umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Elektrobusy Silniční nákladní doprava Zprávy

Karosérie pro pražské elektrobusy poputují z Turecka do Plzně na kamionu

Elektrobus Škoda E’City. Pramen: DPP
Elektrobus Škoda E’City. Pramen: DPP
Turci dodají karoserii, Škoda Electric pak zajistí kompletní elektrickou výzbroj.

Plzeňská skupina Škoda Transportation uspěla tento týden poprvé v tendru se společným produktem s tureckým výrobcem autobusů Temsa. Ten od října patří do skupiny PPF, která vlastní i Škodovku. Spolupráce se týká výroby elektrobusů pro Prahu.

„Jde o první společný projekt elektrobusů s naší sesterskou společností Temsa. Temsa bude pro elektrobus E’City dodávat karoserii, Škoda Electric pak zajistí kompletní elektrickou výzbroj vozidla včetně baterií a informačního systému,“ sdělil deníku Zdopravy.cz mluvčí Škody Jan Švehla. Karosérie poputují z Turecka do Plzně na návěsu kamionu.

Škoda Electric uspěla v tendru na 14 elektrobusů, který Dopravní podnik hl. m. Prahy vypsal loni. První elektrobus Škoda E’City by měl do Prahy dorazit letos v prosinci, zbylých 13 pak na začátku příštího roku.

PPF vlastní v tureckém výrobci autobusů Temsa Ulaşım Araçları poloviční podíl. Druhou polovinu firmy si ponechal turecký Sabanci Holding. Temsa byla založena v roce 1968, ročně vyrobí přes 10 tisíc autobusů a lehkých nákladních aut. Škoda je zase největší evropský výrobce trolejbusů. K budoucnosti spolupráce se svými dosavadními dodavateli karosérií (SOR, Solaris a Iveco) se Škoda nevyjádřila.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan

Vzhledem ke stavu dodržování lidských práv v Turecku by se takovéto věci neměli vůbec dovážet. Pro lidi, kterým záleží na dodržování lidských práv a bojkotují výrobky z takovýchto zemí se tím stane část pražské hromadné dopravy nepoužitelnou.

Lukáš

A z Číny, Thajska, Vietnamu, Indie a dalších zemí vám výrobky nevadí?

Milan

Vadí

Radim

Takže je vůbec nekupujete, předpokládám.

Apten

A už se trolli

Jakub K

V Thajsku je vše v pořádku …

Gogo

Vzhledem k velikosti karoserie typuji že pro dráhu by se jednalo o nadrozměrnou přepravu a když uvážíte přes kolik států by to muselo jet, respektive s kolika správci infrastruktury by se to muselo dohodnout, tak je bohužel přeprava kamionem jednodušší.

glosátor

Vzhledem k výšce těch karoserií by asi běžných plošinových vozů smysluplně použít nešlo a doprava na speciálních vozech by určitě vycházela mnohem dražší než po silnici – bohužel.

projížděč NAD

Zlatá sedmistovková Karosa – ta se vešla (na výšku) všude …

richmond

3,3m – to se vám zdá moc?

glosátor

Silniční podvalníky na dopravu jiných vozidel mají podlahu rozhodně níže než je plošina běžných železničních plošinových vozů – já nevím, ale výška nákladu 3,3 metru už může na železnici vyžadovat speciálně určenou konkrétní přepravní cestu.

richmond

víte vůbec něco o železnici nebo alespoň jak je třeba vysoká samotná lokomotiva, asi ne co ?

kakov

tak já o možné výšce nákladu nevím nic…
mohl by jste prosím napsat, zda je předmětná karoserie pro železnici problém?? děkuji

Kubrt

I hotový trolejbus se dá přepravit na běžném nizkostenem voze Res. Naposledy se takto vozily z Plzně do Bulharska před pár lety. Teoreticky by vagón s karosérií od syrske hranice do Plzně dojet mohl, ale jak dlouho by to trvalo a kolik by to stálo asi nikdo neví. Kamionem je to snazší a rychlejší.

richmond

kamionové návěsy se přepravují běžně a mají výšku větší než 3,3m, takže tohle by bylo jednodušší a šel by zde plošinový vůz v pohodě použít.

none

Mozna by stacilo do te karoserie pridat maly motor a dojelo by to samo 🙂

Berťa

Nebo by to mohli tlačit migranti a pak už zůstat na západ od Plzně, to už je kousek

Gejza

Býval bych na to napsal, že je to ukázkou nefunkčnosti železničního koridoru Orient – East Med, ale ona je ta přeprava po silnici spíše proto, že se ty dodávky kastlí asi budou realizovat postupně tak, jak to Turci dovaří. A škodováci by asi nechtěli čekat na ucelenou dodávku a pak nechat 10 kastlí rezavět na dvoře, zatímco by se ty ostatní vyzbrojovaly.
Jenom škoda, že PPF nekoupila nějakého místního výrobce. Problém je spíše v tom, že se to vozí až z Turecka, než že se to vozí po silnici…

Kalina

Do areálu nevede vlečka, takže by to museli složitě stěhovat kamsi na nádraží, bylo by to několikrát pomalejší a dražší. Železnice je mimo jakékoli úvahy, co se týče kusových zásilek.

Gejza

Netvrdil bych globálně, že kusovky jsou nereálné. V rámci kombinované dopravy by to asi šlo (byť je to zrovna v téhle relaci násobně pomalejší, než po silnici). Možná by se i ta kastle dala složit na plošiňák v kontejnerovém vlaku? Problém je ale právě tahle relace, kde třeba přes Rumunsko vedou jednokolejky v nezávislé trakci. Zkrátka na koridoru Orient – East Med se bude muset ještě hodně zapracovat, protože ta přepravní relace do Turecka bude nejspíše čím dál silnější.

Armin

Z Turecka ze stanice Halkali jezdily před několika lety do různých stanic v západních Čechách ucelené vlaky trubek na stavbu plynovodů Gazela a Antilopa.

Jiří Kocurek

Ucelené vlaky trubek je úplně něco jiného než 14 karoserií a pak šlus.
Se na to dívám, 166 km DN1400. Tedy 3 trubky na vagon a tím 55 kilometrů vagonů, aby se to dovezlo. Úplně jiná liga.

Frantisek

Kombinovaná doprava ale znamená překládku. Proč, když by stačilo obnovit blbou vlečku. A takového bordelu jen proto, aby každý den mohla jet jedna kastle, no nevím. Kdyby měli platit následky, tak by radši nechali těch 14 karoserií chvíli někde stát. Další věc je, kdyby se domluvilo více přepravců, kteří na té trase jezdí, tak mohl jezdit ucelený vlak i s jedním vozidlem po týdnu.

Ondros

PPF koupila Ekovu, ta by kastle pro deset vozů uměla, jenže má s ní jiné plány…

Kubrt

Kouzlo karoserií z Temsy bude z valné části v tom, že je to megafabrika, kde těch 14 kastlí představuje půldenní výrobu (pokud by se dělaly za sebou), zatímco Ekova by je stavěla manufakturním způsobem. Pak ty náklady jsou někde jinde a zbyde i na dopravu do ČR.

Berťa

Nevím, ale říkal p. ředitel DPO, když jim Ekova ještě patřila, že výroba karoserii je těžký průmysl, který Ekovy nezvládne. Protože se odboráři ptali proč se nakupují Stadlera, když si umíme udělat tramvaj sami……

Jiří Kocurek

Nuž, kastle autobusu může vážit tak 4 tuny a je jí plný návěs. To silnici moc neponičí. A na 20t vagoně asi přepnout brzdu do „prázdný“, nikoliv do „ložený“, to není žádná váha.

ABC

To bylo zas v článku o lokálkách plků o trendu přesunu nákladů na železnici

noerf

Ono je to i tom, že takhle si dá jeden kamión 14 koleček a řeší to jeden dopravce.
Takto by museli vést všechny karosérie najednou, řešit dopravu přes několik dopravců v daných státech, několikrát přepřahat lokomotivu atd.

Jiří Kocurek

To je tak, cihelna expeduje pokaždé jinam, protože se staví pokaždé někde jinde. Ovšem komandýrové by chtěli, aby to z cihelny jelo napřed do hobby marketu vlakem a až potom se to dovezlo na stavbu. Lokálkou. A teprve z nádražního skladu (vyskladujete vlastními prostředky) by to mohlo vzít auto s rukou, které to na tu stavbu doveze. Jako když si hraje malý kluk.

Frantisek

Jistě, po kolejích totiž neumíme přepravit jednotlivé vozy pro různé odesílatele a příjemce, že. To umí jen silnice. Já bych byl pro to ty koleje konečně jednou pro vždy všechny zrušit a postupně přestavět celou silniční síť na vozbu úplně všeho. 😉

Tomáš V.

Máte recht, tu lokálkovou rozhodně. 🙂

richmond

četl jste vůbec to množství kolik jich bude a že teď pojede jen jeden?
Taky jsem pro přesun nákladu na železnici, ale musí to mít nějakou koncepci a smysl.

Frantisek

Jasně, a tato koncepce vede k postupnému přesunu většiny přeprav na silnici, protože s vlaky je to moc práce a vůbec. 😉