lot
Doprava ve městě Trolejbusy Trolejbusy

Škoda Electric začala s dodávkami trolejbusů pro norský Bergen

Trolejbus Solaris s elektrovýzbrojí Škoda pro město Bergen. Pramen: Škoda Electric
Trolejbus Solaris s elektrovýzbrojí Škoda pro město Bergen. Pramen: Škoda Electric
Plzeňská Škoda se vrací na norský trh. Dokončila trolejbusy pro město Bergen.

Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation předala první z flotily deseti nových trolejbusů pro norské město Bergen. První cestující by se měli svézt nízkopodlažními vozidly na podzim letošního roku. Škoda to oznámila v tiskové zprávě.

Škoda pro trolejbusy vyrábí kompletní elektrovýzbroj a zajišťuje konečnou montáž, karosérie dodává polský Solaris, který je také finálním partnerem norského zákazníka.

„Dodávky dokončených trolejbusů jsme zahájili v září letošního roku a během podzimu zakázku dokončíme,“ uvedl projektový manažer Škody Electric Jan Naglmüller. Do Bergenu míří parciální trolejbusy, které mohou jet část trasy na baterie. Ty se dobíjejí za jízdy pod trolejí.

Trolejbusy jsou přizpůsobeny severským podmínkám, mají dodatečnou izolaci bočních stěn, stropu a podvozku v oblasti podběhů kol a dvojitá boční okna. Zajímavostí jsou bezpečnostní pásy na sedadlech pro cestující.

Trolejbusy jsou vybaveny  kamerovým systémem, který monitoruje interiér vozidla, prostor dveří, slouží při couvání a sleduje i sběrače na střeše. Nade všemi dveřmi je nainstalován automatický systém počítání cestujících.

Bergen je jedním ze dvou měst ve Skandinávii, kde cestujícím v hromadné dopravě slouží trolejbusy. Druhým trolejbusovým provozem disponuje švédská Landskrona, kde také jezdí trolejbusy se systémem z plzeňské Škody.

V Bergenu bylo už v letech 1972 až 1986 provozováno dvacet trolejbusů Škoda 9Tr, aktuální dodávka tak pro Škodu znamená návrat na tento severský trh.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Takže jsou to Trollina 18, což asi Škodovka vyfiltrovala. I když nechápu proč, není se za co stydět. 🙂
Solaris píše docela detailně o tomto kontraktu https://www.solarisbus.com/en/busmania/debut-of-solaris-trolleybuses-in-norway-988

Chronosphere

No Škoda pravidelně u zakázek kde je v pozici subdodavatele zatajuje že žádné trolejbusy fakticky nedodává. Jen si tak vylepšuje statistiky. Dost se Solarisu divím,že si tohle nechá líbit. Nevím jestli mu těch pár prodaných kastlí navíc stojí za to. Práce má dost.

Alf

Nevím, jak to je v reálu, ale tipuju dohodou mezi obchodníky Škody a Solarisu ve stylu „my vám do toho kšeftu nepolezeme a vy nám necháte rozumnou marži na výzbroji“. To jsou pro Škodu jisté peníze s relativně malým rizikem.

Peeetr

Spíš to bude společný výrobek s tím, že prodávat ho mohou oba partneři, ale obchodníci Solarisu jsou daleko úspěšnější díky tomu, že přez autobusy mají každoroční zkušenosti s uzavíráním násobně více jednotlivých zakázek po celé EU.

Y.K.

Pokud kontrakty dělá Škoda, říká tomu Škoda 26Tr (27, 28) a kupuje skříň od Solarisu (a jiných). Pokud kontrakty dělá Solaris, je to Solaris Trollino a Škoda dodává výzbroj případně dělá i finální montáž elektrovýzbroje (na což v Bolechovu nejsou právě zařízeni).

Kubrt

Nevšiml jsem si, že by to Škoda někde zatajovala, maximálně má lehce zavádějící titulek tiskové zprávy. Nemyslím, že by to Solaris poškozovalo. Trolejbusy dodává už skoro 20 let, tedy má to pro ně zjevně význam a ekonomický smysl. Dodavatelů výzbroje střídají více, takže asi i Škoda má pro ně své „kouzlo“ a důvod ke spolupráci.

Y.K.

Tak já neříkám zatajovala, ale odfiltrovala, tedy vyrábí větší dojem než je nutné. Škoda je to proto, že sami nabízí téměř totožný produkt a pokud to neoznačují přesně (Škoda XXTr vs Trollino XX) je to v tom hokej a je to škoda. Jak říkám, není se za co stydět dělat subkontraktora s takovým podílem práce.

Kubrt

„Zatajovala“ použil Chemosphere, byla to reakce na něj 🙂 Souhlasím, že role Škody jako dodavatele výzbroje není podřadná a nedůstojná.

Juraj

Zaujalo ma tam, že všetky sedadlá majú bezpečnostné pásy!

Kubrt

V Bergenu moc zima není, spíš tam hodně prší 🙂

BND 30

Když se počasí umoudří, rozhodně stojí za návštěvu.

Martin V.

A je ta zbývající trolejbusová linka hodně kopcovitá? Já si z Bergenu pamatuju už jenom tři věci:
1) Kromě jedné hodiny, kdy bylo zrovna hezky, tam pořád pršelo.
2) Všude okolo jsou kopce nebo fjordy.
3) Omylem jsem vyjel z města špatným směrem a musel jsem znovu zaplatit mýto (asi 10 NOK).

xyz

Já jsem tam vloni měl štěstí na „nedéšť“ – pršet „mi“ začalo až o 50 km dále (východněji).

A mimochodem, na části spojů oné jediné „trolejbusové“ linky tehdy jezdily autobusy – zřejmě nedostatek provozních trolejbusů, který touto dodávkou bude snad odstraněn.

Kubrt

Linka vystoupá na 7 km od moře do 150 m.

Kubrt

Což je cca jako by v Praze jel trolejbus z Palmovky Zenklovou do Bohnic 🙂

Martin V.

To asi s jednou poháněnou nápravou v pohodě zvládnou. Nadmořskou výšku konečné jsem z mapy nějak odečetl, ale už jsem si nebyl jist, jestli je to rovnoměrné stoupání nebo obsahuje nějaký krátký krpál. Třeba v Praze na Kamýcké (9% stoupání) jezdí kloubáky na 107 bez problému vyjma pár dní v roce, kdy zrovna sněží. Ale to se spíš všichni bojí jet dolů než zkusit hrabat nahoru (osobáky nevyjímaje). Pro tramvaj tam plánují klikatici, aby sklon snížili pod 7 %.

Kubrt

Na mapy.cz se dá udělat i výškový profil, moc pečlivě jsem to nezkoumal, ale zdá se, že je tam před koncem 12% úsek. V Bergenu v zimě jsem nebyl, ale klimaticky je to spíš oceánské deštivé klima, než mráz a sníh, tak snad to bude stačit. Ostatně dnes tam jezdí i s autobusama, ty mají taky jen jednu nápravu hnanou.