cargo

První elektrobusy pro Prahu vyjíždí do zkušebního provozu. V Plzni

Nový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: DPPNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: DPP

S cestujícími má nový elektrobus jezdit po Praze do konce roku.

V ulicích Plzně začne zítra testování prvního elektrobusu Škoda 36BB E’CITY. Jde o první vůz ze série 14 dvoupólových bateriových elektrobusů Škoda, které Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vysoutěžil ve veřejné zakázce. Vozidlo je již v základních barvách nového stylu Pražské integrované dopravy.

Zkušební jízdy v Plzni budou probíhat bez cestujících. Škoda Transportation bude během nich testovat základní vozové funkce v rámci přípravy na homologaci elektrobusu pro provoz v České republice. Jezdit bude hlavně na trase z Borských Polí, přes náměstí Milady Horákové do Černic, odkud se bude vracet zpět přes přivaděč na Přeštice na Borská Pole. DPP a Škoda Transportation plánují elektrobus představit veřejnosti na veletrhu autobusů Czechbus v Praze.

Smyslem zkušebních jízd je ověřit, že prototyp elektrobusu je připraven na zahájení typových zkoušek a homologaci. V rámci testovacích jízd výrobce ověří například správné nastavení pohonu, brzd a dobíjení či dojezdy v různých režimech nebo jestli vozidlo zrychluje, jak má. Kromě toho otestuje funkce topení, ventilace a klimatizace či ovládacího software. Zkušební jízdy by také měly odhalit případné vibrace nebo nežádoucí hluk z motoru, náprav. V Praze by se měl elektrobus ve zkušebním provozu objevit v říjnu.

Turecká karoserie, česká výzbroj

Zakázku v Praze získala Škoda Electric, jde o společný projekt se sesterskou společností Temsa z Turecka. Temsa pro elektrobus dodává karoserii; kompletní elektrickou výzbroj včetně baterií dodává Škoda Electric. Karoserie putují z Turecka do Plzně na návěsu kamionu

„Pevně věříme, že první cestující v Praze budeme moci novým elektrobusem svézt ještě před letošními Vánoci a zbylých 13 vozidel si převezmeme do konce ledna 2022. V mezičase se na ně intenzivně připravujeme a stavíme pro ně nabíjecí infrastrukturu v garážích Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Moderní doprava ve městech si žádá moderní a ekologická řešení. Náš nový elektrobus Škoda E’CITY splňuje tyto parametry a má unikátní řešení dobíjení. Během dne, kdy je v provozu, se totiž nabíjí pomocí pantografu přímo ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. V noci se pak v garáži dobije jeho baterie na maximum. Je tak vhodný právě do měst, která toto vedení již mají, a Praze tak vhodně doplní aktuální flotilu vozidel. Cestující i obyvatelé města pak jistě ocení velký komfort v podobě tiché jízdy,“ doplňuje Petr Brzezina, Prezident skupiny Škoda Transportation.

Dobíjení ve Vršovicích a na konečných

DPP aktuálně staví nabíjecí infrastrukturu v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Na všech třech místech je v současnosti postavena nosná konstrukce a stožáry pro nabíjecí trolejové stopy. Na Strašnické a Želivského je výstavba včetně trolejových stop prakticky dokončena, zbývá pouze doplnit signalizaci napěťového stavu, provést příslušné zkoušky a elektrickou revizi zařízení. Přípojky k trolejovému vedení z měnírny Strašnice jsou také dokončeny.

„V garáži Vršovice jsme nedávno provedli zkoušky a upřesnění polohy jednotlivých odstavů elektrobusů s ohledem na bezpečné a pohodlné vyjíždění a zajíždění vozidel do nabíjecích míst. Aktuálně zde připravujeme montáž nosných prvků včetně nabíjecích trolejových stop. Napájecí technologie měnírny Michle je již hotová, dokončení a zprovoznění těchto nabíjecích míst předpokládáme v první polovině letošního listopadu. Po dodání prvního elektrobusu proběhne testování vozidla nejen na lince, ale i správné nastavení a případné úpravy polohy troleje na všech nabíjecích místech tak, aby byl zajištěn budoucí bezproblémový provoz,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

DPP plánuje nová vozidla nasazovat především na linky 154 a 213. Celková hodnota zakázky včetně možných opcí (například na nákup nových akumulátorů) je 207 milionů korun.

Škoda E’CITY je nízkopodlažní bateriový elektrobus kategorie M3/I s celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 69 osob. K usnadnění nástupu a výstupu cestujících je vybaven systémem naklápění karoserie (tzv. kneeling), který umožňuje snížit nástupní hranu dveří. Elektrobus je vybaven zařízením pro automatické počítání přepravených cestujících a kamerovým systémem včetně nehodové kamery.

Výrobce poskytuje záruční dobu na vozidlo 67 měsíců, na trakční akumulátor 85 měsíců, přičemž po celou tuto dobu musí být elektrobus schopen dosáhnout deklarovaného dojezdu, který činí 100 kilometrů v běžném městském provozu včetně použití klimatizace nebo topení.

Základní technické údaje elektrobusu Škoda E’City

Výrobce: Škoda Electric a.s.
Délka: 12,095 metru
Šířka: 2,55 metru
Výška: 3,3 metry
Rozvor: 5 805 mm
Celková maximální hmotnost: 19 000 kg
Maximální rychlost: 80 km/h
Počet náprav: 2
Počet poháněných náprav: 1
Počet řízených náprav: 1
Počet dveří: 3 dvoukřídlé
Nástupní výška: 32 cm
Celkový počet sedadel: 28 (z toho 2 sklopná)
Celkový počet cestujících: 69
Deklarovaná životnost: 12 let
Garantovaný deklarovaný dojezd: 100 km v běžném městském provozu s použitím klimatizace nebo topení
Výkon motoru: 160 kW
Nabíjecí výkon rychlého nabíjení: až 150 kW
Záložní plug-in nabíjení: Vozidlo je vybaveno standardizovanou nabíjecí zásuvkou typu CCS 2.

Nový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda ElectricNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda ElectricNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda ElectricNový elektrobus Škoda 36BB E’CITY. Foto: Śkoda Electric
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp E’CITY elektrobus seznam Škoda 36BB E’CITY Škoda Electric Škoda Transportation Temsa
67 komentářů