Doprava ve městě Tramvaje Železniční průmysl

Škoda Transtech dnes předala první z 19 obousměrných tramvají pro Tampere

Tramvaj Škoda ForCity Smart Artic pro Tampere. Pramen: Škoda Transportation
Tramvaj Škoda ForCity Smart Artic pro Tampere. Pramen: Škoda Transportation

Finská společnost Škoda Transtech, která je součástí skupiny Škoda Transportation, dnes předala první obousměrnou stoprocentně nízkopodlažní tramvaj ForCity Smart Artic do Tampere. Postupně do třetího největšího finského města zamíří devatenáct těchto vozidel v hodnotě přes 100 milionů eur (cca 2,7 miliardy korun). Škoda to oznámila v tiskové zprávě.

Tramvaje jsou vybaveny pro severské podmínky. „Poskytují maximální pohodlí pro cestující, například i díky vyhřívání podlah, dvojitým sklům nebo klimatizaci na letní měsíce. Vozidla vycházejí z ověřených řešení, která jsme získali při výrobě vozidel pro hlavní město Helsinky, kam jsme dodali celkem 72 tramvají,“ uvedl Zdeněk Majer, předseda představenstva Škody Transtech a senior viceprezident pro obchod skupiny Škoda Transportation. Podle Majera má nová generace tramvají ForCity Smart Artic velký exportní potenciál.

Tampere si tramvaje objednalo v rámci první etapy budování nové tramvajové sítě. Škoda zajistí i desetiletý servis. Smlouva zahrnuje tři opce až na 46 dalších vozidel.

„Vzhledem k tomu, že výrobní závod Škody Transtech v Otanmäki nemá zkušební dráhu potřebnou pro zkoušky, je nutné některé z nich provést přímo v Tampere. Proto také některé části interiéru jako například čalounění budou namontovány až po dokončení instalace elektrické výzbroje tak, aby nepřekážely při měření, seřizování a dalších zkouškách. Část testů se navíc provádí v dálkovém režimu, kdy se na předávanou tramvaj připojí skupina softwarových inženýrů z Plzně a provede zkoušky systémů tramvaje,“ doplnil generální ředitel Škody Transtech Juha Vierros.

Obousměrná tříčlánková tramvaj ForCity Smart Artic Tampere je dlouhá 37,3 metru, je plně nízkopodlažní a pojme až 360 cestujících. Má pohon všech kol.

Společnost Škoda Transtech je největší výrobce kolejových vozidel v severských státech. Firma byla založena roku 1985, v roce 2015 se stala členem skupiny Škoda Transportation. V roce 2018 došlo k úplnému převzetí společnosti skupinou Škoda Transportation. Mezi její hlavní produkty patří dvoupodlažní elektrické vagony (provozované jako pushpull soupravy), nízkopodlažní tramvaje a strojírenské výrobky. Zaměstnává více než 650 lidí.

Do Finska v příštích letech rovněž zamíří dalších 29 tramvají Škoda pro novou linku, která bude spojovat Helsinky a Espoo.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jedine vlaky

Krásné..

Lokutus

Moc hezká 😍 Je zajímavé že umíme udělat hezké věci jen pro export a pro nás dělají jen šrot 13T bez klimatizace a z pidi výklopným okýnečkem kde se všichni potíme při 50°C 😒

Martin

No vyrabu se ve finsku a Arctic se v Transtechu vyrabel uz pred prevzetim Skodovkou, technologie je tedy finska,… nepopiram, ze Skoda casti sveho know-how take neprispela u novych tramvaji,…

bkp

No, vzhledem k historii Transtechu je to spíš německá technika.
A hlavně, tuto zakázku získal Transtech už ve škodovácké éře, takže je to spíš solidní evropská technika, nemá cenu se tu dohadovat nakolik je německá, finská, nebo česká.

Martin

Souhlas…

Alexandr Mikulka

Artic je z Finska, ne z Plzně. Ale i v Plzni se vyrábějí i tramvaje s klimatizací, jen byste si museli když tak připlatit.

Martin

Transtech je pro skodovku zlate vejce…

robert

Tak Tampere buduje tramvajový systém? No a pak že tramvajím odzvonilo. 🙂 Zajímalo by mě, kdo dělá trakci.
Rád bych se o budoucím provozu dozvěděl něco víc.

Lemmy

A kde to prosím vás psali, že „tramvajím odzvonilo“?
Více informací o projektu je třeba tady: https://raitiotieallianssi.fi/in-english/

robert

Já jsem někde psal, že o tom psali? Že to ve svém příspěvku nevidím.

xyz

V článku není jediným slovem zmíněno, že tramvajový systém v Tampere je teprve budován, tzn. jde o dodávku vozidel pro úplně nový tramvajový provoz.

Opce zmíněná v článku asi závisí na případných dalších fázích rozvoje.

Kubrt

Já to tam tedy vidím, ve třetím odstavci.

Vladimir

Uvedena cena je za 19ks, nebo za celou opci? Za 19ks (cena za 1ks cca 130ml Kc) mi pripadne dost vysoka a za 46ks zase na vyborne vybaveny striclanek celkem slusna (cena za 1ks cca 50mil).

Kubrt

Bez opce. Je to dost velká tramvaj, plně poháněná, vyrobená ve Finsku.

Vladimir

Vim ze musi mit pohanene kazde dvoukoli, ale cena mi pripadne neuveritelne vysoka.

X 1

V ceně je i deset roků servisu a plná provozuschopnost.

Kubrt

Formulace „dvoupodlažní elektrické vagony (provozované jako pushpull soupravy)“ není úplně šťastná – jsou to různé typy dvoupodlažních IC vozů, včetně řídících, tažené/tlačené elektrickou lokomotivou.
Tramvaj moc pěkná.

Pitrys

Taky poslední věta je nepřesná…pokud ovšem tramvaje nepochází skutečně ze škodovky.

Kubrt

Ty tramvaje vyrábí společnost Škoda Transtech a na čele mají logo Škoda.

Pitrys

Právě proto si myslím, že do Finska nepřijedou ale že se zde vyrobí.

Kubrt

Aha, už jsem to pochopil 🙂

Apollo

zda se mi to nebo ta kastle vypadá lépe než u toho paskvilu co jezdí v Praze ?

Márty

Nerad obhajuji kotasovinu, ale tady jsme přece jenom o deset patnáct let v čase jinde. Ano, je hezčí.

Jakub P

Tak ono to nebude jenom časem, MLNRV III Transtech Artic do Helsinek jsou podle wiki dodávaný od roku 2012 a proti Kotasovým stonožkám je to vizuálně nebe a dudy. I pražský pindolino od Porsche design je zvenčí daleko hezčí (interiér je holt bohužel zabitej koncepcí tramvaje) a to je starší (že tenhle design přední a zadní části nedostala tramvaj, která by měla slušný provozní parametry a interiér je imo velká škoda).

czhunter

Já bych taky nebudu obhajovat kotasovinu, ale obecně tramvaje s „úzkými čumáky“ jsou hezčí.
Ale u 15T při její koncepci neměl designér šanci čumák zúžit.

Jinak tahle tramvaj je hodně podobná Alstomům Citadis – konkrétně třeba tomu z Tours (který má akorát o něco víc „hardcore“ světla, ale jinak vypadá prakticky stejně).
Ale na rovinu – většina designů čumáků tramvají je variace na 2-3 základní témata (tohle je tzv. vertikální téma).

TPal

Jestli je podobná nějaké tramvaji Citadis, tak spíš Sydney než Tours. Aspoň dle mě. 🙂

Kubrt

To je pravda, to Sydney je dost podbné. Tours mě ale napadlo taky první (asi proto, že jsem ani nevěděl, že v Sydney jsou nějaké tramvaje, natož abych věděl jak vypdají..).

Vbb

Tohle a hezké? 15T jednoznačně hezčí. A T3 nejhezčí.

Luděk

Že je to nejhezčí tramvaj od Škody za posledních cca 15 let začala vyrábět bych se nehadal ale přesto moc krásy nepobrala

Ondra

Vzhled tramvají se dnes obvykle tvoří dle konkrétních přání konkrétního zákazníka samozřejmě v rámci mantinelů daných legislativou a koncepcí tramvaje.

TPal

Obě kastle jsou krásné, ale pravdou je, že ta pro Tampere mírně hezčí. 🙂

Otakar

Praha by taky měla koupit nove tramvaje místo těch starý rezavých hnusných T3.

Greta

Vy jste viděl zrezavěý laminát?

Pedro Goméz

Laminát nikoliv, ale rám vozidla je ocelový. Ostatně, znáte Trabanta? Ten je taky laminátový, ale rezaví mu „vlaštovka“.

ABC

co oči nevidí, to srdce nebolí 🙂

Rochličák

Zrovna v Praze si dávají docela záležet, co se týče údržby povrchů. Nebo snad z nějakého vozu odpadávají kusy laku?