Železnice Železniční průmysl

Alstom dokončil převzetí železniční divize Bombardieru. Škoda má jednat o koupi dvou závodů

První vyrobená jednotka Zefiro Express. Foto: Bombardier
První vyrobená jednotka Zefiro Express. Foto: Bombardier
Součástí transakce je i ovládnutí závodu v České Lípě.

Francouzská společnost Alstom dnes dokončila jednu z největších akvizic ve světovém železničním průmyslu. Za 5,5 miliardy eur převzala kompletní železniční divizi kanadské společnosti Bombardier, zejména pak její evropské výrobní závody. Alstom se tak stane po čínské CRRC druhým největším výrobcem kolejové techniky na světě.

Transakce má dopad i na český trh. Spíše kosmetický v České Lípě, kde vyrábí skříně vlaků dosud společnost Bombardier Transportation Czech Republic. Nově spadá závod pod Alstom.

Daleko větší dopad může mít transakce na byznys Škody Transportation. Alstom se v rámci podmínek Evropské komise musí zbavit dvou závodů Bombardieru, konkrétně ve francouzském Reichshoffenu a v německém Hennigsdorfu.

Už před několika měsíci se mluvilo o jednání Škody Transportation o převzetí francouzského závodu, podle německého listu Handelsblatt jedná exkluzivně Škoda i o převzetí výroby v Hennigsdorfu.

Spojením Alstom a Bombardieru vznikne firma se 75 tisíc zaměstnanci.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
NaPravouMiru

Ať to koupí nebo ne, na západě Škoda díru do světa rozhodně neudělá.

Kubrt

Škoda díru na západě dělat nemusí, touhle transakcí si jí může koupit – jsou to běžící fabriky, se svými výrobky, se svou zakázkovou náplní. Výzvy samozřejmě bude si tu koupenou pozici udržet – získáváním nových kontraktů, ale z vývoje v oblasti tramvají se zdá, že na to Škoda má schopnosti.

Vlastimil Kocurek

Tak nějak, museli bychom mít více informací, abychom to mohli posoudit. Samozřejmě taková pravá akvizice znamená koupit alespoň celou (dceřinou) společnost, včetně výzkumu a vývoj a všech patentů. Takže, co tady tímto sleduje prostě prozatím ještě nevíme.

Qěcy

Vy víte, jaké jsou smlouvy na ty běžící zakázky s kdo je vlastníkem know-how? Třeba půjde koupit pouze fabriku ale bez zakázek, bez dokumentací a práv k produktům.

Kubrt

Je to včetně výrobního programu. Jinak by to ani jako protimonopolní opatření nemělo smysl.

PvvS

A proto by bez koupě Transtechu neměla co prodávat ..

Kubrt

A Transtech bez Škodovky měl výrobek, ale neměl zákazníky. Takže win-win. Nema smysl řešit, jestli je důležitější umět vyrobit, nebo umět prodat. Jedno bez druhého nejde.

TPal.

Velmi zajímavý krok pro železniční průmysl. Už se těším na to, jaká vozidla vzniknou díky tomuto spojení. Trh s tramvajemi, vysokorychlostními vlaky se má na co těšit a zároveň Siemens co dohánět.

Xaver

Dohánět? Nevím, v čem by byl Siemens pozadu

Martin

No Alstom je docela gigant, a TGV i AGV jsou si myslim vice nez konkurenci Siemensu…

Vlastimil Kocurek

Nechce se mi to hledat, ale já bych si vsadil na Siemens.

Martin

Co se tyce vlaku, tak po spojeni s Bombardier bych sazel spise na Alstom 🙂

Xaver

Nemyslím si, že by AGV bylo nějak technicky víc než Velaro Novo.
Je sice fakt, že koupením Bombardieru bude mít Alstom víc modelů v nabídce, ale technicky na tom nebude nijak líp. Nezapomínejme, že Siemens jako takový je obrovský konglomerát vyrábějící skoro vše. Je špička v mnoha oblastech, Alstom je oproti němu víceméně pouhý výrobce vlaků.

Martin

ja to netvrdim, alstom ma AGV, Bombardier Zefiro, Siemens Velaro, vsechno jsou to dobre vlaky, jen rikam, ze je to dost slusna konkurence…

Siemens skutecne vyrabi temer vse, ale spise se bavime o zel. doprave… Prave alstom je zameren na dopravni technologie a vlaky, ale to jestli siemens vyrabi kuchynske vahy mu ve vyrobe vlaku moc neprispeje, pisu o konkurenci u vlaku…

Xaver

Já se také bavím o vlacích a ne o kuchyňských váhách… Jde především o kompletní elektrovýzbroj, kterou si Siemens na rozdíl od Alstomu vyrábí sám.

Martin

V tom ale problem neni, navic bych to asi s jistotou netvrdil… 🙂 Alstom elektrovyzbroj i infrastrukturu take umi… Alstom offers an extensive range of proven and modular components for all types of railway vehicles. Continuous research and development, combined with sound validation equipment and decades of return of experience on Alstom and non-Alstom trains, guarantee that our customers will receive both state-of-the art and validated solutions. Kazdopadne Zefiro je velmi uspesne v Italii (Frecciarosa 1000) nebo v Cine (CRH380)… oba vlaky konstruovane az na 400km/h,… AGV opet Italie, TGV, TGV Duplex… Tak a ted vy a Velaro :-), ..… Číst vice »

X 1

Ještě bych u Velara přihodil Španělsko a Rusko.
A snad jsou ještě nějaká vyčleněná na pronájem u NS v Nizozemí.
Když to klapne, tak přibude Egypt.

Martin

jj, ja bych jeste prihodil USA,.. obe firmy jsou technicky na vysi…

Trochu nam pokulhavaji spanele,… ale treba Hitachi/Kawasaki/Saryo se Shinkanseny, uz i oni se prosazuji mimo Japonsko, Koreu, Taiwan a Cinu, ted napr. projekty v USA a Indii…

A to samozrejme uvadime jen vlaky 🙂

Martin

A jeste budu malinko stoura, na vyvoji ICE 4 se podilel i Bombardier, … jak na aerodynamice, tak dodavkou podvozku…

Dnes uz asi nikdo nedela vse, ale vybira si dodavatele,…

Vlastimil Kocurek

Siemens je natolik rozjetý, že se bude bezkonkurenčně vzdalovat, ne že ho budeme dohánět.
Je dobré zůstat nohami na zemi. To že Škoda vůbec je v tomto segmentu, a daří se jí, je způsobeno jen převisem poptávky. Samozřejmě přeji Škodovce co největší úspěch.

Martin

To by skoda, ale da se to rici o kazde ceske firme, musela mit dravejsi management zamereni na inovace… spise mi prijde jako pouhy vyrobce… Snad na necem dalsim pracuji…

PvvS

Nebejt u nás tak uzavřenej trh a omezení, tak škodovka dávno neexistuje.

Martin

To se fakt povedlo… tomu rikam prezentace…

Josef Král

Pokud vím, v Henningsdorfu se za časů NDR vyráběly elektrické lokomotivy pro DR. Teď je ale asi vše jinak,

Pája

Ano, například známé řady 211, 242, později 243 a 250

zyx

A to je koupe ocesane fabriky nebo i s vyrobni dokumentaci? V tom clanku se pise o casti zavodu Hennigsdorf, tedy doufam ze vyrobni program Hennigsdorf zustane pod kridly Alstom – Bombardier.

Ondrys

Mělo by to být i včetně výrobního programu, tzn. Talent 3. Proč doufáte, že zůstane pod křídly Alstomu?

SaulGoodman

Řešilo se to tu u toho prvního článku a údajně je to včetně výrobního programu. Zdroj jsem žádný nenašel, ale dávalo by to smysl, vzhledem k tomu, že to má být antimonopolní opatření. Kdyby šlo jen o tu halu, tak by nic nebránilo jí postavit vedle znovu.

Kubrt

Včetně výrobního programu a běžících kontraktů. Psali to na railcolornews, to je seriózní zdroj.

conductor

Po spojení by se měli přestat vyrábět tři typy, které napříč společnostmi mají zastoupení v jiném podobném modelu. Bombardier Talent, Alstom Coradia Polyvalents a Zefiro V300. Proto byli vybrány právě tyto fabriky, protože vyrábí některé ze zmíněných typů. Tudíž pokud by to koupila Škoda, pomocí Talentu by mohla proniknou i na trh DMU.

Kubrt

Motorový Talent je dávno mrtvá záležitost – byl pouze v první generaci, teď už se vyrábí třetí generace, pouze elektrická.

Martin

Ano, Alstom se musi zbavit komplet vyroby, ale je jasne, ze jiste veci s ohledem na vyvoj tam jen tak v supliku nenechaji…
Skoda by koupi ziskala komplet fabriku i s vyrobnim programem…

Jerry

Přejme škodovce ať to vyjde ..

dáva

Teď jim jen přát aby to vyšlo 🙂

Krysa350

V těchto případech se budu stále opakovat, přeji všem firmám, především českým, aby se jim dařilo.

pkajetan

co to je česká firma? vy máte na mysli zahraniční kapitál v Česku, řízený českými zlatými koníky???, ale jemu se nemusí nic přát, až to tady pro něj nebude výhodné a východoevropslá lůza pro něj bude drahá – přesune se dle potřeby jinam – do levna… Kapitál má domov a z domova se také prostřednictvím politických loutek v konkrétních zemích řídí.
Docela prasárna – nepřejte jim to…

Kubrt

Celý tento článek ukazuje, že cena práce je jen jedním z parametrů. Jinak by si ty bombardierovske fabriky v Německu a Francii ten fuj fuj zlý kapitál vůbec nakupoval a radši investoval do nových továren v Bangladesi.

Kubrt

nekupoval

Vlastimil Kocurek

myslel jste asi cena kvalifikované práce ?

Václav

Kapitál je jenom jedna podmínka úspěchu. Důležitější je know-how. Ostatně, čína už to pochopila dávno.

Vorech

A pak můžete přijít vy a koupit fabriku.Dát lidem práci a platit nehorázný daně těm amatérům ve vládě

Koumes

5 miliard korun je nějak málo. Nejsou to náhodou eura?

Kkarel

Vždyť to v tom článku píšou. Zkuste to občas přečíst celé než se k tomu vyjádříte.

XXXD

Že by tam původně byly koruny místo eur??????? Na to asi vaše představivost nestačí.

SaulGoodman

Obrovská příležitost pro Škodu, snad to klapne.

Gajda

Tak jelikož má Škodovka v zádech PPF, tak to bude o tom, jestli vyhodnotí, že to má za ty peníze smysl nebo ne. Pokud to smysl mít bude, nemyslím si, že to pak nedopadne, ale že to v pohodě koupí.

SaulGoodman

Jasně, ale třeba by se mohl objevit někdo, kdo bude chtít nabídnout víc, nebo tak. Samozřejmě mají exkluzivitu, tak by to hrozit teoreticky nemělo.

MildaIV

Pro Alstom múže být dúležitější kdo si ty továrny koupí než za kolik. Škodovka z jejich pohledu múže být mnohem zajímavější konkurence, než třeba číňani.

Vena

Co když to je třeba záměr prodeje? Teď to prodat a později koupit zpět?

vitapb

To asi ne. Bombardier-Alstom má takové know-how a zázemí, že si takové závody může postavit klidně na zelené louce, když je bude potřebovat. Podle mýho až se tahle fúze „usadí“, zkonsolidují se výrobní programy jednotlivých fabrik, tak budou některé závody stejně „přebývat“.

Plzenak

Myslím si,ze teď to koupí Škoda a pozdeji si Alstom koupí Škodu?

Vena

Možná to bude tak,že nyní to koupí plzeňská Škoda a později si ji koupí Alston zpět včetně?

Xaver

No pořád lepší, kdyby ji koupil Alstom, než CRRC.

Pražák

To těžko, takovou trabsakci by musel schválit antimonopolní úřad a ten by to těžko schválil. Respektive možná ano, ale znamenalo by to se zbavit se zase něčeho jiného.

Pe.tr

Tak hlavně aby to úspěšně dotáhly ke koupi