenního provozu?

Vláďa

Za 24 hod. je to průměrně kolem 400km. Co se týká ekekroaut, toto je v dnešní době nepoužitelné pro běžný režim hlídkové služby. Tudíž se nepoužívají a pouze draze stojí zaparkované.

Kalina

Dojezd Enyaq s 82kWh baterií je kolem 500km a dobití z 10 do 80% je 40 minut.

Sova

80% z 500km je právě 400km. Takže rezerva „nula nic“ a to se bavíme vůči průměru. Když bude náročnější den tak už to nestačí. Dobíjení nad 80% už pak bude mnohem pomalejší, protože baterie „narazí“ na napěťový a nikoliv proudový limit.

Kalina

Psal jsem „dobití z 10 do 80% je 40 minut“. A jistě nebudete tvrdit, že posádka auta nemá během dne přestávku aspoň 20 min. Jinak z více důvodů nemá smysl nabíjet li-ion baterie nad 80% (např. z hlediska životnosti) a právě proto byl uveden tento interval jako typický rozsah využívání kapacity baterie.

Sova

Nebudu tvrdit, že posádka nemá ani 20minut pauzu. Ale vaše úvaha závisí na tom, že v době pauzy bude v blízkém okolí volná rychlonabíječka.
„z více důvodů nemá smysl nabíjet li-ion baterie nad 80% (např. z hlediska životnosti)“ – ten limit se udává, protože nad něj se nabíjení drasticky zpomaluje a rozhodně zní lépe „80% za 40minut“ než „90% za 90minut“.

Kalina

Nerozumíte nebo jen rozumět nechcete. Ale nevadí, časem to dojde. Podobně jako chtělo čas pochopení benefitů dotykových mobilů;)

Jiří Kocurek

Ty plechy budou stejně „silné“, beztak to sekají z jednoho svitku. Je to jen dojem, že dveře SUV jsou 20 čísel poctivého matroše.

SaulGoodman

Máte někdo přehled, jestli 1200+ Scal spolu s těma již dodanýma Oktávkama (hlavně pro prvosledy) a několika málo ix35 a Tucsonama bude stačit k plnému nahrazení dvojkových Oktávek? Mám na mysli v policejním provedení, civilní auta nechme stranou.

mlha

nebude

SaulGoodman

A kolik tedy těch dvojkových Oktávek v provozu je?

Tomáš Fiala

Našel jsem pouze tento údaj z roku 2015 https://www.policie.cz/clanek/pocet-policejnich-vozidel-k-31-12-2015.aspx

Ale pokud vím, tak těch Octavií mělo být také 1200 ks, takže už by to mohlo být na obměnu všech…

SaulGoodman

Super, díky za info 😉

Ondřej

Známý si nedávno koupil Kodiaqa za cca 1,2 mil. Když zjistil, že policie ho má s lepším motorem za 420 tis., tak nebyl z koupě úplně nadšený. To bude asi ten důvod tajení jednotkové ceny. Duševní zdraví zákazníků 😀 Zase je fakt, že Škodovka si to od policie vytáhne jinými způsoby (servis?, speciální výbava? a hlavně to množství, žejo).

Marcel

Když jsem se ptal u jednoho velkého dealera, proč nejde do soutěže na služební vozy v naší firmě, řekl mi, že se Škodě nedá konkurovat. Je prý schopna pro firemní sektor podříznou cenu tak nízko, že je bezkonkurenční. Co je na tom pravdy, nedovedu posoudit. Soutěže nevypisuji, ani nevyhodnocuji.

Jan Sova

To jo, AZMB umí podlézat ceny, ale opravdu jsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci ?

Alpi

Tak se mi nějak tomuhle tvrzení (Škoda Kodiak jednou za 1,2 mil a podruhé za 0,42 mil Kč) nechce moc věřit. Nedávno jsem četl, že Škoda Auto má průměrnou marži na kategorii SUV kolem 160 000 Kč.
Tedy převedeno bych čekal, že u Kodiaka s ceníkovou cenou okolo 1,2 mil, může jít Škoda Auto na cca 1 mil když se bude hodně snažit (což u zakázky pro Policii se asi snaží). Ale že by šla se stejným autem na 420 tis. ? No nevím dost se mi to nezdá.

Kubrt

PRUMĚRNOU marži 🙂
K meritu se nevyjhadřuju, protože o tom nic nevím, jen upozorňuji na slovo průměrný. Které samo o sobě je velmi nejednoznačné.

Adam H

Jak píšu níže. Policie kodiaq za 420 tisíc bez DPH nemá. Má je 520 tisíc bez DPH a ceníkově teď stojí 939 tisíc s DPH, v době nákupu policie to bylo 920 tisíc s DPH.

Jiří Kocurek

Takže si odečteme DPH od těch 920 a jsme na 760 tisících. Sleva asi 30 %

Ondřej

Mýlíte se: viz.: smlouvy.gov.cz/smlouva/15001031?backlink=89tjw
428.972 Kč za kus
ŠKODA KODI AQ 2 ,0 TSI 1 4 0 kW 7 DSG 4 x4, akční model Ambit ion TOP

Adam H

No to máte nějakých 23 kusů, policejních je 1850 a dle Hamáčka za 520 tisíc bez DPH.

Adam H

Jasně. Shodou okolností má kolega Kodiaqa ceníkových 1.2 milionu s daní. S tím policejním to má společné jen motor a název. Oni mají 2.0TSI 140kW 4×4 ambition, ceníkově v době nákupu policie to bylo 776 tisíc bez DPH, policie za ně dala 520 tisíc bez DPH. Pokud u dealera podepíšete smlouvy o nákupu auto na 3 roky/5 ks ročně, tak dostanete slevu na každý kus kolem 20%. Policie nakupuje přímo od škodovky, takže cenu dostane ještě lepší. Takže od dealera se to dá dostat za 620 tisíc bez DPH, policie od škodovky dostala ještě extra cenu, protože těch kodiaqů koupila… Číst vice »

Tomas

až ten známý bude kupovat od škodovky stovky aut… taky bude mít jinou cenu, než tu v ceníku.

Karl vB.

No někdo ty podbízivé ceny pro firemní klientelu zaplatit musí. Kupci jiných značek to zcela jistě nebudou….

Já, kdo jiný

Může mi prosím někdo vysvětlit, proč nemůžou policajti jezdit v nových oktávkách? Proč jim rovnou nedají zpátky Fábie jako za Ýčka, který se nákupem dvojkových oktávek proslavil?

cestující

Fabia, 1,0 TSi, to je brko!

Jiří Kocurek

Tak dá se vzít i silnější verze – 81 kW. Opravdové terno byla ale 1,9 SDi 44 kW.

Petr Frýdlant

Jednoduché. Scaly jsou na skladě a moc se neprodávají. Na Octavie by se muselo čekat, jejich výroba vázne. Škoda potřebuje vyprázdnit sklady a hlavně se zbavit Scal. Na to za jakým účelem budou použity zcela dostačující. Životnost těch aut je maximálně 5 let u některých složek i 10let. Ale to bude pár aut.

Kernteriér

To jako že PČR dostane skladovky? Doporučuji si přečíst tu smlouvu, kde je specifikovaná požadovaná výbava.

Peeetr

Ne, dostane auta s karosérií, které se Škodě daří prodávat nejhůř ze všech jejích modelů, ale výrobu kvůli nákladům na vývoj taky pár dalších let zaříznout nemůžou.

Pražák

Což ovšem z hlediska PČR není žádný problém, že?

666

Je otázka, jestli to vadí vám jako daňovému poplatníkovi…

Ondrys

Přestaňte prosím šířit falešné informace, že Škodovka se potřebuje zbavit skladových Scal, žádné nemá protože Škodovka nevyrábí na sklad ale na základě objednávek od jednotlivých prodejců.

666

To ano, ale někdo musí zaplatit vývoj….

Pražák

No já nevím, ale Scala mi pro menší obvodní oddělení PČR přijde naprosto jako adekvátní auto. Nižší střední třídu používají policejní sbory v Evropě celkem běžně.

666

Podobně jako Octavia není střední třída, tak Scala není nižší střední. Sorry, ale taková je realita.

Greta

Dvoučlenné hlídce Scala vepředu zcela vyhovuje a drbani se vzadu zmáčknou. Menší auto méně žere a je levnější a obratnejsi, tak na co by měli mít ausgerechnet oktávky?

Jan Sova

Fóbie budí respekt už na dálku, jak za ní všichni poslušně jedou. Kór když má majáčky, že.