Škoda Transportation závod Alstomu ve Francii nepřevezme, kupuje ho španělský CAF
Jednotka Alstom Coradia Polyvalent. Foto: VUZ
Transakce má být vypořádána do září příštího roku. CAF kupuje i výrobní program Talent 3 a Coradia Polyvalent.
Zajímavým detailem je to, že součástí prodeje nebyly jen fabriky a know-how. Ale taky prý byly prodány i zakázky na vagonky Polyvalent (s výjimkou dodávky do Alžírska) a Talent3
zdroj: https://www.railjournal.com/financial/caf-to-purchase-divested-platforms-and-sites-from-alstom/
To by asi byla paradoxní situace, kdyby osiřelou/nechtěnou fabriku Hennigsdorf koupil např. polský NEWAG a MUSEL by vyrábět Talenty 3 pro CAF (kdyby někdo ze současných/rozjednaných zákazníků objednal další Talenty3)
Není Talent3 a Coradia Polyvalent stejný nebo velmi podobný produkt regionální jednotky? Jistě má CAF podobnou jednotku ve svém portfoliu. Proto mě nákup docela překvapuje.
Jenom opravím – důvodem transakce byla enormní NUTNOST prodat, nikoliv enormní chuť kupovat…
Nicméně souhlas, že dosavadní postup ALSTOMu je zvláštní….
Koneckonců např. v rozhodnutí o povolení fúze ALSTOMu a fabrik Bombardier byl předpoklad prodat jinému výrobci:
a) fabriku Reichshoffen včetně know-how/subdodávek na výrobu Polyvalent
b) fabriku Henningsdorf včetně know-how/subdodávek na Talent 3.
viz bod 1369 a následující (str.278) v rozhodnutí antimopolního úřadu https://ec.europa.eu/competition/mergers/cases1/20215/m9779_2816_2.pdf
Neboť cílem rozhodnutí o fúzi byl udržet co nejvíc konkurenční prostředí mezi výrobci techniky… Zatímco ALSTOM by asi radši zavřel/zlikvidoval to co nechce, než aby to „předal“ konkurenci.
CAF má analogický produkt Civity.
Ze strany CAFu nejde ani tak o nákup vlaku-prodktu, ale o nákup uzavřených kontraktů a přístupu na trh – platí zejména o Francii a Regiolisech. Je otázka, jestli převzetí Talentu a kontraktů na něj cenu transakce zvyšovaly, nebo snižovaly.
Ze strany Alstomu je situace jasná – prodat musí.
Škoda, to by pomohlo.
Nákup fabriky a know how firmou CAF
Closing of the transaction is expected between April and September of 2022.
https://www.caf.net/en/sala-prensa/index.php
Tož to su napnutý jak struna esli sa brzo najde barsjaký chrabrý kupec na cca 30 vagonků Talent3 vyrobených pro ÖBB
Nu španělský Renfe koupí polovinu Leo expresu. A na českomoravskou železnici nastoupí španělský pořádek.
Zavod v Alsasku je vyznamnejsi nez v Henningsdorfu…
V jakém smyslu?
Francouzském.
Počtem zaměstnanců je fabrika v Alsasku zhruba poloviční než ta v Braniborsku
Je tam vyvoj el. jednotek, od podvozku po skrine, nabizeji i hybridni jednotky a vodikovy pohon… Skoda je v tomto s vyvojem pozadu…
Henningsdorf je mozna vetsi, ale vyvoj tam neni o tolik dal…
to jo, ale baterkový elektovagonek Talent3 asi nebude úplně ořezávátko
https://www.railway-technology.com/projects/bombardier-talent-3-battery-train/
A v Henningsdorfu to koupi vcetne know-how?
V rozhodnutí antimonopolního úřadu to bylo takto popsáno… 2 balíčky: a) Fabrika v Alsasku a vše co s tím souvisí b) Fabrika v Braniborsku a vše co s tím souvisí. Tj. cílem bylo, aby byl jeden kupec na oba balíčky, nebo dva kupci po jednom balíčku … Proto je zvláštní, že by ALSTOM spnil podmínky antipomonopolního úřadu tím co dohodnul s CAFem, neboť v podstatě ten balíček b) přestal existovat. viz výše můj včerejší koment… Vypadá to, že fabrika Hennigsdort bude nabízen bez know-how, zato se ZÁVAZKEM,že nový majitel by MUSEL vyrábět TALENTy3 pro CAF, kdyby některý současných zákazník Talentů3… Číst vice »
Omluva, jedná se o závod v Alsasku , takže Francouzi, ale národnostně možná půl na půl. Ale i tak se myslím rozhodli správně. Víme co Škodovka umí, 30 prototypů pro ČD apod.
Odboráři, jak jsem četl, nejsou Francouzi ale Němci a myslím, že je pro ně přijatelnější majitel ze západu než z východu. Určitě se nerozhodovali bez referencí o obou uchazečích a podle toho dopadl jejich výběr.
No jazykově jsou to Němci, ale v letovisku u Fos-sur-Mer fandila Francouzům ve finále proti Chorvatsku jedna Alsasanka jak o život, rozhodně pěla Marseillesu a ne ÜIber alles.
Já fandil Chorvatům a oni mne v tom nenechali , skoro se mi až omlouvali. Znám víc francouzských občanů s německým příjmením a původem, rozhodně se považují za Francouze. Oni fakt tu sekyru už zakopali.
Jakým psychopatickým postupem jste se dobral toho, že by KDOKOLIV ve finálovém zápase Francie – Chorvatsko měl fandit Německu, potažmo zpívat Deutschlandlied (mimochodem, německou hymnou je dnes třetí strofa „Einigkeit und Recht und Freiheit“ a ne první Deutschland über alles“)?
Jo a píše se Marseillaisa a über.
Njn. Pro Škodovku to byla zajímavá příležitost, ale nechvalně známé Francouzské odbory představovali zásadní riziko. Já se vlastně ani nedivím, že to ta Škoda nakonec nevzala. Možná udělala takto i lépe a peníze může využít rozumněji.
To s těmi odboráři asi nebude tak úplně horké
…Spíše může být oříškem prodat… Ono asi záleží na oborech podnikání… je-li zákazníkem někdo napojený na francouzský státní rozpočet, anebo jestli si francouzští zákazníci vybírají dle svého uvážení/dle své kapsy
… viz zkušenosti výrobní firmy z ČR, která má výrobní pobočky po Evropě i ve Francii
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/brexit-prinese-nove-moznosti-rika-cesky-podnikatel-s-evropskym-presahem-92210
Škodovka se mohla dostat k zajímavému know-how. I to si myslím, že hrálo roli v rozhodování Alstomu. Škoda s tímto know-how už by byla mnohem nebezpečnější soupeř ve výběrových řízeních. Kde by taky byla,Škoda, kdyby nebylo Transtechu.
Tipnu si, že je to mnohem komplexnější otázka. A prozatím je veřejně známo dost málo informací mj. i z důvodu, že nařízené podmínky fúze Alstom+Bombardier jsou rozsáhlejší než jen Talent3+Polyvalent (např. ZEFIRO). Doporučuji si najít rozhodnutí antimonopolního úřadu, kde ty podmínky jsou z větší části popsány (a to co je „začerněno v rozhodnutí úřadu, si lze do určité míry tipnout). Pouze bych doplnil, že CAF už má/investuje do fabriky+vývoje ve Francii (a to na jihu Francie… přičemž kupovaná fabrika od Alstomu je na opačném konci Francie). Ono by se možná stálo se zamyslet nad tím, z čeho by Škodovka zaplatila… Číst vice »
CAF je (byl i před transakcí) pro Alstom taky významná konkurence. Posuzováno globální přítomností, významem, CAF je mnohem těžší váha, než Škoda.
Myslel jsem to tak, že CAF je přeci jen o něco technický výše než Škodovka (alespoň dle mého laického posouzení výrobního programu). Škodovku by tahle transakce posunula kromě zvětšení kapacit i technologicky o dost dál, pro CAF je to „jen“ rozšíření kapacit. Je tak otázka jestli je pro Alstom větší zlo, když mu soupeř přibude, nebo posílí svého globálního
rivala. Ale důvodů bude samozřejmě
ještě více. Co se týká financí, tak si myslím, že v rámci Kellnerova impéria by se financování zajistilo.
Ano, takhle napsáno mi to dává smysl 🙂
Škoda …
Damage, desolé
To aby Škoda začala řešit, kde teda chce realizovat to množství svých tramvajových zakázek nejen pro Německo.
Pořád je k prodeji závod v Hennigsdorfu, bez výrobních programů když je koupil CAF.
Tak nedávno významně zvětšila závod v Plzni i Ostravě, tak myslím že to bude znát… Pokud se nepletu tak poprvé za dlouhou dobu taky něco dodali nejenom včas, ale snad dokonce i s předstihem, myslím že pantery na Slovensko?
A vypadá to, že snad dodají včas i Pantery do Plzně, teď jich je několik na okruhu. Uvidíme, jestli začnou jezdit v prosinci.
No ty slovenské Pantery se montovaly z komponentů od Škodovky v Trnavě. V Trnavě se budou finalizovat i Pantery pro Jihomoravský kraj.
Přece by to neprodali na východ, to by se odboráři pominuli. 🙂
Ale no tak, Už stačí, že jim Křetinský vlezl do Le Monde. A taxikáři jezdí v Octáviích, kterážto škodovka sponzoruje Tour de France
Zajímavé řešení. Teď se ukáže, zda Hennigsdorf byl zajímavější v balíčku s Talentem, nebo bez, jen jako baráky.
Hitachi nemělo zájem ani o jedno.
Závod v Hennigsdorfu by se Škodovce možná i hodil.
Proč myslíte? Nemají ani produkt, ani marketing, ani práva na know-how. A myslím, že i produktový vývoj je dost osekaný. Servisní síť není součástí neboť byla samostatně. A patrně dost vysoké fixní náklady, vzhledem k dřívějšímu objemu výroby https://www.deutschlandfunk.de/henningsdorf-bombardier-kuendigt-stellenabbau-an-100.html. Plus faktor, že vyrábí na předměstí Berlína = magnetismus hlavního města zvyšuje požadované mzdy od místních odborníků… Kdyby Škoda Transportation tak moc stála o epanzi, tak přece vyklizený zličínský závod po Siemensu do 2019 byl k mání a přece po konci Siemensu SKV v 2009 se tamní odborníci „nevypařili“ A pokud jde o dvoupatrové vagonky pro NIM Express nebo ty dvoupatrové… Číst vice »