Škoda Transportation uspěla s tramvajemi v Německu, vyhrála miliardovou soutěž v Bonnu
Vizualizace nové tramvaje ForCity Smart pro Bonn. Foto: Škoda Transportation
Škoda Transportation vyhrála velkou zakázku na dodávku tramvají pro dopravní podnik města Bonn. Dodá mu celkem 26 tramvají z platformy
Držím jim palce.
Někde se stala chyba. Tramvaje do Bonnu vycházejí z platformy FCX a tramvaje pro Plzeň. Se smartem to nemá nic společného.
Na jednu stranu musím říci, že 15T je pro mě nejkomfortnější a nejprostornější tramvaj, kterou jsem kdy použil. Má také vysoký poměr výkonu ku hmotnosti. Ale mám dojem, že je trochu širší než tramvaje jezdící v síti SWB (Bonn) a KVB (Köln). Obě sítě jsou vzájemně propojené linkami 16 a 18. Tramvaj 15T by asi měla v obou městech problém s homologací… Nicméně fakt, že v Bonnu budou jednoho dne jezdit tramvaje od Škody, byť na bázi finského systému, je fajn. Všeobecně vozový park v Kölnu je modernější než v Bonnu, ale řekl bych, že spolehlivost celého systému nesahá Praze… Číst vice »
To Finsko byl dobrý kauf.
Vzpomínám si na ty řeči okolo 15T, že to bylo předražené a že Škoda Transportation byla v zakázce nespravedlivě zvýhodněna, jenom protože je „naše“. Na druhou stranu teď ForCity koupili Němci, třeba to s ní nebude tak zlé.
Dle mého laického názoru (kdyžtak mě opravte) Praha zaplatila vývoj celonízkopodlažní tramvaje (za částku, za kterou by Němci asi nekupovali) a Škoda teď na tomtéž podvozku staví stejně kvalitní, avšak už levnější tramvaje.
To je trochu jiná ForCity než 15T, tato je koupená spolu s finskou fabrikou
V podstatě ano. Ještě ale do rovnice zahrňte finskou Škodu Transtech.
Ne. S domácí produkcí to nemá vůbec nic společného.
Škoda koupila celou finskou fabriku Transtech včetně prvotřídní technologie, tramvaje Artic. Každopádně kauf to byl zdá se mimořádný, musím Škodě gratulovat.
Nicméně kdyby ty Articy byly tak úžasné, že je na západě chtějí, proč nebyl Transtech zrovna nejvýznamnějším výrobcem tramvají v Evropě?
Pravda je taková, že Forcity Smart je hybrid technologií Škody a Transtechu (ne, není to „převzatý Transtech“).
Transtech měl spoustu dobrých vlastností, a některé špatné – například že je výrobně příliš drahý. Přišla Škoda, optimalizovala.
Protože Transtech vyvinul Artic poměrně pozdě (2012), začala jej dodávat do Helsinek a později Tampere, je to pořád poměrně nový produkt a malá firma (v provnání s Bombardierem či Siemensem). To že znenáhla majitelé přehodnotili co chtějí dělat a Transtech Oy prodali i s výrobou patrových vozů, tram atd. Cenově byli v původních kontraktech nejlevnější oproti Bombardieru a CAF (1 tram cca 2,8 mil EURO). A jsou to právě původní Articy, které oslovují německé klienty (Articy jezdily po Německu na prezentace), všechny Škoda verze teprve čekají na dokončení projektu a uvedení do provozu, tak uvidíme z čeho to poskládají. Každopádně… Číst vice »
Souhlas, jen drobnost – to Tampere se myslím už dělalo s trakcí od Electricu a tedy v době, kdy tam Škodovka měla podíl. Osobně si myslím, že Transtech v té době neměl na další rozvoj peníze, takže souhlasili se vstupem Škodovky. Té však něco nevyšlo, takže její majitelé byli nakonec rádi, že firmu prodali (předali?) PPF. A zdá se mi, že PPF dali tomu správný drive i nutné peníze, takže Škodovka teď zjevně konsolidovala své portfolio a umí ho (s náležitým finančním zázemím) velmi dobře prodávat. A tiše doufám, že se nenaplní dřívější obavy o pouhém přeprodání firmy do lidové… Číst vice »
Připodotknu, že těch 14 tramvají se týká Chemnitz, nikoliv Schöneiche, jak by se mohlo zdát z vyjádření pana Majera. Škodě samozřejmě patří gratulace – nejen k nové zakázce, ale zejména ke koupi Transtechu. Vyjma Chemitz na západě bodují právě stroje na bázi Articů.
A vyrábí se ty Articy jen ve Finsku nebo i v Plzni?
Tramvaje odvozené z Arcticu pro Ostravu a Plzeň se vyrábí v ČR.
Hodí se podotknout, že Smart platforma je z finského Transtechu.
Tak to je pěkné slyšet, že se jim akvizice Transtechu vyplácí….
A co ten nesený článek?