LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Škoda poprvé představila veřejnosti elektrobus, cestující po Praze začne vozit v lednu

Nový autobus Škoda E’CITY. Foto: Sandra Sedlecká / RopidNový autobus Škoda E’CITY. Foto: Sandra Sedlecká / Ropid

DPP nasadí autobusy na linky ze Strašnické a Želivského na Jižní Město.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a Škoda Transportation představily nový elektrobus pro Prahu. Vozidlo Škoda E’CITY je jedním z hlavních taháků veletrhu Czechbus, který dnes začal v Letňanech. DPP jich má objednáno celkem 14. Zatím probíhá jeho testování, v provozu na linkách Pražské integrované dopravy se má první objevit již v lednu.

„Provozně jsme připraveni, pevně věřím, že do konce letošního roku si budeme moci převzít první vozidlo a první cestující se s ním svezou po Novém roce. Zbylých 13 vozidel pak očekáváme v průběhu února příštího roku,“ doplňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Zakázku v Praze získala Škoda Electric, jde o společný projekt se sesterskou společností Temsa z Turecka. Temsa pro elektrobus dodává karoserii; kompletní elektrickou výzbroj včetně baterií dodává Škoda Electric. Karoserie putují z Turecka do Plzně na návěsu kamionu. DPP plánuje nová vozidla nasazovat především na linky 154 (Strašnická – Koleje Jižní Město) a 213 (Želivského – Jižní Město / Nádraží Uhříněves). Celková hodnota zakázky včetně možných opcí (například na nákup nových akumulátorů) je 207 milionů korun.

Praha si od elektrobusů slibuje snížení emisí, postupně chystá i další elektrizaci autobusových linek. „Cestující jistě ocení komfortní výbavu – například celovozovou klimatizaci, pohodlná sedadla, sofistikovaný informační systém a také tichou jízdu. Díky systému oportunního dobíjení se bude přes den baterie doplňovat ze stávající trakční infrastruktury a poté přes noc dojde k pomalému nabíjení a balancování baterie,“ řekl Petr Brzezina, prezident skupiny Škoda Transportation.

Dobíjení i přes den

Elektrobus má takzvané dvoupólové dobíjení s galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se jeho trakční baterie pomocí pantografu opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15 až 30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince.

Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Praha navíc od skupiny Škoda Transportation získá pokročilý energetický management celé flotily vozidel, což umožní ekonomicky efektivní nabíjení baterií a prodlouží jejich životnost,“ uvádí obě firmy v tiskové zprávě.

Technické informace o elektrobusu Škoda E‘CITY

Nový elektrobus pro DPP je typu Standard (Sd) pro městské linky, má délku 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je 80 km/h. Jeho vnější lak je v novém barevném stylu vozidel Pražské integrované dopravy (PID) a svou technickou specifikací splňuje nové standardy kvality PID.

E’CITY je plně nízkopodlažní bezemisní bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 kilometrů po celou dobu navržené životnosti baterií včetně vytápění nebo chlazení interiéru. Nabíjecí výkon je až 150 kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600 V/750 V DC. Je také možné využít možnost nabíjení plug-in přes noc v depu ze zásuvky. Klimatizace i vytápění jsou také řešeny čistě elektricky. Kabina řidiče je z důvodu vyšších bezpečnostních požadavků uzavřena.

Elektrobus má prostor pro dva kočárky nebo vozíčkáře, také místa vyhrazená pro osoby se sníženou schopností pohybu. Elektrobus je vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nechybí ani kamerový systém pro bezpečnost cestujících.

Základní technické údaje elektrobusu Škoda E’CITY

Výrobce: ŠKODA ELECTRIC a. s.
Délka: 12,095 m
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,3 m
Rozvor: 5 805 mm
Celková maximální hmotnost: 19 000 kg
Maximální rychlost: 80 km/h
Počet dveří: 3 dvoukřídlé
Nástupní výška: 32 cm
Celkový počet sedadel: min. 28 (z toho 2 sklopná)
Celkový počet cestujících: 69
Deklarovaná životnost: min. 12 let
Výkon motoru: 160 kW
Nabíjecí výkon rychlého nabíjení: až 150 kW
Záložní plug-in nabíjení: Vozidlo je vybaveno standardizovanou nabíjecí zásuvkou typu CCS 2.

Nový autobus Škoda E’CITY. Foto: Škoda TransportationNový autobus Škoda E’CITY. Foto: Sandra Sedlecká / RopidNový autobus Škoda E’CITY. Foto: Sandra Sedlecká / RopidNový autobus Škoda E’CITY. Foto: Škoda TransportationNový autobus Škoda E’CITY. Foto: Škoda TransportationNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda ElectricNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda ElectricNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda ElectricNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda Electric
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrizace autobusových linek v Praze elektrobus seznam Škoda E´City Škoda Electric
35 komentářů