lot
Železniční průmysl

HN: Škoda Transportation má zájem o alsaskou továrnu Alstomu

Jednotka Coradia Polyvalent z továrny v Reichshoffenu. Pramen: Alstom
Jednotka Coradia Polyvalent z továrny v Reichshoffenu. Pramen: Alstom

Česká strojírenská skupina Škoda Transportation patří mezi zájemce o továrnu společnosti Alstom ve francouzském Reichshoffenu. Napsaly to páteční Hospodářské noviny (HN). Alstom se musí továrny zbavit, aby se mu z hlediska antimonopolního práva uvolnila cesta ke spojení s železniční divizí kanadského Bombardieru. Ze stejného důvodu proto prodává i druhý závod v německém Hennigsdorfu.

Dalším zájemcem o továrnu v alsaském Reichshoffenu, kde se ročně vyrobí 50 regionálních vlaků Coradia, je španělský koncern CAF. „S oběma uchazeči se sejdeme příští týden. Se Škodou v úterý a se Španěly o dva dny později,“ potvrdil HN zájem konkurentů Daniel Dreger, vedoucí odborů v alsaském Reichshoffenu.

Škoda Transportation celou věc nechce komentovat. „K obchodním záležitostem naší společnosti se zásadně nevyjadřujeme,“ sdělil ředitel komunikace Milan Kosař. Pařížská centrála Alstomu na dotaz HN uvedla, že prodej obou závodů už po podmínečném souhlasu Evropské komise z konce července běží a koncern dostal několik nabídek. Podle mluvčího koncernu Christophera Englishe lze dát nabídky jednotlivě pro francouzský Reichshoffen či německý Hennigsdorf, nebo na obě továrny dohromady.

Jak doplnily HN, o závod v Reichshoffenu se nezajímaly pouze Škoda a CAF. Podle zdrojů z oboru prý měly zájem ještě Talgo a ruský výrobce Transmashholding. Jeho pozici ale komplikuje, že v něm má Alstom pětinový podíl. Škoda Transportation a CAF jsou prý však firmami, které si už oťukávají i postoj odborů. Továrna zaměstnává 749 lidí.

Dosud největší akvizicí Škody Transportation, která od roku 2018 patří pod PPF, byla koupě finského Transtechu v roce 2015.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laik

PPF ví co dělá, tak asi opravdu expanze na západní trhy nebo nákup know how jak vyrábět lepší jednotky než Panter family. Nákup jen výrobní kapacity v zemi kde stávky patří k běžnému koloritu a mzdové náklady jsou vysoké by nedával smysl.
Cílí dlouhodobě PPF na trh přeprav objednávaných státem/regiony? Ještě koupit nějakého dopravce který už je v tom zaháčkovaný a máme jak dopravce, tak dodavatele vlaků.

Ivan

Škoda Transportation má zájem i o závod v Hennigsdorfu a projekt Talent 3, který se tam vyrábí. I ostatní zájemci jsou totožní jako ve Francii.

Od lesa

Logika by v tom byla, Talenty oproti Panterům existují v mnohem více exemplářích a s mnohem menšími problémy. Otázka jedna ale je prodej fabriky a jiná výrobní program know-how atd..

SaulGoodman

Právě, to, co se tam vyrábí teď, neznamená pro kupce asi nic jiného, než nějaké výrobní vybavení a specializaci lidí. Těžko můžou začít vyrábět kopii Talentů…

Od lesa

Přesně tak.

Ivan

Na prodej je dokumentace, výrobní hala a lidské zdroje.

XXXD

Řekl bych, že součástí prodeje továrny ale není i licence na výrobu jejich produktů.

Šalinář

V tomto případě je.

_Pavel_

Máte potvrzené informace? Nic ve zlém, ale v diskuzi je vždy mraky zaručených informací. 🙂

Kubrt

Psali to na railcolornews.com 🙂
Dvě ze čtyř podmínek akvizice:
The divestment of the 780-employee Alstom production facility of Reichshoffen in Eastern France and the Alstom Coradia Polyvalent regional multiple-unit platform to another company.
The divestment of the Bombardier Talent 3 regional multiple-unit platform and the associated production facilities in Hennigsdorf, Germany, to another company.

Laik

V tom případě dobrá možnost pro Škodu dostat se k hotovému produktu s možným prodejem po Evropě. A ty fabriky po pár letech můžou zavřít když to nepůjde, know-how zůstane a bude se vyrábět u nás.

_Pavel_

Tím, že by Škoda ty fabriky zavřela, tak by si úplně na západě nejlepší jméno neudělala.

Ty fabriky určitě nekupuje pro to, aby do Čech dodávala Corodii/Talenty, ale aby expandovala na západ. 🙂

Martin

Navic by to byla hloupost, kdyz vyrabene vozy tam maji jmeno,… totez transtech,…

Ivan

Ano, byli se tu na to v srpnu podívat zástupci ŠT. K prodeji je jedna výrobní hala, lidské zdroje a dokumentace.

Martin

Je to samozrejme otazka, ale muze to tak byt, pokud je to podminkou fuze, aby nevznikl defacto monopol,…
Totez, kdyz fuzovaly Leciva, nove vznikla spolecnost Zentiva se musela zbavit i casti know-how…

Alexandr Mikulka

Ono se to prodává i s výrobním programem, jako kdysi VarioBahno?

Kubrt

Ano.

GPGP

Nová lávka je jen o 20 cm širší, tzn. skoro stejně široká jako původní 🙂

David

A co na to říká Škoda?

X 1

Zavolejte Staníka!
Ten má alespoň dobrej nálev. Nebo udělá čulibrka.
😉

Jerry

Došly gumičky

BND 30

Takže všechno vylít !?!

Od lesa

Dobře´s mu to nandal!

Zlámalík

Rozkaz zněl jasně.

z Lípy

Jsem zvědav, kdo bude mít zájem brzo o Lípu…

Od lesa

Ta zřejmě není na programu dne… a taky není vlastnictvím pouze Bombardieru.

Kubrt

A kdo je ještě spolumajitel?
Prodej – včetně výrobního programu – Hennigsdorfu a Reichshoffenu je podmínkou celé akvizice. Česká Lípa v podmínkách přímo nefiguruje.

Od lesa

Lípa má i malé množství drobných akcionářů. Ostatní fabriky nevím.

Pe.tr

Tak to by byl Kellnerův dobrý počin . Ještě aby tam zůstaly výkresy na stole a to by zase mohla Škodovka vyrábět vlaky . Tramvaje už jedou , podvozky na vlastní trolejbusy jsou a teď podpořit tu nejsilnější komoditu.

Martin

Hlavne se tam vyrabi v obou zavodech elektricke jednotky… Otazkou je, ktery zavod je lepsi, … Reichshoffen mel problemy s rusenim zakazek, zamestnanci se tam bali o praci…

Pe.tr

Motor nebo elektriky je v případě Škody asi jedno. Pro normální trhy neumí nic moc takže v obou případech výhra a jméno továrny dokáže Kellner zúročit. Hlavně umí podvozky i skelet , škoda jakž takž výzbroj – to půjde. To , že se tam lidi bojí o práci a Kellner poskytne nějakou jistotu je další deviza .

Martin

To si nemyslim, prave Reichshoffen totiz mel nasmlouvane zakazky, ktere Francie zrusila, to byl veky duvod problemu… dokonce firma lobovala u ministra, ale nepochodila… to je dostava do velkych problemu… Kellner bude nejprve muset zakazky ziskat jinde…
Nemam rad oligarchy napojene na vladu, tedy ani kellnera, ale Skode by akvizice pomohla…

Martin

Ale bude to tezke, CAF je zralok, vyhrava radu zakazek po Evrope…

Petr

Pravda. Ještě horší je oligarcha ve vládě

Martin K.

Není to o ničem jiném než se dostat na západní trhy. Na kolejích je pro naše západní sousedy Škoda tak nějak v Asii (mnichovské expresy moc reputace nepřidaly). Když budou tvrdit, že výroba je ve Francii v bývalém Alstomu, tak to “možná” některé názory změní.

Pe.tr

Ty soupravy u Mnichova už jezdí ?

_Pavel_

Ještě dlouho ne…

Martin K.

V budoucnu je se slevou koupí žlutý nebo modrý na linku Rněco. 🙂

Vbb

A k tomu ještě zaplatí konverzi tratě na 15 kV a zvednutí peronu na 760 mm 🙂

Martin

Nema duveru, a dost si ji poslapava, takze akvizice v zahranici ji umozni dostat se na zapadni trhy, stejne jako s tramvajemi, ty vetsinove na zapade pro skodu vyrabi prave finove…

yxc

Nejenom. V dnešní době fůzí bude čím dál tím těžší konkurovat velkým hráčům. Jedinou cestou je táke se zvětšovat a to buď pohlcením dalšího konkurenčího výrobce podobné či menší velikosti nebo aspoň odkupem závodu konkurence. Nejlépe na velkých trzích, kde nemají zastoupení a bez výrobního závodu ani šanci se prosadit. Takže jako v tomto případě.

Jiří 24

By tam mohli započít vývoj nějakýho motoráku, když už tam s nimi mají zkušenosti 😏

SaulGoodman

Nejprve jsem četl, že Škoda má zájem o Alstom 😃
No ale i továrna je zajímavá, nicméně musím říct, že mě to celkem překvapuje. ŠT sice potřebuje další kapacity, zakázek má hromadu, ale ta lokalita mě udivuje. Jednak je to tak trochu „z ruky“ vzhledem k jejím ostatním výrobním závodům (a i zákazníkům), ale taky zrovna Francie se silnýma odborama na mě nepůsobí z hlediska zaměstnavatele jako ideální lokalita. No nicméně nepochybuji, že vědí, co dělají. Jsem zvědav 👍

Jiří 24

To by bylo zajímavý, ale spíše by tam museli psát, že PPF má zájem o Alstom.

Ketchup1970

Alsasko a Lotrinsko tedy region Grand Est patří oblasti s trošku vyšší nezaměstnaností a tak tam budou rádi za práci . Myslím , že by to nebyl špatný krok. Ale jak řká feldkurat Katz parafrázují :To se nám to hoduje , když nám arbitráž dala miliardu ….

bkp

Odlehlejší než ta fabrika ve Finsku to není.

SaulGoodman

To je pravda, ale tam převzali celého výrobce, ne? A do Finska také dodávají. To mi přijde jako něco jiného, pokud by šlo o převzetí konkurence, je samozřejmě umístění továrny až druhotná záležitost. Ale pokud jde vyloženě jen o výrobní prostory (a lidi), tak mi to přijde jako docela významný parametr. Ale třeba to chtějí použít, jak tu někdo poznamenává, k expanzi na západní trhy. Pak by to dávalo smysl víc.