Doprava ve městě Tramvaje

Škoda Transportation uspěla s tramvajemi v Německu, vyhrála miliardovou soutěž v Bonnu

Vizualizace nové tramvaje ForCity Smart pro Bonn. Foto: Škoda Transportation
Vizualizace nové tramvaje ForCity Smart pro Bonn. Foto: Škoda Transportation

Škoda Transportation vyhrála velkou zakázku na dodávku tramvají pro dopravní podnik města Bonn. Dodá mu celkem 26 tramvají z platformy ForCity Smart, součástí zakázky jsou i dodávky náhradních dílů po dobu 25 let. Součástí je i opce až na 12 dalších vozidel, celková hodnota kontraktu může dosáhnout až téměř 4 miliard korun.

První tramvaje se mají objevit v Bonnu v roce 2022. „Nová zakázka potvrzuje, že tramvaje Škoda jsou schopny uspět v konkurenci největších světových firem a to i na nejnáročnějších světových trzích. Potvrzuje se naše dlouhodobá strategie zaměřená na upevnění postavení naší společnosti v západní Evropě,“ říká předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

„Dochází k navýšení našich kapacit a díky tomu můžeme optimalizovat náš vozový park, zlepšit kvalitu našich služeb a zvýšit pohodlí a komfort pro cestující,“ řekla generální ředitelka Dopravního podniku Bonn Anja Wenmakers. Dopravní podnik si od nových tramvají slibuje výrazné snížení nákladů na údržbu a zvýšení spolehlivosti.

Tramvaje pro Bonn jsou obousměrná tříčlánková 100% nízkopodlažní vozidla s otočnými podvozky.

Cestující čekají prostorná bezbariérová vozidla, v jejichž interiéru budou k dispozici dva velké multifunkční prostory například pro invalidní vozíky, dětské kočárky, případně jízdní kola. Nové tramvaje nabídnou i přehledný informační systém s obrazovkami a panely. V tramvajích bude také sloužit kamerový systém, který významně přispěje k zajištění bezpečnosti provozu a zamezení vandalismu. Tramvaj bude dlouhá 30 metrů a pojme 180 cestujících.

„Pro skupinu Škoda Transportation není zakázka pro Bonn prvním takovým úspěchem v Německu. Celkem osmdesát nových moderních tramvají zamíří v příštích letech na tratě mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Před několika týdny navíc v německém městě Chemnitz slavnostně zahájily provoz s cestujícími naše moderní tramvaje ForCity a další jsou již v provozu v Schöneiche. Tamní dopravní podnik postupně získává celkem čtrnáct obousměrných 100% nízkopodlažních vozidel nové konstrukce,“ dodává Zdeněk Majer, člen představenstva a Senior viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation.

Bonnský dopravní podnik provozuje tramvaje na třech linkách, ve městě jezdí tramvaje z první poloviny devadesátých let od Duewagu.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Držím jim palce.

Johni

Někde se stala chyba. Tramvaje do Bonnu vycházejí z platformy FCX a tramvaje pro Plzeň. Se smartem to nemá nic společného.

Michal Štěpán

Na jednu stranu musím říci, že 15T je pro mě nejkomfortnější a nejprostornější tramvaj, kterou jsem kdy použil. Má také vysoký poměr výkonu ku hmotnosti. Ale mám dojem, že je trochu širší než tramvaje jezdící v síti SWB (Bonn) a KVB (Köln). Obě sítě jsou vzájemně propojené linkami 16 a 18. Tramvaj 15T by asi měla v obou městech problém s homologací… Nicméně fakt, že v Bonnu budou jednoho dne jezdit tramvaje od Škody, byť na bázi finského systému, je fajn. Všeobecně vozový park v Kölnu je modernější než v Bonnu, ale řekl bych, že spolehlivost celého systému nesahá Praze… Číst vice »

Já, kdo jiný

To Finsko byl dobrý kauf.

náhodný kolemjdoucí

Vzpomínám si na ty řeči okolo 15T, že to bylo předražené a že Škoda Transportation byla v zakázce nespravedlivě zvýhodněna, jenom protože je „naše“. Na druhou stranu teď ForCity koupili Němci, třeba to s ní nebude tak zlé.

Dle mého laického názoru (kdyžtak mě opravte) Praha zaplatila vývoj celonízkopodlažní tramvaje (za částku, za kterou by Němci asi nekupovali) a Škoda teď na tomtéž podvozku staví stejně kvalitní, avšak už levnější tramvaje.

Most

To je trochu jiná ForCity než 15T, tato je koupená spolu s finskou fabrikou

Pikachu

V podstatě ano. Ještě ale do rovnice zahrňte finskou Škodu Transtech.

Y.K.

Ne. S domácí produkcí to nemá vůbec nic společného.
Škoda koupila celou finskou fabriku Transtech včetně prvotřídní technologie, tramvaje Artic. Každopádně kauf to byl zdá se mimořádný, musím Škodě gratulovat.

czhunter

Nicméně kdyby ty Articy byly tak úžasné, že je na západě chtějí, proč nebyl Transtech zrovna nejvýznamnějším výrobcem tramvají v Evropě?

Pravda je taková, že Forcity Smart je hybrid technologií Škody a Transtechu (ne, není to „převzatý Transtech“).
Transtech měl spoustu dobrých vlastností, a některé špatné – například že je výrobně příliš drahý. Přišla Škoda, optimalizovala.

Y.K.

Protože Transtech vyvinul Artic poměrně pozdě (2012), začala jej dodávat do Helsinek a později Tampere, je to pořád poměrně nový produkt a malá firma (v provnání s Bombardierem či Siemensem). To že znenáhla majitelé přehodnotili co chtějí dělat a Transtech Oy prodali i s výrobou patrových vozů, tram atd. Cenově byli v původních kontraktech nejlevnější oproti Bombardieru a CAF (1 tram cca 2,8 mil EURO). A jsou to právě původní Articy, které oslovují německé klienty (Articy jezdily po Německu na prezentace), všechny Škoda verze teprve čekají na dokončení projektu a uvedení do provozu, tak uvidíme z čeho to poskládají. Každopádně… Číst vice »

eLKá

Souhlas, jen drobnost – to Tampere se myslím už dělalo s trakcí od Electricu a tedy v době, kdy tam Škodovka měla podíl. Osobně si myslím, že Transtech v té době neměl na další rozvoj peníze, takže souhlasili se vstupem Škodovky. Té však něco nevyšlo, takže její majitelé byli nakonec rádi, že firmu prodali (předali?) PPF. A zdá se mi, že PPF dali tomu správný drive i nutné peníze, takže Škodovka teď zjevně konsolidovala své portfolio a umí ho (s náležitým finančním zázemím) velmi dobře prodávat. A tiše doufám, že se nenaplní dřívější obavy o pouhém přeprodání firmy do lidové… Číst vice »

Kubrt

Připodotknu, že těch 14 tramvají se týká Chemnitz, nikoliv Schöneiche, jak by se mohlo zdát z vyjádření pana Majera. Škodě samozřejmě patří gratulace – nejen k nové zakázce, ale zejména ke koupi Transtechu. Vyjma Chemitz na západě bodují právě stroje na bázi Articů.

Martin V.

A vyrábí se ty Articy jen ve Finsku nebo i v Plzni?

Pražák

Tramvaje odvozené z Arcticu pro Ostravu a Plzeň se vyrábí v ČR.

Radek

Hodí se podotknout, že Smart platforma je z finského Transtechu.

Pikachu

Tak to je pěkné slyšet, že se jim akvizice Transtechu vyplácí….

Limokola

A co ten nesený článek?