umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě

Škoda Auto rozjela půjčovnu elektrických skútrů

Elektrický skútr BeRider. Foto: Škoda Auto
Elektrický skútr BeRider. Foto: Škoda Auto

Automobilka Škoda Auto umístila do Prahy prvních padesát sdílených elektrických skútrů, které mají pomoci řešit městskou mobilitu. Za minutu jízdy chce pět korun, firma chce postupně expandovat se stejným konceptem i do jiných měst.

Novou službu BeRider dnes automobilka oficiálně představila novinářům. V Praze už podobný koncept nabízí společnost re:volt, která začínala v Praze s malými elektrovozy a postupně k nim přidala i skútry. DigiLab Škody Auto připravoval vstup na pražský trh rok a půl, inspiroval se i obdobnými službami v zahraničních metropolích.

Skútr vyrobený ve Španělsku má dvě lithium-iontové baterie, které umožňují dojezd až 70 kilometrů. Pracovníci firmy je nemusí dobíjet na jednom místě, ale pouze měnit baterie podle toho, kde se zrovna skútr nachází. Dosahuje maximální rychlosti 66 kilometrů za hodinu, mohou ho využívat řidiči s oprávněním skupin B a A2.

Uživatelé mohou skútr využít přes speciální aplikaci, jízda stojí pět korun za minutu. Firma nabízí současně možnost předplatit si časové balíčky za výhodnější cenu.

„‚BeRider‘ podporuje flexibilní a ekologickou dopravu v centru města. Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škoda Auto DigiLab. Naše inovační centrum tak v rámci Strategie 2025 přispívá k transformaci společnosti ŠKODA AUTO ve společnost přinášející chytrá řešení mobility podle motta Simply Clever,“ řekl Andre Wehner, Chief Digital Officer společnosti Škoda Auto. Podle vedoucí DigiLabu Jarmily Plaché jsou skútry praktické, ekologické a jednoduché na obsluhu.

„Každý skútr BeRider je vybaven senzory, které poskytují data v reálném čase. Díky tomu zlepšujeme zákaznický zážitek při používání skútrů,“ dodala.

Součástí skútru je držák mobilního telefonu na řidítkách nebo možnost USB dobíjení. V uzamykatelném boxu jsou dvě přilby.
Služba je zatím dostupná v Praze v městských částech 1-9. Tam mohou uživatelé skútry odstavit na libovolném legálním místě. Parkovací pozice, nabití a další data se v reálném čase přenáší dispečinku. Takto lze lokalizovat chybně zaparkované nebo vybité skútry a rychle odstraňovat případné problémy.

Elektrické sdílené skútry patří do takzvané mikromobility, tedy dopravy na krátké vzdálenosti. Očekává se její velký rozvoj zejména kvůli trendu stěhování obyvatel do velkých měst.

 

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Andrej

Není to sdílení, je to normální komerční pronájem. Nesdílejí lidé mezi sebou svoje skútry, pronajímá je jim firma, jenom ne na pobočce, ale pomoci aplikace.

Jackub

Taky nevím, proč se tomu říká sdílení. Asi je to módní, nejspíš se na toto pojmenování dají čerpat dotace… :-/ 😉 Sdílení podle mě je, když je např. v rodině jedno auto a její členové si ho mezi sebou „půjčují“.

MildaIV

Je cool a je to in.

Josef

Tak za pět korun na minutu se raději svezu luxusním Yarisem od AnyTime a to v jakémkoliv počasí 😉

Bob

Jenže na mopedu to bude v pražských zácpách rychlejší.

Ceky

To je zase napad! Ono je toho v Praze asi odlozene vsudemozne malo, co? Chudaci duchodci, vozickari, nevidomi a dalsi, zase jim pribudou dalsi prekazky v ceste. No a ta predstava sdilenych upocenych prileb taky hnus fialovej. Co takhle sdilet v praze pritelkyne s tim, ze ta stara by se dala taky kdekoliv v Praze odlozit? Tipujte kolik se jich ztrati nebo znici za prvni mesic!! Ozrali turisti si zase prijdou na sve, ze? Uz prestante vymyslet jak jeste vic ucpat Prahu. Jak se bude v te aplikaci kontrolovat jestli ten dotycny ma na to opravdu odpovidajici rp, to ho… Číst vice »

AAA

Jak by se to mělo řešit s přestupky a pokutami? Co třeba tak jak to řeší půjčovny všude na světě?

bohyn

Sdílené přítelkyně už jsou dlouho a nejenom v Praze

Zlámalík

A některé jsou opravdu sdílené 🙂

Vít

Tak já bych si to klidně půjčil. Auto bych nechal na Chodově a na Karlák k zubaři bych dojel na tom. Jen bych si vzal svou helmu.

Anonym

Zrovna na Karláku a Chodově jezdí metro, nechápu smysl…

Vít

Proč mi cpete metro? Já vám taky necpu auto nebo moped.

MiKi

Brrr.. představa hezky zapocené helmy po x- lidech vytažené z kufru mě ani trochu neláká.

Raddie

Na celou hlavu?

skyisblue

„Tam mohou uživatelé skútry odstavit na libovolném legálním místě.“

Takže další nesmyslné zabírání míst k parkování rezidentům, kteří někde bydlí, protože uživatelé těchto „sdílených“ služeb si s parkováním nikdy hlavu nelámou, takže nezabírají většinou jedno místo, ale při šikmém parkování klidně i dvě, je to netrápí (a potom tam taková car4way překážka stojí i týdny).

Cestující LBC MHD

Jé, to je kravina.

Dushan

Pracovníci, kteří budou měnit vybité baterie, budou také používat „ekologickou dopravu“ při objíždění odložených nepojízdných skútrů různě po Praze?

Jiří Kocurek

A předpisy budou doržovat stejně jako El Todo.

Big Fat Fabulous Woman

Tak jak to tedy je, za minutu 5 Kč, nebo za kilometr 5 Kč?

Martin

určitě za minutu, stejně tak jako se počítá elektro koleběžky, kola, atd na minuty

Jackub

Tedy znatelně dražší, než MHD… Až na místo to málokoho odveze, protože zaparkovat se to nesmí kdekoliv. Ne vždy to bude k dispozici tam a tehdy, kde to potřebuji. V nepříznivém počasí asi nebude jízda nic moc. Tak jaké jsou výhody, kromě vyšší ceny? 😁

Mard

Zákazníky si najde i euthanazie 🙁

czhunter

Tak největší výhoda bude asi že se dá jet tam, kam MHD jede málokdy/vůbec (takové ty vilové čtvrti v kopcích jako Malvazinky, Košíře atd.)

Největší nevýhoda (kromě ceny) je, že málo Čechů umí řídit skútr. Kolik procent dospělých pražanů má „Béčko“? Tak 60-70 %? a Kolik z nich umí jezdit mimo auta i na skútru? Tak 5-10 % ?

Xyz

jazdiť na skutri vie každý kto vie jazdiť na bicykli

Zlámalík

Kolik lidí má B a auto řídit neumí, že…