umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Tramvaje

V Chemnitzu začaly jezdit nové tramvaje od Škody

Nové tramvaje Škoda ForCity v Chemnitz. Foto: Škoda Transportation
Nové tramvaje Škoda ForCity v Chemnitz. Foto: Škoda Transportation

Dopravní podnik v německém Chemnitzu (Saská Kamenice, dříve také Karl Marx Stadt) dnes zařadil do provozu první tramvaje Škoda ForCity. Škoda Transportation do města dodá celkem 14 obousměrných vozidel s nízkopodlažní nerezovou skříní.

„Dnešním dnem vyrazily v Chemnitzu do provozu první dvě tramvaje ze Škodovky. Cestující mohou využívat nové tramvaje s nejmodernějšími technologiemi vyrobené z nerezové oceli, se vzduchovým vypružením, bezpřevodovkovým pohonem a s motory osazenými permanentními magnety. Vozidla nabízejí plně bezbariérový pohyb,“ říká Zdeněk Majer, člen představenstva a viceprezident pro obchod, skupiny Škoda Transportation. Tramvaje byly ve zkušebním provozu od loňského prosince.

Pro Škodu jde o průlomovou zakázku: Chemnitz je první město v Německu, která má tramvaje z plzeňského závodu. Na dodávku naváže 80 tramvají pro města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

Škoda Transportation zvítězila v tendru na dodávku tramvají pro dopravní podnik města Chemnitzu v červnu 2016. Celková cena zakázky je zhruba 950 milionů korun. Jde o tramvaje nové koncepce s nápravnicovými podvozky. Skříň vozidla je vyrobena z nerezové oceli, pevnostně je vozidlo navrženo jako LRV (příměstská vozidla 400 kN / 80km/h).

Podlaha je v podélné uličce zcela rovná, nejsou v ní už podélné rampy. Široká ulička bez podélných sklonů umožňuje s běžným vozíčkem nouzový průjezd podél celého vozidla. V kombinaci se vzduchovým vypružením, udržující nástupní hranu ve stejné výši bez ohledu na zatížení vozidla a s ohledem na nové normy VDV je umožněno na novém nástupišti nastupovat s vozíčky nebo dětskými kočárky bez použití přídavných ramp (nabízí se přirovnání ke komfortnímu nástupu obvyklému v metru).

„Vozy mají novou generaci osvědčeného elektrického pohonu a software. Jednalo se o kompletní vývoj nové tramvaje,“ dodal Jaroslav Kulhánek, hlavní inženýr projektu. Tramvaj je vybavena klimatizací jak v prostoru řidiče, tak i v prostoru pro cestující. Vozidlo navíc disponuje informačním systémem a novým audiosystémem pro zrakově postižené. V prostoru cestujících se nalézají také dva velké multifunkční prostory pro až 4 invalidní vozíky nebo dětské kočárky, případně pro 4-6 jízdních kol. Délka tramvaje je 31,4 m, šířka 2,65 m. Celková kapacita cestujících dosahuje až 281 lidí, z toho je 64 sedících.

Už v roce 2012 vozila cestující v testovacím provozu v Chemnitzu pražská tramvají ForCity Alfa. Tehdejší provoz byl vyhodnocen velice úspěšně a stal se základem pro později úspěšnou nabídku. Další dvě tramvaje ForCity Smart Artic vyrobené ve finské Škodě Transtech jsou v provozu ve městě Schöneiche nedaleko Berlína.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

Nejsem si jist, zda se cizí vlastní jména skloňují. Buď bych psal v Chemnitz nebo v Saské Kamenici.

czhunter

Samozřejmě že se (běžně) skloňují.

Liverpool – v Liverpoolu
Frankfurt – ve Frankfurtu
Ankara – v Ankaře

Některé ne, tam kde vy se to blbě vyslovovalo – třeba Glasgow – v Glasgow.
Chemnitz není problém skloňovat..

Karel

Skloňují, jen je třeba najít správný vzor. A „c“ je v dnešní češtině měkká souhláska a kde je to možné, přiřazuje slovo k měkkému vzoru – a to v případě mužského rodu neživotného spíše „stroj“ než „les“.

Karel

Máte ale pravdu, že trend takový je: „Smetana s Bakala přijely z Berlín a budou se projít na most Karla.“ Za dvacet let už na takové větě mladým nepřijde nic zvláštního.

Karel

„V Chemnitzu“ podle vzoru v Libercu, v Jabloncu, v Olomoucu? „C“ se v češtině chová jako měkká souhláska, i když ho napíšete německou spřežkou.

Jan Dobiáš

Ano, a „první město,…která“ je spíš podle německého vzoru (die Stadt) 😉

A jinak velká gratulace Škodovce!

Ondřej

Tak zrovna v Holomócu je běžný výraz

Ondřej

Nebo v Bystrcu

Karel

Tož v hanáčtině a podobných nářečích by se „v Chemnitzu“ dalo akceptovat. Ale pak by nářečím měl být psán celý článek. Nebo celý web.

Gremli

Jako možná náhrada letitých KT8D5N to nevypadá vůbec špatně 🙂

Romino

Najkrajšie sú aj tak v Bratislave 🙂

Kubrt

Zaujala mě ta kombinace „plzeňský závod“ a tramvaje pro RNV. Dojde tedy k „technology transferu“ z Otanmäki do Plzně, nebo je to mediální zkratka? Věřil bych té první možnosti – z kapacitních důvodů.

Přemek

Dobrý počin. Nyní ješt ěveškeré pozitivní inovace zavést i u nás.

Potěmkin

Super, blahopřeji.A co NIM Express,má někdo nějaké zprávy,jestli už se to blíží k závěru?

Jack Brody

ForCity byly 15t, jestli si dobře pamatuju, ale tohle se jim nepodobá. Navíc i v článku je zmíněno, že vyvinuli úplně novou tramvaj. Vlastně v článku modelové označení tramvaje ani nenapsali, jestli jsem to nepřehlédl.

Kubrt

Forcity je obecná obchodní značka tramvají Škoda (Bombardier má Flexity, Siemens Avenio atd), kam se schovají i dost odlišná vozidla. Škoda k Forcity přidává ještě přívlastky (Alfa, Classic, Smart) které to upřesňují; alfa je 15T, Classic třeba Miskolc nebo právě Chemitz. Číselně je Chemnitz 35T.

Jack Brody

Díky za vysvětlení, to mě dost mátlo poslední dobou. 🙂

AAA

Ten rozsypanej transparent je teda okrasa při tý slávě….

Cestující LBC MHD

To ale není vada, ty nápisy se vždycky vyfotí takhle špatně. Možná jste zvyklý z instagramu na photoshop, ale instagram ani photoshop není realita.

Kulík

Tak statická fotka a rozsypaný transparent ukazuje na jisté neumění autora jak fotit. Ono totiž stačí nastavit nižší rychlost závěrky a text je čitelný…

AAA

Aha, takže všechny fotky kde je nerozsypaný jsou fotošopovaný?

Dáda

anebo focený delším časem, aby se naexponoval veškerý multipelxovaný obsah.

Martin V.

Ne, stačí mít nastavenou dost dlouhou expozici. Všimněte si, že poslední dvě fotky jsou v pohodě. Ve vozovně bylo málo světla (= delší čas), u té poslední měl autor nejspíš štěstí. 🙂

Josef22

Ono také záleží na použité technologii.
Terčíkové panely od BUSE svítí permanentně, když to například LED panely od Bustecu blikají, ale naše oko to nevnímá, proto je na fotkách často nečitelný text na panelech.

Ryk Mat

Moje oči teda blikání transparentů na sockách vnímají. Je to dost protivné. Možná i míň, než 50 Hz.

Karel

Mně to vychází přesně na 50 Hz. Když si na foťáku nastavím čas 1/60 s, tak už je tam nedotažený proužek.

Jiří Kocurek

Stroboskopický efekt. Vrtačka na 220 V osvětlená 50 Hz zářivkou stojí. Zmetek je to! … díra v ruce.

Partneři

Škoda transportation
podcast