Doprava ve městě Tramvaje

Škoda dodala první tramvaj z Plzně do Německa. Jezdí v Chemnitzu

Tramvaj ForCity Classic pro Chemnitz. Foto: Škoda Transportation
Tramvaj ForCity Classic pro Chemnitz. Foto: Škoda Transportation

Škoda Transportation dodala první tramvaj z Plzně na německé koleje. Od víkendu jezdí ve zkušebním provozu v německém Chemnitzu, kam výrobce postupně dodá celkem čtrnáct obousměrných plně nízkopodlažních tramvají For City Classic. Celková hodnota zakázky je zhruba 950 milionů korun.

Pro Škodu jde sice o druhou referenční zakázku v Německu, první tramvaj ale není českého původu. Jde o výrobek finského Transtechu, který Škoda ovládla. Tramvaj jezdí v německém Schöneiche.

„Tramvaj, kterou dnes předáváme zákazníkovi, má mnoho významných inovací a je navržena v duchu představ o budoucnosti tramvajové dopravy. Toto první vozidlo v současné chvíli zahajuje několikaměsíční náročné typové zkoušky přímo v Chemnitzu. První cestující by se jím měli svézt ve zkušebním provozu na jaře příštího roku. Celá flotila bude do Německa dodána do léta 2019,“ říká Petr Brzezina, předseda představenstva a generální ředitel skupiny Škoda Transportation.

Tramvaj ForCity Classic pro Chemnitz. Foto: Škoda Transportation
Tramvaj ForCity Classic pro Chemnitz. Foto: Škoda Transportation

Škoda získala zakázku v roce 2016, šlo o její první tramvajový úspěch v Německu. Dopravní podnik v Chemnitzu (CVAG) získá nízkopodlažní vozidla splňující německé požadavky na plnou bezbariérovost. V interiéru budou k dispozici dva velké multifunkční prostory pro až čtyři invalidní vozíky nebo dětské kočárky, případně pro čtyři až šest jízdních kol.

Tramvaj ze Škody už jezdila v Chemnitzu v roce 2012, kdy tamní dopravní podnik testoval pražskou tramvaj ForCity Alfa.  Výrobce vidí v dodávce pro Chemnitz další významnou referenci pro německý trh. „Díky tomu si upevňujeme pozici v západní Evropě a sbíráme potřebné zkušenosti a reference pro další tendry,“ doplnil viceprezident pro obchod Zdeněk Majer.

Plně klimatizované vozidlo je dlouhé 31,4 metru, šířka je 2,65 metru. Celková kapacita dosahuje až 281 lidí, z toho 64 sedících. Maximální rychlost je 80 km/h, pro provoz v Chemnitzu je omezena na 60 km/h. Podle hlavního projektanta Škody Jaroslava Kulhánka je skříň vozidla vyrobena z nerezové oceli, pevnostně je navržena jako LRV (příměstská vozidla). „Vozy rovněž mají novou generaci elektrického pohonu vyrobeného také ve Škodovce,“ dodal Kulhánek.

Škoda letos v červnu vyhrála velký tendr na 80 tramvají pro dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv). Celkem osmdesát tramvají v základní dodávce bude provozováno na tratích mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

11
Diskuze

avatar
4 Komentáře
7 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
6 Autoři komentářů
Jan Sůraželezničář v důchoduHupiIndianJan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hupi
Host
Hupi

Vždycky se říkalo hezky česky „Saská Kamenice“ …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, úplně vždycky ne – dost dlouho to byl (i) podle české výslovnosti „Karl Marx štat“ …
Ale správně naznačujete, že skloňovat „Chemnitz“ připojováním českých pádových koncovek je ve skutečnosti hrubý prohřešek proti platné české gramatice – a toho by se novinář dopouštět neměl (když už chce použít názvu v řeči příslušné země).

Jan
Host
Jan

To vypadá jak 14T v novém hávu. Málo dveří, pouze tři podvozky, což jsou zase vysoké nápravové tlaky. Vevnitř dvousedačky aby se to nedalo projít a nebylo kudy nastupovat a vystupovat. K tomu zase dva velkoprostorové kokpity pro řidiče které ubírají místo pro cestující. Pěkný paskvil.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Záleží na tom, k čemu těch vozidel chtějí přednostně využívat pokud si správně vzpomínám, mívali tam minimálně jednu „meziměstskou“ trať, pro kterou by taková vozidla mohla být vhodná: předpokládám, že asi věděli, co a proč si chtějí nakoupit.

Indian
Host
Indian

Co ty dvoje dveře hned vedle sebe ve druhém článku tramvaje? Vejde se mezi ně něco? Sedět bych v prostoru mezi těmi dveřmi nechtěl.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tipuji, že tam mezi dveřmi budou dvě sedadla proti sobě jako v běžné tramvaji 15T (a díky šířce vozidla 2,65 metru možná dokonce dvousedadla) – ten pohled skutečnou velikost toho prostoru (délku okna mezi dveřmi) zkresluje.

Jan
Host
Jan

A jeje má to zase dvousedačky. Zbytečně zabrané místo přes které se nedá zaplněnou tramvají dostat.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Podle produktového listu by v nesených článcích měly být mezi dveřmi a naproti multifunkční prostory pro vozíčkáře, kočárky či jízdní kola. Viz. https://www.skoda.cz/data/catalog/6/238/4138.pdf

Indian
Host
Indian

Podle té dokumentace mám pocit, že tam bude víc míst na sezení než na stání.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Podle dostupných informací se zdá, že tramvaj má spoustu „vychytávek“, pokud to ale ŠT špatně prezentuje svým zákazníkům, ta je to poměrně škoda.